Gå til innhold

Windows 7 på minnepinner?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
At ikke Windows har kommet på minnepinne ennå overasker meg litt. En 4GB minnepinne koster ikke stort om dagen, så pris er neppe noen hindring. Men, det at mange minnepinner dør helt uten videre kan være en ulempe.

Nåja, sammenlikn prisen på en minnepinne på en tom DVD, og så blir forskjellen enda større ved at Microsoft bruker enda billigere DVD-plater som de trykker. Minnepinner er i dag kjempebillig, men i forhold til trykkeklare DVDer tror jeg nok de fortsatt har et stykke å gå. I tillegg må en ta i betraktning at et selskap som Microsoft kan bestille i veldig store kvanta, så da blir nok prisforskjellen ganske betydelig(de får sikkert DVD-platene "gratis")

 

Mange har nevnt nedlastning som et alternativ, og jeg tror nok også dette blir noe Microsoft kommer til å satse (mer) på i fremtiden. Men, problemet er fortsatt at produksjonen av bootbare minnepinne ikke er like strømlinjeformet som utbrenning av ISO-filer, så Microsoft kan få et eventuelt stort problem der. Selvfølgelig kan de lage et fint lite program som gjør dette automatisk, men med tanke på at de gjerne vil konvertere brukere av andre OS også, blir nok dette et fint lite prosjekt(Mac OS X, Linux(og passe på at det fungerer rimelig på de forskjellige distroene), BSD muligens)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blu-ray er neppe døende, hvem gidder å vente en måned på å få ned 30 GB fra internett? med en blu-ray disk har man det med engang man kjøper det i butikken.

Musikk er allerede gått i stor grad over til distribusjon over nettet til tross for musikkbransjens motvillighet. Det samme kommer til å skje med filmbransjen selv om det nødvendigvis tar litt lengre tid grunnet større filer. De fleste bluray-filmer fyller ikke 30 GB. Om jeg husker riktig så ligger snittet på ca 18 GB.

 

Hvis du får lyst på en eller annen film kl 23 på en lørdags kveld, hvor lang tid tror du det tar folk i gjennomsnitt å skaffe filmen i dette langstrakte landet? (Anta for enkelhetsskyld at den butikken du velger har akkurat den filmen inne.) Bruk gjerne deg selv som eksempel. Regn så ut hvor lang tid det vil ta å laste ned filmen med din nettlinje. I mitt tilfelle kunne jeg begynt å se den nedlastede filmen etter 6,5 timer, mens jeg måtte ventet til mandag ettermiddag etter jobb for å få tak i filmen i butikk. Totalt ca 42 timer. Da ville jeg også måttet betale overpris pga dyre lokale kjeder + et par bussbilletter (om det er vinter, om sommeren sykler jeg).

 

Men for å spore tilbake til Windows 7 på minnepenn: Den vil vel neppe ta noe særlig mer enn 3 GB som ISO til minnepenn.

Lenke til kommentar
Blu-ray er neppe døende, hvem gidder å vente en måned på å få ned 30 GB fra internett? med en blu-ray disk har man det med engang man kjøper det i butikken. For å ikke snakke om at kun halvparten skjønner hvordan man laster ned.

 

annet eks: hvis steam går konk er det greit å ha fysisk kopi av spillene.

 

 

En måned?

Man drar ned 30GB på rett over 3 timer med en 20mbit linje.

Luksusproblem med andre ord?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
(ca 1 kr/stk ferdig trykket så må du huske at de skal distribueres over hele verden i esker på størrelse med Asus EEE. Det koster penger.

 

Men en ferdigprodusert minnepinne fra MS vil vel også måtte distribueres i esker på samme størrelse? Gitt selvfølgelig at MS ikke får den geniale idé om at de kan forminske eskene...

 

Men du har et poeng, 69 kr(og de får dem nok billigere hvis de bestiller stort) blir forsvinnende lite i forhold til prisen på OSet.

Lenke til kommentar
Hvordan er leseytelsen på en slik 69 kroners minnepinne kontra en DVD?

Sekvensielt (filer over 10MB): DVD er ~4 ganger raskere (20 vs 5 MB/s)

Random (filer under 1 MB): Minnepennen er ~100 ganger raskere. (0,1s vs 0,001s per fil)

 

I praksis er installasjon av W7 en miks av random og sekvensielt. Jeg er usikker på hvilken teknologi som installerer raskest.

