Gå til innhold

Årsaker til rasisme/xenofobi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var en fin oversikt over hvordan rasismen utarter seg i praksisk, fryday. Men når det gjelder de underliggende årsakene så er det vanskelig å sette finger'n på noe.

 

Norge sitt nasjonale særpreg har siden krigen blitt stadig mindre, vi har blitt europifisert og amerikanisert og konsumerisert. Hva gjør det med et folkeslag å

 

Dette gjelder forøvrig i mange andre europeiske land - det har vært en ensretting av ideologi og kultur som mangler sidestykke i historien. Noen av oss mener dette på mange måter er en bra ting, men samtidig så er det nedsider. En av dem er at folkene kanskje blir litt mer utrygge og mindre selvsikre. Jeg hyller ikke nasjonalismen som en brautende "jeg er best og dere suger"-holdning, men det finnes også en annen nasjonalisme. Den der man er stolt over nasjonens fortid og kultur.

 

Det er jo unektelig slik at mange av de mer fremmedfryktende folka er ganske glade i amerikansk og svensk populærkultur og ikke er så ofte å finne på folkedans. (Jeg er det ikke selv). Samtidig er de redde for at norsk kultur skal bli tapt. Det er lett å gjøre narr av dem for det, men å ikke forstå frykten deres er et feilsteg.

 

De siste 50 åra har jo norge endret seg drastisk. Vi har hatt Ap-tiden på 50-tidlig 60-tall, da mye gammel kultur ble undergravet. Og så gjorde dem som vokste opp på 50-tallet opprør på 60-70-tallet og ville gjøre samfunnet mindre kapitalistisk. Hele veien har samfunnet blitt litt mer kynisk og litt mindre omsorgsfullt, særlig i byområdene. Gro satte for en gangs skyld fingern på noe vesentlig i sin nyttårstale da hun mente at "nabokjærringen" var borte. Folk er mindre sosiale mot fremmede enn vi var før, og det er jo et dårlig sammentreff akkurat når det ankommer tonnevis med nye folk som vi skal lære å kjenne..

 

Så går vi tilbake til frykten vår. Det er nemlig noe fundamentalt i den vestlige kulturen som er på feil vei. Terrorisme, forsikring, pedofili. Det virker som om vi er i ferd med å bli fryktoholikere. "Ånei, hva om"... Før var man mer konsentrert på å ordne mat til familien. Jeg ønsker ikke å romantisere gamledager, men jeg tar dette med fordi det i mitt hode er en del av fortellingen.

 

Og i tillegg så må vi ikke glemme den litt unevnte frykten for å miste det vi har. Norge har aldri vært så rikt, og veien ned tilbake til Norge på 30-tallet er lang. Selv om folk er flinke til å klage over dårlig helsevesen, så nyter de også godt av det. Og de dårlige gamlehjemmene er de også redde for å miste. Jeg har en viss følelse av at langt nede i dypet så føler vi at vi kanskje har fått det bedre enn vi egentlig har gjort oss fortjent til, siden vi tross alt stort sett har blitt rike på olje og fisk. Svært mange av oss har jobber som ikke medfører noen verdiøkning, og det vet vi egentlig veldig godt.

Og slike dype, ubearbeidete følelser finner veien opp i dagen på uventede måter..

 

 

Jeg håper du forstår oss litt bedre etter å ha lest dette, Fryday.

Lenke til kommentar

"Rasister" kan deles opp i hovedsakelig slike grupper:

 

1) De som er det fra foer av.

2) De som ved observasjon av andres erfaring(er) blir det.

3) De som maa oppleve flerkultur first-hand, deretter endre sin standpunk.

 

I hovedsak er de fleste rasister, men flertallet er hypokrater; det angaar hvor grensen gaar. For noen er det hele familien, hele livet deres, for andre gaar streken foran datterens soverom. Selvfoelgelig varierer dette sterkt.

 

Og resten tror paa verdensfred, og danser rundt baal med Bob Marley i bakgrunnen.

 

Ps:

Kvasipsykologisk forklaring i 1ste melding.... oy vey, lurer paa hva slags medlem av de Gudsutvalgte har kommet opp med slik tull.

