Gå til innhold

Hvorfor tror kristne at bønn virker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tegnet illustrerer jo at du rekker tunge til en avdød pastor. Sier det meste synes jeg...

En alternativ tolkning kunne vel være at jeg rekker tunge til alle som innbiller seg at religiøs tro hjelper mot noe som helst. Du må gjerne rigge opp så mange stråmenn du vil, men ikke forvent at de skal bringe deg noen steder. :)

Lenke til kommentar
Stråmenn?

Stråmenn, som når du tillegger meg meninger jeg ikke har, og kritiserer meg deretter.

 

Jeg vet at religiøs tro virker, uansett om du vil tro meg eller ikke. Og jeg gidder ikke ramse opp hvorfor, mange andre har gjort det her, og dere som ikke tror skjønner det ikke uansett ;)

Det koker altså ned til at du skjønner noe som vi andre ikke skjønner. Sånn som jeg ser det, kan det være tre mulige forklaringer til det.

1. Du sitter med informasjon som vi andre ikke har.

2. Du er mye mer intelligent enn oss andre, og har derfor bedre forutsetninger for å forstå.

3. Du lider av vrangforestillinger.

 

Alternativ 1 kan vi raskt utelukke. Dere kristne har jo gjentatte ganger forsøkt å forklare, men vi ateister greier ikke å se noen fornuft i det dere sier. Derfor ligger problemet ikke i at vi mangler informasjon.

 

Alternativ 2 er muligens litt mer sannsynlig. Jeg ligger ganske langt over gjennomsnittet på IQ-skalaen, så jeg anser meg selv for å være brukbart rustet til å forstå ting. Jeg utelukker selvsagt ikke at du likevel kan være langt mer intelligent enn meg, men på den annen side har jeg enda til gode å se dokumentasjon på at kristne generelt er smartere enn ateister. Mener faktisk jeg har sett en undersøkelse som tydet på det motsatte...

 

Alternativ 3 er den forklaringen jeg holder for å være mest plausibel. Selvsagt er ikke du enig i det, men det ville du ikke vært uansett om det var tilfelle eller ikke. En person med vrangforestillinger skjønner selvfølgelig ikke selv at han har vrangforestilllinger, ellers ville han jo naturligvis forkastet dem. Har du noen gang tenkt over muligheten for at du kan ta feil?

Lenke til kommentar
Har du noen gang tenkt over muligheten for at du kan ta feil?

Jepp, men jeg vet jeg har rett ;)

Er det da slik å forstå at du heller mot alternativ 2 av de tre mulige forklaringene jeg nevnte ovenfor, eller mener du at det finnes et fjerde alternativ som jeg ikke har nevnt? I så fall, hvilket?

Lenke til kommentar
Alt 2 ja. Jeg har opplevd Gud. Derfor følger jeg han, og vet at han finnes.

Kan vi generalisere dette til å innebære at du påstår at kristne mennesker på generelt grunnlag er mer intelligent enn ateister, eller er dette bare noe som gjelder i ditt eget tilfelle?

Lenke til kommentar
Kan vi generalisere dette til å innebære at du påstår at kristne mennesker på generelt grunnlag er mer intelligent enn ateister, eller er dette bare noe som gjelder i ditt eget tilfelle?

 

Påstår ikke dere er mindre intelligente mennesker, men dere mangler det viktigste i mitt liv. Hva dere synes er viktig får være opp til dere.

Lenke til kommentar
Påstår ikke dere er mindre intelligente mennesker, men dere mangler det viktigste i mitt liv. Hva dere synes er viktig får være opp til dere.

Det var jo nettopp det som var alternativ 2, så du har allerede gjort det klart at du mener det har med intelligens å gjøre.

 

Problemet er at når en ateist spør en kristen om hvorfor han/hun tror (eller "vet", som du velger å kalle det), så får man alltid en masse usammenhengende tåkeprat tilbake. Det blir en labyrint av selvmotsigelser, vage lignelser og uklare tankerekker.

 

Det jeg forsøker å gjøre her, er å skjære bort alt tåkepratet og få noe konkret på bordet. Så jeg er ute etter å finne ut hvorfor du forstår noe jeg ikke forstår. Hvorvidt du tar feil og jeg har rett, eller omvendt, er ikke det interessante nå. Tråden handler om hvorfor kristne tror at bønn fungerer, ikke hvorvidt det faktisk er tilfelle at bønn fungerer.

 

Så jeg spør deg en gang til: Sett i lys av at vi har utelukket alternativene "manglende informasjon" og "vrangforestilling", tror du at kristne generelt er mer intelligente enn ateister, eller har du en annen forklaring på hvorfor vi ateister ikke ser det dere kristne ser?

Endret av alfred97
Lenke til kommentar
Påstår ikke dere er mindre intelligente mennesker, men dere mangler det viktigste i mitt liv. Hva dere synes er viktig får være opp til dere.

Det var jo nettopp det som var alternativ 2, så du har allerede gjort det klart at du mener det har med intelligens å gjøre.

 

Problemet er at når en ateist spør en kristen om hvorfor han/hun tror (eller "vet", som du velger å kalle det), så får man alltid en masse usammenhengende tåkeprat tilbake. Det blir en labyrint av selvmotsigelser, vage lignelser og uklare tankerekker.

 

Det jeg forsøker å gjøre her, er å skjære bort alt tåkepratet og få noe konkret på bordet. Så jeg er ute etter å finne ut hvorfor du forstår noe jeg ikke forstår. Hvorvidt du tar feil og jeg har rett, eller omvendt, er ikke det interessante nå. Tråden handler om hvorfor kristne tror at bønn fungerer, ikke hvorvidt det faktisk er tilfelle at bønn fungerer.

