Gå til innhold

Feature: Slik blir spill i år 2020


Anbefalte innlegg

PSP-versjonen kjører i 480*272 , mens PS3-versjonen 60fps/1920*1080.

Ja, klart jeg man emulere alt av gamle ting, jeg kan jo til og med emulere S/NES, SEGA og PS1 på PSP'en min uten at det er en stor utfordrer for konsollenes levetid.

Om vi har diskutert emulering av 10års gamle konsoller er jeg ikke imponert i det hele tatt. Og siden du sier det ennå ikke finnes emulatorer til PS3 og X360 har vi fortsatt et langt stykke før konsollene mister helt fotfeste i den digitale verden.

 

Først må det bli mulig å emulere konsollene, og så må markedet være klar for det. Og da kommer vi også inn på bruksområder på PC kontra konsoll. På de nye konsollene mater man i disk, og starter spillet, mens på en PC må en installere spillet, og i tillegg hvis en skal emulere må dette gjøres av kyndige personer. Og akkurat her tror jeg konsoller vinner fotfeste, enkelheten av det å spille med en gang (nå i siste genereasjon skal det sies at enkelte/mange spill må legges inn på HDD'en, men dette er kun 1 tastetrykk, så ser ikke på dette som et problem)

Noen som skjønner tankegangen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører et eneste PlayStation3 spill i 1980x1080 @ 60FPS altså?

 

Trodde det var store saker rundt det faktum at verken knapt et eneste Xbox360 / PlayStation3 spill faktisk har vært i nærheten av full-HD oppløsning?

 

Trodde de fleste lå på toppen 720P @ 30FPS og ikke det engang?

Lenke til kommentar
Kjører et eneste PlayStation3 spill i 1980x1080 @ 60FPS altså?

 

Trodde det var store saker rundt det faktum at verken knapt et eneste Xbox360 / PlayStation3 spill faktisk har vært i nærheten av full-HD oppløsning?

 

Trodde de fleste lå på toppen 720P @ 30FPS og ikke det engang?

 

Tekken5:DR er en lettere modifisert versjon av et PS2-spill, og således ikek så krevende.

 

AtW

Lenke til kommentar
PSP-versjonen kjører i 480*272 , mens PS3-versjonen 60fps/1920*1080.

Ja, klart jeg man emulere alt av gamle ting, jeg kan jo til og med emulere S/NES, SEGA og PS1 på PSP'en min uten at det er en stor utfordrer for konsollenes levetid.

Om vi har diskutert emulering av 10års gamle konsoller er jeg ikke imponert i det hele tatt. Og siden du sier det ennå ikke finnes emulatorer til PS3 og X360 har vi fortsatt et langt stykke før konsollene mister helt fotfeste i den digitale verden.

 

Først må det bli mulig å emulere konsollene, og så må markedet være klar for det. Og da kommer vi også inn på bruksområder på PC kontra konsoll. På de nye konsollene mater man i disk, og starter spillet, mens på en PC må en installere spillet, og i tillegg hvis en skal emulere må dette gjøres av kyndige personer. Og akkurat her tror jeg konsoller vinner fotfeste, enkelheten av det å spille med en gang (nå i siste genereasjon skal det sies at enkelte/mange spill må legges inn på HDD'en, men dette er kun 1 tastetrykk, så ser ikke på dette som et problem)

Noen som skjønner tankegangen?

 

Det vil aldri bli emulering i seg selv som fører til denne (eventuelle) overgangen, grunnen til at man emulerer er jo mangelen på kompabilitet. Om man bestemmer seg for at PC er tingen, så vil jo aldri emulerting være måten man gjør det på, det som trengs er at produsentene tenker "dette spillet kan jeg like gjerne produsere for PC, fordi det er meningsløst med mange inkompatible plattformer". Det er overhodet ingen forutsetning at man først må kunne emulere, fordi man lett kan lage spill som er like avanserte eller mer avanserte på PC.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kjører et eneste PlayStation3 spill i 1980x1080 @ 60FPS altså?

 

Trodde det var store saker rundt det faktum at verken knapt et eneste Xbox360 / PlayStation3 spill faktisk har vært i nærheten av full-HD oppløsning?

 

Trodde de fleste lå på toppen 720P @ 30FPS og ikke det engang?

 

Du følger med ser jeg. Gran turismo 5 kjører 1080p(litt juks inn i bildet though) @60fps. Fleste spill på konsoll kjører 720p stabilt 30fps eller høyere. Noen titler kjører bittelitt lavere, som f. eks. halo 3, men der ble det vist gjort for å oppnå en viss effekt.. unnskyldte seg med det i allefall.. :shrug:

 

At konsollspill har ustabil framerate er heller ikke sant i de fleste spill, så spar oss for det argumentet mot konsoller. For å være helt ærlig opplever jeg mer lag i pc spill enn på konsoll. F.eks. at du kommer inn på et område som er betydelig mer detaljert og systemkrevende enn andre plasser i spillet. Et kvalitetsspill på konsoll lider som regel ikke av slikt da spillet er skreddersydd for hardwaren. Selvfølgelig hender seg at frameraten dipper her og der, men synes personelig at det skjer oftere i et pc spill enn på konsoll.

