Gå til innhold

Diablo 3 - Diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, hvordan forholder dette systemet seg til to vs ett våpen equipped?

AtW

 

Når du bruker to våpen blir dps-en (damage per second) gjennomsnittet av våpnenes dps pluss 15% attack speed/cast rate. Det vil si at det alltid vil være verdt å dual-wielde dersom våpnene er innenfor 15% av hverandres dps. Om du har ett våpen med 100 dps, og ett med 50 dps vil det være bedre å kun bruke våpenet med 100 dps. Om du har to våpen med 100 dps bør du bruke begge, for du får da i praksis 115 dps.

 

Hva er vitsen med de bannerne egentlig? Ser vi får dem i belønning for en rekke achivements?

 

Banneren er for det meste kosmetisk og for gøy. Etter hvert som du får achievements får du oppgraderinger til banneren. Så når du har oppnådd mye i spillet vil du ha en stor, staselig banner, og kan se ned på de med en liten og stusselig en. Bannerne i Tristram kan du også bruke for å teleportere til venner ved å klikke på banneren dems.

 

Samme gjelder kommentaren din om stats, har ikke noe valg? Har jo ikke rot i virkeligheten overhodet. Man velger stats etter hvilket gear man bruker/skal bruke så det krever en del planlegging å distrubuere stats ideelt.

 

Om du noensinne spilte Diablo 2 vet du at det var én optimal distribusjon med lite variasjon og et par spesifikke unntak. 80-120 strength for å bruke alt gearet du allerede har planlagt du skal bruke. 75 dex for maks block. 0 energy og resten i vitality (295-335). Du har ikke noe valg når det kommer til stats, og gear bestemmes og begrenses av hvor rik du er. Customization ender opp med å være valget du tar før du begynner – hvilke av de 2-3 forhåndsbestemte buildene du skal velge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du noensinne spilte Diablo 2 vet du at det var én optimal distribusjon med lite variasjon og et par spesifikke unntak. 80-120 strength for å bruke alt gearet du allerede har planlagt du skal bruke. 75 dex for maks block. 0 energy og resten i vitality (295-335). Du har ikke noe valg når det kommer til stats, og gear bestemmes og begrenses av hvor rik du er. Customization ender opp med å være valget du tar før du begynner – hvilke av de 2-3 forhåndsbestemte buildene du skal velge.

 

Om du ikke hadde vært hjernevasket av Diablo 3 utviklerne så hadde du visst at dette var tull. I Diablo 2 tok det årevis før folk begynte med slik stat distribusjon og selv da hadde man fortsatt muligheten til å gå for novelty builds som all strength barb, all dex amazon eller all energy sorc.

 

Det har man ikke nå lenger. Enkelt og greit.

 

Alt Diablo 3 uviklerne har gjort har vært for å få et spill som er enklere å balansere på bekostning av variasjon. Dette innebærer f.eks skills hvor alt er basert på weapon damage slik at det er lett å balansere classene, noe som var veldig vanskelig i Diablo 2. Og stats man ikke kan assigne selv slik at man ikke kan lage seg en "ødelagt" build. Meg forstått er det faktisk ikke mulig å faile i Diablo 3. Har man laget en Barb så trenger man egentlig aldri lage en barb til.

 

Absolutt ikke slik jeg vil ha det, men slik har det blitt og man må leve med det, men å drive og spre den propagandaen om at stats bare ga en kunstig frihet er tull. Det var ekstremt artig å løpe rundt som en glasskanon uten noe vitality eller en sorceress som brukte energy shield. De kunne utvidet dette systemet til å passe flere titalls andre spennende og varierte builds.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, hvordan forholder dette systemet seg til to vs ett våpen equipped?

AtW

 

Når du bruker to våpen blir dps-en (damage per second) gjennomsnittet av våpnenes dps pluss 15% attack speed/cast rate. Det vil si at det alltid vil være verdt å dual-wielde dersom våpnene er innenfor 15% av hverandres dps. Om du har ett våpen med 100 dps, og ett med 50 dps vil det være bedre å kun bruke våpenet med 100 dps. Om du har to våpen med 100 dps bør du bruke begge, for du får da i praksis 115 dps.

 

 

Høres jo ikke ut som dual-wield er særlig nyttig da? Best case er 15% ekstra DPS, vs den realtivt store fordelen å ha shield, eller ett two-handed weapon?

 

AtW

Lenke til kommentar
Høres jo ikke ut som dual-wield er særlig nyttig da? Best case er 15% ekstra DPS, vs den realtivt store fordelen å ha shield, eller ett two-handed weapon?
Blir skjold på min barbarian også ja. Dualwield virker jo helt dødfødt i Diablo 3. En annen ting jeg la merke til er at det omtrent ikke hjelper en døyt å gi followers nye våpen. Ga templaren et 13.1 dps sverd og han fikk en økning i dps på lusne 1 dps?
Lenke til kommentar

Høres jo ikke ut som dual-wield er særlig nyttig da? Best case er 15% ekstra DPS, vs den realtivt store fordelen å ha shield, eller ett two-handed weapon?

