Gå til innhold

Så mobil-TV i 800 km/t


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det tar antagelig under 20 minutter å fly gjennom hele dekningsområdet. Og hvis man skal fra Gardermoen sikkert under 10 minutter fra fest setebelte-lyset slukkes til man er ute av dekningsområdet.

 

Jeg foretrekker flymagasinet, utsikten fra vinduet og støydempende hodetelefoner med eller uten musikk. TV klarer jeg meg veldig fint uten de 10-20 minuttene det potensielt vil vare.

Lenke til kommentar

Dette er ikke mobil-TV!

 

Det finnes ingen mobil i det norske markedet som kan ta in DMB-signaler. Du må ha en spesiell liten TV som du ikke kan køpe i Norge. Jeg bestilte dagen etter pressekonferansen i begynnelsen av mai fra Komplett.no og Jensen Scandinavia (offisielle leverandører enl NRK), og har fremdeles ikke mottatt noen leverese.

Jensen Scandinavia sier att de evt leveres i mitten av juni

Lenke til kommentar
trodde ikke var lov med noe som kan ta i mot/sende radio signaler jeg.

her bruker han både mobil og mobil tv

 

Egentlig burde det være greit. Det er ingen regler mot å ta i mot radiosignaler, dette er tross alt en helt (signalteknisk) passiv teknologi. Telefonen derimot, den var nok i "flight mode", der alle radioer blir skrudd av. Det er riktig nok noen flyselskap som forbyr mobiltelefoner selv i FM, men dette fordi de ikke har kapasitet til å påse at alle mobilene virkelig er 'offline'.

 

Interessant at det fungerte over slike distanser uansett!

Lenke til kommentar
Dette er ikke mobil-TV!

 

Det finnes ingen mobil i det norske markedet som kan ta in DMB-signaler. Du må ha en spesiell liten TV som du ikke kan køpe i Norge. Jeg bestilte dagen etter pressekonferansen i begynnelsen av mai fra Komplett.no og Jensen Scandinavia (offisielle leverandører enl NRK), og har fremdeles ikke mottatt noen leverese.

Jensen Scandinavia sier att de evt leveres i mitten av juni

 

Så du mener at en sånn "spesiell liten TV" som du kan ha med deg i lommen eller vesken ikke er mobil?

Lenke til kommentar
Dette er ikke mobil-TV!

 

Det finnes ingen mobil i det norske markedet som kan ta in DMB-signaler. Du må ha en spesiell liten TV som du ikke kan køpe i Norge. Jeg bestilte dagen etter pressekonferansen i begynnelsen av mai fra Komplett.no og Jensen Scandinavia (offisielle leverandører enl NRK), og har fremdeles ikke mottatt noen leverese.

Jensen Scandinavia sier att de evt leveres i mitten av juni

 

Tror du må slå opp i ordboka på mobil. Det du tenker på er mobiltelefon.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Dette er ikke mobil-TV!

 

Det har du helt rett i. Det heter MiniTV.

 

Det finnes ingen mobil i det norske markedet som kan ta in DMB-signaler.

 

Det kan nok ha noe med at det for inntil svært kort tid siden ikke fantes DMB-signaler i Norge.

 

Du må ha en spesiell liten TV som du ikke kan køpe i Norge. Jeg bestilte dagen etter pressekonferansen i begynnelsen av mai fra Komplett.no og Jensen Scandinavia (offisielle leverandører enl NRK), og har fremdeles ikke mottatt noen leverese.

Jensen Scandinavia sier att de evt leveres i mitten av juni

 

Eh. Ja. Og så da?

Lenke til kommentar
Det tar antagelig under 20 minutter å fly gjennom hele dekningsområdet. Og hvis man skal fra Gardermoen sikkert under 10 minutter fra fest setebelte-lyset slukkes til man er ute av dekningsområdet.

 

Jeg foretrekker flymagasinet, utsikten fra vinduet og støydempende hodetelefoner med eller uten musikk. TV klarer jeg meg veldig fint uten de 10-20 minuttene det potensielt vil vare.

 

Nå var dette strengt tatt bare en test for å se om det i det hele tatt fungerte. At nytteverdien i fly ikke er den helt store mens det bare finnes fire antenner rundt Oslo er det ingen tvil om. At DMB-nettet ikke primært er beregnet på flypassasjerer tror jeg heller ikke det er noen tvil om. Men, det er artig å se at det faktisk fungerer. Dessuten, når nettet er ferdig utbygd, kan jeg godt se for meg at det kan være ålreit å se på TV på enkelte lange ruter, spesielt mellom Sør- og Nord-Norge.

Lenke til kommentar

Ikkje berre må kabelen nå heilt opp, men den må kunne strekke seg frå Oslo til Bergen. Eg fryktar det er for lang avstand, signalene kjem neppe fram etter ei stund. Samtidig går flyet ganske fort, er du riktig uheldig kan signalet kome fram fleire timar etter du har landa.

Lenke til kommentar
Ikkje berre må kabelen nå heilt opp, men den må kunne strekke seg frå Oslo til Bergen. Eg fryktar det er for lang avstand, signalene kjem neppe fram etter ei stund. Samtidig går flyet ganske fort, er du riktig uheldig kan signalet kome fram fleire timar etter du har landa.

 

Vel, i og med at elektrisk strøm beveger seg rundt lysets hastighet så tror jeg nok det beveger ser noe fortere en flyet ;)

Men problemet med en slik kabel er tapet av signalene :p baaaare for å pirke litt

Lenke til kommentar
Ikkje berre må kabelen nå heilt opp, men den må kunne strekke seg frå Oslo til Bergen. Eg fryktar det er for lang avstand, signalene kjem neppe fram etter ei stund. Samtidig går flyet ganske fort, er du riktig uheldig kan signalet kome fram fleire timar etter du har landa.

Er ikke du utdannet elektriker :dontgetit: ?

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...