Gå til innhold

Apple går forbi Microsoft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra listen "Ferske Diskusjoner" ved siden av artiklen.

 

Her er de fem øverste pt:

 

# Blåskjerm ved innstalering! (7)

# Blåskjerm og oppstartsproblemer med nytt RAM (6)

# Win7 fryser i normal oppstart, oppstart i sikkerhetsmodus og under ny installering (0)

# PXE-E61 Media Test Failure - Operating System not found (4)

# Maskinen nekter å installere Windows 7.

 

Derfor taper Microsoft. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
De to selskapene har nokså like inntekter, hvor Microsoft har 58,4 milliarder USD, mens Apple har 42,9 millarder USD, men på siste regnskapsår hadde Apple en netto inntjening på 5,7 milliarder USD, mens samme tall for Microsoft var 14,6 milliarder USD.
Noen som kan oversette denne setningen til norsk for meg?
Lenke til kommentar
De to selskapene har nokså like inntekter, hvor Microsoft har 58,4 milliarder USD, mens Apple har 42,9 millarder USD, men på siste regnskapsår hadde Apple en netto inntjening på 5,7 milliarder USD, mens samme tall for Microsoft var 14,6 milliarder USD.
Noen som kan oversette denne setningen til norsk for meg?

Microsoft tjente 14,6 milliarder USD, mens Apple tjente 5,7 milliarder USD.

(Fortjeneste = Inntekter - Utgifter)

Lenke til kommentar

Blåbær, kort fortalt så har MS bedre resultat på tross av at salgstallene er ganske like. De tar seg altså godt betalt, eller så har de billigere drift (eller en kombinasjon av begge).

For å forenkle det veldig: Microsoft selger software, Apple selger hardware.

 

Både software og hardware har utviklingskostnader, men produksjonskostnadene for software (=en DVD+litt papir i en plastboks) er generelt sett mye lavere enn produksjonskostnadene for hardware (MacBooks, iMacs, iPods, iPhones, iPads, etc.) Sånn sett er det "billigere" å tjene penger på SW enn på HW.

Lenke til kommentar

Nederste fotnote her.

* As several sharp-eyed readers immediately noted (and we forgot), Apple has an unusual method of accounting for some of its cash on hand, which is that it classifies $18 billion of cash as a long-term investment. (This is because the cash is invested in Treasuries with maturities of more than a year). When this cash is included in the company's cash balance, Apple has $42 billion of cash, not $23 billion. This reduces its enterprise value by $18 billion or so, which still puts it below Microsoft's, at least for a few more days. Yahoo Finance's simple calculation of enterprise value is standard, but a more detailed analysis of Apple's liquid assets shows that the market still values Microsoft's business more highly than Apple's. We apologize for jumping the gun!

Lenke til kommentar

Fra listen "Ferske Diskusjoner" ved siden av artiklen.

 

Her er de fem øverste pt:

 

#  Blåskjerm ved innstalering! (7)

# Blåskjerm og oppstartsproblemer med nytt RAM (6)

# Win7 fryser i normal oppstart, oppstart i sikkerhetsmodus og under ny installering (0)

# PXE-E61 Media Test Failure - Operating System not found (4)

# Maskinen nekter å installere Windows 7.

 

Derfor taper Microsoft.  Enkelt og greit.

Synes dette er svært urettferdig sakt. Apple løser disse operativsystemproblemene ved å nekte brukeren 90% av friheten du har i Windows.

 

 

Har du f.eks. aldri opplevd at PCen din nekter å installere OSX? :p Det har jeg hver gang jeg har prøvd

 

 

Lenke til kommentar

Før var det Microsoft jeg hatet mest, nå er det Apple som blir hatet mest. Den monopolistiske markedstrategien deres har gått langt forbi Microsoft sin i det siste... Systemene deres er sperret, og man må bryte de opp ulovlig (sier ikke at Microsoft sine systemer ikke er det samme, men de er mindre sperret).

 

EDIT: Glemte å legge til det at man bør takke Apple for at de indirekte støttet utviklingen av HTML5.

Endret av Wolfie276
Lenke til kommentar

Fra listen "Ferske Diskusjoner" ved siden av artiklen.

 

Her er de fem øverste pt:

 

# Blåskjerm ved innstalering! (7)

# Blåskjerm og oppstartsproblemer med nytt RAM (6)

# Win7 fryser i normal oppstart, oppstart i sikkerhetsmodus og under ny installering (0)

# PXE-E61 Media Test Failure - Operating System not found (4)

# Maskinen nekter å installere Windows 7.

 

Derfor taper Microsoft. Enkelt og greit.

Nå er det vel ikke så rart om man ser på markedsandelen av hva folk innehar hjemme. Jeg veit ikke forholdstallet, men tipper at 90% av brukere rundt i Norge sitter med Windows. Jeg har ingen stor tro på at andre operativsystem i nærmeste fremtid tar over for Windows. Det er en grunn til at folk bruker Windows.

Lenke til kommentar

Om man ser utviklingen i market cap så vil man se at Microsoft hadde en topp rundt 2000 og har lagt rimelig stabilt siden den gang, mens Apple har økt voldsomt siden rundt 2004. Årsaken til det er nok at Microsoft ikke har klart å penetrere noen nye markeder og utbredelsen av Windows vanskelig kan øke noe særlig mer. Apple har hatt en jevn vekst i øvre sjikt av PC-markedet, de har dominert musikkmarkedet med iTunes Store og iPod, de har fått godt fotfeste i (smart)mobil-markedet og nå har de skapt seg et marked med iPad. I tillegg så har de gode marginer på de fleste produktene sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...