Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På oppgave a) har du helt rett! Du kan forøvrig teste dette selv, ved å sette begge løsningene inn i strekningsformelen for de respektive kjøretøyene:

 

Ved fire sekunder:

 

chart?cht=tx&chl=S_{lb}(4) = 20t = 20 \cdot 4 = 80

chart?cht=tx&chl=S_{pb}(4) = t^{2}+64=4^{2}+64=80

 

Ved 16sekunder har du helt rett i at bilen tar igjen lastebilen, og du kan se dette ved å putte disse verdiene inn i samme formel, og eventuelt lage deg et fortegnsskjema som viser hvilken som er bak den andre til ethvert nullpunkt, om ikke det allerede er tydelig nok (noe det er).

Oppgave b) er riktig løst.

 

Til oppgave d) kan du tenke slik: Etter hvor mange sekunder har personbilen og lastebilen samme fart (og hvor langt har de to ulike kjøretøyene kjørt på denne tiden)? Lastebilen må nemlig ha tatt personbilen igjen da, dersom den noen gang skulle gjøre det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På oppgave a) har du helt rett! Du kan forøvrig teste dette selv, ved å sette begge løsningene inn i strekningsformelen for de respektive kjøretøyene:

 

Ved fire sekunder:

 

chart?cht=tx&chl=S_{lb}(4) = 20t = 20 \cdot 4 = 80

chart?cht=tx&chl=S_{pb}(4) = t^{2}+64=4^{2}+64=80

 

Ved 16sekunder har du helt rett i at bilen tar igjen lastebilen, og du kan se dette ved å putte disse verdiene inn i samme formel, og eventuelt lage deg et fortegnsskjema som viser hvilken som er bak den andre til ethvert nullpunkt, om ikke det allerede er tydelig nok (noe det er).

 

Oppgave b) er riktig løst.

 

Til oppgave d) kan du tenke slik: Etter hvor mange sekunder har personbilen og lastebilen samme fart (og hvor langt har de to ulike kjøretøyene kjørt på denne tiden)? Lastebilen må nemlig ha tatt personbilen igjen da, dersom den noen gang skulle gjøre det!

Tusen takk for hjelpen!

 

Siden lastebilen har konstant fart= 20m/s, så vil det si at tiden for at Fart lastebil= Fart personbil er t=10, right? Farten for personbil: V=0+2*10= 20m/s. Da har de kjørt en strekning på 100m. Personbil: 2*a*s=v^2-v0^2 som da blir 4s=400 -> s=100. Lastebil: S=1/2*20*10= 100. Riktig eller misforsto jeg? :p

 

Jeg brukte forsåvidt denne regelen også: t^2-20t+c=0, altså at forspranget til personbilen er ukjent. Deretter brukte jeg det som er under kvadratroten i en andregradsformel: b^2-4ac=0 som da blir (-20)^2-4*1*c=0, regner ut for c som da blir 4c=400 --> c= 100. Som betyr at jeg regnet riktig, håper jeg? :D

Endret av Mathmeth
Lenke til kommentar

Du har rett i at de har samme hastighet etter ti sekunder, ja. Mao. må lastebilen ha tatt igjen personbilen senest(!) etter ti sekunder. Vi kan uttrykke dette slik: chart?cht=tx&chl=S_{lb}(10)=S_{pb}(10), \;\; S_{pb}(10) = \frac{a}{2}t^{2}+x, \;\; \text{der $x=$forsprang.

 

Vi får: chart?cht=tx&chl=20 \cdot t = \frac{2}{2}t^{2}+x, og vi ser at x = 100. Så du hadde rett igjen! Merk: Det er noe uklart når du skriver at "de" har kjørt en avstand lik 100. Lastebilen har kjørt en avstand lik 200, på den tiden bilen har kjørt en avstand lik 100, i tillegg til en avstand 100 i forsprang. Hva du har regnet ut er strengt talt hvor mye lengre lastebilen har kjørt enn personbilen, som selvfølgelig også er helt riktig!

 

Benyttingen av andregradsformelen er spesielt pen, og fremkommer av at vi kan uttrykke oppgave a) slik: chart?cht=tx&chl=t^{2} -20t +64 = 0 som selvfølgelig har løsningene 4 og 16. Her er 64 avstanden, men dersom vi lar denne være ukjent får vi nettopp det du har gjort. Når du justerer slik at det som er under kvadratroten er lik null, bestemmer du når du kun har én løsning, ergo når lastebilen og personbilen er på samme sted kun én gang. :)

 

Obs: Det er forøvrig vanlig å notere slik: chart?cht=tx&chl=S(10)_{lb} fremfor chart?cht=tx&chl=S_{lb}(10). Litt sent på kvelden.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har rett i at de har samme hastighet etter ti sekunder, ja. Mao. må lastebilen ha tatt igjen personbilen senest(!) etter ti sekunder. Vi kan uttrykke dette slik: chart?cht=tx&chl=S_{lb}(10)=S_{pb}(10), \;\; S_{pb}(10) = \frac{a}{2}t^{2}+x, \;\; \text{der $x=$forsprang.

 

Vi får: chart?cht=tx&chl=20 \cdot t = \frac{2}{2}t^{2}+x, og vi ser at x = 100. Så du hadde rett igjen! Merk: Det er noe uklart når du skriver at "de" har kjørt en avstand lik 100. Lastebilen har kjørt en avstand lik 200, på den tiden bilen har kjørt en avstand lik 100, i tillegg til en avstand 100 i forsprang. Hva du har regnet ut er strengt talt hvor mye lengre lastebilen har kjørt enn personbilen, som selvfølgelig også er helt riktig!

