Gå til innhold

Profesjonellt kompaktkamera med objektivfatning


Anbefalte innlegg

Jeg fant dette kameraet i prisguiden: Epson R-D1 med Leica M objektivfatning.

 

Det fikk meg til å lure på om det finnes flere profesjonelle kompaktkamera med objektivfatning? Er det ventet at det kommer flere slike de kommende årene? Grunnen til at jeg spør er at jeg er litt kravstor og gjerne skulle kombinert noen av fordelene fra kompaktkameraer og speilrefleks neste gang jeg skal kjøpe kamera. Siden det trolig blir lenge til jeg kjøper nytt så vil jeg slå tida i hjel ved å spørre hva som finnes og evt. når dette frankenstein-kameraet mitt kommer på markedet, praktiske utfordringer med forslaget osv.

 

Ting jeg vil ha fra kompaktkameraer:

- Vribar LCD som søker (for å se hva jeg tar bilde av fra vinkler som gjør det umulig å bruke optisk søker)

- Mulighet for videoopptak

- Kameraer som står i ro når det tar bilde. (Speilrefleks "rister" litt når det tar bilde)

 

Ting jeg vil ha fra speilrefleks:

- Objektivfatning med godt utvalg av høykvalitets objektiver

- Store bildesensorer

- Rask elektronikk

 

Kombinert med ting som finnes i for begge kameratypene:

- Mange manuelle innstillinger

- Mulighet for ekstern blitz

- Raw-format (helst et åpent format)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg fant dette kameraet i prisguiden: Epson R-D1 med Leica M objektivfatning.

 

Finnes det flere profesjonelle kompaktkamera med objektivfatning? Er det ventet at det kommer slike de kommende årene? Grunnen til at jeg spør er at jeg er litt kravstor og gjerne skulle kombinert noen av fordelene fra kompaktkameraer og speilrefleks neste gang jeg skal kjøpe kamera. Siden det trolig blir lenge til jeg kjøper nytt så vil jeg slå tida i hjel ved å spørre hva som finnes og evt. når dette frankenstein-kameraet mitt kommer på markedet, praktiske utfordringer med forslaget osv.

 

Ting jeg vil ha fra kompaktkameraer:

- Vribar LCD som søker (for å se hva jeg tar bilde av fra vinkler som gjør det umulig å bruke optisk søker)

- Mulighet for videoopptak

 

Ting jeg vil ha fra speilrefleks:

- Objektivfatning med godt utvalg av høykvalitets objektiver

- Store bildesensorer

- Rask elektronikk

 

Kombinert med ting som finnes i for begge kameratypene:

- Mange manuelle innstillinger

- Mulighet for ekstern blitz

- Raw-format (helst et åpent format)

6052510[/snapback]

Dette er et SVAERT spesielt kamera. Den har ikke mulighet for videoopptak og heller ikke vridbar lcd.

 

Det er en analog som rett og slett har faatt et digitalt bakstykke. Det finnes ikke autofokus, ikke zoom, det er et svaert spesielt system aa fokusere/se bilde paa og du maa trekke opp lukkeren for hvert eneste bilde.

 

Men stor bildesensor har du, og verdens toeffeste objektivpark :love:

Lenke til kommentar

...jeg tror forøvrig ikke R-D1 omfattes av den normale kompaktkamera-definisjonen. :) Jeg tror imidlertid det er bygget digitalt fra første stund - det digitale bakstykket du snakker om er vel Leicas egen "Modul-R"?

 

Kameraet trådstarter beskriver kommer nok fra Olympus eller Panasonic om et par år. :)

Lenke til kommentar
...jeg tror forøvrig ikke R-D1 omfattes av den normale kompaktkamera-definisjonen. :) Jeg tror imidlertid det er bygget digitalt fra første stund - det digitale bakstykket du snakker om er vel Leicas egen "Modul-R"?

