Gå til innhold

Office får strengere antipiratfunksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Kjedelig å gjenta det, men folk foretrekker MS Office fremfor OO.

Sikker på at "folk" vet om noe annet enn MS Office ?

Og pakkebrønn er jeg sikker på at folk kan lage selv om de vil det.

He, he... naiv. Selv om jeg hadde laget en pakkebrønn med felles GUI til alle OS er jeg veldig tvilsom til at MS og/eller Apple frivillig hadde gått med på å levere den som en del av sine OS.

Lenke til kommentar
Spørsmål: Hvilke funskjoner vil en betydelig mengde av brukerne savne i OpenOffice kontra msoffice?

Jeg bruker OpenOffice hjemme, men MS Office på jobb, siden jeg bruker makroer veldig mye. Det hadde vært helt fantastisk om OO ville begynt å støtte Visual Basic ;)

OO.org kan scriptes med Python, et langt bedre språk enn Visual Basic vha. UNO rammeverket.

Lenke til kommentar

Det offentlige er den eneste aktøren som virkelig både kan og bør ta ansvar her - ettersom disse er i posisjon til å tenke langsiktige kostnader og ikke minst etikk. Mye indirekte korrupsjon og uvitenhet dog - har hørt mange innkjøpsrunder i kommuner går på å invitere lisenskonsulenter fra microsoft, så får man beskjed om hva man skal ha og hva man bør betale for dette. IT-dumskapen og kompetansemangelen i det offentlige, særlig på skoler rundtom, er hårreisende, og kunne vært brukt til faktisk verdiskapning for elevene istedet for at skolen skal være en SFO for de ansatte der.

 

Og hvs beviser dette bedre enn det sørgelige faktum at OO ikke er på ca. alle nyinnkjøpte maskiner pr. idag? Sløsingen er en skam.

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar
Kjedelig å gjenta det, men folk foretrekker MS Office fremfor OO.

Og pakkebrønn er jeg sikker på at folk kan lage selv om de vil det.

 

Det er vel enkelt og greit fordi det er en vane?? Dessuten hvor mange vet om noe annet? På lik linje der IE er "internett".

 

Stadig får jeg forespørsler om gratis programmer, da folk helst ønsker å unngå å betale for det eller bruke ting ulovlig. Mange får seg en aha opplevelse på at detfaktisk finnes andre alternativer, som er minst like bra om ikke bedre noen ganger. Det betyr ikke at alle vil like alternative, selv etter å ha lært seg det over tid, men mange ser jo aldri noe mer poeng på å gå tilbake. Open Office gir de aller aller fleste like stor nytteverdi som MS office. Ting kan være litt uvant i begynnelsen, men slik er det med alt. En vane blir fort utslagsgivende om hvordan man vil ha det, ellers gir mange veldig fort opp.

 

Problemer folk støter på ved at det offentlige kun klarer vedlegg i MS standard er skammelig. Alle offentlig ansatte og etater må og bør kunne ta i bruk åpne standarder. De må gjerne benytte MS Office, men da må også gi støtte for bruk av åpne standarder hvor de følger de standardene til punkt og prikke.

Lenke til kommentar
Spørsmål: Hvilke funskjoner vil en betydelig mengde av brukerne savne i OpenOffice kontra msoffice?

Jeg bruker OpenOffice hjemme, men MS Office på jobb, siden jeg bruker makroer veldig mye. Det hadde vært helt fantastisk om OO ville begynt å støtte Visual Basic ;) Ellers er ClipArt-biblioteket i MS Office helt fantastisk.

ikke overrasket over det med makroer, siden det virker som om ms office er vel så mye ett RAD verktøy for kontorløsninger som en kontorpakke i seg selv...

Lenke til kommentar
Can I use my Microsoft Office macros?

 

 

The OpenOffice.org macros are written in OpenOffice.org BASIC, a macro language that uses the same programming logic as Microsoft Visual Basic. However, some elements differ, as for example the calls to software commands and object names. So you would have to rewrite the macros. Macros written for MS Word for instance cannot be executed via OpenOffice.org; you'll need to re-write them. This has its benefits - it makes OOo documents less virus prone.

 

OpenOffice.org 3 Calc can execute many Excel macros, but (for security reasons) you must manually enable this feature. Choose Tools > Options > Load/Save > VBA Properties and enable the Executable code checkbox.

 

Tror vi får bra timelønn på det formateringsarbeidet der sett at det er det som hindrer offentlig konvertering - det er mange likheter. Innspilling av makroer er det jo også muligheter til i OO. Så tror vi skal slutte i å spekulere i ååå så jævlig vanskelig og tungvint, og for sluttbrukerne raser verden sammen hvis man flytter en knapperad osv (med mindre det er microsoft som gjør det seff, da er det bare å "innfinne seg med teknologiske realiteter og verden går fremover" med office07 f.eks).

 

Det som er litt ironisk er at omleggingen til Office2007 kommer til å koste latterlig mye mer enn en konvertering til OO siden ulikhetene er forsvinnende små. OO er litt bedre synes jeg faktisk - mye cleanere grensesnitt og ikke alskens rask på knapperadene.

Lenke til kommentar
Spørsmål: Hvilke funskjoner vil en betydelig mengde av brukerne savne i OpenOffice kontra msoffice?

Jeg bruker OpenOffice hjemme, men MS Office på jobb, siden jeg bruker makroer veldig mye. Det hadde vært helt fantastisk om OO ville begynt å støtte Visual Basic ;) Ellers er ClipArt-biblioteket i MS Office helt fantastisk.

 

openclipart

 

Det er dog noe med clipart i MS office som gjør meg trist til sinns. Mye det samme som animasjoner i poweroint.

 

Gi meg gjene plaintext, uten masse utropstegn, selv om du inviterer til vafler i bortettslaget, på forhånd takk.

Lenke til kommentar

Open Office er svaret for vanlig bruk, dessverre må du bruke MS Office for enkelte spillmodifikasjoner som kjører på Excel regneark.

Bruker du Open Office her så blir det datakorrupsjon og hele fila kan bare kastes med en gang.

 

Uansett, så tror jeg heller ikke at MS klarer å stoppe piratgutta, kompisene våre crackerne trenger kanskje 30 sekunder mer men er vell ute av døra i samme tid igjen med en pen crack.

Disse guttene leder frontangrepet og sørger for hovmodige utgivere får svi som de fortjener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...