Gå til innhold

Årsaker til rasisme/xenofobi


Anbefalte innlegg

Det er flere grunner til at rasisme/xenofobi er så utbredt i Norge, jeg vil nevne fem hovedårsaker:

 

a) Fordreid paranoia basert på et forvridd mediainntrykk og mangel på kontakt med innvandrere. Av typen, man leser en voldssak eller om krig der det nevnes at gjerningsperson er innvandrer, men kobler ikke sammen at dette er untaket og at det for hver slik gjerningsperson er 100.000'er som ikke er gjerningspersoner. Og at prosentandelen som faktisk er innvolvert i alvorlig kriminalitet er så lav at sjangsen for at du blir utsatt for noe i hele livet ditt er ubetydelig.

 

Partier som FrP og Demokratene støtter opp under dette feilaktige bildet bevisst fordi de vil gi inntrykk av å beskytte deg mot en ekstern fiende. Og det er gjerne de man ser etter i fars figurer, noe politikere er. Bakgrunnen er angst og redsel hos den paranoide.

 

b) Religiøs paranoia eksternalisert over på "mørkhudete." En stor grad av rasismen har sitt utspring i religion. Religion maskerer ofte selvinnsikt og gir falsk tilgivelse og trygghet. Følelser man selv har om seksualisert tvang og vold tilgies og glemmes, men i innvandringsdebatten kommer sin egen religiøse skygge, iom. at slik forglemmelse ikke er emsjonelt mulig, ut.

 

c) Nasjonalistisk paranoia. Nasjonalisme, noe religion også kan føre til, gir en økt selvhevdelse. Resultatet er ofte dehumanisering av andre humaner fra andre nasjoner. På mange måter er dette samme følelsen humaner har ovenfor andre dyr, som skapes. Dvs. at rasistene i større grad jakter på innvandrere. I den ekstreme nasjonalistiske formen, der det ikke bare gies uttrykk for irritasjon, men begåes uprovosert vold, så er det faktisk kannibalisme som er årsaken til volden.

 

d) Animalsk paranoia. Det faktum at mange nordmenn ikke enser at andre dyr har følelser, språk og tanker, blandet i hop med religiøs og filosofisk overbevisning om dyrs underlegenhet kan føre til misoppfattelser språklig sett. Når det f.eks. skrives og snakkes om innvandrere kan det i realiteten være dyr man snakker om. Nazistene visste å bruke dette bevisst når jøder ble sammenlignet med rotter. Dvs. at ordet "innvandrer" eller "asylsøker" brukes om dyr, fordi nordmenn er hellig overbevist om at dyr ikke har følelser, lidelse eller språk og tanker. I bunnen her ligger altså også en form for kannibalisme, dog med et snev av nasjonalistisk og religiøs fortreffelighet blandet i.

 

e) Patelogisk Psykopati. Enkelte mennesker er sadister og aggressive. Generelt for alle humaner er dette et tall mellom 1-10% av befolkningen. Enten dette skyldes kropp eller vold og frykt i barndommen er mer eller mindre irrelevant. Det samme antallet ser ut til å være gjeldene i hele verden, kun styrt av hva slags levesett man har i samfunnet. Det er ikke til å overse at blant rasister finner man helt klart en overrepresentasjon av psykopater. Man trenger i utgangspunktet mangel på empati for å kritisere befolkningsgrupper, og det er nettopp dette psykopaten mangler i sin hjernestruktur, empati og sympati. Disse er skyld i en hel del rasistiske og dehumaniserende utsagn, som mer eller mindre fester seg i befolkningens språkbilde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du vil frem til, men jeg skal prøve å kommentere så godt jeg kan på dette våset.

 

a) Det er også slik at det er flere innvandere per innbygger som er kriminell. For å si det litt tydeligere, der er flere innvandrere per innvandrer som er kriminell enn etnisk norske. Det er altså ikke en feilaktig slutning å si at innvandrere er mer kriminelle enn nordmenn. Kriminalstatistikken viser dette helt tydelig. Grov vold er ganske det beste(verste) eksemplet.

