Gå til innhold

Nytt kamerasystem lansert


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg ser ikke helt grunnen til all jubelen. Et "kompaktkamera" med bedre (større) brikke er et framsteg, men ikke akkurat noen revulosjon. Optikken vil allikevel bli avgjørende for kvaliteten på resultatet og god optikk er ofte stor.

 

Ser ikke helt når jeg ville valgt et slik løsning fremfor et større SLR.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi får virkelig håpe at de ikke gjør det. Nei, kom med en støyfri 6mpx sensor i fourthirds brikkeformat, en liten leica-lignende sak og en 17,5mm f1.4 linse, la det koste under 10k og jeg er i himmelen.

 

Håper at det blir betydelig billigere enn 10k, heller et sted rundt 3-4k, spesielt med tanke på utsagnet under.

 

Erik Skjerve hos Olympus Norge [....] røper så mye som at systemet er beregnet på de som sysnes speilrefleks blir for stort og for dyrt.
Lenke til kommentar
Så gjenstår det bare å se om noen bruker den større sensoren til å runde 20mpx på et kompaktkamera..

 

Vi får virkelig håpe at de ikke gjør det. Nei, kom med en støyfri 6mpx sensor i fourthirds brikkeformat, en liten leica-lignende sak og en 17,5mm f1.4 linse, la det koste under 10k og jeg er i himmelen.

Der blir det trangt.

 

Men jeg også vært happy med at Olympus lagde en C-5050 erstatter med en four-thirds sensor.

 

Tom

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Er det egentlig noe vits i speil i digitale «speilreflekskamera»?

 

Blandt annet manuell fokusering og nedblending kan vel bli en utfordring uten prisme.

Lenke til kommentar

Manuell fokus og nedblending blir ikke noe problem. Skjermen fungerer til begge deler. Og jeg kan se for meg veldig mange som kunne tenkt seg noe slik, ikke bare meg. Så og si alle jeg kjenner kunne tenkt seg noe slik.

 

Jeg for min del vil heller sammenligne med Olympus Pen F. Riktignok var Pen F et slr-system, men størrelsen blir omtrent den samme. Sensorstørrelsen er også omtrent den samme som negativene fra et Pen F.

 

Erik fra Olympus har forresten tidligere uttalt at Olympus Norge og andre europeiske importører har bedt om en slik bruk av Fourthirds, og nå har de fått viljen sin.

 

Gratulerer Olympus. Dette har jeg ventet på siden jeg kjøpte meg slr, og dere kan regne med at jeg før eller siden blir Olympus-kunde.

Lenke til kommentar
må hive meg på de andre innleggene her, dette ser veldig spennende ut! Er spent på hvor små kamera + objektiv kan bli, og hvor bra ytelsene, ergonomi og kontroller kan bli (DP1 viste vel til gangs at stor sensor ikke er alt...). Enig at dette muligens er årets største nyhet på kamerafronten, veldig gøy at noen tør tenke nytt!!

 

Nå er det vel DP1 som har satt en ny standard der, med sin store sensor og gode optikk , gir en bildekvalitet som er nesten bedre enn mange speilrefleks kameraer . Har selv brukt DP1 en stund nå og imponerer meg stadig.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt grunnen til all jubelen. Et "kompaktkamera" med bedre (større) brikke er et framsteg, men ikke akkurat noen revulosjon. Optikken vil allikevel bli avgjørende for kvaliteten på resultatet og god optikk er ofte stor.
Nå er jo en av fordelen med det eksisterende FourThirds-systemet at kvalitetsoptikk kan bygges mindre på grunn av den reduserte bildesirkelen og korte avstanden fra fatning til sensorplan. Når man så kan flytte de bakre linseelementene enda nærmere sensoren vil det bli enda lettere å konstruere kompakt kvalitetsoptikk.

 

Ser ikke helt når jeg ville valgt et slik løsning fremfor et større SLR.

Tja, når du nettopp ikke ønsker å ha med deg et større SLR?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Manuell fokus og nedblending blir ikke noe problem. Skjermen fungerer til begge deler.

Hm, jeg har mine tvil...

Jeg er dog av typen som aldri har benyttet/likt LiveView heller så det er mulig jeg blir litt inhabil. :p

Og jeg kan se for meg veldig mange som kunne tenkt seg noe slik, ikke bare meg. Så og si alle jeg kjenner kunne tenkt seg noe slik.

Som et bedre kompaktkamera, ja. Erstattning for SLR, Nei.

