Gå til innhold

Nytt kamerasystem lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt ærlig, jeg skjønner ikke hvorfor det på død og liv skal legge seg "mellom" kompakt- og speilrefleks. Det er da flere "kompakt"-kameraer som er dyrere enn billige speilreflekskameraer og som samtidig selger bra.

 

Hvis Oly klarer å lage et hus som er på størrelse med et litt stort kompaktkamera med en fin samling av optikk til, så vil det nok være plenty av brukere som vil velge det over et rimelig speilreflekshus rett og slett fordi det gir fordelene ved utskiftbar optikk, samtidig som størrelse og betjening ikke er så veldig forskjellig fra det man kanskje er vant til fra et litt kraftig kompaktkamera (Canon G9 el.l.). For mange som vil ha en oppgradering fra kompaktkamera vil nok et slik system være et svært aktuelt alternativ til SLR, også selv om det faller i samme prisgruppe.

Lenke til kommentar
Men jeg ser en akilleshel, nemlig autofokus. Kontrastdeteksjon er ikke akkurat kjent for hurtighet og nøyaktighet. Spørs om de får fart på den.

 

Kanskje dette gir deg håpet tilbake ?

 

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=28849974

 

Linken er til en melding fra Phil Askey (Dpreviews "far") hvor han sier:

 

"And obviously I can't *say* anything but lets *expect* the contrast detect AF to be a lot better than you've experienced so far."

 

 

Goffen

Lenke til kommentar
Kanskje dette gir deg håpet tilbake ?

 

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=28849974

 

Linken er til en melding fra Phil Askey (Dpreviews "far") hvor han sier:

 

"And obviously I can't *say* anything but lets *expect* the contrast detect AF to be a lot better than you've experienced so far."

 

 

Goffen

Håper han får rett. For selve ideen er som sagt steike interesant.

Tipper forresten det koker bra på Oly-forumet på DPR nå :)

 

EDIT: Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Dette virker helt genialt. Hadde dette eksistert for 2 år siden haddde jeg handlet det istedetfor 350d. Hvordan blir det med DOF og slikt, det at sensoren er enda tettere objektivet gjør vel at slørete bakgrunner og slikt blir vanskeligere å få til? Eller ikke siden sensoren er like stor? Nå ble jeg litt forvirret...

 

Og de forskjellige typene AF er jeg ikke så kjent med, vil disse her bruke samme type AF som vanlige kompaktkameraer?

 

Vil det være lettere å lage objektiver med stor zoomfaktor til disse en til vanlig four thirds?

 

Jeg vil ha en med vridbar skjerm (savner det enda fra a80'en min), raw, pannekaker, litt gummipakninger her og der, bliz og blitzsko (hvor man kanskje kan plante et og annet xtrautstyr), 8-10mp.

 

Noen som vet når diss vil dukke opp?

Lenke til kommentar

DOF på dette systemet blir identisk med vanlige Four Thirds kameraer. Dette er fordi det er brenvidde + blender + sensor-størrelse som angir hvor mye DOF det blir.

 

Det som blir en fordel med dette systemet er at objektivene kan gjøres mindre. Dette har visst noe med at bakerste linseelement kan plasseres nærmere sensor.

 

Jeg vil tro at de første kameraene + objektiver blir lansert på Photokina om litt over en måned.

 

Jeg vil ikke bli overrasket om det blir en super-zoom killer som blir første produkt.

 

Jeg vil ha en med vridbar skjerm (savner det enda fra a80'en min), raw, pannekaker, litt gummipakninger her og der, bliz og blitzsko (hvor man kanskje kan plante et og annet xtrautstyr), 8-10mp.

 

Heller seks megapiksler enn ti megapiksler.

10MP sensoren til Olympus har blitt bra nå. Og neste generasjon blir enda bedre. Vi kan nok ikke regne med 6MP da kundene kjøper som oftest pga. MP. edit: Og da blir 6MP for lite.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Dette virker helt genialt. Hadde dette eksistert for 2 år siden haddde jeg handlet det istedetfor 350d. Hvordan blir det med DOF og slikt
DOF området blir mindre enn med APS-C, forutsatt tilsvarende billedvinkel og blender.

 

Jeg mener du må blende opp ett steg for å få omtrent samme DOF.

 

Som Tom sier over, akkurat som vanlig 4/3. Registeravstanden, som det heter, har ingen innvirkning på DOF.

Så noe utprega portrettkamera blir dette ikke, så lenge du ikke bruker spesielt lyssterk optikk (altså tungt og klumpete). Fordelen er at du vil kunne velge i større grad enn med APS og FF

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Så noe utprega portrettkamera blir dette ikke, så lenge du ikke bruker spesielt lyssterk optikk (altså tungt og klumpete).
Tja, en 50mm f/1.4 blir ikke særlig stor, tung eller klumpete til et slikt kamera... Trenger jo mye mindre glass enn til FF også. Siden registeravstanden er kort, blir det heller ikke noen særlig utfordring å lage 25mm f/1.4.
Lenke til kommentar

Du må nok opp med 50/2 for å få skikkelig uskarp bakgrunn her også, men det er sjelden det denne gruppen kunder er på jakt etter. Jeg har til og med møtt vanlige folk som synes liten dybdeskarphet ikke er så veldig fint, selv om de er sjeldne. De fleste har faktisk ikke tenkt så mye på det.

 

En annen sak er den utfordringen større dybdeskarphet betyr for portretter. Mange må nok gjøre en bedre jobb enn å bare slenge bakgrunnen ut av fokus.

