Gå til innhold

Hynix introduserer GDDR5-minne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Effektforbruket oppgis til 1,35 V.

Bilens hastighetsforbruk er oppgitt til 1,35 meter.

 

Jepp, begge setningene gir like lite mening.

Det er spenning som måles i antall volt, mens effektforbruk måles i watt. Etter litt diskusjon i en annen tråd kom vi fram til at effektforbruk er et merkelig ord som bør erstattes av noe bedre. Det er like merkelig som ordet hastighetsforbruk er om km/t. To mer passende ord er effekt og effektnivå.

 

Hynix har introdusert en ny grafikkminneserie etter GDDR5-standarden som kan overføre data med en hastighet inntil 7 Gbps.

Dette trenger også en bedre forklaring. 7 gigabit per sekund er egentlig forferdelig lite: = 0,875 Gigabyte per sekund. Man må selvsagt forvente mye større minnebåndbredde enn det på skjermkort med det nye minnet. Forklaringen her er at 7 Gbps er båndbredden per "pinne". (Egentlig per signalleder eller BGA-punkt som hører til minnebussen) Et typisk skjermkort har 128-512 slike ledere mellom minnet og hver GPU. Båndbredden blir altså svært mye høyere enn 7 Gbps:

 

64 "bit" minnebuss: 56 GByte/s

128 "bit" minnebuss: 112 GByte/s

256 "bit" minnebuss: 224 GByte/s

512 "bit" minnebuss: 448 GByte/s

 

Til sammenligning har dagens raskeste skjermkort inntil ~142 GByte/s minnebuss:

Geforce GTX 280: 141,7 GB/s via en 512 "bit" minnebuss.

Radeon HD 4870: 115,2 GB/s via en 256 "bit" minnebuss.

Lenke til kommentar
Jepp, begge setningene gir like lite mening.

Det er spenning som måles i antall volt, mens effektforbruk måles i watt. Etter litt diskusjon i en annen tråd kom vi fram til at effektforbruk er et merkelig ord som bør erstattes av noe bedre. Det er like merkelig som ordet hastighetsforbruk er om km/t. To mer passende ord er effekt og effektnivå.

 

Jeg er enig i at "strømforbruk" klinger bedre enn "effektforbruk".

Lenke til kommentar
Effektforbruket oppgis til 1,35 V.

Bilens hastighetsforbruk er oppgitt til 1,35 meter.

 

Jepp, begge setningene gir like lite mening.

Det er spenning som måles i antall volt, mens effektforbruk måles i watt. Etter litt diskusjon i en annen tråd kom vi fram til at effektforbruk er et merkelig ord som bør erstattes av noe bedre. Det er like merkelig som ordet hastighetsforbruk er om km/t. To mer passende ord er effekt og effektnivå.

Off topic:

Jeg er helt enig. Har selv også bemerket dette tildligere.

Enda et passende ord kan jo være strømforbruk. Men effektforbruk er et klossete ord som egentlig betyr forbruk av effekt, og hvordan man kan forbruke effekt er jeg ikke helt sikker på...

Jeg synes vi burde klage til redaksjonen og få fjernet dette ordet fra fremtidige artikler.

jeg ser de har rettet det i artikkelen nå til

Effektforbruket oppgis til 1,35 W.
, men det er jo fortsatt feil.

Edit: Har du link til den andre tråden simen1? Er interresert i å se hva dere kom frem til.

 

On topic: Dette er jo en god nyhet, mer konkurranse på GDDR5 vil gi bedre priser, som vil føre til fler skjermkort som benytter dette, og bedre hastigheter som resultat av teknologisk konkurranse, som vil gi oss bedre topklasse kort.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
<..>
Jeg er enig i at "strømforbruk" klinger bedre enn "effektforbruk".

Enig med hvem? Ikke med meg i hvert fall. Det er jo ikke snakk om strøm (Ampere) her. Det er snakk om spenning (volt) eller effekt (watt).

 

Som kjent er jo Effekt (watt) = spenning (volt) * strøm (ampere)

 

Altså forskjellige begreper med forskjellig betydning. Det er viktig å holde tunga rett i munnen så det ikke blir ennå flere "sekundforbruket til bilen er 60 km".

 

Edit: Har du link til den andre tråden simen1? Er interresert i å se hva dere kom frem til.

Lenke

Lenke til kommentar
Enig med hvem? Ikke med meg i hvert fall. Det er jo ikke snakk om strøm (Ampere) her. Det er snakk om spenning (volt) eller effekt (watt).

 

Som kjent er jo Effekt (watt) = spenning (volt) * strøm (ampere)

 

Ja, jeg er klar over det. Strømforbruket er jo et vanlig uttrykk når man snakker om hvor mye en enhet trekker, selv om det teknisk sett ikke er helt korrekt i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

De nye brikkene til hynix kommer til å kjøre på 1,35v i forhold til nåværende brikker som kjøres på 1,5v, og hastigheten på de nye gddr5 brikkene til hynix kan nå enn toppfart på 7Ghz mens de gddr5 brikkene som blir brukt idag i ati sine kort har en topphastighet på 4,5 Ghz o.s.v håper dette forklarer det litt bedre for noen folk som sier at dem har allerede gddr5, dette er noen nye gddr5 brikker som er raskere og krever mindre volt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...