Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle bestille noen deler fra Amentio nå, inkludert HD 4870. Men det ser ut til at Amentio kun har Club 3D sitt kort, lønner det seg og vente på at de får inn Sapphire eller er det ingen forskjell?

ekke noe forsjell, så vidt jeg vet begge har dvi>hdmi, dvi>vga, driver cd osv ;9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorsdan kam man sette hastigheten på vifta manuellt? Prøvd ATI tools som jeg har brukt før.. men det funker ikke nå, det nekter å starte.

 

Om du er ute etter en permanent løsning, vil en bios editor for skjermkortet være veien å gå, med mindre du kan bytte skjermkort viften, men det koster jo penger.

 

På Nvidia kort har jeg god erfaring med Nibitor, men ikke brukt noe bios editor i ATI sammenheng. Vil tro en kjapp google hjelper her, evt har nok guru3d noe verktøy for jobben!

 

Tenkte jeg skulle bestille noen deler fra Amentio nå, inkludert HD 4870. Men det ser ut til at Amentio kun har Club 3D sitt kort, lønner det seg og vente på at de får inn Sapphire eller er det ingen forskjell?

ekke noe forsjell, så vidt jeg vet begge har dvi>hdmi, dvi>vga, driver cd osv ;9

 

 

Jeg sendte selv en forespørsel til amentio i morgens ang. 4850 kortene og fikk svar tilbake at de er nok identiske, 4850 altså, men at det er nok lurt å kjøpe make kort for crossfire bruk, for å være "sikker".

Lenke til kommentar
Hvorsdan kam man sette hastigheten på vifta manuellt? Prøvd ATI tools som jeg har brukt før.. men det funker ikke nå, det nekter å starte.

 

Om du er ute etter en permanent løsning, vil en bios editor for skjermkortet være veien å gå, med mindre du kan bytte skjermkort viften, men det koster jo penger.

 

På Nvidia kort har jeg god erfaring med Nibitor, men ikke brukt noe bios editor i ATI sammenheng. Vil tro en kjapp google hjelper her, evt har nok guru3d noe verktøy for jobben!

 

Guru3d ga utslag :) Fant en nyere versjon av ati tray tools som funka, men får "no supported hardware found" under Fan tabben. Men det kommer vel en ny versjon snart håper jeg.

Endret av Saddlefall
Lenke til kommentar
Hvorsdan kam man sette hastigheten på vifta manuellt? Prøvd ATI tools som jeg har brukt før.. men det funker ikke nå, det nekter å starte.

 

 

er ALTID litt problemer med manuell vifte styring i begynnelsen. har best erfaring med rivatuner på nye kort, synest ikke atitool er det det engang var

Lenke til kommentar
Hvorsdan kam man sette hastigheten på vifta manuellt? Prøvd ATI tools som jeg har brukt før.. men det funker ikke nå, det nekter å starte.

 

Om du er ute etter en permanent løsning, vil en bios editor for skjermkortet være veien å gå, med mindre du kan bytte skjermkort viften, men det koster jo penger.

 

På Nvidia kort har jeg god erfaring med Nibitor, men ikke brukt noe bios editor i ATI sammenheng. Vil tro en kjapp google hjelper her, evt har nok guru3d noe verktøy for jobben!

 

Tenkte jeg skulle bestille noen deler fra Amentio nå, inkludert HD 4870. Men det ser ut til at Amentio kun har Club 3D sitt kort, lønner det seg og vente på at de får inn Sapphire eller er det ingen forskjell?

ekke noe forsjell, så vidt jeg vet begge har dvi>hdmi, dvi>vga, driver cd osv ;9

 

 

Jeg sendte selv en forespørsel til amentio i morgens ang. 4850 kortene og fikk svar tilbake at de er nok identiske, 4850 altså, men at det er nok lurt å kjøpe make kort for crossfire bruk, for å være "sikker".

alle 4850 bruker GDDR3 og RV770 så det skal ikke være problem

samme gjelder 4870 og GDDR5

 

med 3800 serien kunne du kjøre 3870 + 3850 crossfire, men da ble 3870 nedgradert til 3850 fart trur jeg ;)

 

Hvorsdan kam man sette hastigheten på vifta manuellt? Prøvd ATI tools som jeg har brukt før.. men det funker ikke nå, det nekter å starte.

