Gå til innhold

Oxford University forbyr Spotify


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Jaja, AHFK nettverket bokker det iallefall (Vidregående)

 

Mener du Akershus Fylkeskommune sitt nett for videregående skoler?

 

Isåfall blokkerer de ikke spotify, men det gjøres heller rundt på de aktuelle skolene om IT-avdelinga bestemmer seg for det.

Lenke til kommentar

Beklager avbrytelsen, men vær så vennlig å i fremtiden benytte pm om man ønsker å påpeke noens skrivefeil, så slipper vi å kuppe en artikkeltråd til slikt. Det hadde blitt satt veldig pris på, har ryddet vekk en liten avsporing :)

 

(Reaksjon på moderering tar vi gjerne imot, men gjør det i tilbakemeldingsforum eller pm slik at vi ikke kupper tråden til slikt).

Lenke til kommentar
Jaja, AHFK nettverket bokker det iallefall (Vidregående)

 

Mener du Akershus Fylkeskommune sitt nett for videregående skoler?

 

Isåfall blokkerer de ikke spotify, men det gjøres heller rundt på de aktuelle skolene om IT-avdelinga bestemmer seg for det.

 

Aha, det er iallefall sperret på våres og på skolene rundt jeg kjenner folk.

Lenke til kommentar
Da skjønner jeg isåfall mye større grad hvordan nett-nøytralitet blir innblandet, selv om jeg fortsatt står fast på tankegangen om at universitet gjør helt rett i å blokkere Spotify. Om det er så stort problem at internett hastigheten til studentene blir betraktelig redusert bør det blokkeres.

 

NB: Simen1: Syntes sammenligningen med Kina blir helt fullstendig absurd.

Jeg skjønner argumentet ditt om at båndbredden er et problem og at det må løses på et eller annet vis. Jeg mener bare at de burde løse problemet med båndbredde (øke kapasitet eller minke bruken jevnt over hele linja) i stedet for at noen skal bestemme hva andre skal få lov til å bruke Internett til og ikke. Så snart man begynner med sensur av utvalgt innhold mener jeg man er på farlig grunn. Det vil vil skape urettferdigheter og misnøye med hvordan sensuren foregår. Hva skal sperres og hva skal ikke sperres? Hvem skal være i komitéen som tar avgjørelsene?

 

Sammenligningen med Kina må ikke tolkes for dyptgående. Både Kina og Oxford driver nett-sensur og sperrer aktiviteter de ikke liker. Likhetene strekker seg ikke så mye lengre enn det.

Lenke til kommentar

Simen1: Ok, da skjønner jeg isåfall hva du mener :) Med det sagt tror jeg ikke det bare er for de å øke kapasitet. Er helt enig med at nett-sensur er en voldsom uting, men vet ikke hvor enig jeg er i å kalle dette sensur. Jeg vil nok stå fast på at dette bare er en enkel(kanskje alt for enkel) løsning på et problem som oppstod med en applikasjon veldig fort. Det kan helt sikkert løses bedre, men jeg ser for meg at det er ganske kompetente mennesker som står bak denne avgjørelsen(Vi vet jo tross alt ikke om dette er en permanent løsning(?)).

 

Personlig er jeg av oppfatningen at sensur er å hindre mennesker tilgang på informasjon, nå kan jo man argumentere for at alt er informasjon, inkludert musikk og underholdning, men jeg ser ikke at dette er grunnen til at P2P blir blokkert. Hvorfor de har blokkert all P2P når artikkelen formulerer det som at Spotify er problemet er ganske underlig må jeg si.

 

Poenget mitt er i bunn og grunn at det kanskje ikke er nødvendig å rope sensur når dette fremstår som en avgjørelse gjort av praktiske grunner. Dette fremstår for meg ikke som et forsøk på å nekte noen tilgang på informasjon, men å gjøre bruken av internett bedre for flertallet av studentene og staben. Men det er igjen veldig bra at folk protesterer på dette, så blir dette kanskje ikke en permanent løsning.

Lenke til kommentar

Hvor mange her har satt seg inn i hvilke utfordringer utstrakt bruk av p2p klienter skaper for nettverket til Oxford? Sett dere ned å se på hvordan p2p fungerer i store distribuerte systemer som Spotify, hvordan trafikken faktisk routes(synsing er ikke godt nok) og deretter multipliser dette med antall brukere av lokalnettet til Oxford.

 

Jeg kan med en gang informere om at båndbredden neppe er problemet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Er det noe murlighet til å blokke opplastingen på spotify`?

