Gå til innhold

Nytt kamerasystem lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Assosiert partner kan det kalles, og det vil være selvmord for FT å utelukke dem. Da vil kanskje de trekke sin støtte til vanlig FT.

 

Og plutselig kom jeg på enda en god grunn for meg til å kjøpe mFT. Siden jeg ikke har råd til en skikkelig L-zoom har jeg valgt å kjøre gammel fastoptikk. Før jeg evt kjøper noen L-zoom har jeg mer lyst på mFT, som vil være revelusjonært bra for en journalist av min type. Derfor vil et lite mFT med normalzoom komme i mitt eie før, og hva er det jeg trenger en zoom til egentlig? Det er til walkaround der jeg har behov for å finne riktig brennvidde kjapt. Og hva er kjappere enn å trekke et "kompaktkamera" opp av lommen?

 

Med tanke på hvor mye man kan spare i størrelse i forhold til vanlig optikk så er forskjellen på en Rolleiflex F og en Hasselblad en relevant sammenligning. De har og 80mm med samme lysstyrke. De har også tilsvarende konstruksjoner, begge to er en Zeiss Planar. De burde altså være omtrent like store, for det er make brennvidde, samme konstruksjon og samme lysstyrke. Det er før man tar bort speilhuset. En Rolleiflex TLR (twin lens reflex) har nemlig to objektiver, der det ene brukes som søker og en er det objektivet som man tar bilder med. Speilen er altså ikke montert mellom objektiv og film, slik som på SLR (single lens reflex). Forskjellen i størrelse er som natt og dag. Rolleiflex-objektivet stikker knapt ut fra kamerahuset, mens Hasselblads Planar ser ut som en 500mm speiltele ut i forhold. Snakker om pancake.

 

Og det er jo samme prinsippet vi er vitne til her.

 

 

Hass-501CM.jpg

 

 

443px-Rolleiflex_camera.jpg

 

 

 

Til de som ikke kjenner kameraene vil jeg informere om at en Rolleiflex ser større ut på bilder enn den virkelig er. De er faktisk ganske kompakte, og langt lettere å bære over skulderen enn en gjennomsnitts dSLR.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Micro 4/3 blir i motsetning til 4/3 ikke en åpen standard.

Litt synd at åpenheten er begrenset men jeg tror ikke det skal komme til hinder for formatet.

 

Jeg ser for meg at flere produsenter kommer med noe tilsvarende om et par års tid. Både systemer med større og mindre sensorer enn det Olympus/Panasonic har.

Lenke til kommentar

Etter kilometervis med spekulasjoner kommer det endelig noe håndfast fra diskusjonsforumet på Dpreview.

 

Brukeren Hokuto har oversatt et interview fra japansk med en av gutta fra olympus.

 

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=28933263

 

Kortversjonen:

 

Det kommer en eller annen slags elektronisk søker utover skjerm bakpå.

 

Det kommer tre nye vanlige 4/3 kameraer fra Olympus i år. (Så alle spekulasjonene om at de dropper 4/3 er muligens lagt død)

 

Det er teknisk mulig å bruke M-optikk via adapter.

 

Man har ikke forlatt telesentrisk optikk design.

 

Goffen

Lenke til kommentar
Det kommer tre nye vanlige 4/3 kameraer fra Olympus i år. (Så alle spekulasjonene om at de dropper 4/3 er muligens lagt død)

 

Litt OT, men:

 

3 til? I tillegg til E-520 og E-420? Jøye meg. Håper de dytter inn noe mellom E-3 og E-520..

E-420 og E-520 ble lansert i år; så om Olympus kun kommer med et nytt kamera - så blir det 3 tilsammen. Jeg håper også på en modell mellom E-3 og E-520. E-50 ?

 

Tom

Lenke til kommentar

Et meget spennende konsept.

 

I tillegg til at dette er et interessant konsept mtp størrelsen tror jeg dette kan bety mer for fremtiden til alle systemkamera enn det mange vil innrømme. Jeg tror speilet vil bli en saga blott i fremtiden.

 

Fordelene med kort avstand mellom bakre linseelement og sensoren er tydeligvis store. Jeg tror speilet kommer til å forsvinne helt fra kameraene i fremtiden. Det er i grunnen bare to kriterier som må oppfylles for at speilet blir overflødig:

1. Kvaliteten på den elektroniske søkeren må bli så bra at en knapt ser forskjell fra en "analog" søker.

2. Sensoren må kunne fungere optimalt selv om den blir belyst over lengre tid. Den må heller ikke ta skade av det, selv etter lang tids bruk.

 

Med elektronisk søker vil en dessuten få den fordelen at en kan plassere den informasjonen man vil hvor man vil.

Lenke til kommentar

I forhold til nytt i 4/3, så har jeg tro på noe rundt samme konsept som E-3xx-serien, de er ganske populære og har en kultstatus blant mange entusiaster.

 

Jeg tror også på et forbedret E-3, kanskje til og med en sportsversjon av E-3. E-3 taper litt på følgefokus og seriebildehastighet under seriefoto, og det kan forbedres. Bedre følgefokus og raskere seriebildehastighet, eller kanskje en forbedret sensor.

 

Rent mekanisk er det lettere å konstruere en liten lukker som kan kjøre 10fps enn en stor lukker som gjør det samme, så i utgangspunktet burde faktisk 4/3 ha bedre forutsetninger for å gjøre dette enn på fullformatsmodellene.

 

Det tredje huset blir spennende. Gudene vet, kanskje noe mellom E-520 og E-3 er ikke umulig. Et E-6x0 med E-5x0-hus, bedre AF og værtetning. Det tror jeg faktisk ville blitt ganske populært blant naturfotografer.

