Gå til innhold

Kommentar: Når er en hacker en cracker?


Anbefalte innlegg

I hvilken forbindelse skjedde dette? Var for ikke så lenge siden, og da trakk selvskapet fixen tilbake.
Ubisoft brukte nettopp en crack fra Reloaded til "Rainbow Six - Vegas 2"

 

Probably all PC users know what a No-CD crack is - that small file which allows you to play a game you bought without having the CD or DVD inserted in the drive. However, such files are considered illegal and game developers go as far as stating that they promote piracy. And we must admit that it is indeed true: the No-CD fixes are generally used for piracy purposes.

 

The funny story comes from Ubisoft and their Rainbow Six Vegas 2 game released via Direct2Drive - the 1.02 version of the game was having some problems with the install process, so the developers hurried to release another patch, version 1.03.

 

In order to solve all the problems, the company used a No-CD crack - and indeed things were solved, the game is running fine, end of story. Apparently. Somebody from FileForums (a user named Twingo, to be more specific) found out that Ubisoft were in such a hurry to solve the problem that they "borrowed" the crack from cracking group Reloaded (the proof can be seen in the picture in the upper left corner). Reloaded, on the other hand, is an independent group that offers pirated software to users all over the world, thus hampering sales of PC games (or, at least that's what game developers keep telling us).

 

This further means that, somehow, Ubisoft managed to break their own anti-piracy rules and, at the same time, commit piracy by stealing the crack (because, honestly, I doubt that the two groups worked together on this). A very, very funny situation which will probably be remembered for a long time by the gamers' community - and we must admit we're really curious to see how Reloaded will respond to the whole deal. Just imagine how hilarious the following headline would look in the newspapers: "Cracking group sues developers for stealing crack".

 

The funniest thing is that Ubisoft has not tried to deny the news. In the official forums, community manager Ubi.Vigil said, "The file was removed from the site over a week ago now and the matter is being thoroughly investigated by senior tech support managers here at Ubisoft. Needless to say we do not support or condone copy protection circumvention methods like this and this particular incident is in direct conflict with Ubisoft’s policies".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
om jeg husker en definisjon på hacker som jeg leste en gang, så er det folk som løser problemer på en kjapp, brukbar, men ikke alltid elegant måte.
Problemet som ofte er knyttet til "software hackers" er at de produserer kode som ofte er vanskelig å forstå, men ikke desto mindre "elegant". En algoritme som løser et problem i asymptotisk bedre tid, sørger for færre cache misses, eller er mye bedre optimalisert vil i mine øyne være mer elegant enn alternativene uansett hvordan koden ser ut.

 

For en med en genuin interesse, god forståelse og lang erfaring, vil det virke tåpelig å ikke slenge inn det man kan av optimaliseringer og forkortet kode der man kan. For neste nyutdannede stakkars lille ingeniør som skal lese koden, vil han ha litt problemer.

Lenke til kommentar

En liten ting som kanskje er av interesse, er at internt innen programvareutvikling, kalles ofte en dårlig løsning som er en omgåelse av et problem på grunnlag av manglende kunnskaper om problemet, ofte en "hack"

 

I Visual Studio (utviklingsverktøy) kan en også utheve midlertidige hacks ved å skrive // HACK: [beskrivelse] som er en kommentar om kode som skal byttes med en mer elegant løsning senere.

 

Godt eksempel som var på Worse Than Failure, var noen utviklere som skulle spille av en lyd gjennom programmet sitt, men fordi de ikke visste hvordan dette skulle gjøres på en ordentlig måte, så startet de recorder, og simulerte museklikk og tastaturtrykk for å få den til å spille av lyden.

Lenke til kommentar
Internt innen programvareutvikling, kalles ofte en dårlig løsning som er en omgåelse av et problem på grunnlag av manglende kunnskaper om problemet en "hack".
Tja. De fleste bruker vel "en hack" om hvilke som helst slags workarounds. Workarounds behøver ikke være stygge eller pga manglende kunnskaper, men de bør som regel byttes ut med bedre løsninger (hvis mulig, ellers bør det kommenteres godt) om koden skal gjenbrukes eller vedlikeholdes.

 

Men en god del workarounds er dårlige, så "en hack" er vel et negativt ladet ord for noen. Jeg pleier selv å skille mellom "en hack" og "en stygg hack".

 

"Denne koden er hackete" er også uttrykk jeg har hørt brukt, men det får man neppe inn i noen ordbok med det første.

Lenke til kommentar

Eg er uenig i endel synspunk om bruken av hacker,cracker etc.

 

Det er tydelig at bryken av uttrykka endra seg over tid, men på slutten av 80tallet når eg begynte med data betydde hacking en som omgikk et (sikkerhets)system medan en cracker var en "kodeknekker" som braut DRM, kryptering el.l

 

DVS. Hacker som prøver eller greier å bryte seg inn uten å måtte dekode krypterte eller forvanska data er en Hacker!

En som gikk igjennom maskinkode eller brukte matematiske modellar for å bryte en beskyttelse er en Cracker.

 

En crack til spill er derfor laget av en cracker.