 

FrP kaller en spade for en spade. De har innsett at vi per i dag tar inn flere innvandrere enn vi klarer å integrere, dette er én av årsakene til at det er høyere kriminalitetsrate hos innvandrere. Demokratene kjenner jeg alt for lite til, så dem kan jeg ikke kommentere.

 

b) Jeg stiller meg svært kritisk til alle som forsvarer: drap på homofile, drap på kvinner som er blitt voldtatt, kjønnslemlestelse osv. Dette har ikke noe med religionen i seg selv å gjøre, om en ateist forfektet de samme syke verdiene ville jeg også kjempet med nebb og klør mot ham også.

 

Resten av punktene er rett og slett så tåpelige at jeg ikke orker å bruke tid på å kommentere dem.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar
det er høyere kriminalitetsrate hos innvandrere.

 

Ikke justert for sosiale årsaker.

 

Det er høyere andel av kriminelle enn blandt befolkningen ellers. Det har jævlig lite å si hva som er årsaken til at noen er kriminell. Hvis noen tar livet av deg, så spiller det liten rolle om det er fordi at galingen rett og slett bare er sprø, eller om h*n synes det var moro. Du er like jævla død. Derfor er det lite hensikstmessig å justere slike statistikker.

Lenke til kommentar
Partier som FrP og Demokratene støtter opp under dette feilaktige bildet bevisst fordi de vil gi inntrykk av å beskytte deg mot en ekstern fiende. Og det er gjerne de man ser etter i fars figurer, noe politikere er. Bakgrunnen er angst og redsel hos den paranoide.

På seg selv kjenner man andre, her kan du bare snakke for seg selv. Du kan ikke påstå at dette er grunnen til at FrP feks. er landets største parti på noen måliger. Stemmer ikke FrP fordi jeg vil beskyttes fra den "eksterne fiende", hva nå en det betyr. Er ikke snakk og angst og redsel, men å kalle en spade for en spade.

 

Nei, her må trådstarer utype hva han mener, dette kan bli en bra debatt (noe som har bltt mangelvare på forumet).

Lenke til kommentar
Men det er viktig å se på hvorfor statistikken er som den er. En innvandrer er ikke kriminell fordi han er muslim eller mørk i huden. Det betyr ikke at jeg unnskylder kriminalitet, men at vi må lete etter mer dyptgående årsaksforklaringer enn "jævla muslimer".

 

Hadde du lest mitt første innlegg så peker jeg på en av de viktigste årsakene til at det er slik, men for ordens skyld så skal jeg liste noen årsaker til at det er slik.

 

1. Dårlig integrering:

Her er det en blanding av for dårlig integreringspolitikk, noe den norske regjeringen må ta ansvar for, og for liten interesse til å la seg integrere. Regjeringen må ta ansvaret for at vi tar inn flere innvandrere enn vi klarer å integrere og ta vare på til enhver tid. Å bo på flyktningemottak i lengre perioder må være svært destruktivt for alle og enhver. Man bor som sild i tønne med andre innvandrere og blir derfor ikke integrert i samfunnet. Man blir adskilt fra samfunnet og møter i svært liten grad nordmenn. Det gjør selvsagt at de psykiske problemene de eventuelt har - blir forsterket og ofte ender med at de begår drastiske handlinger for å bli hørt.

 

Om man fremfor å ta inn så mange heller tok inn litt færre og tok skikkelig vare på dem - så ville situasjonen være en helt annen.

 

Jeg er av den oppfatning at de aller fleste innvandere ønsker å integreres, men vi har også svært mange tilfeller av innvandrere som ønsker å leve i en slags ghetto og styre og stelle etter sine egne lover og regler. Det er selvsagt ikke forenelig med det norske samfunn og skaper således problemer.