Lenke til kommentar
Hvordan er leseytelsen på en slik 69 kroners minnepinne kontra en DVD?

Sekvensielt (filer over 10MB): DVD er ~4 ganger raskere (20 vs 5 MB/s)

Random (filer under 1 MB): Minnepennen er ~100 ganger raskere. (0,1s vs 0,001s per fil)

 

I praksis er installasjon av W7 en miks av random og sekvensielt. Jeg er usikker på hvilken teknologi som installerer raskest.

 

Win7 er nesten kun sekvensielt nå som de har gått over til imagebased install.

 

Merker det godt, for det tar ikke stort mer en 12-13min å installere Win7x64 på et Raptor RAID0.

 

Noen med et raskt SSD oppsett og litt prosessorkraft som har tatt tiden på Win7 RC installasjonen?

Lenke til kommentar

Jeg håper microsoft kunne solgt cd-key over nett, og så hatt åpen nedlasting (seede torrent?) av bootable OS-image for minnepenn/cd. "alle" i dag har enten PC fra før eller kjenner noen som kan laste ned og brenne eller legge på minnepenn for seg.

Men som sagt er ikke dette noe nytt for digitale sjørøvere ;)

Lenke til kommentar

Det er to alternativer, SD-kort og minnepinne. Prismessig er de ikke store forskjellen. Men det er mest praktisk med en minnepenn. Da kan den også få en emballasje slik at den er lettere å kjenne igjen.

 

Ser ikke problemet, legge inn win7 fra minnepenn er da ikke magi?

Hvorfor skal alle klare det uten om MS.

Ingen problemer det. Har blitt gjort i årevis allerede.

 

La oss bare håpe at emballasjen til minnepennen ikke blir like stor som den "skoeska" DVDen kommer i. ;)

Emballasjen blir nok identisk. Billigere og raskere å produsere.

 

Men MS kan jo velge en litt smartere distribusjonsteknikk enn gammeldags direkte nedlasting. F.eks seede en torrent.

Tror nok MS ønsker å ha en viss kontroll på hvor folk laster ned filene sine fra. Lettere å gi brukerstøtte på den måten. Torrent-teknologien er meget bra, men den er langt i fra stueren.

 

Jeg håper microsoft kunne solgt cd-key over nett, og så hatt åpen nedlasting (seede torrent?) av bootable OS-image for minnepenn/cd. "alle" i dag har enten PC fra før eller kjenner noen som kan laste ned og brenne eller legge på minnepenn for seg.

Men som sagt er ikke dette noe nytt for digitale sjørøvere ;)

Blitt gjort i årevis allerede, men ikke for alle. Blir nok vanlig om noen få år vil jeg tro, for oss andre også.

Lenke til kommentar

Tiden er vel ikke helt moden for å klare seg totalt uten fysiske media enda, og jeg må innrømme at jeg evt. i så fall er litt glad for det. Men hvis de finner en glup måte å masseprodusere minnepenner med ferdig innhold på så ser jo framtiden i så måte lys ut. Kjekt om man kunne kjøpt et album på en minnepenn, eller en film eller spill, programvare osv på en minnepenn pent pakket inn i en eske på størrelse med en lighter e.l man bare kunne putte i lomma når man kjøpte det. Sparer jo utrolig mye embalasje på det og. Evt instruksjoner og alt kunne jo liggi på pennen som pdf e.l, og ting som kopisperre kunne de jo f.eks hatt nøkkelen i form av en chip på selve pennen, slik at akkurat den pennen måtte brukes for at programmet som lå på den skulle fungert...

Lenke til kommentar
Win7 er nesten kun sekvensielt nå som de har gått over til imagebased install.

 

Merker det godt, for det tar ikke stort mer en 12-13min å installere Win7x64 på et Raptor RAID0.

Et Raid0 med et par raptorer bør klare ca 150-200 MB/s sekvensielt avhengig av hvilke raptorer det er snakk om. Har du en DVD-leser som takler så høye sekvensielle hastigheter? ;)

 

Men MS kan jo velge en litt smartere distribusjonsteknikk enn gammeldags direkte nedlasting. F.eks seede en torrent.