 

Kameraet trådstarter beskriver kommer nok fra Olympus eller Panasonic om et par år. :)

6052669[/snapback]

1: Jeg er ikke sikker, men jeg mener aa ha lest her paa forumet at du maatte trekke opp lukkeren for hvert bilde. Kan vaere feil dog.

2: Konkurrentene kommer nok etter med live preview paa lcdskjerm ganske snart, og jeg tror ikke det vil ta et par aar foer man faar videofunksjon paa slr. (er ingen grunn til at man ikke skal kunne bruke den lille brikken i soekeren til dette...)

 

Den omfattes ikke av den normale kompaktkamera-definisjonen nei, men det er et kompaktkamera, per definisjon. Et kamera som er kompakt. Og dette kamera er kompakt :) (ikke noe lommekamera, men absolutt ikke i normal SLR-stoerrelse med objektiv)

Lenke til kommentar
1: Jeg er ikke sikker, men jeg mener aa ha lest her paa forumet at du maatte trekke opp lukkeren for hvert bilde. Kan vaere feil dog.

6052709[/snapback]

 

Det er riktig at kameraet må trekkes opp manuelt for hvert bilde, men så vidt jeg vet er det et bevisst designvalg. Sa du SVÆRT spesielt? :)

Lenke til kommentar
Det er riktig at kameraet må trekkes opp manuelt for hvert bilde, men så vidt jeg vet er det et bevisst designvalg. Sa du SVÆRT spesielt? :)

6052752[/snapback]

 

Hvor er PMNormal når vi trenger han?

 

For folk som er vant med målsøkerkamera er ikke dette spesielt uvanlig. De fleste begynner imidlertid å bli noe voksne selv om det fortsatt er de av oss som blir fanget i jerngrepet. Når du først har dratt en sorthvittfilm inn i en Kiev eller FED skjønner du at fotoverdenen for tiden holdes for narr av elektronikkspesialister og gale Japanere med sans for plastikk og alt-i-ett-konsepter.. :cool:

 

Ellers har Epson R-D1 vært på markedet etpar år nå (og avløst av R-D1s ved årets Photokina, same shit new sticker). Det er ventet at Leica kommer med en digital M-serie snart, men prisen vil nok være en smule avskrekkende. Tenk på at R9 med digitalt bakstykke koster langt over 50' og at M-serien vanligvis er hakket dyrere. Dette er selvfølgelig uten objektiv der du kan velge fritt fra alt fra den godt bevarte hemmeligheten Jupiter 8 (en hundrelapp eller to på Ebay) til Leicaobjektiver i samme prisklasse som M-huset.

 

Nå er Epson R-D1 basert på det billigste tilbudet i målsøkerklassen, Bessa R. Dermed vil det neppe komme et godt budsjettalternativ her før markedet tillater det, og finesser som LCD-preview og kan man vel se langt etter siden målgruppen heller er ute etter ting som - ja - manuell lukkermekanisme..

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Kameraet trådstarter beskriver kommer nok fra Olympus eller Panasonic om et par år. :)

6052669[/snapback]

Det kan sikkert stemme at Olympus og Panasonic ønsker å være tidlig ute med noe slikt. Canon og Nikon fokuserer vel på mer tradisjonell design som selger i bøtter og spann, mens de mindre produsentene må oftere ty til litt smådristige krumspring for å få oppmerksomhet og gode salgstall.

 

Håper det tar kortere tid enn to år før noe slikt kommer, selv om jeg har mine tvil om at det vil skje.

 

PS. Alt som ikke er speilrefleks kalles vel per definisjon for kompaktkamera selv om det ikke er kompakt i ordets rette forstand.

Lenke til kommentar
Kameraet trådstarter beskriver kommer nok fra Olympus eller Panasonic om et par år. :)

6052669[/snapback]

 

Håper det tar kortere tid enn to år før noe slikt kommer, selv om jeg har mine tvil om at det vil skje.