 

2. Kulturelle og religiøse forskjeller:

Noen kulturelle forskjeller er forenelige med de norske, i den forstand at vi kan leve side om side. Andre slike forskjeller er så alvorlig forskjellige fra våre egne at vi ikke kan godta at de utøves her i Norge. Som eksempler på dette kan jeg nevne: tvangsekteskap, æresdrap og kjønnslemlestelse. Nå er ikke jeg religiøs, men jeg aksepterer at andre er det så lenge det ikke slår negativt ut mot andre mennesker. Jeg elsker å bli kjent med fremmede kulturer og spiser mer "eksotisk" mat enn norsk mat, nettopp på grunn av denne kjærligheten til det fremmede. Det jeg ikke kan godta er at unge norske jenter og gutter blir sendt til Somalia, Iran, Pakistan e.l for å giftes bort eller tvinges inn på Koranskoler. (NB! Det gjelder i svært liten grad Pakistan, bare slik at ingen skal henge seg opp i akkurat det.)

 

Her ser vi også manglen på interesse til å integreres, se bare på sparegris-saken. Hadde de ønsket å la seg integrere hadde de godtatt våre tradisjoner, noe svært mange ikke gjør. Man må ikke glemme at det er de som har flyttet hit, til et fungerende samfunn og ikke omvendt.

 

Erfaringen viser også at muslimske menn i større grad enn etnisk norske ser på kvinner som mindre verd enn mannen. En av tingene som tyder på det er at et er større prosentvis andel av menn som kommer fra muslimske land som voldtar i Norge enn menn som ikke har ett slikt opphav. Vi ser også at de overrepresenterer andre innvandrere som f.eks innvandrere fra Vietnam, Thailand eller England. Jeg vet ikke hvorfor vietnamesere ikke voldtar like ofte som innvandrere med "muslimsk opphav"(Jeg prøver å velge min ord med omhu og satser på at dere forstår hva jeg mener.) Kan det være for at de i større grad lar seg integrere?

 

Jeg har kjent mange vietnamesere i min barndom. Det som er interessant er at innenfor hjemmets fire vegger så snakket de vietnamesisk, de spiste vietnamesisk mat og så på vietnamesisk TV. De prøvde ikke å forandre levesettet til de rundt seg, jeg kan ikke huske at vietnamesere har gjort opprør her i Norge. Dere som er så gamle at dere husker tiden da all kriminalitet ble begått av vietnamesere forstår hva jeg snakker om. Etter en stund var det kosovoalbanere som fikk skylden for alt, sammen med "pakkisene". Nå er det muslimene.

 

Jeg regner med at de fleste forstår hvor jeg vil med dette. Det er altså snakk om å la seg integrere. Vietnameserne er nå integrert i Norge, kosovoalbanerne er integrert etter at de lot seg integrere, pakistanerne er også integrert. Muslimer i den grad vi har nå er ett relativt nytt fenomen i Norge. Forskjellen er at de prøver å endre vår livsstil og utøve enkelte av sine groteske skikker(som nevnt over) her i Norge. Det kan vi etter min mening ikke akseptere. Så frem til de, i denne sammenhengen fanatiske muslimene, godtar at de lever i Norge og at vi har andre regler og lover her enn de som er gjeldene i hjemlandet så kommer disse problemene til å fortsette. Om noen år så vil vi forhåpentligvis se den samme utviklingen som vi har sett med de andre innvandrerne, de har latt seg integrere og de er tilpasset det norske samfunnet, men lever ut sine skikker hjemme i stillhet.

 

Egentlig er det kanskje helt naturlig å "slå seg vrang" når man kommer til ett nytt sted hvor skikkene er helt anderledes. Når man kommer fra ett samfunn hvor kvinnene er underdadige og går 98% tildekket over alt så er det kanskje ikke så unaturlig at man "freaker ut" når kvinnene plutselig sprader rundt i hot pants og med bare mager?

 

Ryddigheten forsvant litt her nå, men jeg håper at dere likevel ser budskapet som er gjemt i posten min. Jeg har ikke noe agenda mot innvandrere, men jeg har en agenda mot de som prøver å endre samfunnet vårt tilbake til der hvor vi en gang var. Det er en stund siden, men kvinner var mindreverdige også her i Norge. De fikk senere stemmerett enn oss gutta, ikke sant? Det kommer til å ta noen år, men muslimene kommer nok til å tilpasse seg det norske samfunnet, selv om det kommer til å fortsette å være noen skrullinger blandt dem, akkurat som vi finner skrullinger av nordmenn, pakistanere, vietnamesere og svensker. :)

Lenke til kommentar

Nikka - dette var en av de mer saklige og interessante postene jeg har sett fra din side. :) Jeg er stort sett enig med alt du sier. Tvangsgifting, vold i hjemmet og kjønnslemlestelse er jeg helt enig i at vi ikke skal ha toleranse mot. Dette er jo også ting som strider mot norsk lov.

