Gå til innhold

Feature: Slik blir spill i år 2020


Anbefalte innlegg

Hva er det du vaser om en PC som kjører alt på max til 5000-6000. Jeg kjøpte meg PC til 12k høsten 07 som ikke dro alt på max. oppgraderte i år skjermkort med nye 2k, men jeg klarer fremdles ikke kjøre alt spill som AoC på max, med stabil FPS.

 

Uansett, smaken er som baken. Noen liker konsoll, andre PC. Jeg tror folk vil krangle i denne tråden frem til 2020, det er vel det eneste som er sikkert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg foretrekker både konsoll og PC, jeg. Men jeg liker ikke helt at man må betale får å spille spille. Har nå ett spill der jeg må betale får å spille, det hålder i masse vis, pga, økonomien min. Jeg kommer aldrig mer til å kjøpe ett nyt spill som krever betaling for å spille spille.

 

Man må jo også tenke på okonomien til folk for he..... også. Enten det er spille eller pc'en som koster 5000,- hva var nå summen var på igjen. Og pluss ekstra oppgraderings utstyret til pc'en. Uansett hvor ofte man trenger å oppgradere pc'en. Nå vet jeg ikke helt ca. hva prisen er på for å oppgradere pc'en. Kan tenke meg ca. runt 2000,- til 5000,- kansje mer alt jeg vet, bare på et år. Det er fult mulig at jeg tar litt feil av prisen da.

 

Så da er det ikke så rart at de fleste foretrekker konsoll isteden for pc.

 

 

 

Hvilken verden lever dere egentlig i?

 

Hvorfor skal du oppgradere en PC årlig?

Min forrige maskin hadde jeg i 4.5år, og alt jeg betalte for var 512MB ekstra minne som ikke kostet meg stort? Og i alle de årene dro den så godt som samtlige spill på maks?

 

Den dag idag er jo situasjonen enda bedre, kjøp en maskin til 6'000kroner idag og det burde ikke være nødvendig å bytte ut noe som helst i den på MINST 3år, om du ikke på død og liv stiller helt urimelige høye krav til grafikken på PC i forhold til konsoll og skal spille alt på maks med full aa/af hele veien.

 

 

Tenk at de nyeste PC-spillene idag har en grafikk som tilsvarer konsollene sin grafikk bare på medium innstillinger, et GeForce7 kort fra 2005 kan jo klare den biffen ganske greit, da snakker vi 3år uten at du hadde hatt behov for å bytte ut noe som helst?

 

Ikke meningen å lage en dårlig steming da. Kan du ikke LESE. Jeg nevnte jo "Nå vet jeg ikke helt ca. hva prisen er på for å oppgradere pc'en på et år." Jeg er da vel ikke en Datanerd, vis det er det du trodde. Liker ikke folk som ikke tenker før de leser.

 

 

Om du vet så lite, så er det ganske tåpelig å trøkke tur deg såpass banale kommentarer som flere tusenlapper på oppgraderinger i året syntes ikke du også?

 

Hadde det ikke heller passet bedre med "men må du ikke oppgradere en PC årlig da? Det må da koste litt?"

 

Er teit å komme med tall som 2'000 - 5'000 i året om du ikke har peiling på hva du snakker om i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Hvis PC'en blir rimeligereå drifte til nye spill, ikke lager så innihelvetes mye viftelyd (men fremdeles ha den råeste grafikken), en garanti på å fungere 98% av tiden, kunne kobles til min flat-TV i stua, ikke være en stygg boks, ikke være nødvendig å oppgradere hele tiden og får en mer elegant kontroll-løsning slik at jeg kan ligge i sofaen å spille - Ja, da skal jeg tro på Microsoft-mannen. Det er med andre ord langt igjen.

 

Nedlastbart innhold, derimot, har jeg tro på. Men det trenger ikke bety konsollens død. World of Warcrafts suksess må heller ikke tas som et tegn på at alle vil spille online.

 

Det eneste som er sikkert er at fremtiden er usikker, og at det er vanskelig å ta slike spåmenn seriøst.

 

Viftelyd: -vesentlig bedre enn konsoll, x360 bråker masse, PS3 mer enn jeg liker, men vesentlig bedre, kan lett bygge PC som er stillere.

