Gå til innhold

Nytt kamerasystem lansert


Anbefalte innlegg

Altså FourThirds objektiver på et micro FourThirds hus. Virker å kunne gi en smule feil balanse, men det er jo positivt at muligheten er der. Har man FourThirds objektiver fra før finnes det sikkert situasjoner en vil ønske å benytte disse.

 

Ingen av budsjettobjektivene er spesielt tunge. Men 50-200 SWD etc er nok ikke så greie å bruke på et mFT-kamera, nei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett hva vi skrotinger på Akam måtte mene så tror jeg Olympus R&D vet utmerket godt hva de gjør. Olympus har gjort flere smarte ting de senere årene, og vi kommer nok til å oppleve at de posisjonerer seg enda sterkere med dette systemet. Det samme gjelder Panasonic som egentlig er en vits i slr-markedet.

 

Olympus lytter til markedet, og kan vinne adskillige markedsandeler på det i fremtiden. De store kommer som vanlig til å våkne litt seint, og innen den tid så skal vi se en ny type kamerabrukere som allerede har funnet et annet sted å leve ut sin merkelojalitet. Olympus har også tidligere vist at de har en ekstremt lojal kundegruppe, som har holdt ut med merkets tidligere sensorproblemer. Det kommer nok flere av dem nå som de igjen blir en sterkere merkevare. OM1/2 og XA gjorde det for dem på syttitallet. Mju på nittitallet. Og nå Micro FT i vår tid. Kanskje...

Lenke til kommentar
Ingen av budsjettobjektivene er spesielt tunge. Men 50-200 SWD etc er nok ikke så greie å bruke på et mFT-kamera, nei.

 

Dette med Balanse skjønner jeg ikke helt. Er det noen som bruker en bigma på et hvilket som helst hus som holder i huset ? Du håndterer linsen, og huset følger med. Dette gjelder for både e-4xx og e-3.

 

Det er mange som bruker 7-14 og 50-200 på e-4xx allerede. Forskjellen i balanse fra disse til f-x e-5xx er at du må flytte hånden en centimeter eller to på linsen.

 

Kan se poenget ifm stativ for f.x 70-300 som ikke har eget stativfeste.

 

Skal til Paris en tur snart. Da lar jeg e-3 en bli igjen hjemme. Tar med e-510 og dblkit linser pluss 7-14. Neste år ville det vært mFT'en og dblkit (eller mLeica 14-150 ?) pluss 7-14 og adapter.

 

Og en værfast mFT ville vært limt til min 50-200 mesteparten av tiden

 

M.v.h.

 

Goffen

Endret av goffen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Dette med Balanse skjønner jeg ikke helt. Er det noen som bruker en bigma på et hvilket som helst hus som holder i huset ? Du håndterer linsen, og huset følger med. Dette gjelder for både e-4xx og e-3.

mFT får jo ikke søker, men du skal isteden benytte skjermen (?). Dette ser jeg for meg som vanskelig når du har den ene hånden på objektivet. Derfor blir det kanskje en større ulempe med store objektiver (ubalanse) i dette tilfellet enn hva tilfellet er med et "standard" SLR med tradisjonell søker.

Lenke til kommentar

Regner med vi kan se for oss noen nye og spennende løsninger i utforming for å unngå noe av det problemet Tiltman beskriver. Regner i alle fall med vridbar skjerm, og evt en mulighet for å feste et noe på skjermen slik at en kan legge øyet inntil og få simulert en "vanlig" søker? Ville i alle fall muliggjort en standard "skuddposisjon".

Lenke til kommentar
Synd for Panasonic LX3'en som hadde dukket opp på radaren her i det siste. Den ser jeg ikke der lengre...
Det gjør jeg, da jeg tror den er noe som kommer fortere på markedet, og fremdeles snakker vi om 24-60mm med blender f/2-2.8 - og det er interessant i seg selv for min del. Noe slikt _blir_ stort og tungt selv på mFT.
Lenke til kommentar
Synd for Panasonic LX3'en som hadde dukket opp på radaren her i det siste. Den ser jeg ikke der lengre...
Det gjør jeg, da jeg tror den er noe som kommer fortere på markedet, og fremdeles snakker vi om 24-60mm med blender f/2-2.8 - og det er interessant i seg selv for min del. Noe slikt _blir_ stort og tungt selv på mFT.

Noen nevner produktlanseringer på photokina i september, -er det realistisk? Snakker vi om µFT-utstyr i butikkene før jul? Rundt påske? Neste høst? Eller allerede i september? Har Olympus / Panasonic historie for å annonsere tidlig eller seint? De skal jo antakelig få endel til å avvente kjøp av andre systemer? LX3 er på radaren her også, i tillegg til at jeg er spent på hva Canon gjør med G10. Men jeg har lyst til å tro at jeg snart kan bruke en formue på µFT hus og fastoptikk...

