Gå til innhold

Nettleservalg aktiveres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med å ikke ha IE installert, er at enkelte sider fortsatt ikke fungerer optimalt med annet enn IE. Da er det veldig dumt å mangle den.

Det er jo bare å installere en valgfri nettleser i tillegg til IE, hva er det store problemet?

Jeg er ikke interessert i et operativsystem som mangler alt. Hvis EU og USA får det som de vil, vil jo snart Windows komme uten notepad, paint, IE, WMP, Explorer, cmd, java, flash, kalkulator, drivere og alt annet siden andre selskaper og tilbydere leverer konkurrerende programmer.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke interessert i et operativsystem som mangler alt. Hvis EU og USA får det som de vil, vil jo snart Windows komme uten notepad, paint, IE, WMP, Explorer, cmd, java, flash, kalkulator, drivere og alt annet siden andre selskaper og tilbydere leverer konkurrerende programmer.

Windows kommer jo ikke med java og fash... De må lastes ned som tillegg.

 

Selv ville jeg foretrekt at windows var enda mer modulært. F.eks. å ha et alternativ under installasjon for "avanserte brukere" man kunne huke av for "velg komponenter som skal installeres" med mulighet for å huke vekk WMP, WMM, osv, og velge alternative moduler i stedet fra enten installasjonsmediumet (slipstream til DVD eller en mappe på minnepenn) eller en annen tilkoblet enhet. Det hadde vært veldig greit å kunne huke av mange installasjonsfiler for installering etter windows komponentene er på plass.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Nå blir brukere lurt fra IE til Opera. Mac OSX har standard nettleser, hvorfor kan ikke Windows ha det samme?.. Idioti.

Det er jo det de har hatt, men etter press fra Opera Software, og senere Mozilla, så har EU presset og bøtlagt MS for at Internet Explorer følger med Windows.

 

Selv bruker jeg Opera, men jeg mener at dette er ikke et reellt problem, ettersom folk flest som ikke er godt verset i dette, bryr seg ikke det minste om hvilken nettleser som brukes.

 

Jeg tror ikke nettleser andelen vil endres dramatisk som følge av dette, men jeg kan ta feil, så vi får se.

Lenke til kommentar

Kan ikke HW fjerne disse "Se også" linkene midt i teksten som bryter opp flyten i teksten. Så kan det heller legges til linker på slutten som viser artikler som er relevant i forhold til saken som denne artikkelen tar for seg. Som forklarer bakgrunnen til hvorfor dette skjer, slik at vi slipper en 10 sider med "Jeg skjønner ikke problemet, det er jo bare å installere annen nettleser selv" lignende diskusjon.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar

Selv ville jeg foretrekt at windows var enda mer modulært. F.eks. å ha et alternativ under installasjon for "avanserte brukere" man kunne huke av for "velg komponenter som skal installeres" med mulighet for å huke vekk WMP, WMM, osv, og velge alternative moduler i stedet fra enten installasjonsmediumet (slipstream til DVD eller en mappe på minnepenn) eller en annen tilkoblet enhet. Det hadde vært veldig greit å kunne huke av mange installasjonsfiler for installering etter windows komponentene er på plass.

 

Hva prater du om?

Man kan fjerne alt det der, tilogmed IE. Ikke IE motoren siden andre programmer som f.eks winamp bruker den.

Lenke til kommentar

Blåbær, jeg har "fjernet" IE, mediaplayer, moviemaker, DVDmaker, alle windows spillene, osv. Men de tar alikevell opp diskplass, siden man kan aktivere dem igjen i "slå windows-funksjoner på eller av" i kontrollpanelet. Det jeg mener er å ikke ha de på disken i det hele tatt så de ikke tar opp plass, og at man må sette i installasjonsdisken igjen for å aktivere dem.

 

Jeg ønsker meg også en måte å deaktivere all logging som utføres av windows på en enkel og rask måte, eventuelt et script. Slik som Windows 7 er satt opp må man manuelt deaktivere hver eneste logg, og noen av loggene går ikke an å deaktivere (de har jeg satt minimum størrelse på og deaktivert overskriving). Det er bare så irriterende at det tar så lang tid å tweake windows og skru av og slette alt unødvendig skit etter man har installert.

Lenke til kommentar

Beklager men det der ønsker jeg virkelig ikke. Uansett kan det hende at du engang mister windows-cd'en din og internett er borte og du trenger IE for å kunne gjøre en operasjon som kan redde maskinen din. Da er det godt å vite at filene til IE er på maskinen, riktig i en komprimert fil som tar omtrent 0 plass.

