Gå til innhold

5D-erstatter endelig på vei?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er spennende er hvor kraftig den gruser D700. And nothing else matters.

Jeg tipper på flere megapiksler enn 50D, det ville vært merkelig om den skulle fått like mange eller en mer som mange har snakket om.

Ettersom Canon har kjørt ut denne kampanjen vil jeg tro de vet at det er ganske mye heftigere enn man vil tro.

Lenke til kommentar

Jeg vil bli overrasket dersom det ikke er over 20 i antellet av megapix. Deretter er det ISO prestande som blir det springende punkt ja. Nå er D700 så bra at jeg tror det er vanskelig å snakke om grusing i den ligaen der - men at det er minst like bra er jeg ikke i tvil om.

I tillegg til hastighet og alt det der tror jeg også vi vil se et kamera med værtettninger i 1D klassen.

Lenke til kommentar
Tviler egentlig på at det vil være noen stor vits å sammenligne 5D-etterfølgeren med D700.

 

 

..fordi?

 

De er jo antaglig de to kameraene i hele porteføljen som er mest naturlig å sammenligne. Begge FF, begge omtrentlig like raske, antaglig like store og like bygd, mer eller mindre samme pris og samme målgruppe osv..

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
De er jo antaglig de to kameraene i hele porteføljen som er mest naturlig å sammenligne. Begge FF, begge omtrentlig like raske, antaglig like store og like bygd, mer eller mindre samme pris og samme målgruppe osv..
Jeg vil egentlig anta at det eneste de vil ha til felles er brikkestørrelse.

 

Hvis 5D-oppfølgeren følger filosofien til sin forgjenger vil den antagelig ha høyt antall piksler, lav minste ISO (jeg tipper de vil holde den på 50) og utmerket detaljgjengivelse. Tviler på at de vil gjøre noe nevneverdig med byggekvaliteten, og ISO, seriebildehastighet og AF-hastighet er nok ikke prioriterte områder.

 

D700 er en D3-light, et raskt actionkamera med lav oppløsning og brikke og signalbehandling optimalisert for høy lysfølsomhet.

 

Jeg er også uenig i at de er designet for samme målgruppe.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Jeg er vel kaskje ikke så enig i at det *mest* interessante med den nye modellen, er navnet, Tom (sikkert ikke det du bokstavlig talt mente heller..):)

Nei, prøver selvfølgelig å være litt morsom. Men ser man på Canons historie, og lest litt rykter, så er vet vi vel det meste allered (21MP, Digit 4, 5bps, 3" skjerm, HD video).

 

Tom

Lenke til kommentar

Det blir veldig spennande å sjå spesifikasjonane på dette kameraet og sjølvsagt kva pris det vil komme til å få. Akkurat kva navn dei ender opp med å putte på det er vel ikkje så veldig viktig. Det kan jo fort ende opp med å verte eit slikt, som blir mitt neste kamerahus, om enn ikkje på ei god stund enda. Det blir neppe kjøpt i løpet av det første halvåret det er på marknaden uansett, men vi har jo venta på dette ei god stund.

 

Litt ot, men min desktopbakgrunn atm: (Nydelig, I know)

post-69255-1220614831_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Det som er spennende er hvor kraftig den gruser D700. And nothing else matters.

Jeg tipper på flere megapiksler enn 50D, det ville vært merkelig om den skulle fått like mange eller en mer som mange har snakket om.

Ettersom Canon har kjørt ut denne kampanjen vil jeg tro de vet at det er ganske mye heftigere enn man vil tro.

 

Bryr meg vel egentlig null om hvem som gruser hvem her.

Har ventet på en ny 5D lenge, og har forventninger til at det blir en betydelig oppgradering på alle områder ift eksisterende 5D. Ser egentlig ikkenoe poeng i å sammenligne den med D700 i det hele tatt. Who cares.

 

Det viktigste er at den gruser eksisterende 5D.

