Gå til innhold

Hvorfor tror kristne at bønn virker?


Anbefalte innlegg

Isteden for å ødelegge tråden med forbønn valgte jeg å opprette en egen tråd med spørsmålet:

 

Hvorfor tror de religiøse at bønn virker?

 

Hva ligger til grunn for bønn og hva hjelper det for?

 

Bakgrunnen for at jeg spør er egentlig den tråden bellicus og sondre har startet, der de skal be for oss:) Snilt det, men jeg har så langt ikke sett noen bevis for at bønn på noen som helst måte hjelper for annet enn egoet til vedkommende som ber, tvert i mot er det nok forsknings materiale som sier det motsatte, at det ikke hjelper det spøtt.

 

Som en motforestilling, bare for å sette det på spissen, spør jeg: Hjelper det deg å banne som en nordlenning (Jeg elsker nordleninger som banner, de har en sånn enorm innlevelse og utfører banningen på en aldeles nydelig måte, det MÅ høres for å tros! :) ) når du banker tommelen flat med en hammer? Hjelper det å banne da? Blir tommelen mindre blå og verker det mindre i den for la oss si en nordlenning, som KAN bannskap, enn for en søring, som har en litt veik måte å banne på? Eller skrumper hevelsen bort på en som kan banne? Hjelper banning i seg selv eller må man banne å en spesiell måte?

 

Jeg bare spør?

 

Og når katta er ute av sekken kan jeg vel tillegge, hva er best å gjøre når bilen streiker? Bønn eller banne? (Kan jeg avskrive å ringe verkstedet?)

 

 

Blir kanskje ikke helt seriøst dette, men pytt. Spørsmålet står ved lag fordet, hjelper bønn eller banning?

 

:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var et saklig innlegg, det var det! Jeg skjønner godt hva du mener, bønn kan vel ikke defineres som å gjøre noe aktivt for eller i mot noe. Poenget er at man skal ha muligheten til å drive på med dette uten å bli diskriminert, det at det ikke fungerer er åpenbart. Det vet jo alle, strengt tatt alle som har tatt høyere utdannelse eller lest illustrert vitenskap må jo si seg enig.

Lenke til kommentar

Den nylig avdøde legenden, George Carlin (RIP) sa det best:

I've often thought people treat God rather rudely, don't you? Asking trillions and trillions of prayers every day. Asking and pleading and begging for favors. Do this, gimme that, I need a new car, I want a better job. And most of this praying takes place on Sunday -- His day off. It's not nice. And it's no way to treat a friend.

 

But people do pray, and they pray for a lot of different things, you know, your sister needs an operation on her crotch, your brother was arrested for defecating in a mall. But most of all, you'd really like to fuck that hot little redhead down at the convenience store. You know, the one with the eyepatch and the clubfoot? Can you pray for that? I think you'd have to. And I say, fine. Pray for anything you want. Pray for anything, but what about the Divine Plan?

 

Remember that? The Divine Plan. Long time ago, God made a Divine Plan. Gave it a lot of thought, decided it was a good plan, put it into practice. And for billions and billions of years, the Divine Plan has been doing just fine. Now, you come along, and pray for something. Well suppose the thing you want isn't in God's Divine Plan? What do you want Him to do? Change His plan? Just for you? Doesn't it seem a little arrogant? It's a Divine Plan. What's the use of being God if every run-down shmuck with a two-dollar prayerbook can come along and fuck up Your Plan?

 

And here's something else, another problem you might have: Suppose your prayers aren't answered. What do you say? "Well, it's God's will." "Thy Will Be Done." Fine, but if it's God's will, and He's going to do what He wants to anyway, why the fuck bother praying in the first place? Seems like a big waste of time to me! Couldn't you just skip the praying part and go right to His Will? It's all very confusing.

 

Så hvorfor be?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

-Takker TV2 for vekkelsesbølge

- TV 2 åpnet for at hele det norske folk tror på helbredelse, og skapte gjennombruddet for helbredelsestjenester. Det er det ingen tvil om, sier Finn Jarle Sæle, som i helgen arrangerte bønne- og vekkelsesseminar på Bibelskolen på Bildøy i regi av avisen Norge IDAG.

 

- Inntil Per Ståle Lønning og Oddvar Stenstrøm kom, var det tabu å snakke om helbredelse. Men de ga oss annonsering for millioner, sa Svein-Magne Pedersen, kjendisevangelist og stevnets store stjerne. I hele går kveld talte han til en lydhør forsamling; 120 mennesker hadde tidligere på ettermiddagen stilt seg i kø for å bli helbredet; så mange at kølappene ble brukt opp.