 

Men prøv prøv dette programmet her om du er så sta, har ikke prøvd selv så alt ansvar er på deg:

http://www.msfn.org/board/topic/139748-stefanrtrs-win-integrator/

Lenke til kommentar

Beklager men det der ønsker jeg virkelig ikke. Uansett kan det hende at du engang mister windows-cd'en din og internett er borte og du trenger IE for å kunne gjøre en operasjon som kan redde maskinen din. Da er det godt å vite at filene til IE er på maskinen, riktig i en komprimert fil som tar omtrent 0 plass.

Uten nett er ikke IE til mye hjelp enten den er installert og fungerende, ligger på en CD, i dvale på harddisken eller på Microsofts nettsider.

 

Det er jo det de har hatt, men etter press fra Opera Software, og senere Mozilla, så har EU presset og bøtlagt MS for at Internet Explorer følger med Windows.

 

Feil 1. Microsoft er ikke bøtelagt for at IE følger med Windows. De er bøtelagt for misbruk av en domimerende markedsposisjon.

 

Feil 2. EU har ikke handlet på bakgrunn av press fra Opera eller Mozilla, men har stått for egen etterforskning og behandling av saken siden lenge før Opera og Mozilla presenterte sine klager.

 

GCardinal: Du har fått forklart X antall ganger før at Apple ikke har en dominerende markedsposisjon. Kanskje på tide å la det synke inn?

Lenke til kommentar

Nå blir brukere lurt fra IE til Opera. Mac OSX har standard nettleser, hvorfor kan ikke Windows ha det samme?.. Idioti.

Fordi IE suger balle, ignorerer standarder og er en sikkerhetstrussel. Apple har på langt nær like stor markedsandel som Microsoft.

 

ha-ha!:) kunne ikke sagt det bedre selv. Hva som suger hva har ingenting med saken å gjøre. Her er det soleklar forskjellsbehandling av Microsoft vs Apple.

 

Selv liker jeg ikke Opera, siden det er enn nettleser som nesten ingen bruker, men som man må forholde seg til under utviklingen. Bare en irriterende liten bug.

Lenke til kommentar

Nå blir brukere lurt fra IE til Opera. Mac OSX har standard nettleser, hvorfor kan ikke Windows ha det samme?.. Idioti.

Fordi IE suger balle, ignorerer standarder og er en sikkerhetstrussel. Apple har på langt nær like stor markedsandel som Microsoft.

 

ha-ha!:) kunne ikke sagt det bedre selv. Hva som suger hva har ingenting med saken å gjøre. Her er det soleklar forskjellsbehandling av Microsoft vs Apple.

Jeg hadde faktisk samme oppfatning tidligere i dag, helt til jeg ble minnet på hvor stor forskjell det er i markedsandelene til Microsoft og Apple. Dette har tydeligvis mye å si.

 

Microsoft misbruker sin posisjon i markedet til å tvinge IE på forbrukerne, noe Apple ikke kan beskyldes for å gjøre da de ikke er i en posisjon til å tvinge noe på noen.

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Microsoft misbruker sin posisjon i markedet til å tvinge IE på forbrukerne, noe Apple ikke kan beskyldes for å gjøre da de ikke er i en posisjon til å tvinge noe på noen.

 

Apple bruker da sinnsykt masse tvang (DRM, etc.) på brukerne sine, til tross for at de ikke er store. At de ikke kommer til å bli "heysann, 90% av PC-markedet"-monopoldømt av EU, derimot...

 

Men ja, hurra! La oss håpe at løsningen fungerer godt og at mange velger ordentlige nettlesere nå!

Lenke til kommentar

Apple bruker da sinnsykt masse tvang (DRM, etc.) på brukerne sine, til tross for at de ikke er store.

Hvis du tenker på iTunes Store (blant annet) så var det plateselskapene som krevde DRM, noe Apple nå har gått bort ifra. Men nok om det. Dette er ikke riktig sted for den diskusjonen.

 

Det blir spennende å se om dette får store utslag på nettleserstatistikken.

Lenke til kommentar

Det blir spennende å se om dette får store utslag på nettleserstatistikken.

 

"Problemet" er vel bare hvor lang tid utrullinga tar. Pluss at jeg tror "alternativ nettleser" blant den generelle IE-hopen forøvrig kun blir å gjelde hos nykjøpere, og ikke for de som allerede har nettleser/IE installert. Men la oss tippe at tallene i september-oktober (etter skolestart, pluss at treiginger har fått god tid til å kjøre Update) kan være ganske interessant lesning uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...