Gå til innhold

Oxford University forbyr Spotify


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spotify er da ikke P2P!

 

Er det ikke? Jeg trodde spotify brukte en P2P-modell.

 

AtW

 

Jeg skulle vel ha skrevet "Spotify er vel ikke P2P?!??" :p

 

Det er mulig Spotify gjør det, ala Skype, men jeg har ikke fått det med meg tidligere. Egentlig er det en uting om slik tjenester bruker utgående båndbredde på en slik måte uten å gjøre brukeren oppmerksom på det(og da mener jeg ikke midt inne i en 100 siders EULA).

Lenke til kommentar
Hva er så stort med det? Det stjeler jævlig mye båndbredde. Og hvem skoler blokker ikke spotify liksom?

http://www.fmh.moo.no/

 

/careface

Betal 99kr i månden for pro versonen og gjør spillelistene dine tilgjengelige i offline mode så slipper du å tenke på det. Jeg har gjort det på min laptop som jeg drasser med meg på campus.

Det var det første jeg tenkte når jeg så saken.

Lenke til kommentar
Hva er så stort med det? Det stjeler jævlig mye båndbredde. Og hvem skoler blokker ikke spotify liksom?

Jeg vet ikke hvordan det står til med hvem grunnskolen, men har i alle fall ikke hatt noen problemer med Spotify på universiteter og høyskoler her i landet.

 

Jaja, AHFK nettverket bokker det iallefall (Vidregående)

 

Hva er så stort med det? Det stjeler jævlig mye båndbredde. Og hvem skoler blokker ikke spotify liksom?

http://www.fmh.moo.no/

 

Gid å bry deg.

 

Og hvem skoler blokker ikke spotify liksom?

 

De fleste?

 

Mange.

Lenke til kommentar
Jeg ser på dette som et problem for nettnøytraliteten.

120px-NetNeutrality_logo.svg.png

 

Er det veldig naturlig for et universitet som leier linjene sine fra en ISP å bry seg om netnøytralitet? Det er jo universitetet som er "brukeren" her, og ikke levrandøren, og når universitetet deler sitt nett gratis med studentene, så er det jo opp til universitetet å bestemme hva et slik nett kan brukes til. Dersom de opplever at mye av kapasiteten går med til ikke-relatert aktivitet (som det er opp til universitetet, leieren av linjen, å definere) i en slik grad at det går utover relevant aktivitet, så ser jeg det som helt naturlig å gjøre tiltak tilsvarende det artikkelen refererer til.

Lenke til kommentar

Men det er jo relativt "enkelt" å gjøre noe med, til en viss grad, uten å stenge tjenesten helt.

For eks bør det jo lett kunne la seg gjøre å QoS-tagge Spotify trafikken med lavest prioritert. Deretter burde det også være mulig å begrense linjebruken ut for Spotify til maks 100-500kb. Dvs totalt, ikke pr bruker.

Lenke til kommentar

Det som irriterer meg er at programmer som ikke er eksplisitt er laget for deling "stjeler" båndbredde. Har skjønt at skype visstnok gjør dette, og det irriterer meg. Jeg har ikke noe problem med å dele de tingene jeg ønsker å dele, men et program som har et helt annet bruksområde er jeg ikke interessert i å "sponse" med min pc-ytelse.

Lenke til kommentar

En ting er jo alle de studentene som bor off campus, de kan bare fylle laptoppen med musikk og dra den med på skolen når man skal sitte der å lese.

 

men i storbritannia så bor så godt som alle 1. års studentene på campus eller i hybler leid ut av universitetet som alle er kobla opp på campusnettverket.

 

og for de som bor på campus så betyr jo dette da at man blir nektet tilgang til musikk via andre kanaler enn youtube, radio og tv. (om man ikke kjøper cd-er da)

 

jeg studerer selv i storbritannia (riktig nok ikke oxford) og her også sliter de med at studenter bruker spotify men jeg tror aldri de kommer til å blokkere dette her.

de er allerede nazi nok med nettet men blokkeres spotify (som er å anse det som krever mest resursjer av nettet) så blir det nok krigstilstander her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...