Gå til innhold

Hvorfor tror kristne at bønn virker?


Anbefalte innlegg

Det står da ikke noe om at ikke annen religiøsitet ikke "virker". Tvert imot! Derfor benekter jeg ikke for andre religioners opplevelser( i hvert fall ikke alt). Men at "kraften" kommer fra min gud; Neppe.
Det står jo masse i GT om andre ånder enn den kristne Gud, så de er fortsatt kompatible.

 

Jeg vil ikke at denne diskusjonen skal handle om meg, men ifølge GT utfører andre ånder enn Jahve mirakler.

Forstår jeg dere rett så sier dere at dere tror det finnes andre høyere vesner tilsynelatende like allmektige som Jahve som flyr rundt å utfører mirakler og som samtidig utgir seg for å være den allmektge gud?

 

Go(o)d vs Evil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forstår jeg dere rett så sier dere at dere tror det finnes andre høyere vesner tilsynelatende like allmektige som Jahve som flyr rundt å utfører mirakler og som samtidig utgir seg for å være den allmektge gud?

Det er det som står i GT, ja. Om de utgir seg for å være Gud vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Det står da ikke noe om at ikke annen religiøsitet ikke "virker". Tvert imot! Derfor benekter jeg ikke for andre religioners opplevelser( i hvert fall ikke alt). Men at "kraften" kommer fra min gud; Neppe.
Det står jo masse i GT om andre ånder enn den kristne Gud, så de er fortsatt kompatible.

 

Jeg vil ikke at denne diskusjonen skal handle om meg, men ifølge GT utfører andre ånder enn Jahve mirakler.

Forstår jeg dere rett så sier dere at dere tror det finnes andre høyere vesner tilsynelatende like allmektige som Jahve som flyr rundt å utfører mirakler og som samtidig utgir seg for å være den allmektge gud?

 

Go(o)d vs Evil

Så de gode miraklene i India utføres av onde forvirrede ånder?

Lenke til kommentar
Forstår jeg dere rett så sier dere at dere tror det finnes andre høyere vesner tilsynelatende like allmektige som Jahve som flyr rundt å utfører mirakler og som samtidig utgir seg for å være den allmektge gud?

Det er det som står i GT, ja. Om de utgir seg for å være Gud vet jeg ikke.

Vi må jo gå utifra det, dersom vi skal tro på de som hører stemmer i hodet i f.eks Kina og India (som jo inneholder over 1/3 av verdens befolkning).

 

For meg virker det som du bryter med de 10 bud ved at du har andre guder enn Jahve. (Du kan jo degradere dem til ånder, men jeg vet ærlig talt ikke hvordan du klarer å se forskjellen i så fall).

Lenke til kommentar
Forstår jeg dere rett så sier dere at dere tror det finnes andre høyere vesner tilsynelatende like allmektige som Jahve som flyr rundt å utfører mirakler og som samtidig utgir seg for å være den allmektge gud?

Det er det som står i GT, ja. Om de utgir seg for å være Gud vet jeg ikke.

Vi må jo gå utifra det, dersom vi skal tro på de som hører stemmer i hodet i f.eks Kina og India (som jo inneholder over 1/3 av verdens befolkning).

 

For meg virker det som du bryter med de 10 bud ved at du har andre guder enn Jahve. (Du kan jo degradere dem til ånder, men jeg vet ærlig talt ikke hvordan du klarer å se forskjellen i så fall).

Det er forskjell på å tro at det finnes andre, og å ha en gud som sin Gud.

Lenke til kommentar
Forstår jeg dere rett så sier dere at dere tror det finnes andre høyere vesner tilsynelatende like allmektige som Jahve som flyr rundt å utfører mirakler og som samtidig utgir seg for å være den allmektge gud?

Det er det som står i GT, ja. Om de utgir seg for å være Gud vet jeg ikke.

Vi må jo gå utifra det, dersom vi skal tro på de som hører stemmer i hodet i f.eks Kina og India (som jo inneholder over 1/3 av verdens befolkning).

