Gå til innhold

Omstrukturering av datadelen av forumet


Anbefalte innlegg

Som det har blitt diskutert en god stund og grunnet at brukere i utgangspunktet viser seg positive, så vil vi forsøke å omstrukturere datadelen av forumet. Det er snakk om å flytte rundt på kategoriene og få alt samlet under et hovdefora; Data, samt at målet er å unngå at man scroller seg gjennom nærmere 100 kategorier. Raskere navigering og samling av "temaer" (som eksempelvis Overklokking) er tanken bak. Det vil også bli enklere å bruke "siste 24 timer" og "mine innlegg" til å vise temaer man er interessert i.

 

Siste utkast i den aktuelle tråen var som følger (merk at den er et utkast og mangler kategorier og sluttresultatet vil bli anderledes. Det er kun snakk om å flytte på kategoriene, ikke fjerne noen. Det er endel tilbakemeldinger som ikke er implementert i utkastet enda. Dette er kun for å gi en pekepinn):

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Brukerbidrag

Underforum: Arbeidslogger, Arbeidslogger - Kommentarer, Benchmarks, Brukertester, Programmeringsguider

Butikkerfaring

Hjelp til kjøp og salg

Datamaskiner

Underforum: Bærbar, Desktop, HTPC/Stue-PC, Servere

Maskinen fungerer ikke

Maskinvare

Underforum: Elektronikk, Hovedkort, Kabinetter og modifikasjoner, Kjøling, Lagringsmedier, Lydkort og PC-høyttalere, Minne, Mus, tastatur, o.l., Prosessorer, Skjermer, Skjermkort, Skrivere, Strømforsyninger

Internett og nettverk

Underforum: Bredbånd og andre internett-tilkoblinger, Hjemmenettverk, LAN-Parties, Nett-tjenester

Overklokking

Underforum:: Prosessor, Skjermkort

Programmering

Underforum: C/C++, C#, Databaser, Java, Javascript, Python, Visual Basic/Qbasic, Windows-programmering (DOS, Win16, Win32), .NET-programmering

Programvare

Underforum: Antivirusprogrammer og datasikkerhet, BSD/Unix, Codecs, GNU/Linux, Lanseringer av programmer, Mac, Windows

Webutvikling

Underforum: PHP, Webkritikk, Webprogramvare

Artikler og tilbakemeldinger (HW)

Underforum: Diskuter artikler, Diskusjon.no, Hardware.no

 

Som man ser blir ting mer "kompakt" kontra slik det ser ut om subforums ikke ville blitt brukt:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Maskinen fungerer ikke

Her kan du stille spørsmål om PC-problemer som du ikke har den fjerneste anelse om hva kommer av.

Hjelp til kjøp/salg av PC

Spørsmål om sammensetningen av ny PC, hva går sammen osv. Også spørsmål om prisantydning på utstyr. IKKE annonser! Dette forumet har egne retningslinjer.

Subforums: Servere, SFF-barebone og stue-PC

Bærbare datamaskiner

Spørsmål og diskusjon vedrørende bærbare datamaskiner og tilhørende utstyr.

Overklokking generelt

Diskusjoner og spørsmål rundt overklokking generelt og problemstillinger som vedrører hele maskinen.

Prosessorer

Diskusjoner og spørsmål rundt prosessorer

Subforums: Overklokking av prosessor

Minne

Spørsmål og diskusjoner om RAM / internminne

Subforums: Overklokking av minne

Hovedkort

Spørsmål/diskusjon om hovedkort

Subforums: Overklokking av hovedkort

Lagringsmedier

Spørsmål relatert til lagringsmedier for datamaskiner med unntak av RAM.

Skjermkort

Spørsmål og diskusjon om skjermkort, grafikkbrikker, mm.

Subforums: Overklokking av skjermkort, TV-kort

Lydkort og PC-høyttalere

Her kan alt relatert til lyd på pc-en diskuteres.

Strømforsyninger

Spørsmål i forbindelse strømforsyninger og liknende.

Kjøling

Diskusjoner og spørsmål rundt kjøling.

Subforums: Kjøling - Vann og ekstrem, Kjøling - Luft

Kabinetter og modifikasjoner

Diskusjoner og spørsmål rundt alle typer kabinetter.

Subforums: Støydemping, Case-mods

Skjermer

Diskusjoner og spørsmål rundt skjermer

Mus, tastatur, o.l.

Diskusjoner og spørsmål rundt mus, tastatur, spillkontrollere og andre innenheter.

Nettverk

Spørsmål og diskusjon vedrørende nettverk mv.

Skrivere

Diskusjoner og spørsmål rundt alle typer skrivere.

