Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

chart?cht=tx&chl=\lim_{x\rightarrow \infty }(1+\frac{1}{x})^{x^{2}}e^{-x}
Prøvde å flytte ned ex og ta e opphøyd i ln av utrykket, men ender alltid med x-x...

 

Er det noen som kan hjelpe meg med den...har eksamen i morgen :(

 

 

Du er inne på det. Hvis du skriver det som ((1+1/x)*e^(-1/x))^(x^2) og så tar ln og opphøyer e i uttrykket så får du noe som burde gå relativt greit å regne ut med L'Hopital. Kan forklare litt nøyere hvis det er behov for det.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

 

121xs94.jpg

Har brukt lang tid på denne. Har brukt at tan^2(x) = sin^2(x) / cos^2 (x), men er ikke sikker hvor jeg går derfra. Har også gjort x-leddet om til x*sin^2(x)/cos^2(x), for så å trekke ledde i felles nevner. Men får ikke til at telleren blir lik x.

Noen ideer? :)

 

(sinx)^2+(cosx)^2=1

 

Ja, glemte å si at jeg brukte den og, men kom ikke noe nærmere. Får liksom at telleren får en ekstra ledd, og vet ikke hva jeg har gjort galt: [x + xsin^2(x)]/cos^2(x)

Lenke til kommentar

 

 

121xs94.jpg

Har brukt lang tid på denne. Har brukt at tan^2(x) = sin^2(x) / cos^2 (x), men er ikke sikker hvor jeg går derfra. Har også gjort x-leddet om til x*sin^2(x)/cos^2(x), for så å trekke ledde i felles nevner. Men får ikke til at telleren blir lik x.

Noen ideer? :)

 

(sinx)^2+(cosx)^2=1

 

Ja, glemte å si at jeg brukte den og, men kom ikke noe nærmere. Får liksom at telleren får en ekstra ledd, og vet ikke hva jeg har gjort galt: [x + xsin^2(x)]/cos^2(x)

 

 

Da gjør du noe feil når du setter alt på felles brøkstrek. x=(xcos^2(x))/cos^2(x)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Hvorfor kan jeg ikke dele på cosx på begge sider i denne likningen?

 

cosx*sin2x = cosx

 

Du kan for så vidt det, men da må du forutsette at cosx ikke er lik 0. Problemet er at cosx=0 faktisk er en løsning i denne ligningen, så ved å dele på cosx "mister" du disse løsningene. Du bør heller løse den ved å flytte cosx over på venstre side og faktorisere.

Lenke til kommentar

 

 

 

121xs94.jpg

Har brukt lang tid på denne. Har brukt at tan^2(x) = sin^2(x) / cos^2 (x), men er ikke sikker hvor jeg går derfra. Har også gjort x-leddet om til x*sin^2(x)/cos^2(x), for så å trekke ledde i felles nevner. Men får ikke til at telleren blir lik x.

Noen ideer? :)

 

(sinx)^2+(cosx)^2=1

 

Ja, glemte å si at jeg brukte den og, men kom ikke noe nærmere. Får liksom at telleren får en ekstra ledd, og vet ikke hva jeg har gjort galt: [x + xsin^2(x)]/cos^2(x)

 

 

Da gjør du noe feil når du setter alt på felles brøkstrek. x=(xcos^2(x))/cos^2(x)

 

Fikk oppgaven til nå. Var visst ikke noe magi, hadde bare ikke brukt kreativiteten nok :)

Lenke til kommentar

 

 

chart?cht=tx&chl=\lim_{x\rightarrow \infty }(1+\frac{1}{x})^{x^{2}}e^{-x}
Prøvde å flytte ned ex og ta e opphøyd i ln av utrykket, men ender alltid med x-x...

 

Er det noen som kan hjelpe meg med den...har eksamen i morgen :(

 

 

Du er inne på det. Hvis du skriver det som ((1+1/x)*e^(-1/x))^(x^2) og så tar ln og opphøyer e i uttrykket så får du noe som burde gå relativt greit å regne ut med L'Hopital. Kan forklare litt nøyere hvis det er behov for det.

 

Takk for svar, men jeg får absolutt ikke til noe nå :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cvVoQz

 

Hei!

 

Hvorfor kan jeg ikke dele på cosx på begge sider i denne likningen?