 

PS. Alt som ikke er speilrefleks kalles vel per definisjon for kompaktkamera selv om det ikke er kompakt i ordets rette forstand.

6052971[/snapback]

Personlig er jeg ganske saa sikker paa at det vil ta godt under to aar, men jeg er ingen ekspert.

 

Tingen med dette kamera er at funksjonene minner mer om speilrefleks, men det er mer kompakt enn mange kompaktkamera, spesielt ultrazoomer...

Objektivene er knoettsmaa. Fikk helt sjokk naar jeg saa en leica M6 for foerste gang.

Lenke til kommentar
PS. Alt som ikke er speilrefleks kalles vel per definisjon for kompaktkamera selv om det ikke er kompakt i ordets rette forstand.

6052971[/snapback]

 

Er ikke enig med deg der, i likhet med Rotekazer har jeg også bestilt meg en gammel russisk rammesøker på E-bay (som jeg akkurat har fått min første film fra). En rammesøker er et prinsipp hvor linsen er koblet til to søkere som måler avstanden til det du skal ta bilde av, kort sagt når bildet fra de to prismene overlapper hverandre er bildet i fokus. Det har utskiftbar opptikk akkurat som speilrefleksen, og det var det opprinelige 35mm systemet for fotojournalister og ivrige amatører før speilrefleksen kom.

 

Blant reportasjefotografer (reise, krig osv) og andre som er avhengig av å ha utstyr som er lett å bære på, raskt å finne fram og som man kan ta bilder med uten å bli lagt merke til er rammesøkere fortsatt populære. De mest kjente rammesøkerene er Leicas M serie som regnes som de mest mekanisk perfekte fotografiapparatene som noen sinne har blitt laget, linsene til disse kameraene blir også regnet som den beste opptikken (sammen med konkurenten Zeiss sine linser til sitt Contax camera) som noensinne har blitt laget til 35mm.

 

Det skal også nevnes at rammesøkeren de siste årene har fått en nye renesanse og mange kjøper dem brukt på internett, eller kjøper nye rammesøkere av Cosinas Voigtlander Bessa serie. Tidligere har rammesøkere både brukte å nye vært forbeholdt dem som hadde svært god råd, den eneste produsenten som fortsatte å lage rammesøkere i mange år etter at Speilrefleksen dukket opp var Leica og de hadde høye priser. De senere årene har det dukket opp billige nye rammesøkere fra Cosina, i tillegg har det blitt god tilgang på brukte rammesøkere fra det tidligere Øst-Europa etter at kommunismen brøt sammen.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Ja, det er flere av oss som liker målsøkere ser jeg... Skjønner det godt. Den siste måneden har jeg nytt hvert et sekund med mitt Leica M6, og det er igjen en fryd å ta bilder.

 

Når det gjelder det trådstarter spør om: Leica kommer jo før eller senere med et digitalt M-kamera, da. Det er bare å begynne å spare opp. Med tanke på at en M7/MP ligger på godt over 30 000, så er nok ikke en pris på 40 000 langt unna sannheten. Men da burde du være i mål for en stund.

Lenke til kommentar

Det kameraet jeg linket var bare et eksempel på at det går an å kombinere kompaktkamera med utskiftbare objektiver. Det var ikke noe mer i det.

 

Spørsmålet var mer om når det kommer vanlige kompaktkameraer til en normal pris, med utskiftbar optikk. Med normal pris tenker jeg på det uklare krysningspunktet mellom dyre kompaktkameraer og billige speilreflekskameraer. Det er allerede spekulert i at Panasonic eller Olympus kan bli først ute med noe slikt og at det trolig vil komme om et par år. Jeg vil prøve å dreie diskusjonen tilbake til dette sporet og høre om dere synes en slik løsning er praktisk, om det kan få gjennomslag i markedet eller bli en flopp, tekniske utfordringer som må løses for at det skal bli bra kameraer osv.

