Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Iom at du (og jeg) tydeligvis ikke husker formelen, kan du løse det som en proporsjon.

 

chart?cht=tx&chl=\frac{100}{1.5} = \frac{x}{19}

 

chart?cht=tx&chl=\frac{100}{1.5} \cdot 19 = x

 

chart?cht=tx&chl=1266.66 = x

 

Økningen må bli x - 100, fordi vi trekker fra de opprinnelige 100% - de er ikke en del av økningen (differansen mellom gammel og ny).

 

Evt. kom jeg plutselig på formelen: ny verdi = gammel verdi * vekstfaktor.

chart?cht=tx&chl=19 = 1.5 \cdot vf

 

chart?cht=tx&chl=\frac{19}{1.5} = vf

 

vf = 12.6666...

 

Vekstfaktoren er et desimaltall. For å konvertere til prosent, gang med 100: 1266.66

 

Igjen, så betyr det at 19 er 1266.66% av 1,5. Problemet er at det vi ønsker er økningen - trekk fra de 100% som representerer den originale verdien 1,5.

 

Svar: 1166.66%

 

Jeg håper det er rett. Noen ganger er det vanskelig å vite om man skal regne på økningen eller selve tallet.

Åhh, jo, takk. det er riktig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

x^-0 = 1

Selvfølgelig er det lik 1 og dermed stemmer det.

 

Får skylde på kalkulatoren.

 

 

Poenget med denne grenseverdien er at både grunntallet og eksponenten går mot null samtidig...

 

Men svaret blir uansett 1. (Å finne bunnpunktet til denne er kanskje mer interessant enn å finne grenseverdien )

 

Å skylde på kalkulatoren er nok litt lettvint. Som regel er det operatøren og ikke maskinen som svikter i slike tilfeller.

Lenke til kommentar

 

 

x^-0 = 1

Selvfølgelig er det lik 1 og dermed stemmer det.

 

Får skylde på kalkulatoren.

 

 

Poenget med denne grenseverdien er at både grunntallet og eksponenten går mot null samtidig...

 

Men svaret blir uansett 1. (Å finne bunnpunktet til denne er kanskje mer interessant enn å finne grenseverdien )

 

Å skylde på kalkulatoren er nok litt lettvint. Som regel er det operatøren og ikke maskinen som svikter i slike tilfeller.

 

Er det ikke bare å ta f'(x)=0 for å finne bunnpunktet?

Jeg ser at maxima og minima kommer lengre bak i kalkulus, så hvis det er noe nytt man skal gjøre, så får jeg vente til jeg kommer til det delkapittelet

Lenke til kommentar

Er det ikke bare å ta f'(x)=0 for å finne bunnpunktet?

Jeg ser at maxima og minima kommer lengre bak i kalkulus, så hvis det er noe nytt man skal gjøre, så får jeg vente til jeg kommer til det delkapittelet

 

Hint: chart?cht=tx&chl=\lim_{x\to 0}x^x = \lim_{x\to 0}e^{lnx^{x}}}

 

Benytt potensregler, og du kan evaluere grensen.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Blanda tall er i det store og det hele bare tull. Å terpe på brøkregning er mye mer nyttig.

Her ser det ut til å være en forskjell i vektlegging i de ulike skoleslag.

 

På ungdomsskolen er 5/4 visstnok fy-fy og må omformes til 1 1/4.

 

Når så elevene kommer til videregående møter de lærere som liker 5/4 mye bedre og bare unntaksvis bruker blandede tall.

 

Men uansett må jo alle kunne regne om fra det ene til det andre....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...