Lenke til kommentar
Kjører et eneste PlayStation3 spill i 1980x1080 @ 60FPS altså?

 

Trodde det var store saker rundt det faktum at verken knapt et eneste Xbox360 / PlayStation3 spill faktisk har vært i nærheten av full-HD oppløsning?

 

Trodde de fleste lå på toppen 720P @ 30FPS og ikke det engang?

 

Du følger med ser jeg. Gran turismo 5 kjører 1080p(litt juks inn i bildet though) @60fps. Fleste spill på konsoll kjører 720p stabilt 30fps eller høyere. Noen titler kjører bittelitt lavere, som f. eks. halo 3, men der ble det vist gjort for å oppnå en viss effekt.. unnskyldte seg med det i allefall.. :shrug:

 

Han følger med, så og si alle konsollspill har 720p, inkludert GT5 under kjøringen såvidt jeg vet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Stemmer, faktorene er ikke like, PC har bedre grafikk, er stillere, og har bedre muligheter på de fleste fronter. Å ha en ekstra skjerm framstår som relativt meningsløst, de fleste vil vel bare bruke skjermen de spiller med.

Det er da ingen som er interesserte i å bruke en TV-skjerm til å jobbe på. Man må han en PC-skjerm hvis man skal skrive, surfe eller hva det måtte være. Derfor må man ha et PC-bord ved siden av TV-en. Hvordan det blir stiligere enn en liten konsoll under TV-en skjønner ikke jeg. Uansett skal du ha en ganske dyr PC for å få mye bedre grafikk enn på konsoll.

 

PC-spill produseres i mye større antall enn x360 i dag også.

Det kan godt være, men alle spillene jeg har lyst på, kommer på konsoll. Veldig mange kommer bare til konsoll, noen kommer til PC senere.

Lenke til kommentar
Det vet jeg, og har selv opplevd det. Men jeg vil tro at dette ikke er ett stor problem i forhold til svake PCer som de fleste har. Ikke alle som har gaming-pcer til 20.000kr.

 

 

Og her ligger problemet, du lever på de gamle mytene du?

 

 

En ny Gamer-PC idag koster IKKE 20'000kroner, det er det jo evigheter siden det har gjort! Idag får du deg en gamer som drar stort sett alt på MAKS til 5'000-6'000kroner.

 

 

Blir like latterlig som om jeg skal si at en konsoll er dårlig på grunn av at den ikke kan spille på nett..

 

 

Snakk om å OVERREAGERE!

 

Myte? Nei, for dette var fakta for noen år siden. Og jeg er ikke akkurat noe gamer, så jeg følger ikke med på den fronten der.

 

Og de 20.000kr jeg nevnte var ett EKSEMPEL!

 

 

Ha en fin dag videre :)

Lenke til kommentar
Stemmer, faktorene er ikke like, PC har bedre grafikk, er stillere, og har bedre muligheter på de fleste fronter. Å ha en ekstra skjerm framstår som relativt meningsløst, de fleste vil vel bare bruke skjermen de spiller med.

Det er da ingen som er interesserte i å bruke en TV-skjerm til å jobbe på. Man må han en PC-skjerm hvis man skal skrive, surfe eller hva det måtte være. Derfor må man ha et PC-bord ved siden av TV-en. Hvordan det blir stiligere enn en liten konsoll under TV-en skjønner ikke jeg. Uansett skal du ha en ganske dyr PC for å få mye bedre grafikk enn på konsoll.

 

PC-spill produseres i mye større antall enn x360 i dag også.

Det kan godt være, men alle spillene jeg har lyst på, kommer på konsoll. Veldig mange kommer bare til konsoll, noen kommer til PC senere.

 

Personlig har jeg en egen PC til å jobbe på, koster ikke mye heller, og siden man sammenlikner prisen av en PC mot prisen av en konsoll, så må man jo ha en ekstra PC i begge tilfeller. Forøvrig spørs det hva du emner med "ganske dyr", dyrere enn en konsoll blir det ja. Men man kommer jo veldig langt med feks 7k, og mindre enn det goså forsåvidt om man er tilfreds med å matche konsollytelse.

 

Bra for deg, jeg er kanskje for godt vant, jeg vet hva man går glipp av om man ignorerer tidligere genrasjoner og PC.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mange spill kommer først til konsoll. Hvis jeg skulle brukt ditt oppsett, med en PC ved TV-en og konsoll-kontroll, hadde det tatt lang tid før jeg fikk spille GTA IV. Mange av de største titlene kommer først til konsoll, det er ikke til å komme bort ifra.

 

Det er forresten stor forskjell på 7000 og 1500.

Lenke til kommentar

Skjønner det ikke helt.

 

Når di sier PC blir dominerende tenker jeg ofte på grafikk.

 

Men når går inn på grafikk så må jo det enn gang i 2020 ha kommet så langt at det er ikke så mye mere å gjøre med grafikken.