 

cosx*sin2x = cosx

 

Du kan for så vidt det, men da må du forutsette at cosx ikke er lik 0. Problemet er at cosx=0 faktisk er en løsning i denne ligningen, så ved å dele på cosx "mister" du disse løsningene. Du bør heller løse den ved å flytte cosx over på venstre side og faktorisere.

 

 

God gang!

Lenke til kommentar

 

 

 

chart?cht=tx&chl=\lim_{x\rightarrow \infty }(1+\frac{1}{x})^{x^{2}}e^{-x}
Prøvde å flytte ned ex og ta e opphøyd i ln av utrykket, men ender alltid med x-x...

 

Er det noen som kan hjelpe meg med den...har eksamen i morgen :(

 

 

Du er inne på det. Hvis du skriver det som ((1+1/x)*e^(-1/x))^(x^2) og så tar ln og opphøyer e i uttrykket så får du noe som burde gå relativt greit å regne ut med L'Hopital. Kan forklare litt nøyere hvis det er behov for det.

 

Takk for svar, men jeg får absolutt ikke til noe nå :(

 

 

Ok. kan ta det litt mer detaljert. Oppdaterer posten min om ca. 10 minutter, tar en evighet å skrive latex ...

 

Edit: Sånn. Sorry for rotete føring ... Overgangen i fjerde linje er L'Hopital.

chart?cht=tx&chl=\lim_{x\rightarrow \infty }(1+\frac{1}{x})^{x^{2}}e^{-x}=\lim_{x\rightarrow \infty }((1+\frac{1}{x})e^{-\frac{1}{x}})^{x^2} \\* \ln(((1+\frac{1}{x})e^{-\frac{1}{x}})^{x^2})=x^2\ln((1+\frac{1}{x})e^{-\frac{1}{x}}) \\* \lim_{x\rightarrow \infty }(1+\frac{1}{x})^{x^{2}}e^{-x}=\lim_{x\rightarrow \infty }e^{x^2\ln((1+\frac{1}{x})e^{-\frac{1}{x}})}=e^{\lim_{x\rightarrow \infty }x^2\ln((1+\frac{1}{x})e^{-\frac{1}{x}})} \\* \lim_{x\rightarrow \infty }x^2\ln((1+\frac{1}{x})e^{-\frac{1}{x}})=\lim_{x\rightarrow \infty }\frac{\ln((1+\frac{1}{x})e^{-\frac{1}{x}})}{\frac{1}{x^2}}=\lim_{x\rightarrow \infty }\frac{\frac{1}{(1+\frac{1}{x})e^{-\frac{1}{x}}}(e^{-\frac{1}{x}}(-\frac{1}{x^2})+(1+\frac{1}{x})e^{-\frac{1}{x}}\frac{1}{x^2})}{-\frac{2}{x^3}}=\lim_{x\rightarrow \infty }\frac{x-x-1}{2}=-\frac{1}{2} \\* \lim_{x\rightarrow \infty }(1+\frac{1}{x})^{x^{2}}e^{-x}=e^{-\frac{1}{2}}

 

Edit2: Noen med peiling på tex som vet hvorfor første linje er indentert?

Endret av Henrik B
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

chart?cht=tx&chl=\lim_{x\rightarrow \infty }(1+\frac{1}{x})^{x^{2}}e^{-x}
Prøvde å flytte ned ex og ta e opphøyd i ln av utrykket, men ender alltid med x-x...

 

Er det noen som kan hjelpe meg med den...har eksamen i morgen :(

 

 

Du er inne på det. Hvis du skriver det som ((1+1/x)*e^(-1/x))^(x^2) og så tar ln og opphøyer e i uttrykket så får du noe som burde gå relativt greit å regne ut med L'Hopital. Kan forklare litt nøyere hvis det er behov for det.

 

Takk for svar, men jeg får absolutt ikke til noe nå :(

 

 

Ok. kan ta det litt mer detaljert. Oppdaterer posten min om ca. 10 minutter, tar en evighet å skrive latex ...

