Gå til innhold

Office får strengere antipiratfunksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt tynn argumentasjon fra Microsoft sin side dette synest eg.

 

Eg trur også at Microsoft med fordel bør være litt forsiktige her når det gjeld Office til privatbrukarar. Om alle som skal skrive eit dokument eller lage eit rekneark på sin heime pc må kjøpe heile Office pakken på butikk så kjem mange til å leite litt rundt etter andre alternativ til Office.

Om folk startar å bli vande med å bruke andre program som er billegare så er sannsynligheita stor for at dei også kjem til å kreve å få jobbe med dei programma som dei er vande med også på jobb.

 

Einaste grunnen til at mange bedrifter no betalar so mykje i lisens for å bruke Office pakken er at arbeidstakarane ikkje ønsker å måtte lære å bruke eit nytt program, dei vil ha det samme på jobb som dei er vandt med heime. (Det og det faktum at riskioen ved å bruke piratkopiert programvare er mykje større i næringslivet en det er i det private).

Om dei ansatte helst vil jobbe med eit billegare program så kjem mange arbeidsgivarar til å sjå på dette som ein gyllen muligheit med å kutte ein utgiftspost ved å droppe alle Microsoft programma.

Lenke til kommentar

Jeg bruker utelukkende Open Office på mine hjemmemaskiner om dagen og jeg forstå rikke hvorfor jeg ikke gjorde det tidligere.

 

Jeg trenger ingen av de tingene MS Office tilbyr i forhold. For å lese dokumenter andre villige MS betalere sender meg laster jeg ned "Viewers" (åpne filformater?).

 

Ingen vei tilbake etter på ha begynt med Open Office v3x. Må dog finne meg i at arbeidsplasser liker å betale for dyre lisenser. Men i komersielt øyemed er vel ikke Open Office gratis.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg bruker utelukkende Open Office på mine hjemmemaskiner om dagen og jeg forstå rikke hvorfor jeg ikke gjorde det tidligere.

Smak og behag...

Personlig synes jeg OpenOffice er elendig, og betaler gjerne prisen en familielisens av Office koster.

 

Jeg som faktisk synes det er ok å betale for programvaren jeg bruker har ikke noen problemer med at antipiat funksjonaliteten blir strengere. Office Genuine Advantage er allerede aktivert i Norge, og funksjonalitet rundt volumlisenser kommer ikke til å berøre vanlige privatpersoner.

Lenke til kommentar

@[GDI]Raptor Hva synes du er elendig i OpenOffice.org? Selv bruker jeg begge deler og er stort sett fornøyd med begge, men siden jeg ofte bruker Linux blir det mer og mer OO.org.

 

Det eneste problemet jeg husker å ha støtt på i det siste er bruk av store, gjerne litt komplekse tabeller *.doc-filer som åpnes i både OO.org og MS Word.

Lenke til kommentar

Bruker OpenOffice selv, iblant også AbiWord og Gnumeric. At folk vil bruke Microsoft Office hjemme føler jeg igrunnen er helt greit, ser ingen grunn til å nekte folk å spise ananas på pizza heller, selv om jeg personlig ikke ville betalt for noe sånt.

 

Jeg er mer bekymring for hvor mye penger det offentlige kaster etter Microsoft. Hvorfor trenger man MS Office i grunnskolen? Hvorfor skal sosialklienter på jobbkurs måtte læres opp i en proprietær programvarepakke de ikke har råd til selv, uten å opplyses om at det finnes gratis alternativer?

Lenke til kommentar
Men i komersielt øyemed er vel ikke Open Office gratis.

 

Joda, OpenOffice er gratis å bruke kommersiellt også : http://www.openoffice.org/FAQs/mostfaqs.html

 

Og derfor blir det vel litt rart at Microsoft strammer inn lisensreglene. Mange bedrifter lar de ansatte installere MS Office på hjemmemaskina netopp for at de ansatte skal kunne programmet bedre når de også bruker den hjemme (vanligvis med MS velsignelse)

Dette vil jo gjøre MS Office mindre interresant for bedriftene etter min mening !

 

Og ja, jeg bruker OpenOffice hjemme på alle PCer, og på jobben også, selv om jeg der også har MS Office. jeg kan da redigere dokumentene mine på Linux PCene mine også uten problemer :)

Lenke til kommentar
Einaste grunnen til at mange bedrifter no betalar so mykje i lisens for å bruke Office pakken er at arbeidstakarane ikkje ønsker å måtte lære å bruke eit nytt program, dei vil ha det samme på jobb som dei er vandt med heime.

