Gå til innhold

Windows 7 på minnepinner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

CD og DVDer kan være på god vei ut ja. Spill og DVDer blir i større grad å få lastet ned eller strømmet over nett, OS og større programvare kan fint gis ut på minnepinner som er mer slitesterke enn disse hersens plastikkplatene. Kryptering kan også være med som et insentiv for prodogramvareprodusenter å gå inn for det. Dyre musikkproduksjonsutstyr har jo lenge vært ute med spesielle dongler for å sikre at folk ikke piratkopierer varene deres. (se Cubase) :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Blu-ray er neppe døende, hvem gidder å vente en måned på å få ned 30 GB fra internett? med en blu-ray disk har man det med engang man kjøper det i butikken. For å ikke snakke om at kun halvparten skjønner hvordan man laster ned.

 

annet eks: hvis steam går konk er det greit å ha fysisk kopi av spillene.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Må si jeg ikke helt ser poenget. De aller fleste har vel flust av minnepinner liggende, er jo bare å laste ned og kopiere til minnepinnen. Gjorde dette på min MSI Wind, funka på første forsøk med en svært enkel oppskrift.

 

Skulle heller ønske at det var lettere å oppgradere fra eksisterende OS, istedet for å måtte boote fra dedikert enhent.

Last ned, kjør fil og velg partisjon (slik en uansett må under installeren). Da kan en bruke maskinen under installeringen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Ser ikke problemet, legge inn win7 fra minnepenn er da ikke magi?

Hvorfor skal alle klare det uten om MS.

 

Tror problemet ligger i masseproduksjon. Microsoft brenner ikke ut hver enkelt CD eller DVD, de trykker dem, så spørsmålet blir vel om de klarer å få til samme system for minnebrikker(eller om det er økonomisk gunstig å investere i slike fasiliteter). Å produsere slike minnepinner manuelt(dvs. overføre innholdet til minnepinnen fra en PC) tar altfor lang tid i stor skala. Alternativt kan de la folk laste ned og legge over på minnepinne selv.

 

Piratkopiering er kanskje også et hensyn de må ta, men med WGA og liknende ser jeg for meg at selv om en minnepinne skulle kunne kopieres lett, gjør det ikke store nytten for andre brukere.

 

EDIT: Leif

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Microsoft har tilbudt nedlasting gjennom MSDN i mange år (både betaer og ferdige OS). De kan enkelt utvide nedlastingen til å gjelde ferdige minnepenn-versjoner for hvem som helst. Men man må selvsagt ha en gyldig lisens fra før eller kjøpe en lisens først for å kunne bruke ISOene.

 

Men MS kan jo velge en litt smartere distribusjonsteknikk enn gammeldags direkte nedlasting. F.eks seede en torrent.

Lenke til kommentar
Må si jeg ikke helt ser poenget. De aller fleste har vel flust av minnepinner liggende, er jo bare å laste ned og kopiere til minnepinnen. Gjorde dette på min MSI Wind, funka på første forsøk med en svært enkel oppskrift.

 

Skulle heller ønske at det var lettere å oppgradere fra eksisterende OS, istedet for å måtte boote fra dedikert enhent.

Last ned, kjør fil og velg partisjon (slik en uansett må under installeren). Da kan en bruke maskinen under installeringen.

poenget er vel at de uten os og optisk drive også skal ha mulighet til å installere dette systemet.

det er i vertfall en av mange muligheter

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
poenget er vel at de uten os og optisk drive også skal ha mulighet il å installere dette systemet. det er i vertfall en av mange muligheter

Det er nok hovedsaklig folk som kjøper bærbare PCer med Linux installert de ønsker å selge minnepinnene til.

 

Da kan torrenten legges ut på public-sider og så kan hvem som helst laste den ned (DHT).

Jepp. Det hadde vært en god løsning for både Microsoft og kundene deres. Man må jo selvsagt skaffe seg en gyldig lisens og aktivere den på vanlig måte for å få brukt den nedlastede ISOen. Akkurat det samme som når man laster ned ISOen direkte fra serveren deres.

Lenke til kommentar
Blu-ray er neppe døende, hvem gidder å vente en måned på å få ned 30 GB fra internett? med en blu-ray disk har man det med engang man kjøper det i butikken. For å ikke snakke om at kun halvparten skjønner hvordan man laster ned.

 

annet eks: hvis steam går konk er det greit å ha fysisk kopi av spillene.

 

 

Nå tar det ikke akkurat en måned å laste nes 30GB heller da, om du ikke sitter på en treg ISDN/ADSL linje da, selv sitter jeg på en 10mb linje og har mulighet for 50mb.

 

Men det er litt forskjell på å gi ut ting på Usb enn å laste det ned kontra kjøpe det på Blueray.

Lenke til kommentar
Blu-ray er neppe døende, hvem gidder å vente en måned på å få ned 30 GB fra internett? med en blu-ray disk har man det med engang man kjøper det i butikken. For å ikke snakke om at kun halvparten skjønner hvordan man laster ned.

 

annet eks: hvis steam går konk er det greit å ha fysisk kopi av spillene.

 

 

En måned?

Man drar ned 30GB på rett over 3 timer med en 20mbit linje.

 

En fysisk kopi er kjekt, men veldig lett å rote bort etter noen år. Da er det greit å kunne logge seg på steam og bare få spillene servert rett inn på disken.

 

Å lære seg å laste ned er nok ikke noe problem. Det trenger ikke være noe vanskeligere en å klikke seg inn på en artikkel på VG.no.

 

At ikke Windows har kommet på minnepinne ennå overasker meg litt. En 4GB minnepinne koster ikke stort om dagen, så pris er neppe noen hindring. Men, det at mange minnepinner dør helt uten videre kan være en ulempe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...