Gå til innhold

Diablo 3 - Diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Setter man krav til spilleren når man må drive å farme uendelig mye for å få ting? Setter man krav til spillere når man ikke konkurrerer på like vilkår? Hvorfor skal folk måtte lide seg igjennom repetetive kjedsommeligheter og la det styre av tilfeldigheter om de har tilgang til hele spillet? Bør det ikke kreves ting som er mer relatert til skill, og mindre til farming?

 

AtW

 

 

ingen har sagt at man må ty til repetive kjedsomheter? like vilkår? alle starter jo på like vilkår? Men det er ikke det samme som at det ikke skal lønne seg å investere mer tid i spillet.

 

Dette spillet blir alt for casual, og det kommer de til å merke 1 år etter release...

 

Etthvert vil noen kombinasjoner av skills bli funnet som er bedre enn andre, og sakte men sikkert vil alle spillerne bli omtrent like fordi man får tak i mer og mer av det samme utstyret (som er det eneste igjen som skiller spillerne fra hverandre)

 

@ATWindsor: Hva skulle man ellers gjort endgame, enn å farme?

 

@Doffeo: De har hvertfall tilsynelatende fått bukt med dette i D3 siden de har endret på hvordan skill-dmg blir kalkulert. I D2 har jo de aller fleste skillene sin egen dmg, mens i D3 er skillene stort sett basert på wpn dmg og hvor mye skade skillen gjør er mer avhengig av items enn i D2. Om skaden er basert på hvor mye våpenet ditt gjør, eller om den kalkuleres ut fra DPS/overall char dmg vet jeg ikke, men det vil uansett gjøre at de fleste skills vil være fullt brukbare og at det er personal pref. som bestemmer hva du bruker, og ikke hva som er mest effektivt siden de vil gjøre noenlunde lik skade.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette spillet blir alt for casual, og det kommer de til å merke 1 år etter release..

 

D2 var, i forhold til vanskelighetsgrad, ganske casual det første året. Så kom LoD og gjorde det betrakteleg verre. Ikkje noko med saken å gjere, men det er interessant å sjå kor mykje det endra seg i åra etter, blir spennande å sjå om D3 vil gjere det same.

 

Uansett, kva er det konkret som gjere eit spel casual?

 

Etthvert vil noen kombinasjoner av skills bli funnet som er bedre enn andre, og sakte men sikkert vil alle spillerne bli omtrent like fordi man får tak i mer og mer av det samme utstyret (som er det eneste igjen som skiller spillerne fra hverandre)

 

Det du beskriver er jo D2. Det dei prøvar å gjere med D3 er jo å la folk velje sjølv korleis dei vil spele, utan at ein skal tape noko på å det. Det vil alltid vere kombinasjonar som blir definert som best i "metaspelet" (er det eit ord?) og mange vil nok velje desse, men er det noko systemet i D3 prøvar på så er det jo nettopp å verke mot dette.

 

Korleis er dette i betaen for dei som har tilgang? Dominerar enkelte skills? Er dei ein får i lvl 1 brukbare i lvl 14?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke spillt igjennom alle classene etter patch 13 (som introduserte skillrunes for hver skill), men med Monken jeg for kun 5 minutter siden makset opp til lvl 13 så brukte jeg den første skillen jeg startet med som primary, men med en skillrune som gir bedre crowd-control. Jeg vekslet de siste 4 lvlene mellom å bruke to skills som i prinsippet var akkurat like gode, og jeg følte det var litt slik i patch 12 og, men at det varierte litt. På enkelte classer var det noen skills som var vesentlig bedre å bruke, mens på noen var det likegyldig mtp dmg/crowd-control.

 

Jeg føler uansett at skillene er godt balanserte, og at det finnes en skill for forskjellige stiler, samt at det til tider kan lønne seg å bytte skill avhengig av hva du møter.

