Gå til innhold

Hvorfor tror kristne at bønn virker?


Anbefalte innlegg

De fleste bare skreddersyr etter egen oppfattning, det er liten eller ingen konsensus om hva som er korrekt i GT.

 

Noen tar for eksempel Noah's ark bokstavelig, som er ganske latterlig.

Kanskje jeg skal begynne å ta Espen Askeladd bokstavelig og begynne å lete etter et vrak etter et skip som går like bra til lands som til vanns... det er jo mange idioter som leter etter vraket av Noahs ark.

 

Er det overhode interesant hva som er korrekt i GT ?

 

Jesus > Dere gransker skriftene, for dere mener at dere har evig liv i dem men det er de som vitner om meg! Likevel vil dere ikke komme til meg så dere kan ha liv.

 

Mennesket Jesus Kristus som NT forteller om, erstatter GT.

 

 

 

Hadde dere trodd Moses, hadde dere også trodd meg. For det er meg han har skrevet om. 47 Hvis dere ikke tror hans skrifter, hvordan kan dere da tro mine ord?»

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De fleste bare skreddersyr etter egen oppfattning, det er liten eller ingen konsensus om hva som er korrekt i GT.

 

Noen tar for eksempel Noah's ark bokstavelig, som er ganske latterlig.

Kanskje jeg skal begynne å ta Espen Askeladd bokstavelig og begynne å lete etter et vrak etter et skip som går like bra til lands som til vanns... det er jo mange idioter som leter etter vraket av Noahs ark.

 

Er det overhode interesant hva som er korrekt i GT ?

 

Jesus > Dere gransker skriftene, for dere mener at dere har evig liv i dem men det er de som vitner om meg! Likevel vil dere ikke komme til meg så dere kan ha liv.

 

Mennesket Jesus Kristus som NT forteller om, erstatter GT.

 

Hadde dere trodd Moses, hadde dere også trodd meg. For det er meg han har skrevet om. 47 Hvis dere ikke tror hans skrifter, hvordan kan dere da tro mine ord?»

 

De trodde vist ikke på GT de heller ;) GT handler om Gud som de ikke trodde på.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
De fleste bare skreddersyr etter egen oppfattning, det er liten eller ingen konsensus om hva som er korrekt i GT.

 

Noen tar for eksempel Noah's ark bokstavelig, som er ganske latterlig.

Kanskje jeg skal begynne å ta Espen Askeladd bokstavelig og begynne å lete etter et vrak etter et skip som går like bra til lands som til vanns... det er jo mange idioter som leter etter vraket av Noahs ark.

 

Er det overhode interesant hva som er korrekt i GT ?

 

Jesus > Dere gransker skriftene, for dere mener at dere har evig liv i dem men det er de som vitner om meg! Likevel vil dere ikke komme til meg så dere kan ha liv.

 

Mennesket Jesus Kristus som NT forteller om, erstatter GT.

 

Hadde dere trodd Moses, hadde dere også trodd meg. For det er meg han har skrevet om. 47 Hvis dere ikke tror hans skrifter, hvordan kan dere da tro mine ord?»

 

De trodde vist ikke på GT de heller ;) GT handler om Gud som de ikke trodde på.

 

Men det han sier er at om man ikke tror på GT, hvordan kan man tro på Jesus?

Hvordan kan du da forsvare en PAC-holdning til kristendommen?

Lenke til kommentar

No har ikkje eg lest heile tråden, men eg er rimeleg sikker på at kristne ber fordi det står i deiras heilage bok, bibelen. Dei trur på at denne boka er truverdig, og dei har høyrd om folk som har fått bønesvar og liknande. Enkelt sagt så ber dei nok fordi dei trur det kan hjelpe dei sjølve og sine næraste. Sjølv kan eg ikkje skjøne korleis det hjelper å be då eg ikkje er kristen, men viss dei trur det hjelper, så skal dei få lov til det.

Lenke til kommentar
No har ikkje eg lest heile tråden, men eg er rimeleg sikker på at kristne ber fordi det står i deiras heilage bok, bibelen. Dei trur på at denne boka er truverdig, og dei har høyrd om folk som har fått bønesvar og liknande. Enkelt sagt så ber dei nok fordi dei trur det kan hjelpe dei sjølve og sine næraste. Sjølv kan eg ikkje skjøne korleis det hjelper å be då eg ikkje er kristen, men viss dei trur det hjelper, så skal dei få lov til det.

 

Takk :D jeg likte svaret ditt :D det er synd du ikke er kristen og ikke har tro på at det fungerer. Men jeg er veldig glad for at du ikke har en frekk tone mot oss :D

Lenke til kommentar

Det er gjort en del forskning på om faktisk bønn hjelper eller ikke. Russell Stannard gjorde et forsøk på dette for noen år siden. Han delte opp en gruppe mennesker, helt tilfeldig, som skulle gjennomgå samme type oprasjon i tre grupper. Gruppe 1 ble bedt til uten at de viste det. Gruppe 2 (kontroll gruppen) ble ikke bedt til og visste ikke om det. Gruppe 3 ble bedt til og viste om det. Alle som ba, totalt tre menigheter, fikk beskjed om å be om de samme tingene.

 

For de som ikke skjønte det, så var meningen at de som ble bedt til skulle få en kortere restutisjons periode og færre komplikasjoner. Derrimot det som skjedde var det motsatte. Forskjellen mellom gruppe 1 og 2 var ganske små, men gruppe 1 hadde flere komplikasjoner. Derimot gruppe 3 skilte seg kraftig ut, med flest komplikasjoner og lengst restutisjon.

