Gå til innhold

Hvorfor tror kristne at bønn virker?


Anbefalte innlegg

Hva er mest logisk:

- Gud har skapt verden?

- Plutselig en dag sa det bang ut fra ingenting og verden, med mennersker osv ble skapt?

 

Jeg foreslår du lærer deg litt om big bang og evolusjon og alt mellom.

At big bang har skjedd er etter hva jeg har forstått et faktum. ALT tyder på det ifølge astronomiske observasjoner.

Galakser, planeter og stjerner går fra hverandre med akselererende hastighet, og hvis man spoler ca 13.7 milliarder år tilbake i tid var alt i en liten klump.

 

Men hva som var før Big bang, hvorfor og hvordan big bang oppsto jobber mange vitenskapsmenn med for tiden, deriblant Stephen Hawking.

 

Rent konkret jobber han med å finne en teori om tid, masse og rom på atomnivå, da Einsteins variant gjelder for svære gjenstander som stjerner, planeter og lignende. Så snart Stephen eller noen andre har funnet ut den teorien har man bevist at big bang har eksistert og hvordan det skjedde.

 

Les litt om dette, finnes også mange fine filmer på youtube.

 

(Jeg er ingen ekspert, men min kunnskap bygger på hva jeg har lært i fysikken på skolen og på forumet her.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja.

Ja vel.

 

1Mos, 1 I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. 2 Jorden var øde og tom, og mørke lå over havdypet. Men Guds Ånd svevet over vannet. 3 Da sa Gud: «Det bli lys!» Og det ble lys.

 

Hvor kom lyset ifra? Hva sa, lyset ble til etter jorden? Det er jo helt feil!

 

1Mos, 16 Gud skapte de to store lysene, det største til å råde om dagen og det minste til å råde om natten, og stjernene.

 

Også det etter at han skapte jorden. Sorry, Mac, men dette stemmer bare ikke. Solen ble dannet før jorden, månen omtrent på samme tid som jorden selv. Hva stjernene angår, dersom de alle ble skapt på samme tid som jorden, ville vi ikke sett lys fra stjerner mer enn ca. 4,54 milliarder lysår unna (jordens alder). Og vi ser lys som kommer fra mye lenger vekk enn det, og det betyr jo også at lyset begynte sin reise lenge før jorden ble dannet. Vi ville ikke sett stjerner som er eldre enn jorden, men det gjør vi så absolutt. Og det kunne sikkert finnes mange flere feil ved denne historien.

 

Men jøss, hva er det jeg ser, feil i Bibelen? Og jeg har jo bare så vidt begynt på den første siden! Uff da, det lover ikke bra.

Lenke til kommentar
Det står i Bibelen.

Så hvis det står i Bibelen, så er det sant?

 

Ja.

Har du lest bibelen?

 

I så fall, hvordan i all verden kan du hevde at de steinalder historiene der er sanne? Historier som syndeflod, noahs ark, der han fylte en båt med par av hvert dyr, TROR du virkelig på dette? :eek:

 

Hvis denne guden din er så glad i mennesker... hvorfor lagde han så utrolig mange insekter da? Vekten av insekter i verden er større en vekten av alle andre dyr tilsammen!! og vi finner nye årter så og si hver eneste dag, så var det noen denne guden var skrekkelig glad i MÅ det være insekter!!

 

Eller enda bedre, bakterier! Men dette viste ikke de ignorante tufsene som skrev bibelen, alt de gjorde var å anta og gjette så godt de kunne, men en ser jo KLART OG TYDELIG i dag at det aller aller meste av det som er skrevet i bibelen ER akkurat det; nemlig gjettinger og antagelser over ting de ikke hadde peiling på! Så bare det å hevde at den er sann er jo løgn, den faller jo på sin egen urimelighet omtrent fra side en...

 

 

Men jeg gjetter at du aldri har lest bibelen, du har kun hørt de "gode" historiene og da er de blitt lest opp for deg. INGEN med sine fulle fem har lest den boka og kalt den sann, med mindre du er fryktelig ignorant og ikke har skjønt et plukk av hva du lærte på skolen da...

 

Sann er den ikke. Men selv en blind høne evner nå og da å finne korn og bibelen har, som andre historiske dokumenter, et snev av sannhet i seg, men jeg tror ikke du skal gå rundt å hevde at den er sann... :no:

Lenke til kommentar
Hvordan kan du vite at sola kom før månen? Lest det på ei nettside?

 

Da kan jeg fortelle deg det: Gud vet mer enn ei nettside.

 

Masse partikler fra big bang (eller tidligere supernova, litt usikker på dette) var på et sted og begynte å samle seg flere steder pga tyngdekraften. Sola ble til av størst ansamling partikler, og mange små ansamlinger rundt ble til planeter. Jorden ble til slik. Så kom en komet(eller asteroide, usikker her også) og kræsjet i jorden, som slo ut en del av jorden, og denne nye klumpen begynte å sirkle rundt jorden. Dette er månen. Ujevnhetene ble ordnet opp med mange år med erosjon og tyngdekraft som formet begge kulene til nesten runde objekter. Slik ser det ut nå.

 

Flere spørsmål? :)

Endret av khaffner
Lenke til kommentar
110%.

 

Hvordan kan du vite at sola kom før månen? Lest det på ei nettside?

 

Da kan jeg fortelle deg det: Gud vet mer enn ei nettside.

 

Det er problemet med folk som deg. En hver kritisk tenker, vitenskapsmann/ forsker vil aldri påstå at feks gud IKKE eksisterer fordi det finnes ikke bevis for at han ikke eksisterer. MEN sansyneligheten er så liten at den ikke er aktuell.