Lenke til kommentar

Spilte gjennom med WD og Wizard i går. Må si jeg liker spillet veldig godt ;)

 

WD virker til å ha en mye bedre sustain, men Wizard har en grusom burst både singletarget og aoe.

 

WD rocker når han får Grasp og the dead og pets, etter dette så tar du ikke skade i betaen ^^ Med WD så tar du litt mer skade(jeg kitet aldri) og når du blir lvl2(2min i spillet) så begynner du å eie alt med Arcane Orb... Arcane ORb skulle kommet senere imo.

 

Skal prøve Monk senere i dag, men må få craftet noe våpen og gear til han først :p

 

Eneste klassen jeg ikke orker å prøve er DH, da jeg ikke synes de virker noe morsom å spille :/

Lenke til kommentar

Setter man krav til spilleren når man må drive å farme uendelig mye for å få ting? Setter man krav til spillere når man ikke konkurrerer på like vilkår? Hvorfor skal folk måtte lide seg igjennom repetetive kjedsommeligheter og la det styre av tilfeldigheter om de har tilgang til hele spillet? Bør det ikke kreves ting som er mer relatert til skill, og mindre til farming?

 

AtW

 

 

ingen har sagt at man må ty til repetive kjedsomheter? like vilkår? alle starter jo på like vilkår? Men det er ikke det samme som at det ikke skal lønne seg å investere mer tid i spillet.

 

Dette spillet blir alt for casual, og det kommer de til å merke 1 år etter release...

 

Etthvert vil noen kombinasjoner av skills bli funnet som er bedre enn andre, og sakte men sikkert vil alle spillerne bli omtrent like fordi man får tak i mer og mer av det samme utstyret (som er det eneste igjen som skiller spillerne fra hverandre)

 

Jo, sånn jeg oppfatter det, så har noen sagt det, jeg siterer teksten:

 

"Ingen spellrune ranks, så når folk er lvl60, har alle tilgangen på akkurat det samme.

Eneste som er igjen å farme i spillet, er gear, som ut ifra endel av hva de har sagt, vil være hovedsaklig predefinerte tier set om man skal ha noe som er verdt noe.

Det er runes i D2 jeg per dags dato ikke har sett ingame, hvorfor skal alt i et spill lages så alle som tilfeldigvis plukker det opp i butikken kan enkelt få tilgang til hele spillet?"

 

Det det argumenteres med her er at det er synd at folk får en like god character uten å farme masse. Noe jeg mener er repetativt og kjedelig. Det er ikke å utfordre spilleren, det er å belønne spillere som gidder å gjøre masse kjedlig farming. Hvorfor ikke ha noe som er mer skillfokusert, det er greit at man belønnes for å bruke mer tid, i den forstanden at man blir bedre om man trener på noe. Men du vil ikke se meg argumentere for at man må spille 1000 random matches mot PCen for å få tilgang til alle units i starcraft2 multiplayer, og du vil heller ikke se at jeg argumentere for at man skal være nødt til å farme masse for å ha en konkurransedyktig character, eller få tilgang til hele spillet. Det er meningsløst. Jeg håper blizzard ikke hører på alle diablo2-nostalgikerene.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jo, sånn jeg oppfatter det, så har noen sagt det, jeg siterer teksten:

 

"Ingen spellrune ranks, så når folk er lvl60, har alle tilgangen på akkurat det samme.

Eneste som er igjen å farme i spillet, er gear, som ut ifra endel av hva de har sagt, vil være hovedsaklig predefinerte tier set om man skal ha noe som er verdt noe.

Det er runes i D2 jeg per dags dato ikke har sett ingame, hvorfor skal alt i et spill lages så alle som tilfeldigvis plukker det opp i butikken kan enkelt få tilgang til hele spillet?"