 

Så gjør alle, og spesielt dere selv, en tjeneste; slutt å be!!!

 

Kilde: The God Delusion by Richard Dawkins

Endret av JustLikeYou
Lenke til kommentar
Jeg vil ikke si at det er verdens beste kilde, i tillegg strider jo dette resultatet rett imot placebo-effekten.

 

Virket ikke spes seriøs denne undersøkelsen.

 

 

Det var noen psykologer som mente det liknet på noe som "performance anxiety". Noe som faktisk ikke strider mot placebo-effekten, siden de får en følelse av at de er sykere enn det de er.

 

Når det gjelder kilden var det slik jeg fant ut av forsøket.

 

Det ble forresten brukt $2.4mill på dette forsøket.

Endret av JustLikeYou
Lenke til kommentar
Jeg vil ikke si at det er verdens beste kilde, i tillegg strider jo dette resultatet rett imot placebo-effekten.

 

Virket ikke spes seriøs denne undersøkelsen.

Kildekritikk er viktig, helt klart, men en må passe seg for konfirmasjonsbias, her forhåndsdømmer du noe uten å ha etterprøvd om påstanden du kommer med har annet å stå på enn ditt (åpenbare) bias ;)

Jeg er ikke biasfri selv, ingen er det, derfor er det kjekt at en kan ha ting som den vitenskapelige metode og utføring av kontrollerte kliniske tester med god testmetodikk å støtte seg til ;)

 

I diskusjon og konklusjondelen av rapporter kan en ofte se bias av ulikt slag (publiseringsbias [publisering = penger & berømmelse], resultatorientert bias [en ønsker/ønsker ikke et gitt resultat]) men dette kan elimineres ved god testmetodikk. Jeg vil derfor generelt anbefale alle som leser rapporter å først etterprøve metodikk da det er her det som oftest skjer feil som igjen fører til feilaktige resultater. Videre bør det sjekkes om angjeldende rapport er fagfellevurdert og publisert i vitenskapelige magasiner av betydning innen sitt respektive fagfelt da dette er en pekepinn på seriøsiteten til studien.

 

Har vedlagt link til studien som nevnes, hvor det er mulig å etterprøve metodikk og trekke egne konklusjoner.

(Krever innlogging, men denne er gratis)

Medscape.

Studien ble presentert i American Heart Journal.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Kan en av dere si hva dere mener med PAC-kristen?

Pick and choose.

Man velger det som passer best for seg/andre.

 

Og siden Jesus tydeligvis selv stillte spørsmål om hvordan man kan tro på han om man ikke tror på GT, så ser jeg ikke hvorfor så og si alle kristne er PAC-kristne og velger å overse store deler av GT.

 

Eller er dette utsagnet han kom med noe man også kan velge å se bort i fra?

Endret av Vo0do0
Lenke til kommentar

 

De fleste bare skreddersyr etter egen oppfattning, det er liten eller ingen konsensus om hva som er korrekt i GT.

 

Noen tar for eksempel Noah's ark bokstavelig, som er ganske latterlig.

Kanskje jeg skal begynne å ta Espen Askeladd bokstavelig og begynne å lete etter et vrak etter et skip som går like bra til lands som til vanns... det er jo mange idioter som leter etter vraket av Noahs ark.

 

Er det overhode interesant hva som er korrekt i GT ?

 

Jesus > Dere gransker skriftene, for dere mener at dere har evig liv i dem men det er de som vitner om meg! Likevel vil dere ikke komme til meg så dere kan ha liv.

 

Mennesket Jesus Kristus som NT forteller om, erstatter GT.

 

Hadde dere trodd Moses, hadde dere også trodd meg. For det er meg han har skrevet om. 47 Hvis dere ikke tror hans skrifter, hvordan kan dere da tro mine ord?»

 

De trodde vist ikke på GT de heller ;) GT handler om Gud som de ikke trodde på.

 

Men det han sier er at om man ikke tror på GT, hvordan kan man tro på Jesus?

Hvordan kan du da forsvare en PAC-holdning til kristendommen?

 

Du misforstår Jesus

 

Hvis dere ikke engang tror på hans ord, hvordan kan dere da tro på mine ord.

Det Jesus kom med var enda mere radikalt en det Moses kom med.

Enda mer vannskelig å svelge.

Lenke til kommentar
Du misforstår Jesus

 

Hvis dere ikke engang tror på hans ord, hvordan kan dere da tro på mine ord.

Det Jesus kom med var enda mere radikalt en det Moses kom med.

Enda mer vannskelig å svelge.

Du er tydeligvis ikke kjent med uttrykket sirkulær argumentasjon.

Jeg anbefaler på det sterkeste å gjøre deg kjent med hva en logisk feilslutning er, ungår du feilslutninger i argumentene dine i fremtiden vil du både kunne argumentere bedre samt få frem dine meninger på en klarere og mer forståelig måte :)

Lenke til kommentar

Dette er ein typisk diskusjon som kan gå i det lange og det dryge utan å kome fram til noko. Tingen er at det ikkje er mogleg å bevisa eller motbevisa effekten av bøn same kor mange som påstår at dei absolutt veit at det har eller ikkje har ein effekt. Dette er heile poenget med at folk trur og ikkje veit. Hadde me kunne bevist at Gud finst, og at bøn hjelper, burde det jo ikkje vera noko i vegen for folk å bli kristne, det hadde faktisk vore idiotisk om folk hadde forblitt ateistar. Og om det hadde vorte bevist at Gud ikkje finst, hadde det ikkje vore noko meining i å vore kristen.

 

Trådstartar sitt spørsmål er blitt svart for lenge sidan, men fortset gjerne diskusjonen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...