Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Visst jeg slår med en hammer som veier 1 kg på en verktøy skralle på 1 meter med en hastighet på 1ms hvor mye newtonmeter er det snakk om?

 

Eventuelt hva blir newtonmeteren visst jeg øker hastigheten til 2ms?

 

Takk

Du må nesten vite hvor lang tid hammeren bruker på å stoppe. Man må ha noe som lar oss bestemme akselerasjonen. Kun da kan vi finne kraft og siden dreiemoment. Så enten akselerasjon direkte eller hastighet samt tid brukt på å stoppe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Visst jeg slår med en hammer som veier 1 kg på en verktøy skralle på 1 meter med en hastighet på 1ms hvor mye newtonmeter er det snakk om?

 

Eventuelt hva blir newtonmeteren visst jeg øker hastigheten til 2ms?

 

Takk

Du må nesten vite hvor lang tid hammeren bruker på å stoppe. Man må ha noe som lar oss bestemme akselerasjonen. Kun da kan vi finne kraft og siden dreiemoment. Så enten akselerasjon direkte eller hastighet samt tid brukt på å stoppe.

 

Si den feks stopper på 0.1ms

 

Er regne stykket da 1x1 / 0.1 = 10N ?

 

Og om jeg bruker feks 2 meter arm skal jeg gange 10 med 2 for og få newton meter? Eller har jeg ikke skjønt noe som helst?:)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Har akkurat begynt på matteboka for R1... kapittel om vektorer. Jeg får ikke noe vettugt ut av denne oppgaven:

 

"Skriv vektoruttrykket enklere CA+BA-DA-CD" Der stopper det helt opp. Fasiten sier at svaret kortes ned til "BA" men hvordan vises ikke i fasiten. Mulig det bare er meg som er litt sliten etter mange timer med matte men kan man tilsynelatende kaste rundt på alle vektorene og plassere dem hvor man vil? For da kan jeg nok regne det ut. Men kult hvis noen gidder å skrive/vise hele prosessen i et svar her :-)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

NEINEINEI... DC er feil...

 

åja... :-) var rett likevel CA+(BA+AD)-CD (cd skifter til +DC) =CA+(BD+DC) = CA+BC = BC+CA = BA

 

 

(beklager dobbelposting, husket ikke at det faktisk går an å redigere innlegg.)

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Hei. Kunne noen ha hjulpet meg med denne oppgaven:

Hege har i dag 6180 kr på en bankkonto som gir 6% rete per år. Disse pengene har hun ikke tenkt å røre de neste årene.

 

Hege ønsker å ha 12500 kr på kontoen om fire år. Hvor mye måtte Hege ha satt inn på kontoen for 2 år siden for å nå dette beløpet seks år senere?

Lenke til kommentar

Hint: Hva skjer med sin(x) når x går mot uendelig?f

Hæ?

 

Det skjer vel ikke så mye med sin(x) når x vokser, den fortsetter bare å svinge mellom -1 og 1.

 

Den oppgitte grenseverdi (med x--> 0) blir jo null, denne oppgaven gis vanligvis med at x går mot uendelig. Da blir grenseverdien 1.

 

Endret av nojac
Lenke til kommentar

 

 

Hint: Hva skjer med sin(x) når x går mot uendelig?f

Hæ?

 

Det skjer vel ikke så mye med sin(x) når x vokser, den fortsetter bare å svinge mellom -1 og 1.

 

 

Jeg tror han mente, når sin(x) går mot 0?

 

 

Det tror jeg ikke. sin(1/x) når x går mot 0 er jo det samme som sin(x) når x går mot uendelig. Poenget her er vel at sin(1/x) vil svinge mellom -1 og 1, men x går mot 0. Da er det vel ganske klart hva grensen blir.

Lenke til kommentar

Det er du som leser feil. Det ble i dag satt inn 6180, spørsmålet er hvor mye som måtte ha blitt satt inn for to år siden for å ha 12500 om fire år, medregnet de pengene som ble satt inn i dag og det de bidrar med av renter. Men ellers burde din metode funke, med noen justeringer.

Jeg synes det er merkelig formulert, for det står at hun har 6180 kr på konto i dag, ikke at de ble satt inn i tillegg til et beløp som står der fra før. Men greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...