Tror nok MS ønsker å ha en viss kontroll på hvor folk laster ned filene sine fra. Lettere å gi brukerstøtte på den måten. Torrent-teknologien er meget bra, men den er langt i fra stueren.

Så lenge Microsoft seeder så ser jeg over hodet ikke noe urent med å bruke torrent. De nedlastede filene blir akkurat så rene som seeden. Hvordan skal direkte nedlasting kunne gi lettere brukerstøtte?

Lenke til kommentar
Det er to alternativer, SD-kort og minnepinne. Prismessig er de ikke store forskjellen. Men det er mest praktisk med en minnepenn. Da kan den også få en emballasje slik at den er lettere å kjenne igjen.

Vel den siste tiden har jeg brukt en usb-leser for SD kort som en slags minnepinne...

Lenke til kommentar
Man slipper ihvertfall et tredjeparts torrentprogram.

Med 91 000 ansatte bør det være en smal sak å lage et eget torrent-program, hvis det er der skoen trykker.

 

Jeg tror skoen trykker en annen plass. Microsoft vil vel heller lage en proprietær torrent-klone og egne klienter som kun fungerer i Windows.

 

Embrace - Extend - Extinguish og Lock in FTW.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513
Den gang da og hver gang når? Ringer det en bjelle fra barneskolen? "Når Vista ble lansert.."

 

Den var fatal... på grensen til skammelig.

 

Vista ja, brukt både Windows 7 Beta og Windows 7 RC og er allerede fullt brukbar i RC.

Windows 7 er allerede konge før lansering. (Windows 7 har Xp modus, bra for gamle spill)

 

En annen ting, hva skjer om feks Steam må skru av serverne sine etter en konkurs eller overtagelse? (hva med virus eller brann?)

Mister man ikke de dyre spillene da?

 

(Selv har jeg L4D og Empire Total War på Steam, det er en bra tjeneste)

(På Impulse har jeg sins of a Solar empire med Entrenchment og Demigod, en like bra tjeneste men med mye mindre utvalg ennå)

 

Uansett, liker fysiske medier bedre, kjekt om man samler eller liker å ha noe å se på i hyllene på rommet.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Win7 er nesten kun sekvensielt nå som de har gått over til imagebased install.

 

Merker det godt, for det tar ikke stort mer en 12-13min å installere Win7x64 på et Raptor RAID0.

Et Raid0 med et par raptorer bør klare ca 150-200 MB/s sekvensielt avhengig av hvilke raptorer det er snakk om. Har du en DVD-leser som takler så høye sekvensielle hastigheter? ;)

 

DVD-leseren er selvsagt kraftig overklokket ;)

 

Nei, jeg har ikke noe DVD-leser som holder følge med diskene, men de hjelper godt på når man først har fått filene inn på disk.

Siden installasjonen er image based er det rimelig å anta at det går raskere med DVD en med minnepinne.

 

Spørsmålet var jo hvilket medie som var raskest.

 

 

Jeg skulle gjerne testet dette selv, men alle minnepinnene mine er døde. "No Media" ... :mad:

 

Den gang da og hver gang når? Ringer det en bjelle fra barneskolen? "Når Vista ble lansert.."

 

Den var fatal... på grensen til skammelig.

 

 

Alltid stor bokstav etter punktum. Ringer det noen bjelle fra barneskolen?

 

BTW: Litt av en førstepost med tanke på at dette er et dataforum. Bare så du vet det; ingen her bryr seg om denne typen feil.

Endret av formann
Lenke til kommentar
Så lenge Microsoft seeder så ser jeg over hodet ikke noe urent med å bruke torrent. De nedlastede filene blir akkurat så rene som seeden. Hvordan skal direkte nedlasting kunne gi lettere brukerstøtte?

Hva om noen bruker en "offisiell" torrent fra en annen side som viser seg å være falsk? Torrent er altfor enkel å missbruke. Selvsagt kan man begrense slikt ved at alle skal gå via offisielle kanaler, men slikt vil alltid bli omgått i mange tilfeller. Og skal MS da driver brukerstøtte på slikt?

 

Slik det er i dag er det ingen tvil om hvor filen kommer fra. Noe jeg regner med MS vil holde seg til i noen år til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...