Gå til innhold

Den, forhåpentligvis, store sigartråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man blir tatt i tollen med sigarer totalt over 250g. Er man kun nødt til å betale boten? Eller blir man også fratatt de "ekstra" sigarene? Eventuelt alle?

 

Jeg tror du blir bøtelagt og beslaglagt om du går inn på grønt i tollen, men om du går inn på rødt og fortoller det du har av for mye så går det greit.

Lenke til kommentar

Har et spørsmål. Hvor mange av dere som røyker sigarer, er ellers fast røyker av sigaretter/tobakk?

 

Liker ikke sigaretter. Røyket når jeg var ung, men fant ut at jeg ikke var nikotinavhengig og sluttet på dagen etter jeg hadde vært i militæret og ble arbeidsledig og måtte spare litt kronasjer.

 

Det hender at jeg festrøyker på byen etc men det er alt.

 

Bommer en snus av kameraten min av og til og nyter gjerne en sigar i helgen eller et par ganger i måneden. Nikotin er ikke så farlig bare man ikke er avhengig...

Lenke til kommentar

Hvis man blir tatt i tollen med sigarer totalt over 250g. Er man kun nødt til å betale boten? Eller blir man også fratatt de "ekstra" sigarene? Eventuelt alle?

 

Ifølge loven har du lov til å ta med 25 løse sigarer, etter slik jeg har tolket loven.

 

Veier dette mer enn 250g så tror jeg det er lurt å gå på rødt og spørre om du har med for mye. Som regel er tollerne veldig snille mot ærlige folk har jeg erfart.

 

Men 25 sigarer er ca det du har lov å ha med slik jeg forstår det, så kommer det an på om du må betale litt ekstra om dette veier litt over 250g. Esken veier jo litt også og tror neppe tollerne er så pirkete at de åpner en eske for å sjekke.

 

Det er 500gram tobakk som er lovlig å innføre ekstra med forenklet fortolling. Men du må passe på pris på det du har med, for det går en grense der også dvs om du også har kjøpt med andre ting.

 

Ekstra fortolling koster 270 pr 100g.

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Dette er favoritten min, prøver andre Partagas innimellom også men denne er virkelig yndlingsigaren. Før gikk det mye i Montecristo Nr.2, men Partagas Serie P No 2. synes jeg er bedre. Søtere, rundere og også sterk smak.

 

partagasseriepno2.jpg

 

Denne fra Sigar.com dom.rep var også nydelig.

 

Amero Salomones Perfecto 1

salamones.jpg

 

 

Anbefaler også Hawk robusto natural..

hawknaturalrobusto.jpg

 

 

 

Legger til at jeg er mest fan av de STORE sigarene, er ikke like stas med coronas ol, men noen ganger etter en middag når man ikke har all verdens tid så er det jo greit med noe mindre. For en stor sigar kan gjerne ta et par timer...

Endret av Dropkmurphy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Røyker ikke annet enn sigarer.

 

For øvrig veldig artig med aktivitet i denne tråden! :) Noen tips til hvor jeg kan kjøpe rimelige "svamper" til min humidor? Pr nå er det 2 shotteglass fylt med vann og papir som holder fuktigheten oppe der inne. Ikke helt optimalt.

 

Isåfall vil jeg anbefale Bovedapack som koster 35kr stykket. De holder i to måneder. Bare til å slenge en pose oppi humidoren så holder den riktig fuktighet.

 

Ellers anbefaler Ralfy.com at man putter en potet, ja riktig en potet i humidoren. Poteten har mye vann i seg og den siver ut gjennom porene i luften. Altså den billige varianten. Personlig så anbefaler jeg Boveda packs eller buds før potet hehe. :)

 

Men klart har man lite penger og ikke råd til humidor, om man kanskje akkurat har begynt å røyke sigar. Da anbefaler jeg tupperware bokser og Boveda packs. Billigere humidor enn det får du det ikke. Alle har tupperware et eller annet sted, en plastboks med lokk, dermed er du nede i boveda pack prisen som er 20kr mnd.