Garanti på å funke 98% av tiden: mine PCer fungerer 90% av tiden, men man akn aldri garantere noe 100%, det gjelder både PC og konsoll.

- Kobles til flat-TVen, ikke noe problem med PC

ikke være stygg: Velger du selv når du velger kabinett.

Ikke være nødvendig å oppgradere hele tiden: spørs hva du legger i "hele tiden".

- Elegante kontroller: PC har mange flere kontrollmuligheter enn en konsoll, også om du sitter i sofaen.

 

Nesten alle punktene du har nevnt er oppfylt, og til alt overmål er PC bedre enn konsoll på de fleste av de. Jeg foreslår du prøver å bygge en PC, kanskje du vil bli positivt overrakset?

 

AtW

Lenke til kommentar
Hva er det du vaser om en PC som kjører alt på max til 5000-6000. Jeg kjøpte meg PC til 12k høsten 07 som ikke dro alt på max. oppgraderte i år skjermkort med nye 2k, men jeg klarer fremdles ikke kjøre alt spill som AoC på max, med stabil FPS.

 

Uansett, smaken er som baken. Noen liker konsoll, andre PC. Jeg tror folk vil krangle i denne tråden frem til 2020, det er vel det eneste som er sikkert.

 

 

Da lurer jeg på hva i allverden du kjøpte?

Virker som du har blitt rundlurt?

 

 

PC-en jeg kjøpte sent 2006 dro jo til og med Age of Conan på maks, og det selv om jeg ikke engang kjøpte det som var det kraftigste skjermkortet på den tiden..

 

Og hvilken skjermkort har blitt solgt i år for 2'000kroner som ikke drar Age of Conan på maks? Kan ikke si at jeg vet om noen kort i år til den prisen som ikke har dratt det på maks, til og med 8800GT drar jo Age of Conan mer eller mindre på maks.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt bare tull at man må a) bruke 20.000 på en gamer-PC, og b) oppgradere PC-en ofte. Jeg ser for meg at vi etterhvert får "spillkonsoll-PCer", som er PC-er som er lagd spesielt for å stå under TV-en i stua, med bra støy og lite støy. Disse er da selvsagt billige, ikke så mye dyrere enn spillkonsollene. Og er beregnet for sånn "bruk og kast" slik som spillkonsoller, altså drar spill ganske godt i cirka 3-5 år før du må kjøpe en ny for å dra de nyeste spillene, ingen oppgraderinger er nødvendige underveis (men man kan godt gjøre det om man gidder/kan det). Operativsystemet er et spesialskrevet et som er designet spesielt for gaming, hvis ikke markedet endrer seg drastisk de neste årene vil det nok komme fra et visst monopol-selskap, skal ikke nevne navn her.

Lenke til kommentar
PCen som jeg kjøpte i mars, kostet vel en 6-7 tusen. Den kjører AoC på max (unntatt 16x AAQ, 2x AAQ holder i tonnevis)

 

Komplett pc? kabinett, strømforsyning, skjerm, tastatur og what not? Isåfall vil jeg gjerne se det regnestykket.

 

 

Ehm, når ble skjermen endel av maskinen?

Skal vi regne med HDTV-en som endel av konsollen også da eller?

 

Tastatur og mus har man vell fra før av, det kan lett overføres fra ny maskin til ny maskin, eller hadde du brukt penger på nye kontrollere til konsoll for hver generasjon om de eldre kontrollerne hadde vært kompatible med de nye maskinene?

 

 

Uansett får du jo mus og tastatur til 200kroner.

Lenke til kommentar
Jeg snakker om at emulatoren skalerer opp spillet, mao høyere oppløsning ut, kombinert med digital utgang gir det bedre bilde og mindre latency. Om du ikek foretrekker bedre grafikk og x30-kontrollere kan du fint la grafikken være dårlig, og spille med andre kontrollere. Å sitte i sofaen kan du gjøre okke som. Hva med å fokusere på resultatet, istedet for hvordan boksen som produserer resultatet er bygd opp? Er det så grusomt å vite at signalene kommer fr aen PC når du sitter i sofaen og koser deg med tekken?

