Gå til innhold

Oxford University forbyr Spotify


Anbefalte innlegg

Om det er et problem for Oxford(i forhold til feks. båndbredde eller sikkerhet) at studenter bruker Spotify skjønner jeg godt at de blokkerer det. Må være veldig irriterende for de som bor på campus, men om det er slik at båndbredden blir redusert for stort sett all annen trafikk så finnes det LANGT mer nyttige ting for et universitet å bruke båndbredde på.

 

Simen1: Jeg syntes det er litt rart at du blander nett-nøytralitet inn i dette, ser ikke helt sammenhengen. Oxford som i og for seg ikke er en Internett tilbyder, men en kunde, velger å blokkere programmet da det skaper problemer for de. Det er ikke slik at de velger å blokkere Spotify på grunnlag av at de ikke liker det, eller at de anbefaler studentene å bruke en annen musikktjeneste, det fremstår bare som de blokkerer P2P tjenester da de har bedre ting å bruke båndbredde på. Du må gjerne rette på meg om jeg misforstod poenget ditt :)

 

Edit: Jeg postet dette før jeg så den andre posten din, men jeg mener fortsatt det blir feil å se på Oxford University som en ISP for de ansatte, Oxford er en arbeidsgiver ikke en ISP. Hva studentene angår skjønner jeg problemstillingen, men jeg står fortsatt fast på at et universitet står fullstendig fritt til å blokkere underholding om det står i veien for undervisning eller forskning.

Endret av gsn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med p2p er piratkopiering.

 

På norske skoler så er det flere som velger å ikke blande seg inn i trafikken som går. Fordi om de struper p2p så anser skolen det som å aktivt medvirke til piratkopiering, og siden det er lovlige ting på p2p(norske skoler underviser mye med open source, jeg hadde fint lite ms eller andre f.eks) - så ønsker de p2p.

 

Oxford har sikkert måttet kverke p2p fordi det tar for mye trafikk. Så da banner de hele greia. Deres instruks for skype handler jo om å sette den opp til ikke å benytte web portene som ikke kan stoppes av fw, og sette den opp til å benytte bestemte porter. Da vil man ha jussen på sin side når man styrer spesifikt skype-trafikken.

 

Så får noen mene at det er dumt og teit, men slik er verden. Oxford har ikke råd til å bli dratt til retten for piratkopiering, og dere vet at p2p=pirat=ulovelig, og dere vet at oxford ville ha tapt rettsaken.

 

Spotify er verken definert som lovlig eller ulovelig. Uansett er de mer et offer for en generell policy enn noe annet.

 

Om studentene finner andre kanaler og piratkopierer fra så er det uansett helt ok, så lenge oxford slipper å måtte blande seg inn og bli medvirkende til noe som helst.

Lenke til kommentar

DarkSlayer: Veldig godt innlegg, men at det er mye lovelig på P2P er ikke et veldig sterkt argument for å tillate det på et universitet? Om det er slik at noe programvare KUN er tilgjengelig via P2P er det et mye bedre argument IMO :) (noe det helt sikkert er).

 

Du har nok veldig rett i at det ikke bare er et sikkerhets/båndbredde spørsmål, men en helgardering mot potensielle søksmål.

 

At de feks blokkerer enkelte applikasjoner fra brannmuren høres ut som en mulig løsning, men det blir fort mye mer komplisert vil jeg tro. Det er spørs om det er mulig å gjennomføre det og fortsatt være "sikret" mot potensielle søksmål.

 

PS: Jeg må nesten presisere at jeg er forøvrigt pro både et nøytralt nett og piratkopiering.

Lenke til kommentar
Fordi om de struper p2p så anser skolen det som å aktivt medvirke til piratkopiering, og siden det er lovlige ting på p2p(norske skoler underviser mye med open source, jeg hadde fint lite ms eller andre f.eks) - så ønsker de p2p.

eneste open source jeg har sett på skolen her er ticket systemet vi bruker, har også til overs se noe sted vi faktisk har behov til p2p til lovlige formål.

