Gå til innhold

trenger noen råd om valg av speilreflekskamera


Anbefalte innlegg

Jeg er for tiden på utkikk etter et SLR kamera og er litt i tvil om hva jeg skal velge.

Jeg er nybegynner på SLR fronten, men er glad i å prøve meg fram i forskjellige funksjoner, og jeg ønsker å lære meg å ta bilder ved å stille inn parametre selv, så jeg ønsker ikke å ha et altfor nybegynnerkamera der alt er tilrettelagt. Jeg vil gjerne ha et kamera som fortsatt passer til mine behov også når jeg (forhåpentligvis) blir bedre til å ta bilder. Bruken vil nok variere mye og jeg vil nok prøve meg fram med å ta bilder av forskjellige temaer og i forskjellige forhold. Jeg har tenkt meg på en rundtur til diverse fotobutikker en av de nærmeste dagene for å kjenne litt på hvordan de føles i hånda. Jeg har til nå sett meg ut to kameraer som virker spesielt aktuelle:

 

Pentax K20D

Nikon D80

 

Passer disse bra til mitt behov?

Hvem av dem vil være det beste valget?

Er det noen andre kameraer jeg også burde se nærmere på?

(Jeg har sett noe på Canon EOS 450D men likte ikke grepet på denne)

Hvordan er objektivene som følger med i kitpakkene? (AF-S DX 18-55 G VR eller AF-S DX 18-70 f/3.5-4.5G nikon D80 og 18-55 II til pentax K20D)

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pentax'en er værtettet og har innebygget stabilisator som virker på alle objektiver, fra gamle med M42 skrufatning frem til alle dagens.

Nikon er jeg ikke sikker på om er værtettet.

 

Til begge finnes masse brukt optikk å få kjøpt, er noe mer til Nikon vil jeg tro.

Oppløsningsmessig vinner Pentax'en med sine 14,6mpx, men taper kanskje til Nikon på støy, selv om tester viser Pentax er ganske bra der.

Pentax er vel ett år eller nesten 2 nyere enn Nikon sitt, så kan jo være noe teknologiske fremskritt.

På annen side, om du ikke planlegger å oppgradere optikken med det første, er vel Nikon billigere, og du kan i stedet for å kjøpe med kit kjøpe en bedre normalzoom med blender f2.8 for samme pris som Pentax med kit.

 

Tror du vil ha mer å vokse på med Pentax, siden den har 1-2 år nyere teknologi. Men velger du Nikon, og etterhvert får noe optikk, er jo ikke kamerahuset det dyreste i "samlingen" å bytte ut.

 

Personlig ønsker jeg meg K20D, men skyldes nok at jeg har K100D fra før med endel optikk, fra 1971 en 300mm F4 og opp til nyeste Tamron 17-50 f/2.8.

 

Pentax'en er værtettet og har innebygget stabilisator som virker på alle objektiver, fra gamle med M42 skrufatning frem til alle dagens.

Nikon er jeg ikke sikker på om er værtettet.

 

Til begge finnes masse brukt optikk å få kjøpt, er noe mer til Nikon vil jeg tro.

Oppløsningsmessig vinner Pentax'en med sine 14,6mpx, men taper kanskje til Nikon på støy, selv om tester viser Pentax er ganske bra der.

Pentax er vel ett år eller nesten 2 nyere enn Nikon sitt, så kan jo være noe teknologiske fremskritt.

På annen side, om du ikke planlegger å oppgradere optikken med det første, er vel Nikon billigere, og du kan i stedet for å kjøpe med kit kjøpe en bedre normalzoom med blender f2.8 for samme pris som Pentax med kit.

 

Tror du vil ha mer å vokse på med Pentax, siden den har 1-2 år nyere teknologi. Men velger du Nikon, og etterhvert får noe optikk, er jo ikke kamerahuset det dyreste i "samlingen" å bytte ut.

 

Personlig ønsker jeg meg K20D, men skyldes nok at jeg har K100D fra før med endel optikk, fra 1971 en 300mm F4 og opp til nyeste Tamron 17-50 f/2.8.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se, skulle vel hvilket som helst speilrefleks dekke dine behov. Alle speilrefleks lar deg nemlig stille parametrene som du selv vil, men på enklere modeler må du kanskje fikle litt i menyen innimellom, mens mer avanserte modeller har det meste tilgjenglig direkte via knapper.

 

Av de to du nevner er nok K20D det beste, men det er jo også en god del dyrere. D80 er ikke værtettet, men er fremdeles et dugandes kamera. Om du velger Nikon, bør du gå for 18-70 kitet. Dette objektivet er et godt utgangspunkt å begynne med. Pentax sitt 18-55 objektiv skal også være rimelig greit objektiv, så du kan gjerne kjøpe kit om du går for Pentax også.

Lenke til kommentar

God optikk er en viktigere faktor enn kameraet når det kommer til bildekvalitet. K20D er etter min mening soleklart best av de to, men også en del dyrere. Dersom den høyere prisen for kameraet får deg til å spandere mindre penger på optikk så er det en dårlig prioritering. Et billigere kamera + god optikk er et mye bedre valg. I prisklassen til Nikon D80 ville jeg heller valgt Pentax K200D. Gjerne med en lyssterk normalzoom som Tamron 17-50mm f/2,8.