 

600.000 så på

- Første gang jeg fikk helbrede fra Per Ståle Lønnings studio, slik at folk kunne legge hånden på TV, så 600.000 mennesker på, sier den kontroversielle evangelisten, som har deltatt i både Tabloid, Dokument 2 og Holmgang.

 

- Etter dette ble det en ny åndelig atmosfære i Norge. Plutselig var det helt ok å be for syke, sier Pedersen.

 

- Media, og spesielt TV 2, måtte avtabufisere helbredelsesvirksomhet, før kirkene turde å ta i det. Gud måtte bruke en verdslig TV-kanal for å få frem dette emnet, og så kom kirkene diltende etter, sier helbredelsespredikanten til Norge IDAG.

 

Nytt senter i Vennesla

«Tett nese åpnet seg under Holmgang.» «Så reprisen på Lønning direkte - ble gravid.» og «Knehelbredelse på Lønning Direkte.»

 

Dette er bare noen av titlene i Pedersens nye helbredelsesbok, som fikk behørig presentasjon på stevnet, og som nok også vil bli til salgs i det nye 25 millioners «helbredelsessenteret» som Pedersens bevegelse Misjonen Jesus Leger i disse dager bygger i Vennesla. Pedersens vekkelsesbevegelse samarbeider med TV-stasjonen Visjon Norge, Norge IDAG og Finn Jarle Sæle.

 

- Hele misjonsvirksomheten vår har vært båret på en bølge siden jeg deltok på debattprogrammet Lønning Direkte på TV 2. Jeg er glad i journalister, de gjør en kjempejobb, sa Pedersen, og ramset opp all den positive omtalen han hadde fått i Se og Hør, Kvinner og klær, VG, Aftenposten, Bergens Tidende og Dagbladet.

 

- Men det beste av alle var NRKs Faktor. Der fikk jeg si akkurat det jeg ville, sa Pedersen fra scenen på Bildøy.

 

1 million forbønner

Den profilerte helbredelsespredikanten hevder å ha bedt om lag 1 mill forbønner siden 1990, da han startet Misjonen Jesus Leger. Bevegelsens Telekirke er sentral i misjoneringen.

 

Helgens seminar samlet rundt 400 mennesker, og ble ifølge Finn Jarle Sæle TV-overført til 40.000 seere i en «interaktiv megakirke».

 

Evangelist Pedersen har full stilling i forbønn, noe han selv mener er verdensrekord.

 

- På en uke bruker jeg gjennomsnittlig 35 timer på bønn for syke. Hvert år ber jeg for mellom 50.000 og 60.000 enkeltpersoner. Det går ikke an å be for stort flere, sier han på nettsidene til Norge IDAG.

 

- Dette er det nye Kristen-Norge, mener Sæle. Selv har han ikke prøvd seg på helbredelse. - Jeg er vel litt for frisk for det. Og så er jeg bare en beskjeden luthersk prest.

 

Forbønn har en god innvirkning på lommebøkene til stakkars lettlurte idioter som tror tven kan overføre helbredelse. sheeesh. :no:

Lenke til kommentar

Jeg har sett på disse kristene programmene som går på NRK noen ganger. Der har vi helt ekstreme verter som prøver å lire penger ut av lettlurte fjols, som betaler dyre dommer for at personen skal preke tull. Der "helbreder" dem alt fra vonde rygger og syke familiemedlemmer ved å hyle "halleluja" "hallelulja" gjentatte ganger før hun/han går over til neste tulling.

 

(At vi betaler for en statskanal som driver med organisert svindel synes jeg lite om, men det får bli en annen tråd.)

 

Som yssi så fint påpeker er det å be business, som blir utnyttet av kristene for kristene, for å gjøre lommeboka litt lettere for de involverte.

Lenke til kommentar
Hvorfor tror de religiøse at bønn virker?

Av samme grunn som wicca hekser tror deres heksekunster virker, av samme grunn som A. Crowley mente hans magi virket, av samme grunn som at woodoodoktorer mener woodoo virker. De mener det er slik. Bønn er ikke noe annet en en kristen variant av magi, so mote it be (for å si det på rim).

Lenke til kommentar

Tror de to siste postene her er svar godt nok, men kan legge til at jeg flere ganger har vært bønnhørt - ja, du kan jo si det var flaks, og det kan det ha vært, men jeg skal da få tro på dette om jeg vil? Så før noen kommer og sier til meg at jeg er helt skrudd eller whatnot, så kan jeg jo påpeke at mange ateister her har påpekt at de ikke vil ha religion prakket på seg - vel, da vil ikke jeg ha ateisme prakket på meg.