Og drepe spotify modellen på samme måte som mange er griske i torrentnettverk og bare skal laste ned fort uten å dele selv? Da anbefaler jeg deg å bruke andre ting enn p2p samt spotify for den saks skyld.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvor mange her har satt seg inn i hvilke utfordringer utstrakt bruk av p2p klienter skaper for nettverket til Oxford? Sett dere ned å se på hvordan p2p fungerer i store distribuerte systemer som Spotify, hvordan trafikken faktisk routes(synsing er ikke godt nok) og deretter multipliser dette med antall brukere av lokalnettet til Oxford.

 

Jeg kan med en gang informere om at båndbredden neppe er problemet.

 

Jeg er litt uklar på hva du mener, routere har jo gjerne en maksimal bånbredde de klarer å route, om en router ikke klarer mer enn en viss båndbredde, mener du da det er et båndbreddeproblem, eller noe annet? Om du ikke karakteriserer det som et båndbreddeproblem så skjønner jeg litt bakgrunnen for å si at båndbredde neppe er problemet, da det virker som det ofte er router-leddet eller total båndbredde ut av universitetsområdet som er problemet. Men dette vil jo avhenge litt av oppsett, på feks NTNU så er jo flaskehalsen som ført ble møtt, og skapte trafikkgrensene båndbredden som ruteren klarte.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det burde ikke være uklart og jeg tar ikke på meg hverken å forklare eller gå inn i en diskusjon på dette. Til det er fritiden for verdifull. Det burde heller ikke være uklart her at uttrykket båndbredde ble bruk av alle som hastighet inn og ut på linja til Oxford.

 

Min post var for å se om noen i det hele tatt har tatt de faktiske nettverkstekniske forhold til betraktning. Så langt er ingen i nærheten av det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det burde ikke være uklart og jeg tar ikke på meg hverken å forklare eller gå inn i en diskusjon på dette. Til det er fritiden for verdifull. Det burde heller ikke være uklart her at uttrykket båndbredde ble bruk av alle som hastighet inn og ut på linja til Oxford.

 

Min post var for å se om noen i det hele tatt har tatt de faktiske nettverkstekniske forhold til betraktning. Så langt er ingen i nærheten av det.

 

Du står selvsagt fritt til å bruke tiden din som du vil, men det er ikke alltid så lett å forstå hva folk mener. Det er ikke alltid det man tenker er det budskapet som når fram til mottakeren.

 

Det er forøvrig vanskelig å si hva som er tanken bak uten å kjenne topologien nærmere, men det er ikke utenkelig at det er utbåndbredde fra universitet som er hovedproblemet. (dog er det anmdre forklaringer som også er plausible)

 

AtW

Lenke til kommentar
Er det noe murlighet til å blokke opplastingen på spotify`?

Og drepe spotify modellen på samme måte som mange er griske i torrentnettverk og bare skal laste ned fort uten å dele selv? Da anbefaler jeg deg å bruke andre ting enn p2p samt spotify for den saks skyld.

 

Nei egentlig ikke planen men bruker jeg over 35 KB/sek opp på linja mi blir nettet ubruklig til surfing og siden jeg ikke bruker mere en ~24 KB/sek ned mener jeg ikke at jeg skal seede mere heller, Uansett er jeg ikke storforbruker av spotify bruker det mest til å finne frem til en sang jeg er ute etter.

 

 

BTW, skjer med trippelpost?

Lenke til kommentar
BTW, skjer med trippelpost?
Jeg trodde du var bedre kjent med forumet Rudde, men det er nok fordi det har gått mer enn 2 minutter mellom svarene :).

 

Nei egentlig ikke planen men bruker jeg over 35 KB/sek opp på linja mi blir nettet ubruklig til surfing og siden jeg ikke bruker mere en ~24 KB/sek ned mener jeg ikke at jeg skal seede mere heller
Det bare å sende en feature request til Spotify om at du ønsker en throttle mulighet for upload. Ellers om du er litt oppegående kan du alltids gjøre dette med annen programvare på PCen eller i routeren på hjemmenettet ditt. Siden du har oversikt over båndbreddebruk ned fra spotify burde du nok klart den biten.

 

Uansett er jeg ikke storforbruker av spotify bruker det mest til å finne frem til en sang jeg er ute etter.
Ute etter? :hmm: På andre type p2p nett mener du? Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Mye flotte meninger er det i denne debatten, men i og med at Oxford er et relativt stort universitet og vi snakker om P2P. Ville ikke da det bli ganske effektivt som distribusjonssystem hvis vi sier at mye av musikken som går igjen er den samme? Dermed vil brukerne internt i nettverket, og selvfølgelig eksternt få muligheten til å kjapt dele filene som trengs fordi Spotify er P2P-basert. Med en gjennomkjøringstid på 1-2 måneder er jeg sikker på at trafikken vil bli redusert nedover samt oppover ift. P2P.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...