Lenke til kommentar

Det er da heller ikke ment som en erstatning for de som i utgangspunktet er slr-brukere. Men hvis du følger med i kategorien for kompaktkamera så finner du mange ganger folk som har solgt sitt slr fordi det er for stort, og som litt motvillig ønsker seg et kompaktkamera. Det er et flott alternativ for dem, og de er ikke få. Det finnes mange vanlig folk som kunne tenkt seg noe som gir bilder i samme kvalitet som slr, men som vet at størrelsen blir et stort problem. Det beste kameraet i verden er ikke Hasselblad H3D, men det kameraet du faktisk har med deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Når man så kan flytte de bakre linseelementene enda nærmere sensoren vil det bli enda lettere å konstruere kompakt kvalitetsoptikk.

Vel, vi får se hva som kommer ut av det. Dersom de klarer å lage kvalitets optikk liten nok vil dette kunne bli bra. Et lite kamera med stor optikk er vanligvis ikke lett å benytte. Altfor lett utstyr er ofte også vanskelig å bruke når du kommer over 150mm i brennvidde, tyngre gir ofte stødigere grep.

Tja, når du nettopp ikke ønsker å ha med deg et større SLR?

Liten er ikke alltid bedre, men det hender også at stor blir en ulempe. Så den slår begge veier. Jeg vil søke å unngå å måtte benytte 2 kameraer- det er i seg selv en ulempe.

Lenke til kommentar

Jeg vet i alle fall en ting, og det er at jeg har gått glipp av noen av mine potensielt beste bilder fordi jeg ikke har et kompakt alternativ som jeg alltid kan ha med meg. Og nei, det kunne ikke falt meg inn å bære på 20D til daglig. Et slik kunne jeg hatt i den lille skuldervesken jeg ofte går med.

Lenke til kommentar
Nå er det vel DP1 som har satt en ny standard der, med sin store sensor og gode optikk , gir en bildekvalitet som er nesten bedre enn mange speilrefleks kameraer . Har selv brukt DP1 en stund nå og imponerer meg stadig.

 

Joda, jeg bestrider ikke at bildekvaliteten fra dp1 er bra, men så og si alle testere har vel slaktet dens brukervennlighet, respons, kontroller, autofokus etc etc. Mitt poeng er at slike ting til syvende og sist også er svært viktig for hva en kan få ut av et kamera. Jeg håper bare at Olympus / panasonic får dette bedre til enn sigma...

 

For øvrig mange spennende kompakte kameraer på trappene nå: nikon P6000 (?), panasonic lx-3, canon g10 (?), ricoh GX-200 og micro 4/3. Jeg har i lengre tid vurdert ricohs gr-d II eller GX-100, men har kommet til at sensorstørrelsen begrenser for mye. Dette nye systemet ser forhåpentligvis ut til å kunne bøte på dette:-)

Lenke til kommentar
Vel, vi får se hva som kommer ut av det. Dersom de klarer å lage kvalitets optikk liten nok vil dette kunne bli bra. Et lite kamera med stor optikk er vanligvis ikke lett å benytte. Altfor lett utstyr er ofte også vanskelig å bruke når du kommer over 150mm i brennvidde, tyngre gir ofte stødigere grep.

 

Hva er i veien for å matche Leica M-optikk i størrelse? Automatisk blender og fokusmotorer vil gjøre dem litt feitere, men bortsett fra det?

 

Liten er ikke alltid bedre, men det hender også at stor blir en ulempe. Så den slår begge veier. Jeg vil søke å unngå å måtte benytte 2 kameraer- det er i seg selv en ulempe.

 

La i så fall oss andre få glede oss over muligheten til å velge riktig verktøy til riktig jobb :) En liten optisk søker i hotshoen på en av disse stilt til manuell fokus/eksponering/hvitbalanse (4/3 = korte brennvidder -> stor dybdeskarphet) og Decisive Moment Digital er født. Fastoptikk med F2 og brukbar ISO800 ville gjøre M3-en min seriøst nervøs. Er avstanden sensor-bajonett kort nok til å tillate M- og LTM-adaptre?

Lenke til kommentar
Liten er ikke alltid bedre, men det hender også at stor blir en ulempe. Så den slår begge veier. Jeg vil søke å unngå å måtte benytte 2 kameraer- det er i seg selv en ulempe.

 

Da får du holde deg til et mellomstort kamera, og aldri bli helt fornøyd. Men du sparer noen kroner, da!

 

Selv ser jeg for meg et E-3 + et mFT-kamera som en fin-fin kombo, dersom jeg skulle helt miste all økonomisk bakkekontakt.

Lenke til kommentar

Og: Med en virkelig bra EVF (electronic viewfinder) bør det i teorien være mulig å matche eller til-og-med overgå søkeren til budsjettkameraene. Og med en god LCD så bør man komme nærme det faktiske sluttresulatet istedet for dagens analoge søker der vi guesstimerer hvordan dynamisk omfang etc ender opp på selve brikken. Non?

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...