 

Men bare mine gjetninger. Tror egentlig Olympus heller burde fokusere på å få ut en 50/1.4 (50/2 er et macroobjektiv, og et 50/1.4 som ikke er et macroobjektiv burde også være billigere), et 100/1.4 burde også være mulig.

 

Igjen, BARE gjetninger.

Lenke til kommentar

Kanskje speilet overlever i "spesielle" kameraer. Men jeg tror at når utviklingen når langt nok blir det flere ulemper enn fordeler med speilet.

 

Jeg er ganske sikker på at det blir en oppgradering av E-3 så lenge det er brukt samme sensor i E-420 og E-520 som i E-3. Det vil være naturlig at sensoren til toppmodellen er bedre en sensoren til de rimeligere modellene.

Lenke til kommentar

Jeg tror de første objektivene vil være en mix mellom fast og zoom. Ser for meg en 18mm fast, siden det er en brennvidde de som er ute etter fastoptikk og veldig mange gatefotografer elsker, og en kompakt versjon av 14-42, om ikke en 14-150.

 

Optisk søker har jeg ingen som helst tro på. En digital søker er sansynlig, veldig sansynlig, og vil være essensielt for å få entusiastene interessert. Og nettopp dem tror jeg Olympus vil være interessert i å få interessert i systemet.

 

Dersom Olympus presser ut et hus med værtetting, da vil det være et perfekt backuphus, spesielt de som tidligere brukte Leica vil nok sette pris på det. Noe for Alex Majoli, uten tvil.

Lenke til kommentar

Mye mulig jeg tar feil, men jeg ser for meg at Micro FT i første omgang vil henvende seg til konsumentsegmentet, ikke oss entusiaster som henger på akam. Men jeg tror også at det vil komme mer avansert Micro FT etterhvert, hvis det slår an.

 

Derfor tipper jeg at det i første omgang kommer konsumentoptikk. Altså en normalzoom og en telezoom. Siden konseptet dreier seg mye om å kompakthet, tipper jeg at lysstyrken vil bli moderat.

Om så Olympus/Panasonic har ressurser til mer, da kan det hende at de også lansere lysterkere alternativer av høyere kvalitet. Det er heller ikke unaturlig om det kommer et fastobjektiv eller to i normal/vidvinkelområdet for å utnytte mulighetene for miniatyrisering maksimalt. Men jeg vil tro at dette kommer i andre rekke.

 

Altså at hovedressursene vil bli retta mot konsumentmarkedet. Hvorfor jeg tror dette? Jo fordi jeg har inntrykk av at det er der markedspotensialet er størst.

Lenke til kommentar

Det er helt klart at produktet er ment på konsumentmarkedet. I likhet med Olympus Pen F, XA og µ. Og ender opp som proffenes favoritt til ferie og fritid. Og til slutt ender opp med legendestatus og bøker og utstillinger som resultat av kjente fotografers kreative bruk av det. Det er klart at konsumentmarkedet er det rette markedet for et slik produkt, men det er også der grunnlaget for legendestatus ligger. Og jeg ser det som en absolutt mulighet.

 

Det er nettopp det at det er et definitivt konsumentprodukt som gjør det så kult, og det er den statusen som kan komme til å gi det legendestatus til slutt. Det er legenden om den tekniske småtten som hevet seg over proffenes dyre utstyr på grunn av sin anvendelighet, og ble proffenes darling av samme grunn. Slike produkter ender alltid på den måten. µII har for eksempel større legendestatus enn Nikon 35Ti, selv om sistnevnte både er bedre og mer proff. Det er µ sin uprentesiøse status i kombinasjon med glimrende bildekvalitet gjør at det var så lidenskaplig elsket av mange.

 

Men det tar nok ikke lang tid før det får et x-Lux modellnavn, og det kommer sikkert til å bli et utrolig lekkert stykke arbeid. Jeg er helt sikker på at Leica kommer til å heve det til en egen klasse, og at det kommer til å bli levert i kit med alternativ kitoptikk som kun leveres til Leicas variant. Men som forhåpentligvis også kommer til å bli solgt separat.

 

Men jeg må innrømme at jeg tviler sterkt på at det kommer en proffmodell. I beste fall kommer det en mellomklasse entusiastmodell. En esoterisk mini E-3 vil vi ikke se. Det er jeg helt sikker på. Det har nemlig vist seg at det er unødvendig med proffversjoner av proffenes kompakte valg, i og med at det sannsynligvis var flere proffer med µII enn 35Ti på åttitallet.

 

Litt trøtt på kontoret i dag, så jeg håper det er en forståelig tekst jeg har liret av meg her. En dag med CS3 fra altfor tidlig morgen frem til nå gjør meg ganske skjeløyd, for å si det slik.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Her er en som har lekt seg litt med mFT og andre produsenter og produsert disse bildene:

 

post-3851-1220385772_thumb.jpg

post-3851-1220385411_thumb.jpg

 

En annen nettside spekulerer i om Nikon vil annonsere mFT-kameraer eller et tilsvarende system på Photokina.

 

Slike spekulasjoner fører garantert til mer press på konkurrentene om å lage noe tilsvarende.

 

Ellers så tror jeg vi står ovenfor et "vanskelig" navnevalg. mFT er jo ikke DSLR/speilrefleks så det kan det ikke kalles. Men det er jo også markant forskjellig fra kompaktkameraer. Så hva skal klassen hete?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

panasonic har laget dette med veldig konservativ design for å fri til det japanske markedet (ref: dpreview), så vi får bare vente på en mer spenstig utgave som forhåpentligvis kommer fra oly. Vil nødig måtte vente på neste generasjon i G-serien. Prisen på kit med 14-45 har blitt sitert til 750 euro fra en tysk side.

 

EVF-løsningen ser ekstremt spenstig ut!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...