Gå til innhold

5D-erstatter endelig på vei?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det som er spennende er hvor kraftig den gruser D700. And nothing else matters.

Først må Canon hente inn et gigantisk forsprang ..

Deretter kan vi se hvordan de stiller seg mot hverandre. Det blir neppe noen grusing men sikkert litt forskjellige prioriteter. Nikon satset jo hardt på dynamisk område, ISO og sportsfotografering. Canon vil neppe prøve å overlappe det samme segmentet, men prøve å skille seg ut ved å prioritere flere megapixler (og dermed ofre noe på de områdene Nikon satset hardest på). Jeg tror 5D MarkII og D700 vil konkurrere på mange måter.

 

Ser egentlig ikke noe poeng i å sammenligne den med D700 i det hele tatt. Who cares.

MANGE bryr seg. De to kameraene vil selvsagt sammenlignes da de er naturlige konkurrenter.

 

Det kan nok tenkes at enkelte vil bytte system fordi det andre av de vil passe motivsjangeren deres best.

Lenke til kommentar

Hva kosta egentlig 5D nytt? Er det noen som har noen formening om hva den store evolusjonen kan være? Jeg vil ikke kalle flere megapixler og mindre støy for none fantastisk nyskapning, det er mer det som er forventet av et nytt kamera. Live-view er jo allerede på plass regner jeg med, og jeg ser ikke helt hva annet de skal brilliere med denne gangen. GPS? Wi-fi?

 

Nå skal det sies at evolusjon betyr gradvis forandrin, så sånn sett så passer det egentlig om det bare er litt forbedret på alle områder sånn teknisk.

Endret av bobbo_
Lenke til kommentar
Er 1DS primært et studiokamera? Trenger studiofotografer de øvrige egenskapene 1-serien har? Hvor lenge kommer studiofotografene til å ignorere A900 med 24MP til 20.000?

 

A900 til 20000? Det vil jo være en revolusjon, i såfall vil Canon måtte prise en 5D Mk II langt under startprisen for gamle 5D. Har du sett noen offisiell pris?

Lenke til kommentar

Prisene har generelt dalt nedover for alle klassene dSLR de siste 3 årene. Det er ikke bare på grunn av dollarkursen. Samtidig har lønnsveksten vært stor (i hvert fall i Norge) og konkurransen økt betraktelig, mye på grunn av økt volum og popularitet. Mye taler altså for at 5D-oppfølgeren skal få betydelig lavere startpris. Jeg tipper veiledende 22-27 000 kr og billigste norske nettbutikk 17-22 000 kr.

Lenke til kommentar
Det er mulig at 5DMkII får samme system som de har på 1D husene. Noen små knapper som brukes til å velge P,Av,Tv, og M, pluss andre funksjoner.

 

Tom

 

På teaseren som er ute ruver programhjulet godt, så det er nok utelukket.

Jeg siktet til den japanske teaseren ...

 

På de andre er det, som vi alle ser, programhjul. Noe jeg forøvrig setter pris på.

 

Tom

Lenke til kommentar
Er 1DS primært et studiokamera? Trenger studiofotografer de øvrige egenskapene 1-serien har? Hvor lenge kommer studiofotografene til å ignorere A900 med 24MP til 20.000?

1Ds (originalen) var faktisk ment som et alternativ til studiofotografer som til vanlig brukte analog mf da den ble lansert for en god del år siden. Det var europasjefen til Canon som uttalte det da modellen ble lansert. At den havnet i et 1D hus var kanskje grunnet manglende behov for å konstruere noe nytt til denne modellen. Men det er jo klart at den egner seg til utendørsfotografering i like stor grad som de øvrige 1D-modellene, bare ikke sport/action. Men den var altså siktet inn på studiomarkedet.

 

Når det gjelder nye 5D så tolker jeg den japanske siden slik at den får navn etter Canons tradisjon med å slenge en n (for new) på slutten av modellnavnet, slik de gjorde med bl.a. F1 på åttitallet. Det er iallefall et like godt alternativ som ethvert annet alternativ, i og med at 5D nesten har blitt et brand i seg selv. Den originale 5D blir nok den digitale Eos-seriens store klassikere.

 

Hva og hvordan den nye modellen blir har jeg ikke brydd meg om å spekulere så mye i. Jeg kommer likevel til å satse på en brukt 5D. Den holder i massevis for meg.

 

"Dermed ser ryktene om at 5Ds erstatter skulle fåt utforming som 1D-serien ut til å ha fått seg et kraftig skudd for baugen." Takk og pris for det. Jeg ville aldri i livet ha kjøpt et så stort hus hvis jeg ikke var nødt til å gjøre det, og det ser det ikke ut for at jeg blir i fremtiden heller.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...