 

men aktivt medvirke til piratkopiering ved og strupe p2p?

det blir jo som og si at scania aktivt bidrar til råkjøring ved og montere fartssperrer.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
Det som irriterer meg er at programmer som ikke er eksplisitt er laget for deling "stjeler" båndbredde. Har skjønt at skype visstnok gjør dette, og det irriterer meg. Jeg har ikke noe problem med å dele de tingene jeg ønsker å dele, men et program som har et helt annet bruksområde er jeg ikke interessert i å "sponse" med min pc-ytelse.
Spotify tar også diskplass, bare å sjekke hvor mange MB/GB den bruker av harddisken (windows):

xp: C:\Documents and Settings\Administrator\Local Settings\Application Data\Spotify

vista/7: C:\Users\User\AppData\Local\Spotify (om jeg ikke tar feil)

Lenke til kommentar

Her var det faktisk:

 

C:\Documents and Settings\Brukernavn\Lokale innstillinger\Programdata\Spotify

 

Og ca 1GB lagret. Jeg vil anta (uten å vite sikkert) at dette er "buffret" og "lagret" musikk, som igjen spotify automatisk deler med andre klienter fra min maskin ved å bruke min opp-linje. På denne måten sparer de enkelt egen kapasitet (P2P). At dette kan skape problemer for et universitet spesielt når nesten hver eneste studentbruker har spotify aktivert er forståelig.

Lenke til kommentar
Det som irriterer meg er at programmer som ikke er eksplisitt er laget for deling "stjeler" båndbredde. Har skjønt at skype visstnok gjør dette, og det irriterer meg. Jeg har ikke noe problem med å dele de tingene jeg ønsker å dele, men et program som har et helt annet bruksområde er jeg ikke interessert i å "sponse" med min pc-ytelse.

 

Hvordan stjeler Skype båndbredde?

 

Problemet med p2p er piratkopiering.

 

På norske skoler så er det flere som velger å ikke blande seg inn i trafikken som går. Fordi om de struper p2p så anser skolen det som å aktivt medvirke til piratkopiering, og siden det er lovlige ting på p2p(norske skoler underviser mye med open source, jeg hadde fint lite ms eller andre f.eks) - så ønsker de p2p.

 

Oxford har sikkert måttet kverke p2p fordi det tar for mye trafikk. Så da banner de hele greia. Deres instruks for skype handler jo om å sette den opp til ikke å benytte web portene som ikke kan stoppes av fw, og sette den opp til å benytte bestemte porter. Da vil man ha jussen på sin side når man styrer spesifikt skype-trafikken.

 

Så får noen mene at det er dumt og teit, men slik er verden. Oxford har ikke råd til å bli dratt til retten for piratkopiering, og dere vet at p2p=pirat=ulovelig, og dere vet at oxford ville ha tapt rettsaken.

 

Spotify er verken definert som lovlig eller ulovelig. Uansett er de mer et offer for en generell policy enn noe annet.

 

Om studentene finner andre kanaler og piratkopierer fra så er det uansett helt ok, så lenge oxford slipper å måtte blande seg inn og bli medvirkende til noe som helst.

 

Vel problemet med spotify er det de stjeler 192 kbps (+++++ UPLOAD) pr elev om alle skulle sitte med det.

Lenke til kommentar

Sakset litt om hvordan Spotify virker fra wiki:

 

The contents of each client's cache is summarized in an index which is sent to the Spotify stream hub upon connecting to the service. This index is then used to inform other clients about additional peers they can connect to for fetching streamed data for individual tracks being played. This is accommodated by each client, upon startup, acting as a server listening for incoming connections from other Spotify users, as well as intuitively connecting to other users to exchange cached data as appropriate. There are currently no official details from the developers about how many connections and how much of a user's upstream bandwidth the Spotify client will use when streaming to other users; the Spotify client offers no way for the user to configure this, but this may change in the future.

 

Egentlig litt skremmende at det ikke finnes noe informasjon om hvor mange connections og hvor mye upload enhver klient kan opprette.

Lenke til kommentar

Skjønner denne her meget godt, spotify er en nettsluker til de grader. Selv på min skole har vi merket at nettet er så og si ubrukelig etter de fleste skaffet seg spotify.

 

selv har jeg målt at spotify stjeler max av mitt nett, dvs 375kb idet sangen buffrer. tenk deg dette og 1000vis av elever.

 

Skulle gjerne sett at dette ble blokert på min skole også.

Lenke til kommentar

når eg sa at skoler bruker mye open source så mente jeg informatikk/dataingeniør etc ting. Grafikere er seff låst til adobe, og vgs til ms office, og desktop er seff windows overalt.

Men de fleste universitet/høyskoler har informatikk/dataing studier - altså en gjeng tullinger som forbruker litt open source og denslags. Altså det er et reelt behov tilstede blandt studenter,lærere og forskere på campus.

 

Forventer jo at folk på forum her KUN studerer data...