 

Personlig tror jeg det kan bli en slager dersom det blir kompatibelt med et stort utvalg eksisterende objektiver og det ikke begås noen store flauser i konstruksjonen av de første modellene. Hva mener dere? Blir det en liten nisje som blir sett stygt på og baktalt av de store produsentene eller blir det den nye trenden som alle vil slenge seg på i leten etter noe teknisk nytt å selge?

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på kameraer av typen speilrefleks med Live Prewiev så har disse allerede dukket opp både panasonic og olympus lager dem. Jeg ser ikke noen grunn til at man skal lage et kompaktkamera med utskiftbar opptikk når det er mulig å konstruere et speilrefleks med LCD skjerm og Live prewiev. Den opptiske søkeren gjennom objektivet er nemlig veldig kjekk og jeg skjønner ikke at det vil være noe marked for å ta den vekk, særlig når speilrefleks med live previev er nede i 10.000 kroner.

 

Det måtte eventuelt være for mennesker med dårlig råd eller som ønsker utstyr som er svært lett og diskret Olympus E330 er jo ikke kjempestor den heller, og en kompakt kan ikke være noe særlig mindre hvis man skal bruke eksisterende objektiver antar at du mener DSLR objektiver, (for det finnes ikke noen andre eksisterende objektiv systemer med Autofokus) da avstand fra fatning til sensorplan må være den samme som når objektivene blir brukt i DSLR.

 

ps. Swanky Leica m6 :thumbup: Hva slags opptikk har du til det.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Det er ikke den typen kamera jeg mener nei. (Med all respekt, du trenger ikke å latteliggjøre konseptet bare fordi du ikke ser poenget med det)

 

Speilrefleks med live preview løser to av de tre problemene med kompaktkameraer som jeg nevner i første innlegg:

- At man kan bruke en vridbar LCD som søker og

- Mulighet for videoopptak (selv om jeg er litt tvilende til videokvaliteten disse livepreview-kameraene tilbyr på grunn av lav lysstyrke til den sekundære sensoren).

 

Men denne løsningen løser ikke det siste problemet:

- Mekaniske vibrasjoner i kameraet når speilet vippes opp. Vibrasjoner som kan gi uklare bilder hvis kameraet står på et ikke fullt så stivt stativ.

 

10.000 kr er selvfølgelig også en ulempe hvis slike kameraer kommer til rundt halve prisen. (Noe jeg ser på som et realistisk prissjikt)

Lenke til kommentar

Men denne løsningen løser ikke det siste problemet:

- Mekaniske vibrasjoner i kameraet når speilet vippes opp. Vibrasjoner som kan gi uklare bilder hvis kameraet står på et ikke fullt så stivt stativ.

6070154[/snapback]

 

Er det ikke derfor man har speillås?

Lenke til kommentar
Men denne løsningen løser ikke det siste problemet:

- Mekaniske vibrasjoner i kameraet når speilet vippes opp. Vibrasjoner som kan gi uklare bilder hvis kameraet står på et ikke fullt så stivt stativ.

6070154[/snapback]

 

På disse modellene kan du velge om du vil bruke den lille ekstra live preview bildebrikken som får lys gjennom et system av halvgjennomsiktige speil, eller om du vil vippe opp speilet og bruke den store bildebrikken til live preview.

 

Det virker som det du er ute etter er et FT (Fourthirds) kamera hvor man fjerner speilet, mulig at det vil komme, men da sansynligvis bare som et billig alternativ. I prinsippet kan man bare knekke av speilet på et E-330, og man vil få et "kompakt" kamera med utskiftbare objektiv.