 

Så jeg spør deg en gang til: Sett i lys av at vi har utelukket alternativene "manglende informasjon" og "vrangforestilling", tror du at kristne generelt er mer intelligente enn ateister, eller har du en annen forklaring på hvorfor vi ateister ikke ser det dere kristne ser?

 

Dette har jeg ikke tid til, men likevel:

 

Hvordan kan du vite at det jeg vet er sant, ikke er sant? Nøkkelen ligger i troa på Jesus. Hvordan kan jeg overbevise deg om at gud finnes? Det finnes ikke konkrete beviser. Men jeg vet han finnes. Hvordan vil du ellers forklare alle bønnesvar, alle millioner av helbredelser som foregår den dag i dag, osv osv? Hvorfor går millioner på millioner i kirka og tilber han? Det er bevist at Jesus levde. Det er nok for meg.

Lenke til kommentar
Hvordan kan du vite at det jeg vet er sant, ikke er sant? Nøkkelen ligger i troa på Jesus. Hvordan kan jeg overbevise deg om at gud finnes? Det finnes ikke konkrete beviser. Men jeg vet han finnes. Hvordan vil du ellers forklare alle bønnesvar, alle millioner av helbredelser som foregår den dag i dag, osv osv? Hvorfor går millioner på millioner i kirka og tilber han? Det er bevist at Jesus levde. Det er nok for meg.

Som så mange andre kristne legger du ned stor innsats i å snakke deg ut i tåkepratet når folk vil ha noe konkret på bordet. Jeg konstaterer bare at du ikke engang gjør et forsøk på å svare på det jeg spør om, og gidder ikke bruke mer tid på det.

 

Derfor føler jeg meg strengt tatt ikke forpliktet til å besvare noe av det du spør om, men bare for diskusjonens skyld kan jeg henvise deg til noen artikler om tro og bønnesvar som du kan kose deg med.

http://www.godisimaginary.com/i1.htm

http://www.godisimaginary.com/i2.htm

http://www.godisimaginary.com/i31.htm

http://www.godisimaginary.com/i40.htm

http://www.godisimaginary.com/i41.htm

 

Kom gjerne tilbake med kommentarer i etterkant hvis du mener at noen av artiklene tar feil på et eller annet konkret punkt. Men hvis du ikke har noe mer relevant på lager enn "jeg vet at han finnes", så kan du like gjerne spare deg.

Endret av alfred97
Lenke til kommentar
Som så mange andre kristne legger du ned stor innsats i å snakke deg ut i tåkepratet når folk vil ha noe konkret på bordet. Jeg konstaterer bare at du ikke engang gjør et forsøk på å svare på det jeg spør om, og gidder ikke bruke mer tid på det.

 

Som sagt; Det finnes ikke noe konkret. Det visste du vel?

 

EDIT: Finnes de artiklene på norsk? Fatter ikke en dritt på engelsk, hvis ikke det er fotball :p

Endret av 7Bolanos
Lenke til kommentar
Alt 2 ja. Jeg har opplevd Gud. Derfor følger jeg han, og vet at han finnes.

Hva er det egentlig du har opplevd? Hva er det du følger? En følelse vil jeg tro (rett på meg hvis jeg tar feil). Andre har fortalt deg at det er slik du opplever Gud, men hvordan vet du det? Hvordan i all verden vet du at det er universets skaper du opplever når du føler en viss følelse? Du vet kun hva du føler, men du har ingen anelse om det er Gud som forårsaker følelsen, eller bare sanselig informasjon fra verden rundt deg.

 

Er det ikke bra nok med bare følelsen kanskje? Jeg syns det er ganske forfengelig å tro man har kontakt med universets skaper bare fordi man føler sånn og sånn.

Lenke til kommentar
Alt 2 ja. Jeg har opplevd Gud. Derfor følger jeg han, og vet at han finnes.

Hva er det egentlig du har opplevd? Hva er det du følger? En følelse vil jeg tro (rett på meg hvis jeg tar feil). Andre har fortalt deg at det er slik du opplever Gud, men hvordan vet du det? Hvordan i all verden vet du at det er universets skaper du opplever når du føler en viss følelse? Du vet kun hva du føler, men du har ingen anelse om det er Gud som forårsaker følelsen, eller bare sanselig informasjon fra verden rundt deg.

 

Er det ikke bra nok med bare følelsen kanskje? Jeg syns det er ganske forfengelig å tro man har kontakt med universets skaper bare fordi man føler sånn og sånn.

 

Gå på et ungdomsmøte i en eller annen Filadelfia-menighet, da får du se at Gud er tilstede ;)

Lenke til kommentar

Har vært på et sånt møte og det eneste jeg så der var en gjeng meget forstyrrede mennesker som lovpriste noe de aldri har sett, luktet eller følt, men kun hørt om. Stemningen ble pisket opp av en halleluja himmellos til alle "følte" denne jesusen og det var de helt sikre på. Jeg følte bare ubehag over at noen til de grader går inn for å lure seg selv med noe som de "TROR" de har sett eller følt...

 

Det verste er at dette "noe" de "følte" kunne vært hva som helst!!! Hadde en gjeng ignorate mennesker gått inn for å tro på... tja julenissen, hadde de stått og gaulet og følt julenissen AKKURAT like mye som du føler guden din, men det klarer vi aldri å overbevise deg om for du er opplært til å tro at det DU tror på er det eneste riktige..

 

Det rare er at hadde den gjengen din tilbedt omtrent hva som helst annet hadde dere blitt buret inne som sinnsvake... Men bare mange nok lider av syken og kaller det religion er det helt ok :no:

 

 

 

Verden er så MYE mer storslagen og forundrings verdig UTEN en gud.... men det er jeg redd du aldri kommer til å se for du er for lukket.... Synd for deg...

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...