 

Jeg tror forøvrig ikke at det kommer noen som har "vanlig" søker av noen som helst form. I hvertfall ikke med en gang. Det blir nok kun skermvisning. Det er kostnadsbesparende, og Erik fra Olympus er jo helt klar på at det er et alternativ for de som synes vanlig slr er for store og dyre. Vi kan kanskje vente oss high-end med tiden, men jeg er fornøyd med skjermen for min del. Dette er faktisk en revolusjon.

 

Jeg tror mange var skeptiske til Pen F når den kom også, men det ble en suksess for det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Helt ærlig, jeg skjønner ikke hvorfor det på død og liv skal legge seg "mellom" kompakt- og speilrefleks.

 

Tanker;

 

"mellom" er et relativt begrep. Jeg mener dette ikke vil kunne konkurrere med entusiast-SLR og de fleste i "vil-ha-bra-bilder-uten-kunnskap-og-ubehageligheter" kundegruppen har en pristerskel som også er under entusiast-SLR.

 

Et prisleie et sted mellom 3000-6000 virker naturlig, dette kan sies å være "mellom" kompakt og SLR. Dette vil også selge til en del entusiaster som vil ha et "party"-kamera i tillegg til SLR'en, særlig om "Micro" optikken kan benyttes av SLR'en også (med konverter og uten for mye tap av lysstyrke).

 

Dette kan også få en del spirer til å gå for Oly/Pana SLR fordi de allerede har optikk til "Micro'n" sin (dette krever imidlertid litt lav pris ellers går disse for SLR som første kamera).

 

Selvfølgelig kan Leica i tillegg få solgt noen høy-prisede utgaver med bra optikk slik de alltid har gjort. De har både navn og kunnskap til å få til sånt.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Uskarphet i bakgrunn er ikke livsviktig her i gården, jeg bare undret meg. Hva tipper dere vekten blir på disse? mitt 350d er vel blant de mindre dslr'ene og det runder vel 530g eller noe. Fint om hele pakken er på mindre enn 500g.

 

Siden dette er et Oly/pan prosjekt blir det vel bare disse som lager kameraer og de som vil kan lage objektiver (som Sigma og Tamron)?

 

En annen ting, batterilevetid, kommer dette kun an på batteristørrelse?. Dslr har som regel betraktelig mer å komme med her vs kompakt, er dette pga større batterier eller fordi de er mer effektive på en eller annen måte?

Lenke til kommentar
Så noe utprega portrettkamera blir dette ikke, så lenge du ikke bruker spesielt relativt lyssterk optikk (altså tungt og klumpete).
Tja, en 50mm f/1.4 blir ikke særlig stor, tung eller klumpete til et slikt kamera... Trenger jo mye mindre glass enn til FF også. Siden registeravstanden er kort, blir det heller ikke noen særlig utfordring å lage 25mm f/1.4.

Ser jeg burde brukt ordet relativt i stedet for spesielt. Beklager upresis formulering.

 

En 25/1,4 vil uvegerlig bli større og tyngre enn en 25/2 på samme system. Det går jeg ut fra at vi er enige om :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Uskarphet i bakgrunn er ikke livsviktig her i gården, jeg bare undret meg. Hva tipper dere vekten blir på disse? mitt 350d er vel blant de mindre dslr'ene og det runder vel 530g eller noe. Fint om hele pakken er på mindre enn 500g.

E-420 = 380 gram, 14-42 = 180 gram. Mindre enn dette. Tipper kanskje på, tja, 450 gram? 400 gram?

Siden dette er et Oly/pan prosjekt blir det vel bare disse som lager kameraer og de som vil kan lage objektiver (som Sigma og Tamron)?

Fourthirds-systemet er et åpent system, så i teorien skal Canon og Nikon kunne lage mFT-kameraer. Tipper Leica kommer med noe siden de samarbeider med Panasonic. Ellers får vi bare se..

En annen ting, batterilevetid, kommer dette kun an på batteristørrelse?. Dslr har som regel betraktelig mer å komme med her vs kompakt, er dette pga større batterier eller fordi de er mer effektive på en eller annen måte?

DSLR har bedre kapasitet både pga større batterier og pga at de (tradisjonelt sett) ikke har brukt skjermen så mye. Tipper batteristørrelsen blir slik at man skal kunne gå gjennom en normal dag på ferie uten å gå tom..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hva tipper dere vekten blir på disse? mitt 350d er vel blant de mindre dslr'ene og det runder vel 530g eller noe. Fint om hele pakken er på mindre enn 500g.

Det bør jo bli lett siden alt blir mindre. Mindre enn en 1/2kg med optikk ville ikke forundret meg.

En annen ting, batterilevetid, kommer dette kun an på batteristørrelse?. Dslr har som regel betraktelig mer å komme med her vs kompakt, er dette pga større batterier eller fordi de er mer effektive på en eller annen måte?

Det har vel mest med bruken å gjøre vil jeg tippe (selv om de muligens også har bedre kapasitet i utgangspunktet pga bedre plass). På dSLR'en benytter jeg sjelden skjermen, nesten aldri den interne blitsen samt en del manuell fokus. Når kameraet skal styre alt selv og i tillegg har kontinuerlig visning på skjermen (og dermed også bruker bildebrikken) vil det utvilsomt gå med mer energi.

Lenke til kommentar
Det vil det, men det betyr ikke uhåndterlig stor :-) Og med så kort registeravstand det er snakk om her, tror jeg nok at 25mm f/1.4 blir overkommelig...
Beklager å måtte si det, men det er jeg enig i ;)

 

I hvert fall for deg og meg, som er vant til å bruke velvoksent fotoutsyr.

 

Jeg tipper forresten at det vil ta litt tid før fastoptikken dukker opp. I første omgang blir det nok mest konusementzoomer.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...