 

AtW

 

Tja… For min spillestil fant jeg ut at når jeg bare løp rundt og utforsket funket det best å dual-wielde og bruke Bash og HotA på mobsa jeg møtte, mens for litt større/kraftigere mobs og bosser/underbosser bar det best å gå for en 1-hånds og skjold-kombo og bytte ut HotA med Rend. Tohånds har jeg ikke fått prøvd med Barb enda, men det skal jeg jammen gjøre.

 

Man har nok mye igjen for å eksperimentere og bytte litt på ting, og ikke låse seg fast til én bestemt setup. Det koster overhodet ingenting å bytte gear og skills (noen få sekunder cooldown på skillbytte, bare), så jeg tror Blizz legger opp til at man skal respecce etter situasjonen. Det de godt kunne gjort, var å strømlinje slike bytter enda mer (quick-switch skills og gearsets, f.eks.), men det kan tenkes kommer i fullversjonen for alt jeg vet.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Ok, hvordan forholder dette systemet seg til to vs ett våpen equipped?

AtW

 

Når du bruker to våpen blir dps-en (damage per second) gjennomsnittet av våpnenes dps pluss 15% attack speed/cast rate. Det vil si at det alltid vil være verdt å dual-wielde dersom våpnene er innenfor 15% av hverandres dps. Om du har ett våpen med 100 dps, og ett med 50 dps vil det være bedre å kun bruke våpenet med 100 dps. Om du har to våpen med 100 dps bør du bruke begge, for du får da i praksis 115 dps.

 

 

Høres jo ikke ut som dual-wield er særlig nyttig da? Best case er 15% ekstra DPS, vs den realtivt store fordelen å ha shield, eller ett two-handed weapon?

 

AtW

 

I følge blizz vil det være omtrent like bra når det kommer til skade å dual-wielde som å bruke 2-handere. Husk at når du gir opp off-hand-våpenet mister du ikke bare 15% attack speed-bonusen, men også stats fra våpenet (str, int, dex, magic find etc). Så lenge du har oppdaterte våpen skal begge alternativene som oftest være likestilte, det er bare et spørsmål om estetikk og hvor raskt du ønsker å slå/caste.

Lenke til kommentar

Høres jo ikke ut som dual-wield er særlig nyttig da? Best case er 15% ekstra DPS, vs den realtivt store fordelen å ha shield, eller ett two-handed weapon?

En annen ting å ta med i beregningen er skills som bruker fury, spirit, hatred osv, altså resource spenders (de som f.eks. gjør mye skade). For Barb og Monk, og delvis DH så er man avhengig av skills som gir (resource generator) fury, spirit og hatred, hvor man får en fast sum pr treff, f.eks. Barb's Bash gir +6 fury. Slår man sakte vil det ta lengre tid mellom hver gang man kan bruke en resource spender skill. Noe å ta med i betraktningen når man tester ut two handed, dual og singel weapon, og attack speeden på våpene man velger.

Vanskelig å si noe konkret om dette i betaen siden den er så lett, og resource generator skillsene gjør en god nok jobb med å drepe det meste. Men jeg merket det litt når jeg testet en two hander med monk, og testet ut Wave of Light som krever mye spirit.

 

WD og Wizard har høy regen på mana og arcane, så de er nok ikke særlig påvirket av dette. Men de har ikke mulighet til å spamme resource spenders, da går det fort tomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spilt igjennom betaen med WD nå og må si det virker ganske ålreit. Liker at alle skills stiller på lik linje.

 

En ting jeg lurer på dog: hvor står det hvor mye skade jeg gjør med primary og secondary skills og hvordan påvirker våpenet jeg bruker denne skaden? Jeg har sett at det står "damage" inne på inventoryen(?), og jeg antar at dette refererer til primary skill? Det kan vel ikke være samme damage for secondary skill?

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på dog: hvor står det hvor mye skade jeg gjør med primary og secondary skills og hvordan påvirker våpenet jeg bruker denne skaden? Jeg har sett at det står "damage" inne på inventoryen(?), og jeg antar at dette refererer til primary skill? Det kan vel ikke være samme damage for secondary skill?

Sjekk tool tip'en på skillen. Alle skills gjør prosentvis skade av våpnet/våpnene du har, og vil således skalere etterhvert som du får bedre våpen.

F.eks. Poison Dart gjør 100% skade + 40% som gift over to sekunder. Fire bats 150% som ild.

 

Edit: Hakke for sen ...

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Alt Diablo 3 uviklerne har gjort har vært for å få et spill som er enklere å balansere på bekostning av variasjon. Dette innebærer f.eks skills hvor alt er basert på weapon damage slik at det er lett å balansere classene, noe som var veldig vanskelig i Diablo 2.