DU derimot "VET" at gud eksisterer uten noe bevis annet enn elgamle skrifter, forkastelig.

Selv den mest misvisende, manipulerte, subjektive, falske, løgnaktige internett side er mer troverdig enn bibelen

Lenke til kommentar
Hvordan kan du vite at sola kom før månen? Lest det på ei nettside?

Det har vi kommet frem til ved hjelp av den vitenskapelige metode. Det er vel mer enn jeg kan si om spørsmålet jeg nå kommer til å stille deg:

 

Da kan jeg fortelle deg det: Gud vet mer enn ei nettside.

Hvordan vet du at universets skaper er ansvarlig for noe som helst av det som står i Bibelen?

 

Det eneste du virkelig vet er at du har lest det i en bok. Jeg har faktisk ikke noe stort problem med konseptet Gud lenger, da det er et filosofisk standpunkt ingen noen sinne kan hverken bevise eller motbevise (jeg syns fremdeles det er et unyttig og mest sannsynlig misvisende konsept). Det jeg har et problem med er alle dem som snakker på Guds vegne og forventer å bli tatt seriøst, og at alle andre bare skal ta dem på ordet. Bibelen faller i denne kategorien. Det er altfor beleilig at det hele er så godt som umulig å skille fra et svindelforsøk eller noe som bare har oppstått i visse personers fantasi og/eller hallusinasjoner, og jeg våger å påstå det at dersom en universets skaper hadde et budskap å forkynne, så hadde han benyttet seg av andre, mer pålitelige metoder enn mennesker, som er så altfor lett blendet av grådighet og makthunger.

 

Jeg kan fortelle deg det: I dag vet vi MYE mer enn folk gjorde for 2000 år siden. Og dersom universet har en skaper hvis skikkelse kan rettferdiggjøre at vi kaller det for en gud, så er det garantert ikke det fantasifosteret du leser om i Bibelen.

Lenke til kommentar

Så hvis det står i Bibelen, så er det sant?

Ja.

Hvor sikker er du på dette?

 

110%.

 

Hvordan kan du vite at sola kom før månen? Lest det på ei nettside?

 

Da kan jeg fortelle deg det: Gud vet mer enn ei nettside.

 

Haha du hørtes ut som en forferdlig ignorrant og dum jævel. "La oss gi faen i beviser som er lagt fram på en nettside, og heller følge biblen og bare si sånn er det fordi det står der!". Din dumhet og ignorranse er ihvertfall pent representabelt for kristendommen, ingen av dem har jo noen særlig gode argumenter å komme med

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Så hvis det står i Bibelen, så er det sant?

Ja.

Hvor sikker er du på dette?

 

110%.

 

Hvordan kan du vite at sola kom før månen? Lest det på ei nettside?

 

Da kan jeg fortelle deg det: Gud vet mer enn ei nettside.

 

Haha du hørtes ut som en forferdlig ignorrant og dum jævel. "La oss gi faen i beviser som er lagt fram på en nettside, og heller følge biblen og bare si sånn er det fordi det står der!". Din dumhet og ignorranse er ihvertfall pent representabelt for kristendommen, ingen av dem har jo noen særlig gode argumenter å komme med

 

"Haha du hørtes ut som en forferdlig ignorrant og dum jævel."

Hvor går grensen for diskriminering?

Lenke til kommentar
Hvor går grensen for diskriminering?

 

Tja, hvis du også mener at man heller bør stole på en urgammel bibel enn fakta og beviser lagt ut på internett er vell du også vellkommen under samme kategorien. Uannsett kan jeg ikke skjønne hvordan folk kan ta seg personlig nær av det som blir skrevet på et internettforum av en person som abselutt har 0 peilng på hvem personen han snakker med er, men kun hva han står for. Hva den personen sa, gir for meg like mening som en person skulle kommet og påstått at julenissen finnes, og sorry, men da jeg jaggu meg ikke sitte å se på uten å si ifra.

 

"Haha du hørtes ut som en forferdlig ignorrant og dum jævel."

Hvor går grensen for diskriminering?

Du kan fortsette den diskusjonen her, i denne tråden diskuterer vi noe annet :)

 

Tja det er vell "diskuterbart". Jeg vil si at det jeg nettopp sa faktisk er en god grunn til overskriften, og det påpeker bare poenget mer.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Saken er vel hva de tror om hvorfor det eventuelt virker. Jeg tror ikke kristne vil slå seg til ro med placebo, men hva vet vel jeg. :)

Så klart de ikke vil det men hvis sannheten er at det ikke virker er jo all positiv effekt kun placebo effekt uansett hva de sier. Men mange kristne innrømmer også at det kanskje ikke har noen spesiell effekt utenom at de føler seg bedre etter en bønn.

Lenke til kommentar

Og i den forstand, og den alene, kan jeg gå med på at bønn har en positiv effekt. Men da er det ikke nødvendigvis noe spesielt med kristen bønn, i forhold til meditasjon, dagdrømming, ønsketenkning o.a. Kanskje har det en økt effekt at man tenker seg at man kommuniserer til/med en universal farsfigur, men selv da er det sannsynligvis forårsaket av vår biologiske svakhet overfor nettopp farsfigurer. Og da ingen forskjell på f.eks. kristen bønn og muslimsk bønn (Gud for en muslim er jo så godt som det samme som Gud for en kristen).

 

Ironisk nok, dersom du må tro på det for at placebo-effekten skal slå inn (og det må du jo, per definisjon), er det jo korrekt å hevde at det er troen som gjør forskjellen. Bare ikke av den årsak man vil ha det til. ;)

 

Så, er all slik religion placebo? Meget mulig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...