Lenke til kommentar
Tror de to siste postene her er svar godt nok, men kan legge til at jeg flere ganger har vært bønnhørt - ja, du kan jo si det var flaks, og det kan det ha vært, men jeg skal da få tro på dette om jeg vil?

Hekser og trollmenn tror jo på magi, og det virker for dem, så hvorfor skal ikke kristne få tro på sin magi?

Lenke til kommentar
Tror de to siste postene her er svar godt nok, men kan legge til at jeg flere ganger har vært bønnhørt - ja, du kan jo si det var flaks, og det kan det ha vært, men jeg skal da få tro på dette om jeg vil?

Hekser og trollmenn tror jo på magi, og det virker for dem, så hvorfor skal ikke kristne få tro på sin magi?

 

Jeg vet ikke helt om du støtter meg eller er i mot meg her, siden det du sier både er et godt argument for og mot.

Lenke til kommentar
Tror de to siste postene her er svar godt nok, men kan legge til at jeg flere ganger har vært bønnhørt - ja, du kan jo si det var flaks, og det kan det ha vært, men jeg skal da få tro på dette om jeg vil? Så før noen kommer og sier til meg at jeg er helt skrudd eller whatnot, så kan jeg jo påpeke at mange ateister her har påpekt at de ikke vil ha religion prakket på seg - vel, da vil ikke jeg ha ateisme prakket på meg.

 

Bortsett fra dette forumet, er du vel også ganske fri for det?

 

Når jeg går rundt på gaten, hender det at det kommer ett eller annet fjols og prøver å prakke på meg "Vakttårnet"

Vi hadde en statsminister som mente det ikke var nok kristendom i politikken vår.

Når jeg gikk på skolen hadde vi et eget fag som het "Kristendom"

Jeg får stadig vekk nyhetsmagasiner fra diverse menigheter i posten.

Jeg må betale litt av pengene jeg tjener på folk som aldri blir voksne og har usynlige venner som ser hva de gjør til enhver tid.

 

Jeg tror ateister blir prakket på mer religion en religiøse blir prakket på ateisme.

 

edit: to kom meg i forkjøpet

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"Bønn" er etter hva jeg tror styring av energi, og det virker etter hva jeg har erfart.

 

Tror faktisk noen mener at det du gir oppmerksomhet, dit går også din energi, så hvis flere kan sende oppmerksomheten i samme retning, vil deres samlede energi sendes og virke.

 

:)

Lenke til kommentar

Edit: @GeirGrusom:

Jaja, det er ikke temaet her though. Skal ikke prakke på deg noe menighetsblad.

 

Men dere skal absolutt ha meg til å kjøpe IllVit!! Gaaah!! Vel, har for øvrig abonnert på det i 3 år omtrent, og leser alle numrene. Kjempeinteressant.

 

 

Edit: @ PencilCase: Det kan stemme.

Endret av SondreOverby
Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål som gjelder evolusjon og sånt...:)

 

I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden osv. Jeg har ikke finlest bibelen alt for nøye på dette punktet, men det må jo ha vært for en del tusen år siden. Det er neppe mer enn 10.000 år siden (correct me if I am wrong), men la oss ta hardt i og si at det skjedde for 10 millioner år siden, da er vi i alle fall innenfor tidsrammen de kristnes bibel setter.

 

Ved hjelp av diverse metoder, blant annet C14-datering, har vitenskapsmenn bevist at dinosaurer levde på jorda for...tja...60-70 millioner år siden. Dette kan jo vanskelig ha latt seg gjøre, ettersom jorden bare har eksistert i 10.000 (eller gjerne 10 millioner, for hva jeg bryr meg) år.

 

Er det da slik at C14-datering og andre fundamentale sannheter i fysikken er Satans verk, og er noe som kun eksisterer for å villede menneskene til å tro at det muligens ikke var Gud som skapte jorden? Eller?

 

Jeg oppsummerer det i tre spørsmål:

1) Hvordan stiller kristne seg til evolusjonsteorien?

2) Er alt som motbeviser kristendommens (eller alle religioners) vaklende basis skapt av Satan/tilsvarende?

3) Og når jeg først er i gang...hvorfor skapte Gud Satan?

 

Hvis noen anser innlegget for å være useriøst, beklager jeg det, men spørsmålene jeg stiller er helst seriøse, og jeg mottar gjerne svar.

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...