 

Edit: Sånn. Sorry for rotete føring ... Overgangen i fjerde linje er L'Hopital.

chart?cht=tx&chl=\lim_{x\rightarrow \infty }(1+\frac{1}{x})^{x^{2}}e^{-x}=\lim_{x\rightarrow \infty }((1+\frac{1}{x})e^{-\frac{1}{x}})^{x^2} \\* \ln(((1+\frac{1}{x})e^{-\frac{1}{x}})^{x^2})=x^2\ln((1+\frac{1}{x})e^{-\frac{1}{x}}) \\* \lim_{x\rightarrow \infty }(1+\frac{1}{x})^{x^{2}}e^{-x}=\lim_{x\rightarrow \infty }e^{x^2\ln((1+\frac{1}{x})e^{-\frac{1}{x}})}=e^{\lim_{x\rightarrow \infty }x^2\ln((1+\frac{1}{x})e^{-\frac{1}{x}})} \\* \lim_{x\rightarrow \infty }x^2\ln((1+\frac{1}{x})e^{-\frac{1}{x}})=\lim_{x\rightarrow \infty }\frac{\ln((1+\frac{1}{x})e^{-\frac{1}{x}})}{\frac{1}{x^2}}=\lim_{x\rightarrow \infty }\frac{\frac{1}{(1+\frac{1}{x})e^{-\frac{1}{x}}}(e^{-\frac{1}{x}}(-\frac{1}{x^2})+(1+\frac{1}{x})e^{-\frac{1}{x}}\frac{1}{x^2})}{-\frac{2}{x^3}}=\lim_{x\rightarrow \infty }\frac{x-x-1}{2}=-\frac{1}{2} \\* \lim_{x\rightarrow \infty }(1+\frac{1}{x})^{x^{2}}e^{-x}=e^{-\frac{1}{2}}

 

Edit2: Noen med peiling på tex som vet hvorfor første linje er indentert?

 

Tuuuuuuuseeen takk! Evig takknemlig :closedeyes:

Lenke til kommentar

Hva med å faktisk teste om det du skriver er riktig? Er ikke kos å bare si ting som en ikke har sjekket, skaper bare kvalme for den som lurer på ting. Du trodde sikkert at likningen var

 

chart?cht=tx&chl= 0 = -496 + 68.8\left( 1 - \frac{ 1 }{ (1+r)^{20} } \right)

 

Men dette er dessverre ikke tilfellet. Problemet er at vi har en ekstra r som

ødelegger. Hva skjer når du prøver å ta logaritmen? Når det er sagt så er

likningen er ikke pensum på VGS å løse for hånd. Vil du løse den bruk et digitalt hjelpemiddel. Som fra høsten av er obligatorisk å kunne.

 

Dersom vi heller vi være smart kan vi skrive om likningen til

 

chart?cht=tx&chl= r = \frac{68.8}{496} \left( 1 - \frac{ 1 }{ (1+r)^{20} } \right)

 

Tanken er nå at du tar opp kalkulatoren din og skriver inn en tilfeldig verdi. For eksempel 0, 10000 eller 5 for deretter å trykke på = knappen. Det neste steget er å skrive

 

chart?cht=tx&chl= \frac{68.8}{496} \left( 1 - \frac{ 1 }{ (1+\text{ans})^{20} } \right)

 

Forså å hamre løs på likhetsknappen ett par ganger. Da vil du raskt få løsningen til likningen.

Endret av Nebuchadnezzar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

lim ( ln(x)-ln 2)/ (x-2)
x->2

 

I denne oppgaven fikk jeg 0, ettersom når 2 erstatter "X" vil det bli 0. Siden jeg skal finne grenseverdien, så

tok jeg x= 2,01 og da ble svaret 0,49. Når jeg erstattet X-en med 2,001 ble det 0.499, noe som indikerer på at grenseverdien er på 1/2.

Men er dette riktig gjort av meg? I så fall hvorfor? Ettersom når jeg erstattet X-en med 2, fikk jeg 0

Lenke til kommentar

lim ( ln(x)-ln 2)/ (x-2)

x->2

 

I denne oppgaven fikk jeg 0, ettersom når 2 erstatter "X" vil det bli 0. Siden jeg skal finne grenseverdien, så

tok jeg x= 2,01 og da ble svaret 0,49. Når jeg erstattet X-en med 2,001 ble det 0.499, noe som indikerer på at grenseverdien er på 1/2.

Men er dette riktig gjort av meg? I så fall hvorfor? Ettersom når jeg erstattet X-en med 2, fikk jeg 0

 

Du fikk ikke 0. Du fikk 0/0 som er en udefinert verdi. Fremgangsmåten din er i dette tilfellet en fin indikator på hva svaret kom til å bli.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...