Gå til innhold

S3-kort for de med mange skjermer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor kobler man til de 8 skjermene? Kortet på bildet har jo bare 3 utganger: D-sub, DVI og S-video.

 

Minnebåndbredden er så lav som 8,0 - 13,8 GB/s og resten av spesifikasjonslista minner meg om 2005.

 

Kjøleren tyder på veldig lav TDP, som igjen tyder på veldig lav ytelse. Hvor mye raskere enn integrert grafikk som AMD 880G og Geforce 9400 blir dette?

Lenke til kommentar

Og jeg som håpa på et kort med passiv kjøling når jeg så forsiden! :(

 

Uansett, "a dual GPU add-in-board aimed at advanced, multi-display digital signage applications" tilsier vel at der kortet skal brukes er det ærlig talt ikke en sjel som bryr seg om det er en vifte som snurrer... Ingen kommer til å høre den uansett. Oooog vi kommer neppe til å se voldsomt mye av den i generelle desktops/stue-maskiner heller. Desverre. Hadde vært greit med litt konkurranse på markedet... Tror det er ganske mange nå som blåser i gaming uansett og bare trenger et fett 2D-relatert skjermkort som kan spy ut video og sånt.

Lenke til kommentar

Hvor kobler man til de 8 skjermene? Kortet på bildet har jo bare 3 utganger: D-sub, DVI og S-video.

Kortet det er bilde av, det må jo være kun til illustrasjon? Ser jo ut som det har S-Video utgang...

er nok bare illustrasjon med tanke på at kortet i bildet er et chrome 430gt fra tidlig 2008.

men kunne vel kanskje vært nevnt i saken at bare en illustrasjon.

 

VIA har smekket sammen 2stk 1år gamle skjermkort, hvor de skjermkortene igjen bruker samme gpu som året før med bedre minne til.

 

Ser ikke helt hvorfor dette er store nyheter utenom for digital signage som ikke akkurat er mye omtalt her vanligvis.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
Det finnes innebygget maskinvareakselerasjon for H.264, VC-1 og WMV-HD. Det støttes inntil fire samtidige 1080p-videostreamer.

Hmm, da kommer den vel med egen programvare som utnytter dette også? For til i dag er det ytterst få avspillere/codecs som klarer å utnytte grafikkbrikker til videoavspilling?

 

Splash er den eneste jeg har hørt om og prøvd, og som faktisk funker og avlaster prosessoren betraktelig kontra "kun-cpu-codecs"!

Lenke til kommentar
Det finnes innebygget maskinvareakselerasjon for H.264, VC-1 og WMV-HD. Det støttes inntil fire samtidige 1080p-videostreamer.

Hmm, da kommer den vel med egen programvare som utnytter dette også? For til i dag er det ytterst få avspillere/codecs som klarer å utnytte grafikkbrikker til videoavspilling?

Dette er spesialkort for digital signage(infoskjermer) i større skala av type flyplasser/togstasjoner etc hvor du kjører større bilder over mye skjerme hvor kortene kan seriekobles for opptil 56skjermer i et bilde.

 

Hvorfor hardware.no gidder skrive om kortet vet ikke jeg helt siden det er 110% urelevant for annen bruk enn digital signage siden alt av drivere etc er laget akkurat for dette formålet.

kanskje vi kan forvente mer saker om akkurat digital signage? :)

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
Det finnes innebygget maskinvareakselerasjon for H.264, VC-1 og WMV-HD. Det støttes inntil fire samtidige 1080p-videostreamer.

Hmm, da kommer den vel med egen programvare som utnytter dette også? For til i dag er det ytterst få avspillere/codecs som klarer å utnytte grafikkbrikker til videoavspilling?

 

Splash er den eneste jeg har hørt om og prøvd, og som faktisk funker og avlaster prosessoren betraktelig kontra "kun-cpu-codecs"!

 

Nvidia sin VDPAU-driver for linux virker med VLC og mplayer (kanskje de mest brukte videospillerne på linux) og avlaster cpu betraktelig ved avspilling av H.264-matriale (mye annet også iflg wikipedia, men jeg bruker stort sett H.264). Full-HD-matriale er i praksis ubrukelig uten vdpau, men går glatt og harlav cpu-bruk med.

Lenke til kommentar

Ville ikke ledd av disse kortene sånn helt uten videre, de har sitt bruk de også.

 

Greit nok du ikke kan spille så mye annet enn minesveiper på de, men for en professionel bruker som i f.eks. finansnæringen så er disse kortene gull verdt... bokstavelig talt noen ganger!

 

Her er ett eksempel på hva du kan bruke et slikt kort til;

http://www.tradepointtechnologies.com/postpics/setup.jpg

 

;)

Lenke til kommentar

Ville ikke ledd av disse kortene sånn helt uten videre, de har sitt bruk de også.

 

Greit nok du ikke kan spille så mye annet enn minesveiper på de, men for en professionel bruker som i f.eks. finansnæringen så er disse kortene gull verdt... bokstavelig talt noen ganger!

 

Her er ett eksempel på hva du kan bruke et slikt kort til;

http://www.tradepointtechnologies.com/postpics/setup.jpg

 

;)

dette kortet de spesiallaget for infotavler/digital signage ;)

trenger ikke akkurat være i finansnæringen for og trenge flere skjermer heller, er en skarve it-konsulent og sitter med en mindre enn eksempelet ditt der.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

S3 er ikke lenger med i gaming segmentet, for lite å tjene inn der så derfor har vi kun ATi og Nvidia.

XGI forsøkte å velte de 2 store i sin tid med XGI Volari, men det gikk rett til helvete med 1 sifferet tall på FPSen i Need For Speed Underground 1!

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
Ville ikke ledd av disse kortene sånn helt uten videre, de har sitt bruk de også.

 

Greit nok du ikke kan spille så mye annet enn minesveiper på de, men for en professionel bruker som i f.eks. finansnæringen så er disse kortene gull verdt... bokstavelig talt noen ganger!

 

Her er ett eksempel på hva du kan bruke et slikt kort til;

http://www.tradepointtechnologies.com/postpics/setup.jpg ;)

Støtte for mange skjermer er enkelt å få til med vanlige AMD/Nvidia skjermkort også. Det er lett å finne hovedkort med 4 stk PCIe-porter med x16 fysisk lengde. Der kan man f.eks putte inn 4 stk Radeon HD 5750 og få totalt 12 skjermutganger fra en eneste PC. Det fungerer fint både drivermessig og praktisk. (Spillere vil nok tenke at man MÅ bruke Crossfire-funksjonen og dermed miste signal på noen av utgangene, men det trenger man ikke).

 

Det er ikke en gang noe nytt at man kan ha mange skjermer på en PC. Allerede for ca 10 år siden hadde jeg 4 skjermer på en vanlig hjemme-PC. De var satt opp med 2 skjermer på et AGP skjermkort, og 1 skjerm på hvert sitt PCI skjermkort. Alle kortene hadde ulike produsenter og det fungerte drivermessig med både Windows 98, Me og 2000. 98 og Me var begrenset til maks 9 skjermer i programvaren, mens 2000 kunne i teorien takle 64 skjermer så vidt jeg husker.

 

Windows XP, Vista og 7 tror jeg har samme begrensning som 2000: 64 skjermer. Linux tror jeg har hatt støtte for veldig mange skjermer siden "tidenes morgen" på grunn av en annen drivermodell. I praksis er det altså ikke OSet som begrenser antall skjermer men maskinvaren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...