Blir spennende å se hvilken pris den leger seg på, men det er kanskje gitt på forhånd, og skal man ha den så skal man ha den!

Lenke til kommentar
De er jo antaglig de to kameraene i hele porteføljen som er mest naturlig å sammenligne. Begge FF, begge omtrentlig like raske, antaglig like store og like bygd, mer eller mindre samme pris og samme målgruppe osv..
Jeg vil egentlig anta at det eneste de vil ha til felles er brikkestørrelse.

 

... Tviler på at de vil gjøre noe nevneverdig med byggekvaliteten, og ISO, seriebildehastighet og AF-hastighet er nok ikke prioriterte områder.

 

D700 er en D3-light, et raskt actionkamera med lav oppløsning og brikke og signalbehandling optimalisert for høy lysfølsomhet.

 

Jeg er også uenig i at de er designet for samme målgruppe.

 

Jeg tror du tar feil. Både fps og AF vil være fullt på høyde med Nikonen. Regner også med det gjelder konstruksjonen. Men time will show...

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Jeg tror du tar feil. Både fps og AF vil være fullt på høyde med Nikonen. Regner også med det gjelder konstruksjonen. Men time will show...
Canon har ikke gjort nevneverdige forbedringer på byggekvaliteten til 40D og 50D over 30D for å konkurrere med D200 og -300. Jeg tviler på at de vil gjøre noe med 5DmkII over 5D for å konkurrere med D700.

 

BPS er lik på de to modellene fra grunnen av, men muligheten til å øke til 8BPS på D700 med batterigrep gir en fordel i actionsituasjoner. Jeg tviler på at 5DmkII får den samme muligheten, det er rett og slett ikke fokusområdet til 5D-serien.

Lenke til kommentar
Canon har ikke gjort nevneverdige forbedringer på byggekvaliteten til 40D og 50D over 30D for å konkurrere med D200 og -300. Jeg tviler på at de vil gjøre noe med 5DmkII over 5D for å konkurrere med D700.

 

BPS er lik på de to modellene fra grunnen av, men muligheten til å øke til 8BPS på D700 med batterigrep gir en fordel i actionsituasjoner. Jeg tviler på at 5DmkII får den samme muligheten, det er rett og slett ikke fokusområdet til 5D-serien.

Jeg tror du har rett i dette. 5DMkII vil ha sin styrke i høy oppløsning (~21MPx) og gode ISO ytelser. I følge noen rykter jeg har hørt, så er det skal den være klart forbedret i forhold til dagens modell.

 

Tom

Lenke til kommentar
Mon tro om det støtter ef-s objektiver på en eller annen måte? Eller er det helt fysisk umulig? Har ikke Nikon gjort noe sånt på D700?

 

Skjønner at man ikke får 100% utnyttelse av kamerabrikke, men det burde jo likevel være mulig. Hadde vært kjekt som en overgangsordning.

Det er fysisk umulig - du kan riktignok modifisere EF-S slik at det lar seg montere på et FF kamera. Men det er en meget meget talentløs ide. For da ødelegger du kameraet. Grunnen til det, er at EF-S (i motsetning til DX) er et short-fokus design, slik at bakre linseelement er plassert nærmere sensoren. Dette for å gjøre objektivene mindre, samt enklere å konstruere. Det fører til at speilet er i veien på FF ...

 

edit: Dette er ikke noe problem på Nikon, da DX objektivene har kun redusert bildesirkel.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Mon tro om det støtter ef-s objektiver på en eller annen måte? Eller er det helt fysisk umulig? Har ikke Nikon gjort noe sånt på D700?
EF-S-objektiver stikker fysisk lengre inn i huset enn EF-objektiver, og speilet ville slått borti bakkanten på objektivet.

 

Nikons DX-objektiver (og Pentax sine tilsvarende) bruker nøyaktig samme fatning som objektivene til 35mm-format.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...