 

Edit... Sigaresken fra sigar.com har allerede kommet, satt ute i hagen og storkoste meg med en robusto La trinidad og en fatøl sammen med avisen. Nydelig sommervær.... :D

 

 

 

Edit....

 

Koste meg ute i kveldsola idag med det nye Filmbladet, en Partagas Robusto, BW P5 hodetelefoner, Bache Gabriels Vintage 1973 cognac og litt kaffe.. :)

 

P1000811.jpg

P1000815.jpg

Endret av Wolfkiller
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bra og se at det har vært litt liv i denne tråden. Skal begynne og være mere aktiv her inne på tråden igjen. Er akkurat ferdig med og kle igjen uteboden min og laget avtrekk for sigar røyk. Ble bra. Nå kan jeg sitte og røyke sigarer hele året i 20 grader uten og plage dama^^ Kan legge noen bilder ut senere i dag^^

 

Begynner og bli lite sigarer igjen i humidorene mine og må vell bestilles inn til sommeren. Skal et par turer utenlands i sommer så blir vell noe handling:) Har bare noen Oliva master blends 3 series igjen og noen cohiba siglo 1 og 5ere. Så her skal det fylles opp.

 

Her er noen sigarbilder fra høsten / vinter 2011 og våren 2012:

 

DSC00197.jpg

 

DSC00313.jpg

Fisketur.

 

DSC00195.jpg

Oliva Serie V Torpedo god passe sterk sigar.

268634_247026011989955_5725182_n.jpg

Playboy Corona Morsom men helt grei sigar.

 

405115_341373052555250_1822465966_n.jpg

Oliva master blend 3 smaken er ubeskrivelig god:)

 

377931_341375339221688_1127173810_n.jpg

Nyter Oliva master blend 3 i julen 2011.

 

577676_426147614077793_94246028_a.jpg

Første vår sigar i solveggen 2011.

 

543082_439429472749607_1402928311_n.jpg

Bursdagsgave fra min søster.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikveld blir det en Partagas De luxe torpedo som jeg fikk i gave av min forlovede. Fint etter en ekstra god middag.

 

Partagas De luxe var vel en corona extra eller en lonsdale. Noen som vet?

 

Det er et inntrykk jeg har at mindre sigarer er litt variable i kvalitet, denne hadde dårlig trekk men en god kryddersmak. Jeg må innrømme at jeg liker bedre større sigarer som robusto eller Torpedos. Disse er mye mer jevne i karakter.

 

Dårlig trekk er det værste jeg vet, men bra at den iallefall hadde en bra kryddersmak. Opplevelsen hadde vært mange ganger bedre om den også hadde bra trekk...

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Jeg synes 12 grader er litt lav temperatur siden da stoppes nesten aldringsprosessen i sigarene helt.

 

Her er en liten veiledning på tempratur / fuktiget:

 

Luftfuktighet er som de fleste vet ikke konstant, men relativ i forhold til temperatur. Desto varmere luften er, desto mer fuktighet kan den bære uten å bli mettet. For eksempel, ved 70%/15°C er luften mye tørrere enn ved 70%/20°C. Ideell temperatur og luftfuktighet for sigarer er 20°C/65%, men noe over og under dette fungerer også.

 

 

Tabellen under gir en oversikt over hvilken luftfuktighet sigarer skal lagres ved i en gitt temperatur. Husk at disse tallene er idealverdier, og ikke noe som må følges 100% i en liten personlig humidor. Likevel er tabellen verdt å huske på mht sommertemperaturer: Er romtemperaturen 22-23°C, er for eksempel 70% alt for fuktig.

 

relfukt.jpg

Endret av Sigarotek
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kom nettopp hjem fra Cuba medbrakt noen Cohiba Siglo IV, Bolivar Royal Corona, Partagas P Nr. 2 og en bulk lokale sigarer kjøpt på en bondegård.

 

Edit: Har ingen humidor å oppbevare de i. Hva blir den beste "amatør-løsningen"?

Lufttett i plast? Kjøleskapet?

Endret av kmatis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...