Gå til innhold

Hardwarekaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Driver og ser litt på og sette sammen et ganske "fornuftig" og billig bygg til en liten kompis av meg som han kan få i delt jule og bursdags gave fra hans nye yndligsonkel. Men jeg har jo absolutt ikke så stålkontroll på forskjellige cpuer osv at jeg vet hva jeg bør se etter på finn... Noen som har noen inspill ? Gode deals er vel det jeg bør se først etter, men hvor mye er det egentlig og vinne på csgo osv , når man ser på f.eks 2500k vs 4680k osv? Har prøvd og google litt, men finner ikke dette enkelt forklart for en nøtt som meg...

Lenke til kommentar

Noen som vet hva jeg kan gjøre for at BIOS på mitt Asus Z170 kjenner igjen cpu vifte?

 

For en stund siden gikk den ene vifta til min H110 kjøler under bruk. Etter restart sier bios at det ikke er noe CPU vifter tilkoblet.

Har kjøpt to nye (de er tolkoblet CPU via en 4pin y splitter) i håp om at jeg kan justere viftehastigheten igjen men den gang ei.

 

Får samme feilmelding som før når begge de nye viftene er tilkoblet.

"ingen CPU vifte er koblet til osv..." eller noe i den gata

 

Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Endret av ananashapå
Lenke til kommentar

Kan du ikke bare de-aktivere den feilmeldingen? Ignore eller noe sånn på CPU header.

Ja det er det jeg har gjort. Ellers får jeg ikke bootet.

Dette medfører at jeg ikke har noe mulighet til å sette opp "vifte kurve" i BIOS.

Virker som om viftene er satt på en hatsighet uansett temp.

 

Kan jeg sette oppe dette via annen software?

Lenke til kommentar

Kjøp en dedikert viftekontroller :thumbup:

Blir mer ryddig over hovedkortet også da. :yes:

 

Har et fractal design R5 kabinett så ser ikke så mye til innsiden.

Dette er forøvrig et dritkabinett å installere H110 i da skruehullene ikke passer i og man må ta ut optisk drev "stativet" framme i kabinettet for å få plass til radiatoren i toppen.

Dette medfører at jeg ikke har plass til en viftekontroller med mindre de er "korte" og ikke trenger støtte rundt slik et optisk drev krever?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke 5,25"-kontroller nei.

F.eks denne er en grei kontroller - med tilfredsstillende software. Ikke så høy effekt pr kanal, men god nok for de fleste.

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/kjoling/viftestyring/nzxt-grid-v2-digital-fan-controlle/232549.11128/?utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg sliter med FPS drops i BF1 som gjør det uspillbart og jeg tror jeg fant ut av problemet mitt nå.

post-137243-0-83919500-1497095051_thumb.jpg

Jeg ser at den ene CPU kjernen kommer opp i 100 grader som gjør at CPUen klokker seg ned til 1600MHz i et sekund som gjør at jeg får fps drop..

Kan det være kjølepastaen som ikke er helt jevn ? Kjører i7 4770K. Volten ligger på 1.3, er dette høyt til å være klokket til 4.5GHz?

 

Når jeg slo av Core 0 i task manager til BF1 ble laggen borte.

Lenke til kommentar

Normalt at det er så stor forskjell fra core 0 og 3? Er jo 30 grader forskjell. Var ut med kjøleren og renset og hadde på ny kjølepasta. Fikk den 5 grader lavere. Samt jeg satte ned volten til 1.25. Den holder seg på 90-95 nå under spilling, så den klokker seg ikke ned igjen hvertfall. :p Bruker Corsair H110i, trodde den skulle være mer effektiv den dette.

Endret av Papirkurven
Lenke til kommentar

Slik ser det ut når jeg kjører prime.

post-137243-0-18817100-1497124642_thumb.jpg

Lurer på om det har skjedd noe med kjøleren eller noe. Har ikke hatt så høye temperaturer før. Og aldri opplevd at CPUen klokker seg ned. Gikk fra 4.5 til 2.2GHz

 

Spørs om jeg får hive den Corsair driten og heller kjøpe Noctua NH-D15 eller noe. :p

Endret av Papirkurven
Lenke til kommentar

Noen som har gode tips når det gjelder kompakt-ish serverkabinett med plass til minst 8 disker, gjerne med innebygd backplane?

 

Fint med solid og stilren konstruksjon, og lavt støynivå "by default"

 

Har sett meg ut denne fra Silverstone: http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=709

 

cs380-34right.jpg

 

Noen som vet om større utenlandske forhandlere som sender til Norge og som kan være aktuelle for deler som er umulige å få tak i her?

 

Har funnet  Jackob i Tyskland som virker lovende, får ihvertfall tak i Silvestone-kabinettet der til en pen pris. 9.9€ i frakt på opptil 30kg. :ohmy:  

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...