Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

snip

 

Hva har du kommet frem til selv?

 

Jeg hadde noe heldagsprøvegreier med 30 sånne oppgaver, er bare noen jeg er usikker på..

 

Oppgave1 svarte jeg D.

 

Oppgave2: Tok jeg begge klossene som 1 system, og brukte N.2. Vanskelig å vise utregning her, men kom fram til 6N?

 

Oppgave3: Tok A.

 

Oppgave4: Helt blank. Men regner med dobbel utgangsfart=dobbel lengde? tok C

 

Oppgave5: Her bare deriverte jeg, å prøvde å sette dette inn i et koordinatsystem. Fikk 2 m/s

Lenke til kommentar

  1. D stemmer.
  2. Poenget er at begge klossene har samme akselerasjon. Du har F1 = m1*a1 og F2 = m2*a2. F1 = 12N og a1 = a2. Da får vi at F1/F2 = m1/m2. Noe som gir 12 N = F1*4kg/2kg => F1 = 6N.
  3. A stemmer vel. Bevaring av moment:

    Før = v0*(M+m), etter = 2mv0 + Mv

    v0(m+M) = 2mv0 + Mv

    v = v0(M-m)/M.

    Så når M er mindre en m så fyker vogna til venstre.

  4. Her kan man enten regne eller tenke. Ok så ballen har 2 ganger så stor fart. Det vil si at den har fire ganger så høy kinetisk energi. Noe som betyr at den vil nå fire ganger så høy opp i luften. Potensiell energi er her gitt ved Ep = mgh. Samtidig er hastigheten 2 ganger større. Hvis du må reise 4 ganger lengre enn meg, men med en hastighet som er 2 ganger større vil du bruke dobbelt så lang tid. Så ballen er i luften 2 ganger lengre med en hastighet som er 2 ganger større. Den reiser altså 4 ganger så langt. Jeg ville svart D.
  5. Derivasjon er rett tankegang her, men har vi ikke:

    vx(t) = 2.0 m/s

    vy(t) = -0.7m/s^2 * t + 3.0 m/s ?

    Sånn at vi får V = (2^2 + 3^2)^0.5 m/s = 3.6 m/s?

Håper jeg ikke har gjort noe feil her, ville vært litt flaut :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en oppgave i fysikk som jeg stusser litt på. det handeler om Bevart Mekanisk energi. og kan løses ved å bruke bevegelseslikningene for rettlinjet bevegelse med konstant akselerasjon.

 

Er helt ny på Forumet så vet ikke en gang om jeg har postet innlegget på rette plassen =) på forhånd takk!

 

Ei kule

skytes loddrett opp fra bakken (A) med startfarta vA = 38,0 m/s.

 

I C er kula i høyden hC over bakken, og da er farta vC = 21,5 m/s

 

Vi definerer Ep = 0 på bakkenivå.

 

 

 

Bestem høyden hC

 

Lenke til kommentar

Benytt at den mekaniske energien er bevart. Det betyr at den mekaniske energien, chart?cht=tx&chl=E = E_p + E_k, er den samme hele tiden. Hva var den mekaniske energien når kula ble skutt ut? Hva er den mekaniske energien i C? Disse to må, på grunn av energibevaring, være like hverandre.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det kan denne løses på ihvertfall to måter. Du kan sette opp likningene for bevaringsmengde, og løse med hensyn på hc

 

Ek0 + Ep0 = Ek + Ep

 

1/2mvA2 = 1/2mvC2 + mghC

 

Ellers kan du sette opp den tidløse bevegelseslikningen og løse med hensyn på s:

 

2as = vc2-vA2

 

Man kan anta at i punkt C så er kulen i fritt fall og man kan sette a = g

 

Men her må du huske på akselerasjonen ved fritt fall vil være negativ i forhold til startfarten, derfor må du bruke negativ akselerasjon i likningen.

 

 

Lenke til kommentar

Ja, problemet kommer når du setter inn for energiene. Du har satt inn begge de to potensielle energiene på venstre side, og begge de kinetiske energiene på høyre side, men det du skal ha er potensiell energi + kinetisk energi i startpunktet på den ene siden, og potensiell energi + kinetisk energi i punkt C på den andre siden (slik BigJackW viste over). Med andre ord:

 

chart?cht=tx&chl=E_{p,0} + E_{k,0} = E_{p, C} + E_{k, C}

 

chart?cht=tx&chl=0 + \frac{1}{2}mv_A^2 = mgh_C + \frac{1}{2}mv_C^2

 

En annen liten ting som er feil er at du har lagt på enheten m etter brøken, og så har du enheten m/s i stedet for m/s2 når du setter inn for g. Hvis du setter inn riktig enhet og dropper m-en etter brøken så skal enheten ende opp som m til slutt.

Endret av Jaffe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Jeg stusser virkelig over en oppgave i Fysikk 1 Ergo som lyder sånn:

 

Kari går i en barnehage der sklien er 2,0 meter høy og 3,5 m lang. Når hun slipper seg fra toppen, kommer hun ned med en fart på 4,5 m/s. Kari har massen 20 kg.

 

Hvor mye mekanisk energi mister Kari på turen? Hvor stort er friksjonsarbeidet? Hvor stor er friksjonskraften?

Lenke til kommentar

Ja, problemet kommer når du setter inn for energiene. Du har satt inn begge de to potensielle energiene på venstre side, og begge de kinetiske energiene på høyre side, men det du skal ha er potensiell energi + kinetisk energi i startpunktet på den ene siden, og potensiell energi + kinetisk energi i punkt C på den andre siden (slik BigJackW viste over). Med andre ord:

 

chart?cht=tx&chl=E_{p,0} + E_{k,0} = E_{p, C} + E_{k, C}

 

chart?cht=tx&chl=0 + \frac{1}{2}mv_A^2 = mgh_C + \frac{1}{2}mv_C^2

 

En annen liten ting som er feil er at du har lagt på enheten m etter brøken, og så har du enheten m/s i stedet for m/s2 når du setter inn for g. Hvis du setter inn riktig enhet og dropper m-en etter brøken så skal enheten ende opp som m til slutt.

Ble dette bedre montro? =)

post-368006-0-71410600-1417377583_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...