Gå til innhold

Hardwarekaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei nytt kabinett og HK.

HK ble solgt til meg av butikk som nytt.

Det kom i en pappeske med ingenting av tilbehør og hovedkortet i en antistatisk pose.

Har lagt inn reklamasjon til butikken.

Skal levere det tilbake i dag og få noe annet.

 

Tenkte å kjøre en ubuntu live usb pinne for å prøve secure erase på ssd'n.

Og nei eg har ikke en i reserve.

Så mye penger har eg ikke.

 

Mistet ingenting viktig. Alt viktig er på dropbox.

 

Edit: Det er ikke OS ssd'n som er død.

Den lever enda i beste velgående.

Sære er at OS ssd'n har 27tb data skrevet til den, mens 1tb lagrings ssd'n hadde bare 7tb.

Endret av Netrum
Lenke til kommentar

Finnes vel ikke noe unsafe på 9xx uten hardmod.

 

Sett max på Core Voltage og Power Limit (+87mV og 109%) i MSI AB. Så er det bare å tikke oppover på Core Clock og Memory Clock. Begynn på +100 og +400 elns.  Spill etter en endring og se etter artifacts. Du kan få laget en custom BIOS som gir deg mer spenning, men det er ikke sikkert det hjelper. GTX 9xx skalerer rævva med økt spenning - hos meg gav det ingen effekt.

 

9xx = Kjedelig å klokke.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med å ryke sikringer i PSU? Har nylig installet et Gainward GTX780 Phantom, har fra før en OC i7 3770k, og opplever av og til at pcen slår seg øyeblikkelig av, og må restartes med reset button, for å starte igjen.

 

Har en 400W Fanless Seasonic Platinum.

 

Måler under full load rundt 350-450W fra veggen, men dette er med skjerm, så burde være rundt 60W overhead.

 

Er det PSU som slår av, eller et annet problem?

 

Edit: Klarer å trippe den allerede ved ca. 250W(320W i veggen) faktisk load, og virker som det er en termisk sikring som går, for med full viftehastighet på kabinettvifter holdt den ut ganske mye lengre. Men skjønner ikke helt hvorfor den tripper så fort. Hørte også helt ekstreme coil whine lyder, når jeg prøvde å få den til å trippe.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Har fått inn nytt hovedkort i maskinen. MSI X99A Tomahawk.

Kjørte diskpart clean all på 500gb 840 evo'en min.

Fikk opp I/O error feilmelding.

Så eg slo av maskinen og byttet sata kabler.

Kjørte så diskpart clean all på 1tb 840 ev'en.

Den fikk igjennom uten problemer og eg fikk installere Windows på den.

La så merke til at 500gb ssd'en ble oppdaget i Windows uten problemer.

Kjørte en sjekk på den og initialiserte den i disk behandling.

Den fungerer helt fint og begge diskene fungerer optimalt igjen.

 

Så eg sitter igjen som et stort spørsmåls tegn.

Lurer på om det var en kombinasjon av sata kabler og uflaks som gjorde at eg hadde problemer.

 

Er meget fornøyd med MSI X99A Tomahawk.

Nå blir det en M2 ssd neste gang eg handler inn hardware.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har erfaringer med å ryke sikringer i PSU? Har nylig installet et Gainward GTX780 Phantom, har fra før en OC i7 3770k, og opplever av og til at pcen slår seg øyeblikkelig av, og må restartes med reset button, for å starte igjen.

 

Har en 400W Fanless Seasonic Platinum.

 

Måler under full load rundt 350-450W fra veggen, men dette er med skjerm, så burde være rundt 60W overhead.

 

Er det PSU som slår av, eller et annet problem?

 

Edit: Klarer å trippe den allerede ved ca. 250W(320W i veggen) faktisk load, og virker som det er en termisk sikring som går, for med full viftehastighet på kabinettvifter holdt den ut ganske mye lengre. Men skjønner ikke helt hvorfor den tripper så fort. Hørte også helt ekstreme coil whine lyder, når jeg prøvde å få den til å trippe.

På DE PSUer jeg har vært borti, så er du nødt å skru av strømmen/dra ut kabelen for å resette "sikringen" i PSU. Men da snakker vi om OCP, ikke evnt. Termiske overbelastningsvern.

 

Dog, at du må skru den på med reset knappen hørtes mer ut som CPU/GPU som blir varm/ustabil.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har spilt alle utgavene av Battlefield, men det har nå stoppet opp litt pga maskinen min ikke er kraftig nok til spille det nye spillet på et akseptabelt nivå. Har lyst å spille igjen, men har ikke lyst å røske i 10k med oppgradering på en gang. Det største problemet mitt er at jeg sitter på en gammel 30" 1600p skjerm som er elendig å spille på. Fikk til å spille 1600p på medium med akseptabel FPS i Bf4. 

 

Planen min er å bytte ut skjermen i første omgang, og så gå til anskaffelse av skjermkort når feriepengene kommer.  Litt usikker på om jeg skal gå for en 24" 1080p 144hz skjerm eller bare gå rett opp til 1440p 144hz 27".  Hvordan er det å spille på 1080p på en sistnevnte skjerm, ser det greit ut?

 

Resten av specsa. 

 

i5 - 4670k  - litt overklokka

GTX 760

8 gb ram

 

Noen tips her?

Endret av Lakrisbåt
Lenke til kommentar

Har et par spørsmål ang M.2. Henger litt etter når det kommer til dagens hardware så håper noen kan hjelpe meg.

 

Hovedkortet mitt: https://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS_VII_GENE/specifications/

 

Sånn jeg har forstått det så kan jeg sette inn en M.2 SSD og boote fra den med hovedkortet jeg har.( https://www.komplett.no/product/903115/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/samsung-960-evo-250gb-m2-pcie-ssd#)

 

Men hastigheten i M.2 sloten blir x2?, men kjøper jeg: https://www.komplett.no/product/871564/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/asus-hyper-m2-x4-mini# Så får jeg x4 speed? 

 

Hvor mye bedre ytelse vil en sånn SSD ha i forhold til min nåværende Samsung 840 EVO

 

Lenke til kommentar

Hvor stor flaskehals kommer i7 4770K @ 4.5GHz til å være hvis jeg går til anskaffelse av en 1080 Ti ? Er det vits, eller burde jeg heller oppgradere resten først? Kjøpte jo for ikke lenge siden et 1070 kort, men angret litt nå når jeg fikk se ytelsen og prisen på 1080Ti.. :p

Ingen problem :) Er jo mye raskere i enkelte spill enn Ryzen også.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hvor stor flaskehals kommer i7 4770K @ 4.5GHz til å være hvis jeg går til anskaffelse av en 1080 Ti ? Er det vits, eller burde jeg heller oppgradere resten først? Kjøpte jo for ikke lenge siden et 1070 kort, men angret litt nå når jeg fikk se ytelsen og prisen på 1080Ti.. :p

Går mer enn godt nok. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...