 

AtW

Hvor er det du vil hen? Jeg vil spille på en TV med Xbox 360-kontroll. Du mener da at det klart beste alternativet er å kjøpe en PC som uansett koster mer enn en 360, og på mirakuløst vis plassere denne ved siden av TV-en? I tillegg må jeg kjøpe Xbox 360-kontroll og en flott kabel. Hvorfor i all verden skulle jeg gidde alt dette istedenfor å kjøpe en konsoll? Er så grusomt å vite at signalene ikke kommer fra en PC når du sitter i sofaen og koser deg med Tekken?

 

Og det var vel litt drøyt å kalle konsoll-grafikk dårlig?

Lenke til kommentar
PCen som jeg kjøpte i mars, kostet vel en 6-7 tusen. Den kjører AoC på max (unntatt 16x AAQ, 2x AAQ holder i tonnevis)

 

Komplett pc? kabinett, strømforsyning, skjerm, tastatur og what not? Isåfall vil jeg gjerne se det regnestykket.

Kabinett, strømforsyning, skjerm, tastatur og slikt er ikke noe man bytter ut like ofte som skjermkort, CPU og slikt. Siden vi snakker om oppgradering av PC, og ikke kjøp av en splitter ny PC...

Lenke til kommentar

Har ikke super peiling på PC, men har et greit oppsett q4400 4gb ram og 9800gtx, alikevel er AoC fpsen varierende.

 

HDTV kjøpte jeg for å se TV. Uansett virker konsollen på hvilken som helst CRT TV også, og antall husstander med TV er vel større enn antall huststander med PC skjerm (Ikke det at PC ikke fungerer på hdtv, men å ha et stort kabinett stående i stuen er, for meg iværtfall, ikke et alternativ.). Ny kontroll følger med konsoll så hvorfor ikke regne ny mus og tastatur med?

 

Edit: Oppgradering ja. Du skrev kjøpte ny PC, og jeg gikk dermed ut fra det. Det jeg gjorde var å kjøpe ny PC (og da tenker jeg hele sulamitten) Og der er du med engang ute på det største problemet med PC og spill i mine øyne. At man må oppdatere oftere enn du må oppdatere konsoll.

Endret av Konamixx
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke helt når vi får en ny Xbox osv..

Men det var da ikke så mange år mellom Xbox og Xbox360?

 

 

Mine maskiner holder gjerne i 4år uten at jeg trenger å gjøre noe med dem, og da får jeg spilt spillene helt upåklagelig på greie innstillinger som gir minst like bra grafikk som på en konsoll, ser ikke helt hvordan en konsoll ikke må byttes noe særlig oftere?

Lenke til kommentar
Jeg snakker om at emulatoren skalerer opp spillet, mao høyere oppløsning ut, kombinert med digital utgang gir det bedre bilde og mindre latency. Om du ikek foretrekker bedre grafikk og x30-kontrollere kan du fint la grafikken være dårlig, og spille med andre kontrollere. Å sitte i sofaen kan du gjøre okke som. Hva med å fokusere på resultatet, istedet for hvordan boksen som produserer resultatet er bygd opp? Er det så grusomt å vite at signalene kommer fr aen PC når du sitter i sofaen og koser deg med tekken?

 

AtW

Hvor er det du vil hen? Jeg vil spille på en TV med Xbox 360-kontroll. Du mener da at det klart beste alternativet er å kjøpe en PC som uansett koster mer enn en 360, og på mirakuløst vis plassere denne ved siden av TV-en? I tillegg må jeg kjøpe Xbox 360-kontroll og en flott kabel. Hvorfor i all verden skulle jeg gidde alt dette istedenfor å kjøpe en konsoll? Er så grusomt å vite at signalene ikke kommer fra en PC når du sitter i sofaen og koser deg med Tekken?

 

Og det var vel litt drøyt å kalle konsoll-grafikk dårlig?

 

Personlig mener jeg det er det beste alternativet ja, om du da må velge. Grunnen er et uendlig mye bedre og større spillbibliotek på PC. Og det er vel også grunnen til å ville gidde det, nemlig at man får en bedre spillopplevelse (og en stillere maskin). Om de ytre faktorene er like har jeg ingenting imot at signalene kommer fra en konsoll, men så var det heller ikke jeg som viste en irrasjonell motvilje mot en type plattform.

 

Hva som er dårlig er relativt sett, tekken har i mine øyne dårlig grafikk, nå blir riktignok ikke grafikken god på emulator heller, men i det minste blir den bedre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Har ikke super peiling på PC, men har et greit oppsett q4400 4gb ram og 9800gtx, alikevel er AoC fpsen varierende.