Webshop- og butikkdiskusjoner

Her kan du diskutere webshoper. Husk også å legge inn erfaringer i erfaringsdatabasen i webshopguiden.

Brukerbidrag

Emner der det hovedsaklig er forumbrukerene som står for det redaksjonelle.

Subforums: Arbeidslogger, Arbeidslogger - Kommentarer, Benchmarks, Brukertester

Elektronikk

Diskusjoner rundt elektronisk utstyr som ikke passer i andre kategorier.

Annet om hardware

Spørsmål og diskusjon om alt HARDWARE-RELATERT som ikke passer inn i en annen kategori.

Diskuter artikler (HW)

Si dine meninger om de siste artiklene på Hardware.no.

Tilbakemeldinger til Hardware.no

Feedback, forslag til forbedringer av Hardware.no etc

 

Web-design, HTML og CSS

Alt som er relatert til web-design, HTML, XHTML og CSS.

Bruker-guider

Her kan brukerne selv skrive artikler om programmering, scripting, utvikling, o.l.

Python

Forum for spørsmål og svar om Python og Python-relaterte språk

PHP

Forum for spørsmål og svar i php.

Databaser

Alt som er relartert til databaser, databasedesign og programmering mot databaser passer inn i denne kategorien.

Perl

Forum for spørsmål og svar i perl.

C/C++

Forum for spørsmål og svar i C/C++.

Delphi/Pascal/Kylix

Forum for Delphi (Object Pascal) og Pascal programmering, Kylix for Delphi faller også innunder denne kategorien

Visual Basic/Qbasic

Forum for spørsmål og svar i Visual Basic og QBasic.

Java

Forum for spørsmål og svar i java.

Javascript

Forum for spørsmål og svar i Javascript.

ASP

Forum for spørsmål og svar i ASP.

C#

Forum for spørsmål og svar i C#.

Assembly

Forum for spørsmål og svar i Assembly.

.NET-programmering

Diskusjon av alt som har med .NET å gjere, uansett programmeringsspråk.

Linux/Unix-programmering

Forum for spørsmål og svar om programmering under operativsystemet Linux.

Windows-programmering (DOS, Win16, Win32)

Forum for spørsmål og svar om programmering under operativsystemet Windows (DOS, Win16, Win32).

Generell/annen programmering

Her kan man diskutere alt innenfor programmering. Dette er kategorien du skriver posten din i hvis du ikke finner en mer beskrivende kategori i forumet.

Diskuter artikler (Sourcecode.no)

Si dine meninger om de siste artiklene på Sourcecode.no. Bare moderatorer og admins kan opprette nye tråder, men du kan svare på dem.

Ruby

Her kan du diskutere alt som er relatert til Ruby-programmering.

 

Programvare

Spørsmål/diskusjon om programvare.

Antivirusprogrammer og datasikkerhet

Diskuter datasikkerhet, deriblant virus, ormer, trojanere og spionprogrammer.

Windows

Tips, triks, eller spørsmål om Windows. Dette er kategorien for alle versjoner av Windows, med unntak av Vista som har sin egen underkategori.

Subforums: Vista

GNU/Linux

Generell diskusjon om GNU/Linux-systemer.

BSD/Unix

Generell diskusjon om BSD/Unix-systemer.

Mac

Spørsmål og diskusjoner rundt Mac-programvare.

Codecs

Codecs: MP3, AVI, MPG osv.

Lanseringer av programmer

Diskuter lanseringer av programmer

Nett-tjenester

Diskusjoner og spørsmål rundt forskjellige nett-tjenester.

Servere

"Diskusjoner rundt konfigurasjon og oppsett av maskinvare og programvare for servere"

Webprogramvare

Diskusjon rundt bruk, oppsett og eksistens av programvare beregnet på web, slik som CMS-er, forum, blogger osv. Spørsmål etter skript som gjør X skal hit.

 

Dette er noe vi vil prøve ut. Går ting ad undas så vil vi tilpasse eller reversere prosessen. Konstruktive tilbakemeldinger fra brukere vil være viktig i den prosessen.

 

Har ikke helt satt en dato for når det gjennomføres, men dere har nå en heads up i hvert fall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurte på når det skulle bli noe snakk om dette igjen. Fint at dere ikke har glemt det. :)

 

Ikke glemt nei, men det er mye arbeid som må gjøres og kombinert med endel endringer i det siste (ny forside for flere av sidene, Tek.no, egennavnsdebatten osv) så ønsker jeg ikke at brukerne skal få alt for mange endringer på en gang. Mennesket er ikke alltid så flink til å takle endringer, man trenger litt tid til å tilpasse seg. Det viktigste er at brukerne får mulighet til å komme med inputs og at vi er dynamiske og ikke statiske i utviklingen.

