Avean Skrevet 2. august 2008 Skrevet 2. august 2008 (endret) Jeg er av den oppfatning av at vi spiller spill pga det er nærmest som en interaktiv film hvor DU har hovedrollen. Derfor er det veldig viktig at spillet føles så naturtro mot handlingen som mulig. Men jeg har lagt merke til mer og mer hvor merkelig flere spill virkelig er, nesten som at spillutviklere idag sitter for lenge med å programmere C, OpenGL og DirectX, dermed mister grep om virkeligheten. Bare som et eksempel kjøpte jeg meg nye Soul Calibur IV forleden siden det fikk knall kritikk overalt. Praktiserer kampsport selv og elsker slike spill, men hva skjer med alle disse unødvendige partikkeleffektene ? Hvilken hensikt har de annet enn å blokkere kunsten med kampsport ? Hvor kult hadde en Jet Li eller Jackie Chan film om 90% av skjermen hadde eksplodert i farger og partikkeleffekter når de traff hverandre ? Ganske latterlig og det er slik jeg ser på spill idag. Her er bilde fra Soul Calibur IV: Hva er poenget med alle disse effektene ? Noen kommer garantert til å argumentere med at dette er et fantasispill men ærlig talt tviler flertallet vil spille med slike effekter, de vil vel heller ha det mer troverdig. En venn av meg hadde lest omtalen av Soul Calibur IV og rushet hjem til meg siden jeg hadde kjøpt det. Satte av en kveld til spilling og det første jeg ser vennen min gjøre er å snu hodet og heller sitter ned med PC'en. Så med engang uttrykket "Eh hva i helsike er dette her ? Huff kor barnslig" ansiktet. Soul Calibur er selvsagt ikke eneste, det er tonnevis av spill der ute som har unødvendige effekter. Så det er ikke meningen å kritisere Soul Calibur. F.eks Age of Conan som skal være et voksent og barbarisk univers. Jeg lurer virkelig på hva grunnen til utviklerne var å slenge med partikkeleffekter i en verden full av blod, sverd og økser. "Ja men det er jo magi i spillet". Hvilken film har du sett som har slike effekter for å visualisere "magi" ? Og de som har sett Conan enten via filmer, bøker eller tegneserier. Har dere noensinne sett noe lignende ? Jeg har ihvertfall ikke det ! Spill som omhandler magi kan gjøres på langt mer uskyldig måte enn å fylle skjermen med alt slags effekter. Jeg er for partikkeleffekter sålenge det er gjort riktig, hvis en figur kan skyte flammekuler så er det helt greit, men ikke når en kriger med sverd velger en combo så begynner gule og røde effekter å begynne å flyve rundt deg for å demonstrere at du nå har aktivert Whirlwind Slash. Kan være jeg begynner å bli gammel eller så mangler flesteparten av dagens spillutviklere grep om hva spill egentlig skal være. Måtte skrive dette her da jeg blir bare litt provosert når man har spill som f.eks Tekken og Soul Calibur hvor dem faktisk har studert hos 20-30 kampsport mestere for å ta opp bevegelesene fra alle stilene, for så og ødelegge de med å legge til partikkeleffekter. Er grunnen at man ikke kan ha blod så ikke ha blod ! Men heller ikke ha partikkeleffekter for det hører ikke hjemme i slåssespill, kun i magiens verden. Det finnes overnaturlige kampsportfilmer også men det er ingen av de som ligner noe i nærheten av dagens absurde slåssespill. Se her utviklere, ingen effekter men likevel finner forbrukerne det meget underholdende. Hvorfor er spill annerledes er mitt spørsmål til dere alle ! Endret 2. august 2008 av Avean
K2D Skrevet 2. august 2008 Skrevet 2. august 2008 Mon tro om Tekken 6 er leverer varene etter CG teaseren de viste tidligere..? Da blir det blod, svette, spytt og manlove all over the place.. ikke mere fyrverkeri og fansypansy lysshow! .. ja, særlig.
Khogn Skrevet 2. august 2008 Skrevet 2. august 2008 Jo flere farger, jo gladere blir kids'a For min del foretrekker jeg spill som er litt mer realistiske. Som S.T.A.L.K.E.R. f.e. som føles til tider ekstremt ekte selv om grafikken er middelmådig. Stormen om natten er imponerende. Det er som å være der... Dårlig med sterke farger og barnslige effekter i spillet, og det er positivt.
vikingkylling Skrevet 2. august 2008 Skrevet 2. august 2008 Lurer på mye av det samme selv, men kan prøve å finne noen teorier. Soul Calibur er en dypt elsket serie for mange og har alltid hatt en vis stil. Sprø effekter er en del av de, så det hadde vært rart om de hadde blitt "realistiske" i SC5. Du bør nok heller ta en titt på Virtua Fighter, Tekken, Mortal Kombat og andre slike spill om du vil ha mindre partikkeleffekter og mer realisme. Ikke at Mortal Kombat er realistisk, men det er lite lysshow. Når det gjelder spill som Age of Conan er jeg enig i at det ikke burde være lysshow, og det er bare å se på litt eldre rollespill som Baldur's Gate, Planescape: Torment, Might & Magic og slike for å se hvordan magi kan fungere helt fint uten å bli for overdrevent. En ildkule er stor og fin, men varer bare en kort stund og gjør jobben sin ganske diskret. Eller ta LotRO. Greit vi ikke har "magi" der, men en Minstrel kan for eksempel tilkalle lyn fra klar himmel for å kverke fiendene. Man får en diger lystråle, en liten eksplosjon og ferdig med det. Det varer en kort stund, er meget pent å se på, men er likevel liten nok til å gi spilleren en bra oversikt over alt som foregår, selv når han er omringet av mange fiender samtidig. Poenget er at det slettes ikke er alle spill som er så overdrevne og merkelige. Noen er det jo, men noen må gjøre det for å holde stilen så mange elsker. Andre igjen har nok bare misforstått hele greia og tror et lysshow vil dekke over et middelmådig spill. Det er vel for øvrig av samme grunn det er mer og mer spesialeffekter i filmer, mens selve historien blir dårligere og dårligere.