 

Prøv å sett ned kvaliteten, så blir det nok bedre, på konsoll har man desverre ikke den muligheten, endel spill har jo slitsomt lav framrate der (evt slitsomt varierende, ta feks GTAIV).

 

AtW

Lenke til kommentar
Om du vet så lite, så er det ganske tåpelig å trøkke tur deg såpass banale kommentarer som flere tusenlapper på oppgraderinger i året syntes ikke du også?

 

Hadde det ikke heller passet bedre med "men må du ikke oppgradere en PC årlig da? Det må da koste litt?"

 

Er teit å komme med tall som 2'000 - 5'000 i året om du ikke har peiling på hva du snakker om i det hele tatt..

 

Kunne vel ikke jeg vite at det jeg kom med var banalt, som jeg så i sta. Jeg er ikke en datanerd jeg.

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke helt når vi får en ny Xbox osv..

Men det var da ikke så mange år mellom Xbox og Xbox360?

 

 

Mine maskiner holder gjerne i 4år uten at jeg trenger å gjøre noe med dem, og da får jeg spilt spillene helt upåklagelig på greie innstillinger som gir minst like bra grafikk som på en konsoll, ser ikke helt hvordan en konsoll ikke må byttes noe særlig oftere?

 

Xbox 360 ble lansert 2005, xbox i 2001.

PS 3 2006, PS 2 2000. Henholdsvis 4 og 6 års forskjell. Du sier du ikke bytter NOE i en PC i løpet av fire år? Jeg surfet litt og sjekket hva folk ble annbefalt i vår herrens år 2004. PC mellom 8-10k.

Pentium/AMD Athlon minst 2,4 GhZ

Minst 120 GB HDD

1024 MB Ram?

Radeon 9600++, FX5600?

19" skjerm, minst

I alle fall en DVD-spiller kombinert med CD-spiller

Et passende hovedkort

 

Denne PCen har nok ikke sjangs å dra i gang mye av dagens spill vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Hva som er dårlig er relativt sett, tekken har i mine øyne dårlig grafikk, nå blir riktignok ikke grafikken god på emulator heller, men i det minste blir den bedre.

Nå var det vel strengt tatt ikke Tekken du sa hadde dårlig grafikk, men konsoll generelt. Mulig jeg misforsto.

 

Om de ytre faktorene er like har jeg ingenting imot at signalene kommer fra en konsoll, men så var det heller ikke jeg som viste en irrasjonell motvilje mot en type plattform.

De ytre faktorene er ikke like. Man må ha en PC ved siden av TV-en, og siden man har en PC der, vil man gjerne ha en PC-skjerm også. Sikkert veldig upraktisk for mange bare for å slippe unna konsoll.

 

 

Personlig mener jeg det er det beste alternativet ja, om du da må velge. Grunnen er et uendlig mye bedre og større spillbibliotek på PC. Og det er vel også grunnen til å ville gidde det, nemlig at man får en bedre spillopplevelse (og en stillere maskin).

Det større spillboblioteket regner jeg med at du begrunner med at PC-spill har vært produsert i stort antall veldig lenge. Dette vil si at det er gamle spill du skal ha PC til og spille med Xbox 360-kontroll. Disse gamle spillene er det antageligvis ikke all verdens grafikk på, så hvorfor i all verden argumenterer du for bedre grafikk når det gjelder PC koplet til TV kontra konsoll koplet til TV?

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke helt når vi får en ny Xbox osv..

Men det var da ikke så mange år mellom Xbox og Xbox360?

 

 

Mine maskiner holder gjerne i 4år uten at jeg trenger å gjøre noe med dem, og da får jeg spilt spillene helt upåklagelig på greie innstillinger som gir minst like bra grafikk som på en konsoll, ser ikke helt hvordan en konsoll ikke må byttes noe særlig oftere?

 

Xbox 360 ble lansert 2005, xbox i 2001.

PS 3 2006, PS 2 2000. Henholdsvis 4 og 6 års forskjell. Du sier du ikke bytter NOE i en PC i løpet av fire år? Jeg surfet litt og sjekket hva folk ble annbefalt i vår herrens år 2004. PC mellom 8-10k.