Endret av g5r
Lenke til kommentar

Poenget her er at dere innvandringsmotstandere/rasister/xenofobe har et svært paranoid virkelighetsbilde, som ikke har rot i virkeligheten.

 

Det er jo de untakene som nevnes i media, ikke regelen. Det som er sikkert er at 99.99% av innvandrere aldri er innvolvert i alvorlig kriminalitet. Hvorfor vil man da eksludere alle ut i fra kriminalitet?

 

Slik som det framstilles av dere rasister/xenofobe er det uten tvil slik at man enten lider av en paranoid psykose der man enten er paranoid over en ekstern eller intern kilde. Det er forøvrig noe som ofte henger sammen. Der man både speiler sine egne voldstanker utover og er paranoid over konsekvensene av dette.

 

Hvorfor differensieres det mellom humaner? Til hvilket formål? Hvorfor ønsker dere krig og drap? Hva gikk feil i oppveksten deres? Når fikk dere kannibalske nykker og så fant ut at det var greit? Er det hjernen deres som fysisk mangler emosjonelle egenskaper?

 

Det er bare en global rase, Homo Sapiens Sapiens, så sier vitenskapen. Kulturen går ikke dypt i personligheten uansett. Å forskjellsbehandle er ikke logisk, rasjonelt eller fornuftig. For de av oss som står på utsiden av samfunnet fordi vi vet dets mekanismer virker nordmenn mer gale og sinnsjuke enn en hver eldre kultur som vandrer inn til Norge. Er det så vanskelig å forstå at det er nordmenn som er ukultiverte? Tydeligvis.

Lenke til kommentar

Herlighet, skepsisen til innvandring i dag har ikke noe med rase å gjøre lenger, den har med frykt, frykt som kan være ganske velbegrunnet, for kulturer som har helt andre verdier enn vår egen kultur å gjøre. Å snakke om rase eller hudfarge i dagen situasjon er bare et tafatt forsøk på å undergrave hva debatten egentlig bør handle om, konflikter mellom kulturer og deres verdier.

 

Kall gjerne de av oss som ikke synes alle kulturer er helt fantastiske, og jeg snakker ikke om gammaldans eller kebab, for rasister, men det gjør neppe debatten mer saklig og konsekvensen av et slikt syn er at, hvis du er konsekvent da og ikke en rasist selv, at du også må akseptere rasisme som en del av enkelte kulturer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Enig med Sheiken over meg, og legger til at i tillegg til forskjellige verdisystemer så har vi også forskjellene i ståsted ved at vestlige kulturer er i mye større grad individualistiske mens mange av "motstandernes" er kollektivistiske.

 

:cool:

Lenke til kommentar
Poenget her er at dere innvandringsmotstandere/rasister/xenofobe har et svært paranoid virkelighetsbilde, som ikke har rot i virkeligheten.

 

Det er jo de untakene som nevnes i media, ikke regelen. Det som er sikkert er at 99.99% av innvandrere aldri er innvolvert i alvorlig kriminalitet. Hvorfor vil man da eksludere alle ut i fra kriminalitet?

 

Har du noe data som bygger opp om det tallet ?

Lenke til kommentar
Poenget her er at dere innvandringsmotstandere/rasister/xenofobe har et svært paranoid virkelighetsbilde, som ikke har rot i virkeligheten.

 

Feil, kriminalstatistikken viser at det faktisk i aller høyeste grad har rot i virkeligheten.

 

Her er vi tilbake til fryktoholien. Selv om det er større andel kriminelle blant innvandrerne, så er det liten sannsynlighet for at han eller hun du møter på jobben er kriminell. Jeg har større tro på at kriminalitet bekjempes med samfunnsstruktur og politi enn via innvandringspolitikk.

Lenke til kommentar
Poenget her er at dere innvandringsmotstandere/rasister/xenofobe har et svært paranoid virkelighetsbilde, som ikke har rot i virkeligheten.

 

Feil, kriminalstatistikken viser at det faktisk i aller høyeste grad har rot i virkeligheten.