Lenke til kommentar

Men hvis man i utgangspunktet bruker et dårlig grep og holder i selve huset, vil man nok kunne oppleve større problemer med ballansen med micro 4/3.

 

Best grep får man om man holder kamerahus og objektiv underfra med venstre hånd. Altså lar komboen hvile i håndflata med fingrende vendende framover rundt objektivet. Da flytter man bare dette grepet framover, hvis kamera og objektiv kombinasjonen blir framtung. Det er ingen ting i veien for å la huset hvile ganske langt oppe på underarmen (jeg eksperimenterte litt med det nettopp).

 

Hvis man derimot holder med et grep på selve huset med venstre hånd, da vil nok et miniatyrkamera kunne by på problemer. Men, det er i så fall ikke et systemproblem, men et brukerproblem. Et brukerproblem som bør justere. For det å feste grep på kamerahuset med venstre hånd, er ikke stødig med noe kamera.

 

Jeg hevder ikke at størrelsen på huset er likegyldig. På ingen måte. Ikke når jeg fotograferer. Da trives jeg best med litt størrelse og vekt.

 

Når jeg bærer det med meg derimot. Da foretrekker jeg at det er lite og lett. Og her er det Micro 4/3 har sin store fordel.

 

La oss heller ikke glemme at det nye systemet sparer oss for vibrasjoner indusert fra et slamrende speil. Det at man slipper speil, og dermed slipper en del vibrasjoner er for mange det store argumentert når det gjelder rammesøkerkamera. Det gjør det mulig å håndholde lange lukkertider. Den fordelen vil vi få her, uanhengig av om kamera får EVF eller ikke.

 

Dette siste momentet, tror jeg vil veie opp eventuelle ballanseproblemer langt på vei. Jeg vil derfor tippe at vi vil kunne håndholde omtrent like lange lukketider med micro 4/3 som med DSRL. Får vi i tillegg EVF, som vil kunne gi oss støtte fra panne og kinn, så vil jeg tro at enda lenger lukkertider vil være innen rekkevidde.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Apropos lange lukkertider, så er det heller ikke helt usannsynlig at Oly vil levere modeller med stabilisert bildebrikke.
Om micro 4/3 får billedstabilisering avhenger av hvor mye ledig plass det er rundt sensoren. Ut fra tegningene de viser ser det ut som om det er plass. Men slike produktegninger viser som regel ikke alt. Det kan være mange dingser som de har utelatt i disse illustrajonstegningnene.

 

Men, jeg ville synes det var merkelig om de ikke har lagt inn nødvendig plass for at sensoren skal kunne bevege seg. De fleste konsumenter tar vel nærmest mulighet for billedstbilisering for gitt i dag.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
I og med at stabiliseringeng skjer i høyde og bredde (ikke i dybde), så bør det ikke være noe problem å få plass til stabilisering.

 

Tom

 

Ja for det er mye bedre å holde i en firkantet klosse enn et D300 grep ;)

 

+ når man setter på et større objekitv, da går det ikke, ikke for meg.

 

Kommer ann på grepet det da, E-400 hadde ingenting...
Det har ikke Nikon F3 heller. Det er fremdeles ett av de beste kamerahusene jeg har holdt...

 

Mange mener også at 350D har et kjempegodt grep... :roll:

Lenke til kommentar
Mange mener også at 350D har et kjempegodt grep... :roll:
Forskjellen er at E4x0 og F3 (og andre gamle Nikon-hus, og en del gamle Pentax-hus for den saks skyld) ikke har noe pukkelgrep. Som gjør at du må holde det på en annen måte.

 

Prøv å holde E400-en en gang til, men denne gang ikke en gang prøv å holde den som et moderne SLR. Hold den som et godt gammeldags film-kompaktkamera, og bruk den andre hånden til å støtte opp objektivet.

Lenke til kommentar

Jeg har en sterk følelse av at vi diskuterer dette systemet ut fra litt feil premisser. Vi tenker nok litt for tradisjonelt.

 

Dette er ikke et kamerasystem for makro og fuglefoto.

Dette er et kamerasystem for Marta, for folk i farta ;)

 

Det er Full Frame Filosofiens antitese. Det blir litt feil å diskutere det på FF-F sine premisser.

 

Grep teller egentlig ikke da. For dette handler om å kunne putte kamera i jakkelomma, for å ha det tilgjengelig til enhver tid.

 

Selv så ser jeg meg selv fortsette å bruke mitt vanlige kamerasystem til typiske fototurer. Men jeg liker absolutt også tanken på å kunne ha et kvalitetskamera tilgjengelig, uten å måtte bære meg i hjel. Det er to vidt forskjellige måter å tenke foto på. Micro 4/3 for de mindre høytidelige anledningene, mer spontan fotografering, for å fange øyeblikksmotivene. Sånn ser i hvert fall jeg på det.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...