 

Jeg er helt enig i at innvandrere, uansett hvor de kommer fra, må integreres. Men det er også en fin linje mellom å integreres og assimileres (uten at jeg vil frem til at du er for assimilering, Nikka). Litt flåsete så kan man si at en innvandrer trenger ikke spise Grandiosa og se på Hotel Cæsar for å være integrert - men han må tolerere at andre gjør det.

 

Jeg er helt enig i at vi skal på ingen måte tillate det som strider mot norsk lov, og jeg synes også ting som sparegriser og lignende er fullstendig latterlig (jeg har aldri forstått hvorfor slike situasjoner har oppstått - det er jo å spise svin som er galt for en muslim, ikke å se en keramikkversjon av dyret, men det er vel en annen sak), men jeg ser ikke på det som galt at en muslim får f.eks pause for å be på jobb (røykere får røykepauser) eller at vi innfører halalkjøtt (så lenge dyret er bedøvd før selve slaktingen). Norsk kultur er ikke og har aldri vært en statisk ting, den har alltid vært influert av andre kulturer.

 

Det er helt klart problemer grunnet store kulturelle forskjeller, selv når vi ser bort fra de kulturelle elementene som strider mot norsk lov, og her mener jeg alle parter må være villige til å forstå, gi og ta for at dette skal ordne seg. Vi kommer ikke til å få færre innvandrere med årene - klimaflyktinger vil også komme de neste tiårene og fremover, da også fra kulturer som er svært ulike vår egen.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Nikka - dette var en av de mer saklige og interessante postene jeg har sett fra din side. :) Jeg er stort sett enig med alt du sier. Tvangsgifting, vold i hjemmet og kjønnslemlestelse er jeg helt enig i at vi ikke skal ha toleranse mot. Dette er jo også ting som strider mot norsk lov.

 

Jeg er helt enig i at innvandrere, uansett hvor de kommer fra, må integreres. Men det er også en fin linje mellom å integreres og assimileres (uten at jeg vil frem til at du er for assimilering, Nikka). Litt flåsete så kan man si at en innvandrer trenger ikke spise Grandiosa og se på Hotel Cæsar for å være integrert - men han må tolerere at andre gjør det.

 

Jeg er helt enig i at vi skal på ingen måte tillate det som strider mot norsk lov, og jeg synes også ting som sparegriser og lignende er fullstendig latterlig (jeg har aldri forstått hvorfor slike situasjoner har oppstått - det er jo å spise svin som er galt for en muslim, ikke å se en keramikkversjon av dyret, men det er vel en annen sak), men jeg ser ikke på det som galt at en muslim får f.eks pause for å be på jobb (røykere får røykepauser) eller at vi innfører halalkjøtt (så lenge dyret er bedøvd før selve slaktingen). Norsk kultur er ikke og har aldri vært en statisk ting, den har alltid vært influert av andre kulturer.

 

Det er helt klart problemer grunnet store kulturelle forskjeller, selv når vi ser bort fra de kulturelle elementene som strider mot norsk lov, og her mener jeg alle parter må være villige til å forstå, gi og ta for at dette skal ordne seg. Vi kommer ikke til å få færre innvandrere med årene - klimaflyktinger vil også komme de neste tiårene og fremover, da også fra kulturer som er svært ulike vår egen.

 

Takk, det var hyggelig sagt av deg. (Jeg er god på bunnen forstår du. :))

 

Det er helt klart at innvandrere ikke trenger å spise Grandiosa, men like flåsete kan man si at det absolutte minimum må være at de lærer seg norsk. :)

 

Innvandrere er ikke noe vi får, innvandrere er noe vi "tar". Altså vi kan selv velge hvor mange vi skal ta inn. Vi kan velge å stenge grensene våre helt eller åpne dem slik at folk fritt kan traske inn hit. Ingen av delene er en spesielt god løsning. Jeg tror egentlig at poengene mine kom godt frem i min forrige post, så vi får se hvordan det utvikler seg her inne.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Folk likar ikkje innvandrarar fordi:

 

1.Dei er redd for at dei skal ta over landet.