 

Det det argumenteres med her er at det er synd at folk får en like god character uten å farme masse. Noe jeg mener er repetativt og kjedelig. Det er ikke å utfordre spilleren, det er å belønne spillere som gidder å gjøre masse kjedlig farming. Hvorfor ikke ha noe som er mer skillfokusert, det er greit at man belønnes for å bruke mer tid, i den forstanden at man blir bedre om man trener på noe. Men du vil ikke se meg argumentere for at man må spille 1000 random matches mot PCen for å få tilgang til alle units i starcraft2 multiplayer, og du vil heller ikke se at jeg argumentere for at man skal være nødt til å farme masse for å ha en konkurransedyktig character, eller få tilgang til hele spillet. Det er meningsløst. Jeg håper blizzard ikke hører på alle diablo2-nostalgikerene.

 

AtW

 

Det finnes ikke tiersets. Det du kanskje tenker på er at items innenfor en viss itemlvl range passer sammen visuelt. Altå hvis du finner et par hansker og en hjelm som har nogenlunde samme lvl så passer de sammen visuelt, lik farge og design (fargen kan dog endres)

 

Jeg ser ikke problemet med at alle som kjøper spillet får tilgang til alle skills når de er max lvl. For unes er nettopp det..skills,. Items er noe helt annet. Det er det så må farmes, og det er det som er morsomt. Hvor frustrerende er det ikke å ikke kunne fortsette til neste vansklighetsgrad fordi du ikke har hatt flaks nok til å unlocke de skillsa du trenger til din build? Kommer ikke på noen spill som har gjort at man må ha flaks for å unlocke skills.

Skytespill hvor du får kun en pistol og en rifle ved kjøp av spillet, og resten av arsenalet må unlockes kun med flaks? Nei takk.

 

Dette systemet er likt alle andre spill som har unlocks. Du får skills når du blir høyere level, og velger hvilke du vil bruke. Det var det i diablo 2. Forskjellen er nå at man ikke trenger å gimpe seg halve spillet fordi det buildet du vil bruke bare har ett skillpoint i noen få skills før lvl 30 og resten pumpes inn i highlvl skills. Dette var spesielt flawed i d2 før patchen med synergies kom ut. "Å, du vil ha en sorc med frozen orb (eller hva den het) ?? Ja da må du kun bruke lvl 1 versjonen av frostbolt og frostblast til du er høy nok lvl til å bruke frozen orb. Lykke til!"

 

*mulig jeg siterte litt feil der, men uansett :p *

Endret av garnok
Lenke til kommentar

*snip*

 

Jeg kan ikke helt si jeg forstår hva dere egentlig diskuterer her, for det er jo ikke slik at systemet i D2 innbyr til noe mindre farming enn det D3 gjør mtp skill/lvls osv. I D2 når du var lvl 85+ var du stort sett "ferdig". Endgame. Resterende tid/lvling gikk jo utelukkende med til farming, enten det var XP eller items du gikk for så ble det uansett en kombinasjon ettersom de stedene som gav mest XP også gav best loot eller hvertfall teoretisk best loot. Fra 90+ var du uansett såpass overpowered (hvis du ikke spillte untwinked) at resten av skill/stat progresjonen i prinsippet var flisespikking og minimal. For PvP proene var det kanskje hensiktsmessig å makse alt pga. marginer, men dette gjaldt en svært liten del av spillerene.

 

En ting dere hele tiden glemmer når dere snakker om endgame er jo PvP systemet i D3 som er totalt ulikt fra D2 og som jeg tror fort kan bli en stor endgame greie for mange. 2v2 players på en egen, spesialtiplasset og avgrenset arena med en egne "game modes" for PvP tror jeg kommer til å bli veldig populært. Såklart, skal man overleve her må man riktignok farme ellers, men det vil nok også stå mye mer på hvor god du er som spiller, enn hvor gode items du har ettersom det er mer taktikk inkludert når man spiller 2v2 enn 1v1. Det skal også være en form for matchmaking så du slipper å spille mot folk som er far superior. Antallet spillere som kan spille "team deathmatch" er heller ikke avklart, men mye tyder på 2v2 og 3v3. Det ble vel også nevnt i en demovideo på Blizzcon 2010 at det er en form for class specific 1on1 modus hvor du spiller mot en av samme klasse som deg selv.

