Gå til innhold

trenger noen råd om valg av speilreflekskamera


Anbefalte innlegg

Jeg er for tiden på utkikk etter et SLR kamera og er litt i tvil om hva jeg skal velge.

Jeg er nybegynner på SLR fronten, men er glad i å prøve meg fram i forskjellige funksjoner, og jeg ønsker å lære meg å ta bilder ved å stille inn parametre selv, så jeg ønsker ikke å ha et altfor nybegynnerkamera der alt er tilrettelagt. Jeg vil gjerne ha et kamera som fortsatt passer til mine behov også når jeg (forhåpentligvis) blir bedre til å ta bilder. Bruken vil nok variere mye og jeg vil nok prøve meg fram med å ta bilder av forskjellige temaer og i forskjellige forhold. Jeg har tenkt meg på en rundtur til diverse fotobutikker en av de nærmeste dagene for å kjenne litt på hvordan de føles i hånda. Jeg har til nå sett meg ut to kameraer som virker spesielt aktuelle:

 

Pentax K20D

Nikon D80

 

Passer disse bra til mitt behov?

Hvem av dem vil være det beste valget?

Er det noen andre kameraer jeg også burde se nærmere på?

(Jeg har sett noe på Canon EOS 450D men likte ikke grepet på denne)

Hvordan er objektivene som følger med i kitpakkene? (AF-S DX 18-55 G VR eller AF-S DX 18-70 f/3.5-4.5G nikon D80 og 18-55 II til pentax K20D)

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pentax'en er værtettet og har innebygget stabilisator som virker på alle objektiver, fra gamle med M42 skrufatning frem til alle dagens.

Nikon er jeg ikke sikker på om er værtettet.

 

Til begge finnes masse brukt optikk å få kjøpt, er noe mer til Nikon vil jeg tro.

Oppløsningsmessig vinner Pentax'en med sine 14,6mpx, men taper kanskje til Nikon på støy, selv om tester viser Pentax er ganske bra der.

Pentax er vel ett år eller nesten 2 nyere enn Nikon sitt, så kan jo være noe teknologiske fremskritt.