Ja, det meste av damage er basert på weapon damage. Men tenker du etter i noen sekunder vil du se at det er en bra ting. For det første var det meningsløst for Sorc i D2 å lete etter bedre utstyr, fordi alt av damage osv var direkte relatert til skills. Nå da det er basert på weapon damage, blir det mye morsommere for alle klassene å lete etter bedre utstyr, og å lete etter bedre utstyr er nesten hele poenget med ARPGer.

 

For det andre betyr det at skills blir ganske like når det gjelder hvor kraftige de er, så står mye friere til å velge selv. Jeg vet det bare er beta, men med WD bruker jeg for eksempel fortsatt blåserøret vi startet med på lvl 7. Jeg kunne brukt Corpse Spiders on jeg ville, men jeg ser liten forskjell på hvor kraftige blåserøret er sammenlignet med edderkoppene, så det er mest hva jeg foretrekker. Jeg vet også at jeg kan gå gjennom hele spillet på Inferno og fortsatt ha blåserøret om jeg vil, fordi det blir bedre og bedre etterhvert som jeg får bedre utstyr. Prøv å spill til lvl 30 (i fullversjonen), så kan vi snakke om variasjon av skills. Bare ikke lås deg fast i Diablo 2-tankegangen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Alt Diablo 3 uviklerne har gjort har vært for å få et spill som er enklere å balansere på bekostning av variasjon. Dette innebærer f.eks skills hvor alt er basert på weapon damage slik at det er lett å balansere classene, noe som var veldig vanskelig i Diablo 2.

Ja, det meste av damage er basert på weapon damage. Men tenker du etter i noen sekunder vil du se at det er en bra ting. For det første var det meningsløst for Sorc i D2 å lete etter bedre utstyr, fordi alt av damage osv var direkte relatert til skills. Nå da det er basert på weapon damage, blir det mye morsommere for alle klassene å lete etter bedre utstyr, og å lete etter bedre utstyr er nesten hele poenget med ARPGer.

 

For det andre betyr det at skills blir ganske like når det gjelder hvor kraftige de er, så står mye friere til å velge selv. Jeg vet det bare er beta, men med WD bruker jeg for eksempel fortsatt blåserøret vi startet med på lvl 7. Jeg kunne brukt Corpse Spiders on jeg ville, men jeg ser liten forskjell på hvor kraftige blåserøret er sammenlignet med edderkoppene, så det er mest hva jeg foretrekker. Jeg vet også at jeg kan gå gjennom hele spillet på Inferno og fortsatt ha blåserøret om jeg vil, fordi det blir bedre og bedre etterhvert som jeg får bedre utstyr. Prøv å spill til lvl 30 (i fullversjonen), så kan vi snakke om variasjon av skills. Bare ikke lås deg fast i Diablo 2-tankegangen.

 

Vennligst ikke anta at folk som mener noe annet enn deg bare ikke har tenkt seg om. Personlig skulle jeg ønske det var litt mer fokus på å farme utstyr. Når det er sagt, så synes jeg det er bra at også tidlige skills er bra senere i spillet. Dog er det kanskje litt få? Prøvde med Witchdoctor, og følte det var litt lite variasjon til å være en spellcaster.

 

AtW

Lenke til kommentar
Vennligst ikke anta at folk som mener noe annet enn deg bare ikke har tenkt seg om. Personlig skulle jeg ønske det var litt mer fokus på å farme utstyr. Når det er sagt, så synes jeg det er bra at også tidlige skills er bra senere i spillet. Dog er det kanskje litt få? Prøvde med Witchdoctor, og følte det var litt lite variasjon til å være en spellcaster.

 

AtW

 

Og vennligst slutt se over hver jækla post på hele forumet med lupe for å finne selv den minste detalje du kan kverlurere over. Prøv heller å nyt spillet i stedet for klage over det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vennligst ikke anta at folk som mener noe annet enn deg bare ikke har tenkt seg om. Personlig skulle jeg ønske det var litt mer fokus på å farme utstyr. Når det er sagt, så synes jeg det er bra at også tidlige skills er bra senere i spillet. Dog er det kanskje litt få? Prøvde med Witchdoctor, og følte det var litt lite variasjon til å være en spellcaster.

 

AtW

 

Og vennligst slutt se over hver jækla post på hele forumet med lupe for å finne selv den minste detalje du kan kverlurere over. Prøv heller å nyt spillet i stedet for klage over det.

 

Beklager om jeg kommenterer den store arrogansen en slik holdning framviser da, personlig mener du bør tåle det med en slik tone. Hva får deg forøvrig til å tro at folk som evner å se at spill ikke er perfekte ikke nyter spill? Tror du man må innbille seg selv at ting er perfekt for å nyte det?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...