 

Her er vi tilbake til fryktoholien. Selv om det er større andel kriminelle blant innvandrerne, så er det liten sannsynlighet for at han eller hun du møter på jobben er kriminell. Jeg har større tro på at kriminalitet bekjempes med samfunnsstruktur og politi enn via innvandringspolitikk.

 

Men det er større sjanse for at en tilfeldig innvandrer er kriminell enn at en tilfeldig nordmann er det. Still don't get it?

Lenke til kommentar
Poenget her er at dere innvandringsmotstandere/rasister/xenofobe har et svært paranoid virkelighetsbilde, som ikke har rot i virkeligheten.

 

Feil, kriminalstatistikken viser at det faktisk i aller høyeste grad har rot i virkeligheten.

 

Her er vi tilbake til fryktoholien. Selv om det er større andel kriminelle blant innvandrerne, så er det liten sannsynlighet for at han eller hun du møter på jobben er kriminell. Jeg har større tro på at kriminalitet bekjempes med samfunnsstruktur og politi enn via innvandringspolitikk.

 

Men det er større sjanse for at en tilfeldig innvandrer er kriminell enn at en tilfeldig nordmann er det. Still don't get it?

 

Jeg skjønner godt hva du mener. Jeg respekterer at du mener det, men jeg mener analysen din er for smal - for du fokuserer kun på nedsidene. På oppsiden gir innvandringen oss større arbeidsstokk - uten innvandrerne hadde vi hatt en massivt inflasjonsproblem, høyere boligpriser, kunnskap som kommer eksportbedrifter til gode osv.

 

Videre er det helt naturlig at det er høyere andel kriminelle blant innvandrerne vi har i dag - for deres sosialøkonomiske profil er annerledes. Også etniske nordmenn med lav utdanning og lav lønn har større sannsynlighet for å være kriminelle.

Lenke til kommentar
Har du lest noen av innleggene mine? Hvis du har det, hvordan kan du så konkludere med at analysen min er for smal?! Jeg har faktisk gjort detaljerte utgreinger selv i denne tråden. Så før du kommer med slike beskyldninger så hadde det vært fint om du faktisk leste det jeg har skrevet om dette temaet. :)

 

Sorry, hadde ikke lest hele tråden, anså den som litt avsporet og det var jo derfor jeg skrev mitt litt lengre innlegg.

 

Tror ikke vi er enige uansett, men du er helt klart ikke så smal i analysen som jeg trodde. :)

Lenke til kommentar
Poenget her er at dere innvandringsmotstandere/rasister/xenofobe har et svært paranoid virkelighetsbilde, som ikke har rot i virkeligheten.

 

Det er jo de untakene som nevnes i media, ikke regelen. Det som er sikkert er at 99.99% av innvandrere aldri er innvolvert i alvorlig kriminalitet. Hvorfor vil man da eksludere alle ut i fra kriminalitet?

 

Har du noe data som bygger opp om det tallet ?

 

Hvor mange innvandrere er det i Norge? Ca. 400.000. Hvor mange alvorlige kriminelle handlinger er det i Norge? Regn selv ut i fra SSB, husk å trekk fra at det absolutte klare flertall av sakene er begått av nordmenn. Trekk så i fra at de fleste forbrytelser er gjengangsforbrytelser. Da sitter du igjen med at ca. 99.99% av innvandrere aldri er innvolvert i alvorlig kriminalitet.

 

For det første jeg er en sterk ateist og har ingen form for gudstro.

 

Men det er ikke slik at Islam er verre enn Kristendommen. Tvert imot er det den kristne kulturen som står for de værste overgrepene i nåtid og historisk.

 

Jeg finner det derfor mer formålstjenelig å kritisere Kristendommen enn Islam. Det blir ikke bedre av at Islam alt er en bitteliten minoritet i Norge, på under 2% av befolkningen. Å skulle kritisere muslimer i Norge er unødvendig og gitt tingenes tilstand svært inhumant, spesielt siden skadelig religiøs ekstremisme i all hovedsak kommer fra det Kristne Sørlandet og diverse kristne sekter, og de er langt flere enn de under 2%, hvorav altså 80% er sekulære.