Lenke til kommentar
Jepp, dette er det jeg er ute etter :)

6071757[/snapback]

 

Men ingen skjønner helt hvorfor, så derfor lurer vi litt på er det ikke greit nok å kunne vippe opp speilet for å få live preview og kunne ta bilder uten at det "rister". Det du ønsker er jo rett og slett et kamera med redusert funksjonalitet i forhold til hva vi har i dag, det er ingenting av det du ønsker deg som ikke kan implementeres i et live preview DSLR med mulighet til å vippe opp speilet. I tillegg står det i titelen på tråden at det skal være profesjonelt, noe som vanskelig kan kombineres med kravet om at det skal være billig. Proffesjonelle kameraer koster jo som regel flere titalls tusen, og at noe skal lage et kamera med redusert funksjonalitet, uten samme kontroll over fokus, vanskelig å se om det er skapt på LCD, uten en eneste fordell i forhold til DSLR med live preview og rette dette kamera mot profesjonelle brukere er vel lite sansynlig.

 

Leica vil nok lage en digital rammesøker, som i aller høyeste grad vil ha proff kvalitet, men slik jeg har forstått det var det ikke helt det du tenkte deg. I prinsippet kan man også implementere live preview på en rammesøker, men det er jo liten vits i å prøve og fokusere manuelt mot en LCD skjerm så øynen må jo uansett opp i rammesøkeren for å sjekke fokuset. Da vil jo hele konsept med en Leica bli borte hvis man skal drive og veksle mellom skjerm og søker. Det kan selvsagt være en fordell for å se utsnittet fra ukarante linser, også kan man jo putte en zoom på leicaen hvor fantastisk hadde ikke det vært, eller kanskje ikke. Selv stemmer jeg for at det ikke ville være så veldig fantastisk.

 

edit: Gjorde litt nar av dette, men legger til et lite forbehold, hvis Leica mot formodning plutselig fant ut at de vil lage M-opptikk med AF. Så vil kombinasjonen av en god opptisk søker eventuelt med rammesøker, og live preview LCD med AF kanskje fungere ganske bra. Siden opptikken da ville være baset på rammesøker opptikk vil den også bli mer nett og liten en DSLR opptikk.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Angående tittelen "profesjonellt kompaktkamera" og plasseringen av tråden i "digitale kompaktkamera" så mener jeg det er en passende beskrivelse for et high-end kompaktkamera. Noen vil sikkert dra det så langt at alt dårligere enn Hasselblad ikke er skikkelig profesjonelle kameraer. I den konteksten ordet profesjonellt er brukt i tittelen her mener jeg det ikke er misvisende.

 

Noe av poenget med å slippe speil er også kostnadene det medfører. (Plass og vekt kan sikkert også brukes som argumenter men dette mener jeg er uvesentlige fordeler ved å unngå speil og pentaprismet.) Man får nå speilreflekshus til like under 5000kr. Uten speil og kompleksisteten det medfører kunne kanskje prisen kommet ned i 3-4.000 kr. En meget attraktiv pris for oss som er på vippen mellom dyre kompaktkameraer og billige speilrefleks. Fordelene som den optiske søkeren på speilrefleks gir er ikke så nøye for meg likevel. Ved bilder på avstand går det fint å bruke bruke en uavhengig optisk søker, mens på makro må man ofte holder kameraet i kinkige vinkler likevel sånn at det ikke er noe stort tap å måtte bruke LCD'en 100% av tida i stedet for f.eks 90% av tida.

 

Alt i alt når jeg skal gjøre kompromisser mellom pris, egenskaper og bildekvalitet så vil jeg gjerne ha muligheten for utskiftbare objektiver (dermed god optisk kvalitet i forhold til alt av kompakte kameraer). Samtidig blir det litt for dyrt å kjøpe både kamerahus og flere objektiver i forhold til kompakte som har alt i en pakke. De tingene jeg anser som de mest unyttige anvendte pengene på speilrefleks er nettopp speilet og kompleksisteten rundt det.

 

Video kan som du sier implementeres i et speilrefleks med live preview og speilet oppe, men etter en rask kikk i prisguiden kunne jeg ikke se at noen av speilrefleksene der hadde denne muligheten i praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...