 

Her er en fin video med commentary om D3 PvP:

 

http://www.youtube.com/watch?v=3TxGDGebB68

Lenke til kommentar

*snip*

 

Jeg kan ikke helt si jeg forstår hva dere egentlig diskuterer her, for det er jo ikke slik at systemet i D2 innbyr til noe mindre farming enn det D3 gjør mtp skill/lvls osv. I D2 når du var lvl 85+ var du stort sett "ferdig". Endgame. Resterende tid/lvling gikk jo utelukkende med til farming, enten det var XP eller items du gikk for så ble det uansett en kombinasjon ettersom de stedene som gav mest XP også gav best loot eller hvertfall teoretisk best loot. Fra 90+ var du uansett såpass overpowered (hvis du ikke spillte untwinked) at resten av skill/stat progresjonen i prinsippet var flisespikking og minimal. For PvP proene var det kanskje hensiktsmessig å makse alt pga. marginer, men dette gjaldt en svært liten del av spillerene.

 

Det er jo det jeg skriver, at jeg vil ha mindre farming, og at jeg håper de IKKE hører på enkelte deler av diablo2-fansen. Farming er ikke bra, det var ikke bra i D2, og det kommer ikke til å være bra om man er avhengig av det i D3.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er jo det jeg skriver, at jeg vil ha mindre farming, og at jeg håper de IKKE hører på enkelte deler av diablo2-fansen. Farming er ikke bra, det var ikke bra i D2, og det kommer ikke til å være bra om man er avhengig av det i D3.

 

AtW

 

Hva foreslår du det skal være istedet da? Man må jo bli "ferdig" på et tidspunkt og systemet i D2 var jo helt idiotisk mtp hvor latterlig mye grinding som måtte til for å nå lvl 99. Jeg ser liksom ikke hva annet man skal gjøre ved endgame enn å farme eller spille PvP? Alternativet er jo et evig langt og evig stort spill man aldri blir ferdig med?

Lenke til kommentar

Farming blir det jo, i den forstand at ein må spele spelet svært lenge for å få alt det beste. Men forhåpentligvis vil jo inferno gjere at ein kan spele kva som helst del av spelet for å oppnå dette målet, slik at tradisjonell farming (meph-running til dømes) uteblir. Men håpar at det er bossar som folk med 80% perfekt gear kan klare bedre enn dei med 100% perfekt gear, berre i kraft av å vere flinke.

Lenke til kommentar

Heihei, folkens!

Jeg "henger" ikke mye på diskusjon.no, men tenkte jeg bare skulle si ifra at på en mail jeg fikk fra gamezone i dag står det at diablo 3 "kommer juni 2012". Slik jeg ser det er dette enten et salgstriks, eller en dato blizzard har gåt ut med til forhandlerne sine. Tenkte det var greit å si ifra, det er jo heilt opp til dere selv hva dere tror ;)

 

Prnt scrn: http://bildr.no/view/1113660

Lenke til kommentar

Meh, føler jeg egentlig er lei av å snakke om D3. Alt jeg har sett hittil tyder på at spillet kommer til å bli epic out of proportions... :p Anbefaler alle skeptikere til å ta en titt på youtube også, ligger mye videomateriale ute som viser flere forskjellige områder, bosser, skills osv. Jeg kjenner selv at jeg begynner å tvile på spillet når jeg leser alt det negative rundtomkring, men etter å se på litt videoe blir igjen igjen overbevist over at det kommer til å bli bra for det ser unektelig bra ut, selv om de ikke høres slik ut på papiret.