Utgikk med Office 2007, du. OpenOffice er mye likere tidligere officeversjoner enn 2007 utgaven til microsoft er. Men dette er jo det ingen som reagerer på fordi man har ikke noe valg (lock-in mot nyere formater sørger for at man pushes over enten man vil eller ikke på den nye ms-plattformen. Når andre alternativer skal vurderes derimot, er det hyl og spark for å tviholde på den overprisede monopolsoftwaren til microsoft fordi opplæringskostnadene vil bli skyhøye :roll: - på kort sikt selvsagt.

Lenke til kommentar
Jeg er mer bekymring for hvor mye penger det offentlige kaster etter Microsoft. Hvorfor trenger man MS Office i grunnskolen? Hvorfor skal sosialklienter på jobbkurs måtte læres opp i en proprietær programvarepakke de ikke har råd til selv, uten å opplyses om at det finnes gratis alternativer?

 

Universitetet i Bergen har kastet ut MS Office sist gang jeg sjekket (12/2007). Går bare i OO.o der nå, og itfolkene har vært smarte å endret navn på alle snarveier osv. slik at alt ser ut som før!

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Hvem bryr seg. De hadde kanskje løst problemet ved å ikke ta betalt for office som om det skulle vært den siste diamanten på denne jord.

 

Selv bruker jeg OpenOffice, og kan ikke si jeg savner MS office. Openoffice er et alternativ de aller fleste kan bruke. Så her blir det aldri mer MS office, ikke engang om det blir gratis tror jeg.

Lenke til kommentar
Einaste grunnen til at mange bedrifter no betalar so mykje i lisens for å bruke Office pakken er at arbeidstakarane ikkje ønsker å måtte lære å bruke eit nytt program, dei vil ha det samme på jobb som dei er vandt med heime. (Det og det faktum at riskioen ved å bruke piratkopiert programvare er mykje større i næringslivet en det er i det private).

Om dei ansatte helst vil jobbe med eit billegare program så kjem mange arbeidsgivarar til å sjå på dette som ein gyllen muligheit med å kutte ein utgiftspost ved å droppe alle Microsoft programma.

Når du lager et MS Office dokument, så kan du sende det til hue og rævva i hele verden uten et knyst. Det funker.

Du kan legge det ut på nett. Det funker.

 

Sender du et Open Office dokument - så skaper det støy.

 

Calc er vel den største bøygen. I flere firmaer har jeg funnet svært mye skjemaer, prislister, fulle i stygge formler og gjerne med macroer. Dette lar seg ikke oversette. Det er ikke snakk om å bytte til et nytt verktøy med mindre 100% av fortidens filer lar seg åpne og brukes 100% med 0% feil.

 

Så har du flere firmaer som skaffer seg sharepointløsninger.... urk.

 

Når det er sagt: De fleste(et tall fra mitt hode), 70-80%, tror jeg ville klart seg fint med Google Aps/OO. Skjelden man gidder å bruke så mye funksjonalitet.

 

MS sin feil er at de ikke tilbyr lisenser/priser som er tilpasset folk sin hverdag. Da velger folk å piratkopiere.

Lenke til kommentar
Tiltaket går jo mot de som piratkopierer, for de som er lovlydige og betaler for lisensen sin tror jeg ikke vil lide noe nød.

 

Personlig tror jeg ikke de som piratkopierer vil merke noe særlig heller.

 

Og grunnene MS oppgir er vel også litt tynne? Det bunner vel ned i det vanlige, de tror de kan tjene mere penger.

 

AtW

Lenke til kommentar
.........Jeg er mer bekymring for hvor mye penger det offentlige kaster etter Microsoft. Hvorfor trenger man MS Office i grunnskolen? Hvorfor skal sosialklienter på jobbkurs måtte læres opp i en proprietær programvarepakke de ikke har råd til selv, uten å opplyses om at det finnes gratis alternativer?

 

Kanskje for at sannsynlighet de får en jobb er større slik?

 

Når det gjelder at det offentlige (25% kommer automatisk tilbake) kaster penger etter Microsoft, så har du åpenbart ikke helt forstått at det må være slik. Uansett om det er MS eller hvem andre du vil.

 

Marked fungerer ikke bare med leverandører, man trenger kjøpere og. Og kjøpere skaper leverandører., som kanskje vil føre til at du en dag får og en jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...