Gå til innhold

Nytt kamerasystem lansert


Anbefalte innlegg

panasonic har laget dette med veldig konservativ design for å fri til det japanske markedet (ref: dpreview), så vi får bare vente på en mer spenstig utgave som forhåpentligvis kommer fra oly. Vil nødig måtte vente på neste generasjon i G-serien.
Det er vel heller ikke utenkelig at Panasonic kommer med flere modeller og mer optikk. De har riktignok nettopp lansert DMC-LX3, som jo på mange måter likner på målsøkeren mange ønsker seg, men en tilsvarende modell med FourThirds-sensor ville ikke være å forakte (trenger ikke utskiftbar optikk for min del, selv om det heller ikke skader).
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Har ikke Oly pleid å være ute på markedet ganske raskt etter å ha lansert en modell offisielt? Men det er nok litt i det korteste laget, hvis de ikke kommer med en ferdig modell i aller snareste fremtid. Så ikke sats på at julenissen kommer med noe slik i år.

 

Hva med å trøste deg med en grønn eller rød G1 isteden?

Lenke til kommentar

Det vi ser på det bildet er i alle tilfeller en mockup. Det viser hvor smått de kan lage det.

 

Men vil dere se noe skikkelig imponerende? De har laget en mockup av 7-14 for m4/3 også.

 

 

 

P1000232-2copy.jpg

 

 

 

Fant ikke noe bilde som viser det i forhold, men har sett bilder av det i en hånd, og det er på størrelse med 14-42, som igjen er mindre enn 18-55.

 

7-14 for vanlig fourthirds er på størrelse med, tja, et 24-70, pluss minus. Dersom det stemmer at Olympus kan lage et 7-14 som er så smått, da er det direkte genialt.

 

Og det var også en mockup av et 20/1.7 pancake for m/4/3.

 

Det ser ut som et lite, handy kamera med 20/1.7 kan bli noe for meg. Tiden vil vise. :)

Lenke til kommentar
Hva med å trøste deg med en grønn eller rød G1 isteden?

 

Klarer fint å vente. Etter at scanneren kom i hus klarer jeg meg med mellomformat en stund framover. :)

 

 

Beklager, folkens, men er det to ting dere kan være HELT sikre på, så er det at Olympus' første mFT-kamera IKKE vil komme før jul, og at det IKKE vil se slik ut:

 

post-29613-1225577319_thumb.png

 

Helt sikker? Photographyblog har både bilderbevis og dimensjonene til det nye kameraet. Er dette bare Oly sin måte å friste oss på?

post-32799-1225625765_thumb.jpg

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar
Helt sikker?

 

Photographyblog har tafset på den samme dummyen som jeg har tafset på (det finnes bare en), og det er akkurat det det er snakk om, en dummy. Det er en konseptmodell, som kan ende opp som alt fra litt forskjellig til helt ugjenkjennelig når/hvis den kommer i produksjon. På Photokina snakket jeg med masse forskjellige folk i Olympus, deriblant sjefen for deres utviklingsavdeling, og kilder i olympus forteller oss at kameraet ikke vil bli seende ut som dummyen når det kommer i produksjon. Hva man skal legge i det kan være så mangt, alt fra ander farger til helt ulik design, men lik som eller nesten lik som dummyen blir det garantert ikke.

Lenke til kommentar

EDIT: Litt sein, merker jeg.

 

Helt sikker? Photographyblog har både bilderbevis og dimensjonene til det nye kameraet. Er dette bare Oly sin måte å friste oss på?

 

I ett ord - ja. Hva er det som stopper Olympus fra å kjøre litt mer safe med sin første lansering i mFT-systemet? At de viser en mockup for å trekke oppmerksomhet mot det nye systemet, vil ikke nødvendigvis si at dette er det første de kommer med..

Endret av Kjetil-H
Lenke til kommentar
Beklager, folkens, men er det to ting dere kan være HELT sikre på, så er det at Olympus' første mFT-kamera IKKE vil komme før jul, og at det IKKE vil se slik ut:

Det er jeg forsåvidt glad for. Jeg synes kameraet på bildet, om man kan kalle det et kamera når det bare er en dummy, ikke ser veldig brukervennlig ut. Det ser mer ut som et smykke enn et kamera.

 

Hvordan skal man holde kameraet? Og hvor er knappene og hjulene med innstillinger?

 

Det minner litt om Nikon 35Ti. Det er et veldig pent kamera, men kanskje ikke så ergonomisk.

 

Ellers tror jeg dette systemet har et enormt potensiale. Nå er vel brukerne av speilrefleks relativt konservative, som trolig er en av årsakene til at Panasonic G1 ble utformet for å ligne et SLR. Men likevel tror jeg at mange vil se nytten av et kamerasystem som er betydelig mindre, om bildekvaliteten og betjeningskomforten fortsatt er på samme nivå.

Lenke til kommentar

Synes det drøyer med nyheter på Akam om dette systemet! Det Aetius sier over er jo ganske interessant, men det kunne jo fint vært sagt i en artikkel.

 

edit: Oj, jeg var på side 3 av 5 i diskusjonen - så ikke at det var flere siden. For her var jo folk helt ajour. Som om jeg kunne trodd noe annet ...

 

Har prøvd å samle den infoen jeg har funnet om µFT i en artikkel her. Det meste er gammelt nytt fra DPreview.

Endret av 8086
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Beklager, folkens, men er det to ting dere kan være HELT sikre på, så er det at Olympus' første mFT-kamera IKKE vil komme før jul, og at det IKKE vil se slik ut:

Det ser mer ut som et smykke enn et kamera.

Nettopp. Kona vil ha dette, så jeg syns det er kjempenedtur at det ikke kommer.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...