Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter å friskere opp i regneregler og kom over en oppgave som jeg ikke kan huske å ha sett en regel for enda. Finner ikke noe på nett med lett søking og det står heller ikke noe i læreboken som oppgaven kommer fra. Det handler om potenser og noe så enkelt som å legge dem sammen uten kalkulator. Oppgaven lyder noe slikt: 3^12 - 3^10:3^11 + 3^10

Det er forsåvidt greit, skal nå greie å få knotet det ned på papiret uten kalkulator. Men så kommer siste oppgave: Vis at 3^n + 3^n + 1 = 4 x 3^n

Dette får meg til å tro at det finnes noen regler for å legge sammen potenser som jeg har glemt eller aldri lært, noen som vet om den og kan vise eller forklare meg hvor jeg kan lære de?

Altså jeg er på jakt etter regler for potenser ved +/-, oppgavene er greie nok:)

Lenke til kommentar

Vis at 3^n + 3^n + 1 = 4 x 3^n

Og du skråsikker på at det står akkurat dette? Og ikke 3^n + 3^(n + 1) = 4 x 3^n? Eller i tex-tag:

chart?cht=tx&chl=3^n + 3^{n + 1} = 4 \cdot 3^n?

 

I det siste har det vært mange som ikke har tatt seg tid til å skrive ned oppgaven skikkelig. Jeg anbefaler å bruke tex-tagger (står beskrevet her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165) og forhåndsvise før man poster.

Lenke til kommentar

 

Vis at 3^n + 3^n + 1 = 4 x 3^n

Og du skråsikker på at det står akkurat dette? Og ikke 3^n + 3^(n + 1) = 4 x 3^n? Eller i tex-tag:chart?cht=tx&chl=3^n + 3^{n + 1} = 4 \cdot 3^n?I det siste har det vært mange som ikke har tatt seg tid til å skrive ned oppgaven skikkelig. Jeg anbefaler å bruke tex-tagger (står beskrevet her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165) og forhåndsvise før man poster.

Her er det jeg som slurver med parantesene ja, skal ta i bruk tex-tagger i fremtiden:)

Lenke til kommentar

Gidder du å løse den første oppgaven din for meg? :) Er det meningen at den skal reduseres til desimaltall? Det stokker seg helt for meg om jeg skal prøve å redusere den på en pen måte med potensregler.

 

chart?cht=tx&chl=3^{12} - \frac{3^{10}}{3^{11}} + 3^{10}

 

chart?cht=tx&chl=3^{12} - \frac1{3^1} + 3^{10}

 

chart?cht=tx&chl=531441 - \frac13 + 59049

 

chart?cht=tx&chl=590490 - \frac13

 

chart?cht=tx&chl=590489 \frac16

 

Edit: Fikset feil tall.

Edit 2: Jeg tror har en vag lur idé om hvordan dette kan løses bedre. Noe med:

 

chart?cht=tx&chl=3^{11}(\frac13+3) - 3^{-1}

 

Men hva nå???

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Gidder du å løse den første oppgaven din for meg? :) Er det meningen at den skal reduseres til desimaltall? Det stokker seg helt for meg om jeg skal prøve å redusere den på en pen måte med potensregler.chart?cht=tx&chl=3^{12} - \frac{3^{10}}{3^{11}} + 3^{10}chart?cht=tx&chl=3^{12} - \frac1{3^1} + 3^{10}chart?cht=tx&chl=531441 - \frac13 + 59049chart?cht=tx&chl=590490 - \frac13chart?cht=tx&chl=590489 \frac16Edit: Fikset feil tall.

Jeg løste den på denne måten:(beklager at de ikke er tex, har ikke lest linken enda)

 

((3^2 - 1)3^10) : ((3+1)3^10) så sløyfet jeg 3^10

 

PS ser at min mangel på paranteser tuklet det til.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Fikk rett svar, som er to. Det eneste jeg har gjort er jo å faktorisere utrykket og sløyfet to "unødvendige" faktorer. Har så lagt sammen og dividert. Rekkefølgen er rett i og med at det er en brøk

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg sliter med å forstå, hvorfor den ene er kontinuerlig for alle Rele tall, mens den andre funksjonen er for alle rele rall utenom x=0

 

 

f(x)= {x*sin(pi/x) x= ulikt 0

{ 0 x= 0

 

h(x)= {sin(pi/x) x= ulikt 0

{ 0 x=0

Sjekk grenseverdiene til funksjonene når de går mot null. Går de grenseverdiene mot null når chart?cht=tx&chl=x \to 0?

Lenke til kommentar

 

Rekkefølgen er rett i og med at det er en brøk

Hva mener du med at det er en brøk? Dette skrev du:3^12 - 3^10:3^11 + 3^10Det står ingenting om brøk. Om du mente dette:(3^12 - 3^10):(3^11 + 3^10)så får du skrive det.

Som sagt slurvet jeg med paranteser i første post men i eksempelet på utregning la jeg det inn i stykket.

Lenke til kommentar

 

Det er en ting jeg sliter med å forstå, hvorfor den ene er kontinuerlig for alle Rele tall, mens den andre funksjonen er for alle rele rall utenom x=0

 

 

f(x)= {x*sin(pi/x) x= ulikt 0

{ 0 x= 0

 

h(x)= {sin(pi/x) x= ulikt 0

{ 0 x=0

Sjekk grenseverdiene til funksjonene når de går mot null. Går de grenseverdiene mot null når chart?cht=tx&chl=x \to 0?

 

H(x) vil ikke være mulig siden nevneren blir null. Men f(x) blir null i følge fasiten, noe jeg ikke forstår. Hvordan fikk den 0?

Endret av harcoregeek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...