 

Phreaking var ikkje et kjent uttrykk men Blue box'ing var velkjent.

http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_box_(phreaking)

 

Meininga har endra seg, men folk som seier "hacke på tastaturet" burde bli skutt i nøttene med armbrøst! :ph34r:

Lenke til kommentar
Spennende artikkel. Men jeg tror denne ekte betydningen av hacking er like ödelagt som den ekte bedtydningen av hakekorset.

 

heh, det der er vel på kanten til en godwin?

 

men ja, ikke noen dårlig sammenligning.

 

en annen vil være ordet gay.

 

husker jeg gikk meg på en sang om en gay fugl.

 

tingen er at gay en gang i tiden var forstått som glad eller oppspilt.

 

men i dagens samfunn er det ett slanguttrykk for homofil.

 

en kan vel gjerne si at den eneste konstanten ved språk er at det er under stadig endring ;)

 

pokker og, nå kom jeg på hvor mye jeg irriterer meg over ordet "drifte", som i sammenhengen drift av server og tilsvarende...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Massemediene blir kalt for den tredje statsmakt av en grunn.

Eh, nei, de blir kalt den fjerde statsmakt.

De tre tradisjonelle statsmaktene er den lovgivende (Stortinget), den utøvende (regjeringen + departmentene) og den dømmende.

 

Makt medfører ansvar, og utøvelsen av denne makten skal man ikke ta lett på, men med den fjerde statsmakten så har vi plutselig en gruppe mennesker som er totalt uten ansvar for sine handlinger. De skjuler seg bak pressefrihet og nekter å ansvarliggjøres selv om de er i ferd med å rasere den politiske debatten og ødelegge Norge. Penger er viktigere enn hva de gjøre og hvordan de gjør det. Om noen tar livet av seg når blodhundene slippes løs over en hekk som er en halv meter for høy så gjør ikke det noe; "Pressefriheten" er hellig.

Lenke til kommentar
Massemediene blir kalt for den tredje statsmakt av en grunn.

Eh, nei, de blir kalt den fjerde statsmakt.

De tre tradisjonelle statsmaktene er den lovgivende (Stortinget), den utøvende (regjeringen + departmentene) og den dømmende.

 

Makt medfører ansvar, og utøvelsen av denne makten skal man ikke ta lett på, men med den fjerde statsmakten så har vi plutselig en gruppe mennesker som er totalt uten ansvar for sine handlinger. De skjuler seg bak pressefrihet og nekter å ansvarliggjøres selv om de er i ferd med å rasere den politiske debatten og ødelegge Norge. Penger er viktigere enn hva de gjøre og hvordan de gjør det. Om noen tar livet av seg når blodhundene slippes løs over en hekk som er en halv meter for høy så gjør ikke det noe; "Pressefriheten" er hellig.

 

"smi mens liket er varmt!" ;)

Lenke til kommentar
Hmm... så ein spel-crack er egentlig ein hack? Godt å vite ;P

Nei.

En «crack» er et lite program som bryter sikkerheten til et program, for eksempel fjerner kravet om å skrive inn programvarenøkkel.

 

(...)

 

En hack derimot, er en kodesnutt hvis oppgave er å unngå et problem. Et av de mest kjente eksemplene på dette er såkalte IE-hacks.

Det er sjølvmotsigende. Ein program-fiks (crack/hack) hjelper deg å omgå/unngå ein usaklig og irriterende kode som berre gagner dei som solgte teknologien. Ergo det er ein hack, ikkje ein crack :p

Lenke til kommentar
Media = underutdannet folk. De vet ikke forskjellen mellom en hacker og en cracker. Og er så full av seg selv at de ikke kommer til å ta i bruk rett ord betydning selv om de lærer. Patetisk, er gla eg ikke leser aviser av type vg,ba etc.

 

Kan forsikre deg om at majoriteten av norske journalister og reportere har høyere/lengre utdannelse enn gjennomsnittet her i Norge. De _fleste_ kan også ett og annet om rettskriving, og større seriøse aviser inneholder svært skjelden skrivefeil av alvorlig karakter.

 

Hacking/cracking er ikke akkurat det som bekymrer meg mest at folk ikke greier/vil å skille. Så lenge folk flest er obs på at denne gruppen finnes og tar sikkerhet på alvor er jeg fornøyd.

 

Det er etter min mening værre å kalle maskinen/kabinettet for harddisk og andre slike feil som kommer av manglende innsikt i en slik hverdagslig ting som datamaskiner tross alt er.

Lenke til kommentar
Media = underutdannet folk. De vet ikke forskjellen mellom en hacker og en cracker. Og er så full av seg selv at de ikke kommer til å ta i bruk rett ord betydning selv om de lærer. Patetisk, er gla eg ikke leser aviser av type vg,ba etc.

Trur du har misforstått litt. Det er ikkje at dei har bedriten utdannelse eller at dei er "full of it", det er at dei skriver artikler som selger fordi dei skal selge eit produkt. Når kvaliteten er varierende uten at noken strammer opp, så er det pga leserne som kjøper produktet allikevel slik at redaktørene driter i å stramme opp, og når redaktørene driter i det, så driter journalistene i det.

 

Det blir ein del synsing ang. prosessen der, men dei fleste der skal ha god utdannelse.

Endret av Morghus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...