Da kan man lage enn super konsol som greier å dra allt av grafikk så vill jo denne holde i årevis.

 

Kanskje jeg tar fulstendig feil, men jeg skjønner ikke helt hva som blir problemet med konsol i år 2020

Lenke til kommentar
Mange spill kommer først til konsoll. Hvis jeg skulle brukt ditt oppsett, med en PC ved TV-en og konsoll-kontroll, hadde det tatt lang tid før jeg fikk spille GTA IV. Mange av de største titlene kommer først til konsoll, det er ikke til å komme bort ifra.

 

Det er forresten stor forskjell på 7000 og 1500.

 

Sant, men det er ganske så enormt mange spill til PC som aldri kommer til konsoll også, det er jo problemet med å ha inkompatible standarder. hadde det vvært opp til meg hadde alle spill kommet på en plattform.

 

Ja, men så får du PCer som matcher konsoll billigere, og konsoller koster mer (spesielt enn som er klar til bruk, med ekstra kontroller osv). For min del hadde billigere spill-piser ganske kjapt tatt inn forksjellen, men for folk som ikke har så mange spill er det jo såklart et argument.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det koster ikke så mye mer, nei. Og der får du til og med 5 spill på kjøpet. Skjønner at gamle PC-spill kanskje er spennende for noen, for meg er det ingen grunn til å ha en PC ved siden av TV-en. Jeg klarer meg lenge med en konsoll.

 

Det er ganske mange PC-ekslusive spill som er nye også, faktisk vesentlig flere enn til noen av konsollene. Om gamle spill ikke er din greie altså.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kjører et eneste PlayStation3 spill i 1980x1080 @ 60FPS altså?

 

Trodde det var store saker rundt det faktum at verken knapt et eneste Xbox360 / PlayStation3 spill faktisk har vært i nærheten av full-HD oppløsning?

 

Trodde de fleste lå på toppen 720P @ 30FPS og ikke det engang?

 

Du følger med ser jeg. Gran turismo 5 kjører 1080p(litt juks inn i bildet though) @60fps. Fleste spill på konsoll kjører 720p stabilt 30fps eller høyere. Noen titler kjører bittelitt lavere, som f. eks. halo 3, men der ble det vist gjort for å oppnå en viss effekt.. unnskyldte seg med det i allefall.. :shrug:

 

Han følger med, så og si alle konsollspill har 720p, inkludert GT5 under kjøringen såvidt jeg vet.

 

AtW

 

Research er fine greier. GT5 prologue kjører 1280x1080 med 2x msaa @60fps underkjøring, samme oppløsning med 4x msaa i replay @30fps og 1920x1080 uten msaa i menyen.

 

Med hjelp av smart oppskalering så blir det tilnærmet full 1080p. Uansett høyere res og med bedre fps enn dere sitter og påstår..

 

kilde og skjekk post 583.

 

Sjekk også denne listen de har kommet med så langt

Endret av Duztey
Lenke til kommentar
Kjører et eneste PlayStation3 spill i 1980x1080 @ 60FPS altså?

 

Trodde det var store saker rundt det faktum at verken knapt et eneste Xbox360 / PlayStation3 spill faktisk har vært i nærheten av full-HD oppløsning?

 

Trodde de fleste lå på toppen 720P @ 30FPS og ikke det engang?

 

Du følger med ser jeg. Gran turismo 5 kjører 1080p(litt juks inn i bildet though) @60fps. Fleste spill på konsoll kjører 720p stabilt 30fps eller høyere. Noen titler kjører bittelitt lavere, som f. eks. halo 3, men der ble det vist gjort for å oppnå en viss effekt.. unnskyldte seg med det i allefall.. :shrug:

 

Han følger med, så og si alle konsollspill har 720p, inkludert GT5 under kjøringen såvidt jeg vet.

 

AtW

 

Research er fine greier. GT5 prologue kjører 1280x1080 med 2x msaa @60fps underkjøring, samme oppløsning med 4x msaa i replay @30fps og 1920x1080 uten msaa i menyen.

 

Med hjelp av smart oppskalering så blir det tilnærmet full 1080p. Uansett høyere res og med bedre fps enn dere sitter og påstår..

 

kilde og skjekk post 583.

 

Sjekk også denne listen de har kommet med så langt

 

Sånn var det kanskje, essensen er at det ikke kjører i full HD. Påstanden om at så og si ingen spill på konsoll kjører i full HD er jo riktig. Ramguy har ikke påstått noe som helst om GT5 konkret, og min post kan vel heller ikke akkurat sies å være noen bastant påstand.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sjekk den nye artikkelen her på gamer.no!

 

– Er PC-en død som spillplattform?

slik står tittelen på en ny artikkel, som setter spørsmål til om PC-en i det hele tatt kan kvalifiseres som en SPILLplattform. Nå står jo dette ganske tydelig i artikkelens navn, men hvor skal vi spille spillene våres da? ikke konsollen tydeligvis, den er jo utdødd som mange sier. Men PC-en er jo ingen spillmaskin!

 

 

 

....står fortsatt klar på at Xboxen kommer til å stå i stua!!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...