kilik Skrevet 2. august 2008 Skrevet 2. august 2008 (endret) Soul Calibur-serien har alltid vært rimelig arcadey og har hele veien hatt en klar middelalder/fantasy/magi-setting. Virtua Fighter-serien er vel et mer realistisk, simulatoraktig alternativ. Men generelt er jeg enig med deg. Blir ofte vel mye lyseffekter etc. Age of Conan er nok et bedre eksempel. Kort sagt bør grafikken tilpasses det universet spillet skal representere. Endret 2. august 2008 av kilik
MatsAndreassen Skrevet 2. august 2008 Skrevet 2. august 2008 Muligens det at spillet ikke blir veldig kjipt for de som ikke er hardcore gamere.
KNB Skrevet 2. august 2008 Skrevet 2. august 2008 Enig Avean, blir ganske merkelig å spille med alle disse effektene. Tar liksom litt ut av spillet.
rulleguru Skrevet 2. august 2008 Skrevet 2. august 2008 Fargeeffekter i kampsportspill vil jeg tro er for å få til et skikkelig fysikksystem der det faktisk ser ut som neven treffer personen som blir slått.. (annet enn feks fight night etc.). Det er rett og slett enklere bare slenge på en gnistreeffekt. I noen spill kan det også være for å kunne skille mellom ulike angrep etc, siden det fort kan bli kaotisk på skjermen. Men først og fremst er det nok for at det skal se "kult" ut.
hvorre Skrevet 2. august 2008 Skrevet 2. august 2008 Tenker du bare på kampsportspill eller på andre spill som f.eks. CoD4? Jeg er helt klart enig med deg i at en god del spill er overdrevet når det gjelder effekter og lys, selv om det er en stund siden jeg spilte ett slikt spill. Når det gjelder rpg'ene du nevner kan jeg også se poenget ditt i at de er veldig overdrevet, selv om det finnes unntak slik som TES: Morrowind og Oblivion. Dette er to nydelige spill som ikke virker overdrevet i noen grad.
vikingkylling Skrevet 2. august 2008 Skrevet 2. august 2008 Enig i at det kan være for å få det til å se ut som om du faktisk treffer noe når du slår. Det er av samme grunn monstre i skrekkfilmer som regel herjer om natten eller i mørke. Det er delvis for å være litt nifsere, men mest fordi de lettere kan skjule hvor dårlige effektene egentlig er.
Defo Skrevet 2. august 2008 Skrevet 2. august 2008 Spill skal være spill og synes ikke de skal lages mer realistisk enn de er nå. Og det er jo klart at magi skal være lysshow! Det er jo det som er hele sjarmen. At man får en følelse av "POWER!" Bare se på Final Fantasy eller Golden Sun, da snakker vi eyecandy..
Essem Skrevet 3. august 2008 Skrevet 3. august 2008 Veldig enig med førsteposten. Latterlig at det skal komme masse lyseffekter for hver gang man slår, eller at det er lysstriper etter sverd.
RRhoads Skrevet 3. august 2008 Skrevet 3. august 2008 samme greia med ninja gaiden spillene og heavenly sword og..
Avean Skrevet 3. august 2008 Forfatter Skrevet 3. august 2008 samme greia med ninja gaiden spillene og heavenly sword og.. Ja der er det veldig overdrevet, særlig Ninja Gaiden. Plager meg virkelig da jeg ikke har spilt et eneste bra ninja spill siden Tenchu til PSX. http://www.youtube.com/watch?v=zGx9b3FG0j4
Stigma Skrevet 3. august 2008 Skrevet 3. august 2008 Med effekter er det ofte at "mindre er mer". Det viktigste er at det er smakfullt gjort og ikke bare er der fordi det er der. Men jeg kan ikke være enig med Ninja Gaiden klagene Det guddommelig. Det er jo ikke akkurat satt til en realistisk setting heller da, og det eneste som er overdrevet effektmessig er jo blodet (men det blir jo nødvendigvis litt blod når du hugger ned 28 ninjaer i kort prosess da ) -Stigma
Laland Skrevet 3. august 2008 Skrevet 3. august 2008 Kan det ha noe å gjøre med at folk gjerne vil se resultater av hva de gjør? Jeg vet jeg syns det er mer tilfredstillende hvis det er en effekt med farger som skjer i forhold til når det ikke er farger. Så lenge det er smakfullt gjort.
Rallahr Skrevet 3. august 2008 Skrevet 3. august 2008 Jeg tror det har noe med å gjøre det mer spennede. Hvis du ikke har noen effekter lagt på, blir det fort litt kjedelig, som en bombe, men uten smell. Nedtur.
Isbilen Skrevet 3. august 2008 Skrevet 3. august 2008 I gode gamle International Karate må man jo faktisk treffe ordentlig for å få poeng. Savner et sånt spill, selv om seriøse boksesimulatorer fyller litt av tomrommet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå