Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke helt fra jeg skal skrive der jeg:/ Kunne noen skrive for meg hva jeg skal skifte for og få vifta på 50%?

 

Det står forklart på denne nettsiden :)

 

Jeg synes 50% støyer veldig mye, så bare lagde to profiler, med hotkeys. Så kan jeg hoppe mellom de to når jeg spiller, og ikke - dermed er kortet stille så lenge jeg ikke spiller.

 

(rundt 30% hastighet er relativt stille.)

Endret av severin20
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det var en eller flere her i denne tråden som hadde fått kjøpt HIS kortet ettersom jeg forstod, så det jeg lurer på er hvor dere kjøpte det (butikk) og hvordan kjøleren ser ut. Ser den ut som i prisguide? (Helt gjennomsiktig rød) eller ser den ut som på denne testen?

 

På testen bruker nemlig HIS stock reference design fra AMD/ATI, det ser vi også på youtube filmen av 3DGameMan

 

Hvilken design er riktig? Hva får man når man kjøper HIS kortet?

 

 

Ja si det, greia er, værtfall foreløpig, så har alle produsenter av 4870 kortet brukt kjøleren som ATI har lagd, det eneste de har gjort er å klistra på sitt eget "klistremerke". Så om du absolutt vil ha en "gjennomsiktige" kjøler, så er det jo bare å riva av klistremerket, om det er slik som på det bilde fra legitreviews. Har ikke HIS versjonen selv, så kan ikke si noe sikkert om det er det ene eller det andre.

 

Edit: @Rattpjusker: Som sagt over, slik jeg har fått det med meg, så er alle kjølere på 4870 kortene så langt, prikk like, eneste forskjellen er produsentens klistremerke, om det er ett.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Det var en eller flere her i denne tråden som hadde fått kjøpt HIS kortet ettersom jeg forstod, så det jeg lurer på er hvor dere kjøpte det (butikk) og hvordan kjøleren ser ut. Ser den ut som i prisguide? (Helt gjennomsiktig rød) eller ser den ut som på denne testen?

 

På testen bruker nemlig HIS stock reference design fra AMD/ATI, det ser vi også på youtube filmen av 3DGameMan

 

Hvilken design er riktig? Hva får man når man kjøper HIS kortet?

 

 

Ja si det, greia er, værtfall foreløpig, så har alle produsenter av 4870 kortet brukt kjøleren som ATI har lagd, det eneste de har gjort er å klistra på sitt eget "klistremerke". Så om du absolutt vil ha en "gjennomsiktige" kjøler, så er det jo bare å riva av klistremerket, om det er slik som på det bilde fra legitreviews. Har ikke HIS versjonen selv, så kan ikke si noe sikkert om det er det ene eller det andre.

Vil egneltig ikke ha rødt gjennomsiktig :p syns AMD/ATO reference desingen er finere, men det er jo bare småpirk... men er jo litt fint å få en oppklaring fra de som har kjøpt.. hvis det var noen da!!

Lenke til kommentar
Noen forslag til hvilket 4870 kort jeg burde kjøpe ? (les: produsent/utgiver) Jeg frister til å kjøpe sapphire. Men i tråden her har det jo tross alt vært veldig mye diskusjon om vifte design etc etc.

Lurer på det samme. Bestilte 2x PowerColor 4870 på pcutstyr.no. Det stod at de hadde 4 kort på lager. Nå fikk jeg mail om at de ikke hadde på lager. Så jeg avbestilte.

Lenke til kommentar
Noen forslag til hvilket 4870 kort jeg burde kjøpe ? (les: produsent/utgiver) Jeg frister til å kjøpe sapphire. Men i tråden her har det jo tross alt vært veldig mye diskusjon om vifte design etc etc.

Lurer på det samme. Bestilte 2x PowerColor 4870 på pcutstyr.no. Det stod at de hadde 4 kort på lager. Nå fikk jeg mail om at de ikke hadde på lager. Så jeg avbestilte.

Etter det jeg har fått med meg så er alle viftene like, om HD4870 har "powerplay bug" det viften står fast på et bestem (lavt) turtall vet jeg ikke helt, men kortet er jo rimelig varmt så det er vel å anta at det er en bug på HD4870 kortet også? men denne kan lett fikses ved å modifisere .xml filen som noen andre linket til her.

 

kanskje en ide å legge på første siden?

Lenke til kommentar

Nå har jeg sitti med catalyst 8.7 beta for det meste på mitt Sapphire 4870 kort, og så langt så ser det ut som det fint greier å regulerer hastigheten på viften selv. Har værtfall ikke hatt noen episoder enda, hvor viftehastigheten har blitt stående på full guffe over en lengre periode. Men allikevel så syns jeg det er noe merkelig, for den spinner opp sakte men sikkert, også synker den litt, og plutselig så snurrer den opp som bare rakkern i 1-2 sekunder, også synker den litt igjen. Dette er i 3D modus såklart. Om det er slik det skal være vet jeg ikke men ja, merkelig.

 

Alt funker værtfall og jeg er fornøyd så langt.

Lenke til kommentar
Noen forslag til hvilket 4870 kort jeg burde kjøpe ? (les: produsent/utgiver) Jeg frister til å kjøpe sapphire. Men i tråden her har det jo tross alt vært veldig mye diskusjon om vifte design etc etc.

jeg har sapphire Lite-R, og det er genial

liten pakke, men MYE tilbehør alså du får en haug av kabler ;)

men ikke PowerDVD eller 3dmark det er i Full-Retail ellers er de like ;)

Lenke til kommentar

Som regel, hvertfall de nyere strømforsyningene, så har strømforsyningen alt fra 1-4+- slike 6 pins PCI-E strømkontakter. Om strømforsyningen din ikke har slike fra før av, så trenger du overgangene ja. Nå har ikke jeg powercolor utgaven, men værtfall Sapphire 4870 kortet, så fulgte det to slike overganger med.

 

 

Edit: Og ifølge powercolor sitt webområde, så følger ikke slike overganger med.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Som regel, hvertfall de nyere strømforsyningene, så har strømforsyningen alt fra 1-4+- slike 6 pins PCI-E strømkontakter. Om strømforsyningen din ikke har slike fra før av, så trenger du overgangene ja. Nå har ikke jeg powercolor utgaven, men værtfall Sapphire 4870 kortet, så fulgte det to slike overganger med.

 

 

Edit: Og ifølge powercolor sitt webområde, så følger ikke slike overganger med.

+1

jepp, Sapphire Lite-R eller Lite-Retail har 2 stk 6pin til molex kabler

PS: enda en test med info om minnet! :p

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-4870,1964.html

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Må jammen si de nye ATI korta imponerer, er fortsatt litt lamslått av at de er såpass billige og ligger hakk i hælen på Nvidia's råeste kort.

 

Også, mener jeg så en liten diskusjon om hastighet på minnet eller noe slikt lengre bak, nå vet jeg ikke om dette er riktig, men poster det for det.(Tatt fra tomshardware reviewen).

In the case of the Radeon HD 4870, which uses GDDR5 at 900MHz, commands are transferred at 900MHz SDR, addresses at 900MHz DDR and data at 1800MHz DDR.
Dette forklarer vel hvorfor det adder opp til 3600 til slutt? Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Ja, det er datatrafikken som er interessant. (teksturer, bump map, lys, gjennomsiktighet osv). Ikke adresser eller kommandoer om hvilke data som skal leses.

 

1800 MHz (data) * 2 (DDR) = 3600 MHz.

 

Man kan få mange forskjellige hastigheter i speccs på HD4870 på nettbutikkene sider, men den viktigste delen av GDDR5 for oss, ender da opp på 3600mhz..

Da kan påstanden min om denne hastigheten, 3600mhz, forbli uredigert enn så lenge av undertegnende.. Selv om syar2003 tydligvis ikke er enig, nok en gang :D

 

Det kommer iallefall tydlig frem av tom's beskrivelse at data hastigheten går på dette....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...