 

ps: argumentet ekke mitt alene, men dette er ting som har kommet frem når jeg har snakket med folk som jobber på it-avd på høyskoler. De sitter tross alt oppi problemstillingen hver dag.

Lenke til kommentar
når eg sa at skoler bruker mye open source så mente jeg informatikk/dataingeniør etc ting. Grafikere er seff låst til adobe, og vgs til ms office, og desktop er seff windows overalt.

Men de fleste universitet/høyskoler har informatikk/dataing studier - altså en gjeng tullinger som forbruker litt open source og denslags. Altså det er et reelt behov tilstede blandt studenter,lærere og forskere på campus.

 

Forventer jo at folk på forum her KUN studerer data...

 

ps: argumentet ekke mitt alene, men dette er ting som har kommet frem når jeg har snakket med folk som jobber på it-avd på høyskoler. De sitter tross alt oppi problemstillingen hver dag.

 

På min VGS er open office standar, og er flere av oss elever som kjører linux som standar operativ system

Lenke til kommentar

er på siktskole (vgs) som da skal være eksempelet for fremtidsskolene som gir mye pene gadgets men er null linux/open source annet enn en webserver som kjører centos.

open office har ikke jeg sett mye til ettersom innleveringer skal være i microsoft office format.

 

har truffet på et par linux skolepcr som ganske raskt returnerer til windows xp så en høfflig advarsel til brukeren, ser forøvrig med glede frem til neste skoleår og win7 all around :D

har dyp sympati med itfolka i de fylkene som holder på xp 1-2år til.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Enig med den gsn, man kan blande mye inn i denne diskusjonen. Tror likevel hovedmålet er å bruke båndbredde på viktigere ting. Litt usikker hvordan det funker, men tror opplastning er problemet. Grunnet p2p modellen så laster Spotify mye opp. Vi fikk litt pepper på jobben fra drift gutta fordi vi lastet opp mye. Trickle, fikset det problemet, men kan vel ikke kreve at alle struper opp. hastigheten.

Lenke til kommentar

Studentene som bor på campus betaler leie til Universitetet. Inkludert i denne leien er nettilgang. Universitet blir da en underleverandør av nett til studentene. Nettnøytralitet blir da relevant.

 

Om det er et problem at Spotify og andre tjenester som ikke er direkte knyttet til studier og forskning ville det være en mye bedre løsning være å skille Universitet og campus nett og kun blokkere på universitetsnettet.

Lenke til kommentar
Studentene som bor på campus betaler leie til Universitetet. Inkludert i denne leien er nettilgang. Universitet blir da en underleverandør av nett til studentene. Nettnøytralitet blir da relevant.

 

Om det er et problem at Spotify og andre tjenester som ikke er direkte knyttet til studier og forskning ville det være en mye bedre løsning være å skille Universitet og campus nett og kun blokkere på universitetsnettet.

 

Jeg tror nok at de "unyttige" tjenestene stjeler såpass med ressurser at det går ut over andre funksjoner. Og er helt enig.. tweak nettene.

Men ser problemer med f.eks hvor man forventer å få full tilgang til det aller meste mens man er på Univ.nettet. Ofte er det jo full texas på de trådløse nettene man tilbyr studenter.

Lenke til kommentar

Xaser: Godt poeng. Men om Spotify gjør at båndbredden blir så redusert at de velger å utestenge P2P fullstendig, er det sannsynlig at det er snakk om et ganske stort problem. Dvs. at selv om nettet ville vært delt mellom campus / universitet kan det være at nettet på campus ville blitt så tregt at det ville gjort at alle fikk treg(ere) nettilgang pga en applikasjon.

 

Husk at de fleste(ca alle :p ) som bor på campus gjør det pga akademiske grunner, ikke for moro skyld(missforstå meg rett), så om en underholdnings-applikasjon kommer i veien for studiene er det et godt argument for å blokkere den? Det er lett å si at siden studentene betaler leie inkl. internett må det være helt fritt, men om så mye av linjen blir brukt til P2P at det blir et problem for all annen aktivitet, skjønner jeg godt at det blokkeres.

 

Da skjønner jeg isåfall mye større grad hvordan nett-nøytralitet blir innblandet, selv om jeg fortsatt står fast på tankegangen om at universitet gjør helt rett i å blokkere Spotify. Om det er så stort problem at internett hastigheten til studentene blir betraktelig redusert bør det blokkeres.

 

NB: Simen1: Syntes sammenligningen med Kina blir helt fullstendig absurd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...