Lenke til kommentar

Det er jo det jeg skriver, at jeg vil ha mindre farming, og at jeg håper de IKKE hører på enkelte deler av diablo2-fansen. Farming er ikke bra, det var ikke bra i D2, og det kommer ikke til å være bra om man er avhengig av det i D3.

 

AtW

 

Hva foreslår du det skal være istedet da? Man må jo bli "ferdig" på et tidspunkt og systemet i D2 var jo helt idiotisk mtp hvor latterlig mye grinding som måtte til for å nå lvl 99. Jeg ser liksom ikke hva annet man skal gjøre ved endgame enn å farme eller spille PvP? Alternativet er jo et evig langt og evig stort spill man aldri blir ferdig med?

 

Det det var snakk om var jo at folk hadde tilgang til alle skills, og tilgang til hele spillet, selv om de ikke farmet. Det var det sistatet mitt handlet om. Om folk har lyst til å kjøre rundt med ensofmrig farming etter de er ferdig med spillet, kjør på, men ikke gjør den vanlige delen av spillet kjedeligere for å oppnå det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Heihei, folkens!

Jeg "henger" ikke mye på diskusjon.no, men tenkte jeg bare skulle si ifra at på en mail jeg fikk fra gamezone i dag står det at diablo 3 "kommer juni 2012". Slik jeg ser det er dette enten et salgstriks, eller en dato blizzard har gåt ut med til forhandlerne sine. Tenkte det var greit å si ifra, det er jo heilt opp til dere selv hva dere tror ;)

 

Prnt scrn: http://bildr.no/view/1113660

Butikker setter veldig ofte en dato, og denne er veldig ofte dratt ut av enden på ryggen. Gjerne med en "Ubekreftet dato" tekst i nærheten. Fra komplett.no :

 

Diablo 3 - Lagerstatus: Ikke på lager. 100+ stk. Ubekreftet 7.mai.2012

Guild Wars 2 - Lagerstatus: Ikke på lager. 16 stk. Ubekreftet 23.okt.2012

StarCraft II Protoss: Legacy of the Void - Lagerstatus: Ikke på lager. 84 stk. Ubekreftet 5.jun.2012

StarCraft II Zerg: Heart of the Swarm - Lagerstatus: Ikke på lager. 77 stk. Ubekreftet 5.jun.2012

 

Dette er store spill, når release blir annonsert blir det gjort med trompeter og fanfarer. Ikke ved å snike datoer til (norske) nettbutikker :)

 

On topic : D3 blir gildt!

Lenke til kommentar

Det er jo det jeg skriver, at jeg vil ha mindre farming, og at jeg håper de IKKE hører på enkelte deler av diablo2-fansen. Farming er ikke bra, det var ikke bra i D2, og det kommer ikke til å være bra om man er avhengig av det i D3.

 

AtW

 

Hva foreslår du det skal være istedet da? Man må jo bli "ferdig" på et tidspunkt og systemet i D2 var jo helt idiotisk mtp hvor latterlig mye grinding som måtte til for å nå lvl 99. Jeg ser liksom ikke hva annet man skal gjøre ved endgame enn å farme eller spille PvP? Alternativet er jo et evig langt og evig stort spill man aldri blir ferdig med?

 

Det det var snakk om var jo at folk hadde tilgang til alle skills, og tilgang til hele spillet, selv om de ikke farmet. Det var det sistatet mitt handlet om. Om folk har lyst til å kjøre rundt med ensofmrig farming etter de er ferdig med spillet, kjør på, men ikke gjør den vanlige delen av spillet kjedeligere for å oppnå det.

 

AtW

Hva bör da egentlig end-game bestå av? Om det ikke er noen form av farming så er jo spillet helt slutt og like bra og legge det bort veldig fort?

 

For min egen del så kommer jeg nok og spille till jeg/vi har tatt siste bossen på inferno. Legge bort spillet i noen måneder og ta det frem igjen og starte med nye chars.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...