 

For meg virker det som du bryter med de 10 bud ved at du har andre guder enn Jahve. (Du kan jo degradere dem til ånder, men jeg vet ærlig talt ikke hvordan du klarer å se forskjellen i så fall).

Det er forskjell på å tro at det finnes andre, og å ha en gud som sin Gud.

Men Jahve er fortsatt en av mange guder, og dermed ikke allmektig og heller ikke nødvendigvis skaperen av universet?

Lenke til kommentar
Men Jahve er fortsatt en av mange guder, og dermed ikke allmektig og heller ikke nødvendigvis skaperen av universet?

Du drar helt dumme slutninger.

 

Jeg sa aldri at han ikke var allmektig.

Stemmer at du ikke sier det direkte, men det er den logiske konsikvensen av det du skriver. Dersom du synes det er dumt, må du nesten revurdere det du skriver (eller det du tror på).

Lenke til kommentar
Men Jahve er fortsatt en av mange guder, og dermed ikke allmektig og heller ikke nødvendigvis skaperen av universet?

Du drar helt dumme slutninger.

 

Jeg sa aldri at han ikke var allmektig.

Stemmer at du ikke sier det direkte, men det er den logiske konsikvensen av det du skriver. Dersom du synes det er dumt, må du nesten revurdere det du skriver (eller det du tror på).

 

Det er gøyalt her på forumet :!:

Lenke til kommentar
Forstår jeg dere rett så sier dere at dere tror det finnes andre høyere vesner tilsynelatende like allmektige som Jahve som flyr rundt å utfører mirakler og som samtidig utgir seg for å være den allmektge gud?

Det er det som står i GT, ja. Om de utgir seg for å være Gud vet jeg ikke.

 

Hvor kan jeg finne informasjon om hva i GT som skal tas bokstavelig, hva som skal tolkes og hva som skal anses som ikke lenger gyldige skrifter?

Lenke til kommentar
Forstår jeg dere rett så sier dere at dere tror det finnes andre høyere vesner tilsynelatende like allmektige som Jahve som flyr rundt å utfører mirakler og som samtidig utgir seg for å være den allmektge gud?

Det er det som står i GT, ja. Om de utgir seg for å være Gud vet jeg ikke.

 

Hvor kan jeg finne informasjon om hva i GT som skal tas bokstavelig, hva som skal tolkes og hva som skal anses som ikke lenger gyldige skrifter?

 

Ja, for hvordan gjør de det? Tar de kurs?

Lenke til kommentar

De fleste bare skreddersyr etter egen oppfattning, det er liten eller ingen konsensus om hva som er korrekt i GT.

 

Noen tar for eksempel Noah's ark bokstavelig, som er ganske latterlig.

Kanskje jeg skal begynne å ta Espen Askeladd bokstavelig og begynne å lete etter et vrak etter et skip som går like bra til lands som til vanns... det er jo mange idioter som leter etter vraket av Noahs ark.

Lenke til kommentar
De fleste bare skreddersyr etter egen oppfattning, det er liten eller ingen konsensus om hva som er korrekt i GT.

 

Noen tar for eksempel Noah's ark bokstavelig, som er ganske latterlig.

Kanskje jeg skal begynne å ta Espen Askeladd bokstavelig og begynne å lete etter et vrak etter et skip som går like bra til lands som til vanns... det er jo mange idioter som leter etter vraket av Noahs ark.

 

Er det overhode interesant hva som er korrekt i GT ?

 

Jesus > Dere gransker skriftene, for dere mener at dere har evig liv i dem men det er de som vitner om meg! Likevel vil dere ikke komme til meg så dere kan ha liv.

 

Mennesket Jesus Kristus som NT forteller om, erstatter GT.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Mennesket Jesus Kristus som NT forteller om, erstatter GT.

Det er du ikke alene om å mene, men det er også mange som er uenig med deg.

 

 

Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket.

 

Bibelsitater er verdiløse i en diskusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...