 

Benyttingen av andregradsformelen er spesielt pen, og fremkommer av at vi kan uttrykke oppgave a) slik: chart?cht=tx&chl=t^{2} -20t +64 = 0 som selvfølgelig har løsningene 4 og 16. Her er 64 avstanden, men dersom vi lar denne være ukjent får vi nettopp det du har gjort. Når du justerer slik at det som er under kvadratroten er lik null, bestemmer du når du kun har én løsning, ergo når lastebilen og personbilen er på samme sted kun én gang. :)

Tusen takk for all hjelpen! Enig, ble litt uklart med avstand lik 100 for begge, skal fikse opp i det! :) 1. måten jeg gjorde det på var litt mer tungvindt enn slik du gjorde det :( Må klare å se de enklere veiene! Men da vet jeg at jeg gjorde det riktig ihvertfall :) Takk igjen!

Lenke til kommentar

Man kan også tenke slik:

Du har andregradsligningen t2 - 20t + 64 = 0 som gir deg to løsninger. Du er interessert i en avstand x som gir deg èn løsning. Når du løser ligningen med abc-formelen setter du uttrykket under rottegnet = 0. Det vil gi deg kun èn løsning. Altså: (-20)2 - 4*1*x = 0. Dette vil også gi deg x = 100 :)

Lenke til kommentar

Man kan også tenke slik:

Du har andregradsligningen t2 - 20t + 64 = 0 som gir deg to løsninger. Du er interessert i en avstand x som gir deg èn løsning. Når du løser ligningen med abc-formelen setter du uttrykket under rottegnet = 0. Det vil gi deg kun èn løsning. Altså: (-20)2 - 4*1*x = 0. Dette vil også gi deg x = 100 :)

Jupp, riktig det! Brukte det også faktisk :) Takk uansett!

Lenke til kommentar

Står fast på noe som sikkert er en relativt enkel oppgave. Den lyder som følger;

 

En kule A befinner seg i en høyde h(A) over et horisontalt gulv, og en kule B befinner seg i en høyde h(B). Høydeforskjellen h(A) - h(B) mellom kulene er 72cm. Vi slipper kulene samtidig. Kule B treffer gulvet 0,25 s før kule A.

a) Fra hvilke høyder ble kulene sluppet?

Vi kan se vekk i fra luftmotstand og lignende.

 

Ut i fra ordlyden i oppgaven ser jo dette fryktelig lite avansert ut, men jeg klarer rett og slett ikke å finne ut hvor jeg skal begynne.

Noen tips?

Lenke til kommentar

Står fast på noe som sikkert er en relativt enkel oppgave. Den lyder som følger;

 

 

En kule A befinner seg i en høyde h(A) over et horisontalt gulv, og en kule B befinner seg i en høyde h(B). Høydeforskjellen h(A) - h(B) mellom kulene er 72cm. Vi slipper kulene samtidig. Kule B treffer gulvet 0,25 s før kule A.

 

a) Fra hvilke høyder ble kulene sluppet?

Vi kan se vekk i fra luftmotstand og lignende.

 

Ut i fra ordlyden i oppgaven ser jo dette fryktelig lite avansert ut, men jeg klarer rett og slett ikke å finne ut hvor jeg skal begynne.

 

Noen tips?

Du vet at høydedifferansen er 0.72 meter, og at tidsdifferansen er 0.25 sekund.

 

Prøv å se hvor du kommer med dette:

Fra formel s = ut + 1/2at^2:

 

0.72 = 0.5a t(A)^2 - 0.5a t(B)^2

 

Prøv så om du klarer å erstatte t(A) med noe slik at du kun har én ukjent i likningen.

Lenke til kommentar

Du vet at høydedifferansen er 0.72 meter, og at tidsdifferansen er 0.25 sekund.

 

Prøv å se hvor du kommer med dette:

Fra formel s = ut + 1/2at^2:

 

0.72 = 0.5a t(A)^2 - 0.5a t(B)^2

 

Prøv så om du klarer å erstatte t(A) med noe slik at du kun har én ukjent i likningen.

 

Joda, og der stopper det igjen.

 

0,72 = (1/2g t(B)^2+0,0625) - (1/2g t(B)^2)

 

Sliter med å trekke i sammen denne ligningen på en måte som gir mening. Hvordan skal jeg gå fram for å løse parantesen med minus foran? Alle leddene blir vel da negative?

Lenke til kommentar

 

Du vet at høydedifferansen er 0.72 meter, og at tidsdifferansen er 0.25 sekund.

 

Prøv å se hvor du kommer med dette:

Fra formel s = ut + 1/2at^2:

 

0.72 = 0.5a t(A)^2 - 0.5a t(B)^2

 

Prøv så om du klarer å erstatte t(A) med noe slik at du kun har én ukjent i likningen.

 

Joda, og der stopper det igjen.

 

0,72 = (1/2g t(B)^2+0,0625) - (1/2g t(B)^2)

 

Sliter med å trekke i sammen denne ligningen på en måte som gir mening. Hvordan skal jeg gå fram for å løse parantesen med minus foran? Alle leddene blir vel da negative?

 

Du må erstatte t(A) med (t(B) + 0.25).

 

0.72 = 0.5a (t(B) + 0.25)^2 - 0.5a t(B)^2

 

Begynn med å utvide (t(B) + 0.25)^2. Altså, regn ut (t(B) + 0.25)(t(B) + 0.25). Det burde ikke by på særlige problemer. Parentesen du snakker om inneholder for øvrig kun ett ledd, alt hører sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...