Pentium/AMD Athlon minst 2,4 GhZ

Minst 120 GB HDD

1024 MB Ram?

Radeon 9600++, FX5600?

19" skjerm, minst

I alle fall en DVD-spiller kombinert med CD-spiller

Et passende hovedkort

 

Denne PCen har nok ikke sjangs å dra i gang mye av dagens spill vil jeg tro.

 

 

Ehm? I 2005 kom GeForce7, så det var nok bra utvalgt av GeForce6 i 2004, og et GeForce 6800 klarer seg faktisk relativt bra idag, selv om jeg nok helst ville gått opp til GeForce7.

Lenke til kommentar

Mye kan skje på 12 år. Bare tenk 12 år tilbake, 1996. Duke Nukem 3D og Quake var siste skrik på PC-plattformen. Sega Saturn og nykommeren Sony PlayStation trodde alle ville bukke under for kraftpakken Nintendo 64 som kom ut samme år. Internett var på spedbarnstadiet og 28 kbps-modem og 800 MB harddisk var alle nerders våte drøm. Mye har skjedd siden den gang.

 

Jeg tror nok det i 2020 er slutt på alle fysiske spill, kanskje med noen få unntak. Men jeg tror heller på en mer sammensmelting mellom PC/konsoll enn at en av de forsvinner. PC-plattformen blir enklere samtidig som konsollene får mer funksjonalitet. Alle har minst 100 Mbit internettlinje og selv de simpleste maskinene leveres med minst 10 TB lagringsplass.

 

Når det gjelder grafikken er jeg enig at vi med dagens konsoller/PC-er har nådd et nivå som på mange måter er "bra nok". Veien videre blir finpussing. Real-time raytracing og andre teknikker vil nok ta det et skritt videre, men ingen revolusjon. Jeg vil tippe de flotteste spillene grafikkmessig i dag (Crysis etc.) blir sett på som et minimumskrav i 2020.

 

Ellers tror jeg Nintendo vil ta Wii-konseptet langt videre. Kanskje noe VR-aktige greier. I alle fall noe rimelig innovativt.

Lenke til kommentar
Hva som er dårlig er relativt sett, tekken har i mine øyne dårlig grafikk, nå blir riktignok ikke grafikken god på emulator heller, men i det minste blir den bedre.

Nå var det vel strengt tatt ikke Tekken du sa hadde dårlig grafikk, men konsoll generelt. Mulig jeg misforsto.

 

Om de ytre faktorene er like har jeg ingenting imot at signalene kommer fra en konsoll, men så var det heller ikke jeg som viste en irrasjonell motvilje mot en type plattform.

De ytre faktorene er ikke like. Man må ha en PC ved siden av TV-en, og siden man har en PC der, vil man gjerne ha en PC-skjerm også. Sikkert veldig upraktisk for mange bare for å slippe unna konsoll.

 

 

Personlig mener jeg det er det beste alternativet ja, om du da må velge. Grunnen er et uendlig mye bedre og større spillbibliotek på PC. Og det er vel også grunnen til å ville gidde det, nemlig at man får en bedre spillopplevelse (og en stillere maskin).

Det større spillboblioteket regner jeg med at du begrunner med at PC-spill har vært produsert i stort antall veldig lenge. Dette vil si at det er gamle spill du skal ha PC til og spille med Xbox 360-kontroll. Disse gamle spillene er det antageligvis ikke all verdens grafikk på, så hvorfor i all verden argumenterer du for bedre grafikk når det gjelder PC koplet til TV kontra konsoll koplet til TV?

 

Du misforsto ja, det var jo snakk om å spille tekken her. Generelt kan man jo feks ikke emulere alle konsoller, slik som man kan med PS1.

 

Stemmer, faktorene er ikke like, PC har bedre grafikk, er stillere, og har bedre muligheter på de fleste fronter. Å ha en ekstra skjerm framstår som relativt meningsløst, de fleste vil vel bare bruke skjermen de spiller med.

 

PC-spill produseres i mye større antall enn x360 i dag også. Ellers er det vel ikke så vansklig å forstå at bedre grafikk er en fordel, selv om det er andre ting enn grafikk som teller? Bare fordi spillet er gammelt, så er det vel ingen grunn til å ikke tyne så god grafikk man klarer ut av det?

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...