Gå til innhold

Hvorfor tror kristne at bønn virker?


Anbefalte innlegg

Det finnes ikke noe konkret. Det visste du vel?

 

EDIT: Finnes de artiklene på norsk? Fatter ikke en dritt på engelsk, hvis ikke det er fotball :p

Det du i praksis sier her er at du VET at Gud finnes, samtidig som du VET at du ikke har noen som helst grunn til å tro det. Dette er en av de tingene jeg mener når jeg sier at kristne går inn for å forvirre ved hjelp av bl.a. selvmotsigelser. Beklager, kompis, men om du vil redde siste rest av troverdighet, så må du komme med noe bedre enn dette.

 

Tror for øvrig ikke de artiklene er blitt oversatt til norsk. Kanskje du kan be til Gud/Jesus om at han kan gjøre det for deg, eller at han kanskje kan lære deg engelsk?

Endret av alfred97
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg blir bare frustrert over å se at dere kaller meg trangsynt. Dere som er det. Men jeg synes synd på dere.

 

Du må jo kunne gi et skikkelig svar på spørsmålet.

 

Alt 2 ja. Jeg har opplevd Gud. Derfor følger jeg han, og vet at han finnes.

Hva er det egentlig du har opplevd? Hva er det du følger? En følelse vil jeg tro (rett på meg hvis jeg tar feil). Andre har fortalt deg at det er slik du opplever Gud, men hvordan vet du det? Hvordan i all verden vet du at det er universets skaper du opplever når du føler en viss følelse? Du vet kun hva du føler, men du har ingen anelse om det er Gud som forårsaker følelsen, eller bare sanselig informasjon fra verden rundt deg.

 

Er det ikke bra nok med bare følelsen kanskje? Jeg syns det er ganske forfengelig å tro man har kontakt med universets skaper bare fordi man føler sånn og sånn.

Gå på et ungdomsmøte i en eller annen Filadelfia-menighet, da får du se at Gud er tilstede ;)

 

Hva er det du opplever her? Hvordan vet du at dette er Gud?

Lenke til kommentar
Jeg blir bare frustrert over å se at dere kaller meg trangsynt. Dere som er det. Men jeg synes synd på dere.

Ja vi er nok det... :)

 

Og tro på snakkende slanger, jomfru fødsler, gå på vann og slike ting er bare SÅÅÅÅÅ vidsynt og det krever en skillelig dose med logikk og kritisk tenkning for å tro på det....

 

DU er muligens ikke trangsynt i ditt daglige ved og vel, men ditt kristne livssyn er definitivt trangsynt!!! Jeg syntes at folk som tror på ringenes herre, harry potter eller lignende historier er trangsynte også, bare så det er sagt!

 

:)

 

Men klamre deg til eventyret og se for gud skyld (bokstavelig talt!!) ikke med kritiske øyne på det du tror på!!! Det er fa'li det!!!

Lenke til kommentar
Og tro på snakkende slanger, jomfru fødsler, gå på vann og slike ting er bare SÅÅÅÅÅ vidsynt og det krever en skillelig dose med logikk og kritisk tenkning for å tro på det....

 

Hvor vanskelig er det for en som har skapt verden, skapt mennesket, dyrene og fjellene, å få til en jomfrufødsel etc?

 

Men dere som vil ha konkrete bevis: Som sagt, det finnes ikke. Jeg kjenner gud inni meg og vet at han finnes. Punktum finale.

 

Og ang logikk:

 

Hva er mest logisk:

- Gud har skapt verden?

- Plutselig en dag sa det bang ut fra ingenting og verden, med mennersker osv ble skapt?

 

Jeg vet mitt svar.

Lenke til kommentar
Spar meg. Gidder ikke dette mer, dere er for patetiske.

Hva er det du er så snurt for nå da? Jesus har sagt at alt du ber om i hans navn, skal han gjøre. Hvorfor kan du ikke få ham til å lære deg engelsk?

 

Du oppnår ikke noe mer troverdighet av å sette deg i hjørnet og furte.

Endret av alfred97
Lenke til kommentar
?

Jeg antar at du med "?" prøvde å formidle at du lurte på hva jeg mente med selvmotsigelse, men at du var for lat til å gidde å skrive spørsmålet.

 

Vel, når du gjør en sammenligning mellom "gud skapte verden" og "plutselig sa det bang, og så ble alt skapt", så forutsetter du en ting: at alt som eksisterer, på et eller annet tidspunkt må ha blitt skapt. I neste øyeblikk sier du at Gud aldri ble skapt - han har vært her hele tida.

 

Selvmotsigelsen ligger i at du aksepterer muligheten for at Gud har vært her hele tida, men ikke at den massen og energien som utgjør universet kan ha vært her hele tida. Så det du har gjort, er å flytte problemstillingen ett hakk "utover". Jeg kan godt innføre en "gudgud" som skal ha skapt Gud, og som selv har eksistert for alltid. Jeg kan legge på nye guder så langt "utover" i systemet som jeg bare vil, men paradokset forsvinner aldri.

 

Så hvorfor kan vi ikke bare redusere hele problemstillingen til den blir så liten som mulig, og si at universets byggesteiner alltid har eksistert, uten at vi trenger å blande inn noen Gud?

 

Selvfølgelig kan vi ikke med sikkerhet VITE hvilket alternativ som er det riktige, men all den tid vi ikke har noe konkret indikasjon på hvor mange "nivåer" av Gud som eksisterer, så er det ingen grunn til å innføre en eller flere fantasiskapninger i forklaringsmodellen.

Lenke til kommentar
Det står i Bibelen.

Det står som sagt også i Bibelen at Jesus skal gjøre alt du ber ham om. Men når jeg påpeker at han ikke greier noe så enkelt som å lære deg engelsk, så er jeg bare patetisk. Enda en selvmotsigelse....

Men det står ikke når vet du. Kanskje vi skal få det i himmelen?

Lenke til kommentar
Men det står ikke når vet du. Kanskje vi skal få det i himmelen?

Kanskje det. Men hva med alle de "bønnesvarene" du snakket om her tidligere? De beviser jo at Gud/Jesus er fullt kapabel til å gripe inn i vår verden. Hva om du spesifikt ber om at Jesus lærer deg engelsk her og nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...