 

Det er snakk om den største og mest besøkte delen av forumet, så det er ikke bare bare dette her og det er greit at diskusjonen i forkant fikk mulighet til å vare en god stund (et år, nærmere bestemt). Så får vi ha en åpen dialog under hele prosessen og prøve å finne den beste løsningen, selv om det er umulig å gjøre alle fornøyd. :)

Lenke til kommentar

Selv synes jeg det ofte er spennende med endringer (i hvert fall til det bedre), men som du sier er det en del som ikke liker det og som er redde for det. Hvis dere vil være på den sikre siden kunne det vært en ide å gi brukerne muligheten til å beholde det gamle oppsettet, selv om jeg tror de aller fleste vil være fornøyde (dagens løsning er jo langt fra optimal) med forandringer hvis de bare får være med å bestemme.

Lenke til kommentar

Det er bare "slurv", i mangel på bedre ord. Det var foreslått å fjerne et par av de kategoriene som nesten ikke var aktivitet i (overklokking av HK bl.a.), men det gjøres ikke i denne omgang. Her er det snakk om å beholde alle kategorier, men flytte rundt på dem på en måte som forhåpentligvis gjør det lettere å navigere rundt og man fortere får en oversikt.

Lenke til kommentar

Som relativt ivrig bruker av overklokkingsdelen av forumet syns jeg det bør opprettes en ekstremklokkingskategori, hvor de som klokker for å få bra resultater skal poste. Veldig mye "hvordan klokke ditt og datt"-tråder i Overklokking generelt, Overklokking av prosessorer og Overklokking av skjermkort. Er liksom ikke noe sted for de som skal rævkjøre utstyret sitt nå, alt er overbefolket av hobbyklokkere :tease:

Lenke til kommentar
Håper at man kan finne et bedre sted til elektronikk. Det sorterer liksom ikke under "data" i min verden.

 

Helt enig! Før i tiden var det et eget forum for dette (mener jeg å huske) det bør være mulig å diskutere all mulig slags hobbyelektronikk under dette. Gjerne et Hobby -> Elektronikk forum eller noe i den duren....

Lenke til kommentar
Er det lov å foreslå å legge inn operativsystem som en egen underkategori i programvare? Altså at det f.eks er slik:

 

Programvare

-Win

- Win generelt

- Antivirus

- bla bla bla

-Linux

- Linux generelt

- Antivirus

- bla bla bla

-Mac

- Mac generelt

- Antivirus

- bla bla bla

 

Støtter denne.

 

Edit: og er det ikke mer logisk å ha "antivirusprogrammer og datasikkerhet" under "maskinen fungerer ikke"?

Hvis "maskinen fungerer ikke" hadde vært en kategori, med underforum [virus/spyware-relatert] og [alt det andre som nå ligger i "maskinen fungerer ikke"], så hadde det sikkert ikke blitt så mange feil-postinger mellom disse to kategoriene... Er jo to ganske nært beslektet temaer, så synes kanskje de bør være i samme kategori?

 

 

Forslaget til conflict, med å ha antivirus under hvert eneste operativsystem, tror jeg vil gjøre at folk vil ha vanskeligheter med å finne antivirus-delen, og tippert at kategorien for virus under Linux/Mac kommer til å bli temmelig snever, så tror det holder med én kategori for dette...

 

 

 

ellers støtter jeg forslaget om å endre på strukturen :)

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Eneste jeg kunne tenkt meg å vite er om vi kunne fått velge selv?

Altså personlig liker jeg forumet slik som det er nå, veldig enkelt å se om det har kommet nye poster i en viss katagori for eksempel hovedkort, skjermkort, CPU osv, om alt sammen trykkes innover synes jeg det blir alt for slitsomt å lese hele greia.

 

Så mitt forslag hadde vell vært om det var mulig for den individuelle brukeren å bestemme sitt oppsett av hvordan det skulle være med de forumene, typ ala skins som man kan velge nå.

Lenke til kommentar
Understandable. Men hva med å kutte ut noen kategorier etter hvert? Hvis jeg var leder for forumet, ville jeg kuttet ned kategoriene til et absolutt minimum, for så å bygge opp under-kategoriene etterhvert som vi trenger dem.

 

Det er nok endel kategorier som kan vurderes å slås sammen med andre grunnet veldig lite trafikk (dette gjelder hele forumet, ikke bare datadelen). Slikt vurderer vi fortløpende og det vil nok skje ting her også. Men en ting av gangen :)

 

Når det gjelder "personlig oppsett" så må det i så fall være en løsning drift mekker sammen. Hvilken muligheter som eksisterer vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...