 

Nikon 18-70 vil jeg anbefale å styre unna pga dårlige optiske egenskaper på 18mm, samt dårlig lysstyrke og manglende stabilisering. Det lille ekstra med brennvidde vil ikke hindre deg i noen bilder (ta utsnitt fra 50mm så får du samme virkning). Mangel på stabilisator, samt dårlig lysstyrke vil derimot hindre deg i å ta gode bilder i skumringslys fordi du enten får mye bevegelsesuskarphet eller plagsomt mye ISO-støy. Rent kvantitativt betyr lysstyrken og stabilisatoren ok bilder med inntil ca 5 blendertrinn (= ca 30 ganger lengre lukkertid) enn Tamron 17-50mm. På toppen av dette gir Tamron 17-50 f/2,8 mye bedre skarphet på største blenderåpning enn det Nikon 18-70 gir. En aning mer vidvinkel kan også være en fordel.

 

Se forøvrig min grundig utarbeidede ønskeliste.

Lenke til kommentar

Hmh. Hva med Pentax K10D + bedre optikk? Lyset må gjennom objektivet før det kommer frem til sensoren. Det kommer alltid et nyere, råere hus - men sensorene ble IMHO "gode nok" i '06. Så dytt heller penga inn i optikken. Jeg kjøpte nettopp en brukt 12-60 til Oly'en min (grunnet systemskifte, den eneste grunnen til at noen kan finne på å selge en 12-60) og fikk bakoversveis da jeg så resultatene.

 

(Eller finnes det virkelig gode grunner til å velge K20D fremfor K10D, pentaxianere?)

Lenke til kommentar
Hmh. Hva med Pentax K10D + bedre optikk? Lyset må gjennom objektivet før det kommer frem til sensoren. Det kommer alltid et nyere, råere hus - men sensorene ble IMHO "gode nok" i '06. Så dytt heller penga inn i optikken. Jeg kjøpte nettopp en brukt 12-60 til Oly'en min (grunnet systemskifte, den eneste grunnen til at noen kan finne på å selge en 12-60) og fikk bakoversveis da jeg så resultatene.

 

(Eller finnes det virkelig gode grunner til å velge K20D fremfor K10D, pentaxianere?)

 

Då eg oppgraderte frå K10D til K20D, var inntrykket at K20D overgjekk K10D på alle punkt, ikkje dei store forskjellane kanskje, men forbetringar var merkbare over heile fjøla. Grunnen til at eg oppgraderte var behov for betre høg ISO egenskapar og muligheit for finjustering av Autofoukus.

Bildekvalitet på Høg Iso er betydeleg betre på K20D enn K10D og grunn nok til å velge denne framfor K10D om behovet er tilstades.

Når det gjeld finjustering av AF, har eg hatt stor nytte av denne på eldre FA optikk, som ikkje er så godt kalibrert som nyare DA optikken, justeringsområdet kunne ha vore større, då eit av objktiva eg har, treng større justering enn det som er råd med på K20D en.

 

Dette blir mykje oppramsing om eg forsetter, men for meg var K20D ei god oppgradering frå K10D

 

Elles er eg enig med jpsalvesen at det er optikken som gjer susen.... ;)

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar!

 

Etter det jeg har lest rundt på forumet og det dere har gitt av råd så tror jeg nok jeg vil ende opp på en pentax k20D. Har vært rundt i fotobutikker og kjent hvordan ulike kameraer er å holde i og jeg må si jeg likte grepet på pentaxen (Nikon D80 lå ikke på langt nær så godt i hånda).

 

Når det gjelder optikken skal jeg selvfølgelig legge en del penger i det. Det blir nok ikke noe rådyr optikk med det første, men jeg har planer om å bygge ut kameraet med ny optikk etter hvert som jeg får råd til det. Jeg kommer nok ikke til å skaffe meg det dyreste av optikk med en gang, men vil nok legge meg på mellomsjiktet når det gjelder pris. Har dere noe å anbefale av optikk til pentax k20d? Hva burde jeg starte med å skaffe (kommer til å kjøpe kameraet med 18-55 II kitobjektivet)?

Lenke til kommentar

Når du har brukt kameraet litt finner du ut hva du trenger. Det kan være kompakte fastobjektiver, macro, vidvinkel, telezoom eller andre ting.

 

Om du vil ha fastobjektiver får DA 35mm macro mye skryt og vil være et anvendelig normalobjektiv, og 50mm fra Pentax er mye for pengene men ofte litt trangt til daglig bruk.

Lenke til kommentar
Takk for mange gode svar!

 

Etter det jeg har lest rundt på forumet og det dere har gitt av råd så tror jeg nok jeg vil ende opp på en pentax k20D. Har vært rundt i fotobutikker og kjent hvordan ulike kameraer er å holde i og jeg må si jeg likte grepet på pentaxen (Nikon D80 lå ikke på langt nær så godt i hånda).

 

Når det gjelder optikken skal jeg selvfølgelig legge en del penger i det. Det blir nok ikke noe rådyr optikk med det første, men jeg har planer om å bygge ut kameraet med ny optikk etter hvert som jeg får råd til det. Jeg kommer nok ikke til å skaffe meg det dyreste av optikk med en gang, men vil nok legge meg på mellomsjiktet når det gjelder pris. Har dere noe å anbefale av optikk til pentax k20d? Hva burde jeg starte med å skaffe (kommer til å kjøpe kameraet med 18-55 II kitobjektivet)?

Du kan også kjøpe Pentax 18-250mm, så kan du bruke dette til å finne ut om det er teleobjektiv eller vidvinkel du trenger mest.

 

Personlig har jeg Samsung GX-10 (samme som pentax K10D) sammen med Tamron 17-50mm F2.8, og jeg kan uten problemer anbeafale dette objektivet. Gir utrolig mye for pengene :)

 

Ps. Velkommen i Pentax-leiren ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...