2.Den høge kriminalstatistikken.

3.Dei hører skrekkistoriar om innvandrarar, slik som at dei bankar opp nordmenn berre fordi dei er nordmenn.

4.Fordi mangen av dei har ein absurd kultur, slik som at dame skal ha på burka og at mangen giftar seg med fetteren sin.

5.Er lei av alle dei rare reglane dei pressa inn i noreg, slik som at man ikkje skal få lov å kalle ein neger for neger sjølv om det ikkje er vondt meint.

6.Mangen klarer ikkje å intrigere seg i det norske samfunnet og lagar gettoar.

 

Og masse meir.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Jeg ble bedt om å pressisere. Poenget er at rasistene/xenofobene ikke er videre intelligente, sosiale eller empatiske. De vet skjeldent selv akkurat hva de sier, men det vet psykologien. Det går sport i befolkningen å høre tilståelser av personlige forbrytelser og le av psykosene til rasister/xenofobe.

 

Rasisme/xenofobi er paranoia, for det er bare en rase humaner, og det er Homo Sapiens Sapiens. Den siste rase-forskjellen blant vår art forsvant for minimum 120.000 år siden, hvis en ikke regner med Neandertalerne.

 

Totalt er det kun 55 gener som kan variere. Disse 55 genene er ikke vesentlige forskjeller som gir ulike egenskaper. Vitenskapen sluttet helt og holdent å bruke rasebegrepet i 1960 og 1970 årene. Disse 55 genene er heller ikke målbart i promille en gang for den totale genmassen til Homo Sapiens Sapiens.

 

Alle disse 55 genvariasjonene finnes i Afrika der variasjonene er størst, dvs. at det ikke finnes noen unike genvariasjoner utenfor Afrika. Den eneste forskjellen man finner er mengden farveproduserende celler i hud, hår og øyne. Disse skiller ut et fargestoff som heter melanin og som altså gir mørkere farve.

 

La meg pressisere dette, det finnes ingen unike gener for nasjoner utenfor Afrika. Dvs. at det finnes afrikanere som er ganske nøyaktig så lik deg kroppslig sett. Hvis du klarer å se bort i fra mengden solbeskyttende melanin i overflaten til kroppen så vil du også ikke se noen forskjell.

 

Det er forøvrig utenfor Afrika at populasjonene er mest homogene, ikke omvendt, dette har med at Homo Sapiens Sapiens oppstod i Afrika for ca. 120.000 år siden og gradvis vandret ut fra kontinentet, spesielt de siste 40.000 årene.

 

Ja, rasister/xenofobe er paranoide, men de er også onde. Statistisk sett er risikoen for å bli utsatt for noe av en innvandrer så langt ned på listen over noe man trenger å være redd for at det vel ikke kommer inn på topp 1000 en gang. Samtidig skaper det mer problemer å fremheve dette som et problem enn det løser.

 

Om folk er rasister fordi de liker trøbbel, dvs. er anti-sosiale, eller pga. av en av de andre 4 nevnte årsakene er imidlertid spørsmålet. Hvis du har en annen vitenskapelig forklaring på hvorfor noen er rasister så skriv det ned her.

 

Et moment jeg burde ha nevnt er at det er andre kulturelementer enn mediaskap virkelighet som gir folk rase/fremmedfrykt psykosen. F.eks. historie- og samfunnsbøker e.l. fra 1950-tallet og før, da rettferdiggjøring av slavehandelen fremdeles var noe som satt igjen i kulturen.

 

Problemet med rasisme/xenofobi er at når man leter etter årsaker til å lage kunstige forskjeller skaper man alvorlige problemer. Det burde alle med litt historisk kunnskap vite. Dessuten er dette ærekrenkelse mot en hel gruppe individer og derfor er rasisme forbudt med flere års fengsel i de aller fleste land i verden.

Endret av Fryday
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...