 

Noe som gir en forsvinnende liten andel personlige muslimer på 0.4% av befolkningen. Og selv disse er langt i fra noen trussel mot demokrati eller menneskerettigheter i Norge, det vet jeg for jeg har konversert med noen av deres eldre og det er veldig mye toleranse til tross for at jeg er en uttalt ateist og blond med blå øyne.

 

Det samme blide forholdet er det imidlertid dessverre svært vanskelig å ha med våre kristne fundamentalister. Noe vel disse debattene også gir klart uttrykk for, men også andre debatter.

 

..

 

Problemet er at dere tenker "rasisme" når en med innvandrerbakgrunn blir sinna på dere. Og joda, det er en generelt riktig tankerekke. Men innvandreren har all grunn til å bli sinna på dere, han/hun er ikke rasist, han/hun reagerer på den kvalmende psykopatiske forestillingen dere som rasister har om han/hun og hans/hennes familie. Det er naturlig selvforsvarsgenetikk, ikke rasisme.

 

Siden jeg ikke er rasist/xenofob og virkelig prøver å møte folk som de er, så har jeg aldri opplevd aggresjon, snarere tvert imot mye kjærlighet fra de tusenvis av innvandrerne jeg har møtt tilfeldig i Oslo.

 

Hvis dere tenker dere om er jeg sikker på at dere ikke akkurat møter mye kjærlighet fra såkalte nordmenn heller, for det er vel mest en filledukke e.l. med noe klapping og sang dere kaller norsk og klynger dere til. Jeg synes veldig synd på dere, men dere får også som fortjent når dere ikke kan folkeskikk.

Lenke til kommentar
Hvis dere tenker dere om er jeg sikker på at dere ikke akkurat møter mye kjærlighet fra såkalte nordmenn heller, for det er vel mest en filledukke e.l. med noe klapping og sang dere kaller norsk og klynger dere til. Jeg synes veldig synd på dere, men dere får også som fortjent når dere ikke kan folkeskikk.

 

Hæ?

Lenke til kommentar
Problemet er at dere tenker "rasisme" når en med innvandrerbakgrunn blir sinna på dere. Og joda, det er en generelt riktig tankerekke. Men innvandreren har all grunn til å bli sinna på dere, han/hun er ikke rasist, han/hun reagerer på den kvalmende psykopatiske forestillingen dere som rasister har om han/hun og hans/hennes familie. Det er naturlig selvforsvarsgenetikk, ikke rasisme.

 

Så det du sier er at når jeg blir sinna på en innvandrer så er jeg rasist, men om han/hun blir sinna på meg så er det selvforsvarsgenetikk?

Du er helt ute å kjører min venn...

 

Men til du mannen som snakker mye svada og svarer heller lite på det folk spørr deg om... I dette tilfelle; Hvorofr har innvadrerene rett til å bli sinna på meg (som også er innvandrer (vestlig vel og merke, men da er jeg kanskje ikke en innvandrer??)).

Lenke til kommentar
Så det du sier er at når jeg blir sinna på en innvandrer så er jeg rasist, men om han/hun blir sinna på meg så er det selvforsvarsgenetikk?

Du er helt ute å kjører min venn...

 

Ikke nødvendigvis.

 

Innvandreren: Ikke tilgang til en skikkelig karriere, møter fordommer overalt, alltid innom tollen på Gardermoen, stoppes av politiet om bilen er bra.

Du: Redd for ting som kan skje.

 

Jeg ser en forskjell, selv om Fryday kanskje er litt for kategoriserende.

Lenke til kommentar
Så det du sier er at når jeg blir sinna på en innvandrer så er jeg rasist, men om han/hun blir sinna på meg så er det selvforsvarsgenetikk?

Du er helt ute å kjører min venn...

 

Ikke nødvendigvis.

 

Innvandreren: Ikke tilgang til en skikkelig karriere, møter fordommer overalt, alltid innom tollen på Gardermoen, stoppes av politiet om bilen er bra.

Du: Redd for ting som kan skje.

 

Jeg ser en forskjell, selv om Fryday kanskje er litt for kategoriserende.

Nå vet jeg ikke hva du definerer med skikkelig karriere, men jeg føler at min karriere er skikkelig.

Jeg blir heller ikke stoppet i tollen hver gang (kan ikke huske sist faktisk).

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...