 

 

er ALTID litt problemer med manuell vifte styring i begynnelsen. har best erfaring med rivatuner på nye kort, synest ikke atitool er det det engang var

 

vis du har en GPU kjøler laget til Radeon X1800 vil den passe på 4870 =)

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Dere må bare lese Guru3D sin konklusjon, tror jeg aldri har kost meg så mye av å lese en konklusjon, begynte å humre fra første stund!

 

 

The Verdict

Alright then, conclusion time. Well, you don't exactly need to be an Einstein impersonator here to draw the conclusion. Pure bliss, pure victory, AMD's empire strikes back ! Let me call it, though both cards will win and lose from each other here and there, the Radeon HD 4870 is in fact competing with the GeForce GTX 260 in performance. Nobody expected that, well I certainly didn't ...

 

Now even if overall performance of the 4870 would be say 10% slower .. even then still it would win based on the price. AMD has roughly 400 million transistors less in it's 55nm product yet takes the advantage of clever architecture in combo with GDDR5. See GDDR5 has the ability to scale far in its clock frequency, real far; 6 maybe even 7 GHz. It's unquestionably very possible. In our overclock we already reached 4400 MHz, while the software didn't allow us to go higher, the memory likely could have.

 

So there you have it, if I where in the store right now clearly I'd save myself a hundred bucks and pick the Radeon HD 4870. But .... (there's always a but), to my knowledge GDD5 memory is scarce, and only produced by Samsung. This might be the only factor limiting the 4870. If there isn't enough GDDR5 memory, then there won't be enough Radeon HD 4870 boards to sell. And then price versus demand will kick in thus the prices will rise. At this moment, prices do seem to be stable yet I have seen some vendors ripping off their customers at 400+ USD for this 299,- USD priced product.

 

Factor that out and the only thing really left to say is that the Radeon HD 4870 is a homerun man. I mean, even NVIDIA staff must be scratching behind their ears right now and say "Oh frack, what the heck happened here".

 

In the beginning of this article I mentioned that I had reservations about AMD strategy, but in fact they only validated that they are right. The Radeon series 4800 are tremendous sexy products and will guarantee you a lot of gaming performance and quality at a very fair price.

 

Let's recap a little, we have been playing Call of Duty 4 at 2560x1600 with 4xAA and all image quality setting maxed out at an average of 40 frames per second. Crysis performance is on par with a GeForce GTX 260. Race Driver GRID pushed the card towards leading performance and in my favorite new title, Mass Effect the card again was faster than a 399 USD GeForce GTX 260.

 

If that isn't enough, the card has excellent overclocking potential. Unfortunately our Rivatuner is not yet ready to support these cards just yet, however with the Catalyst Control Center we where able to push the card to the maximum allowed overclock easily, with no hiccups at all we again boosted another 10% performance out of the card.

 

Well, let me just end this conclusion, this quite frankly is one of the best purchases you can make. And that's all you need to know. If the price is right and gaming is your thing, go for it my man. You'll love it, it's the best value your money can get you

 

 

 

 

even NVIDIA staff must be scratching behind their ears right now and say "Oh frack, what the heck happened here"

 

 

Mest geniale setning jeg har lest i noen test! :!:

Lenke til kommentar

Jeg sliter.. Har prøvd flere spill (AoC, Crysis, CoD4) alle klikker.. Starter opp spillet, det ser ut til å funke, men noen sekunder ingame, så fryser det. Noen ganger slår VPU recover inn, og jeg slipper å restarte maskinen.

 

Har to 4850 i CF (gigabyte x48-ds5, core 2 quad 6600)

 

Har prøvd å oppdatere ati drivere, bios, directx, ingen forskjell. Har prøvd å enable/disable crossfire, catalyst ai og vpu recover. Fremdeles det samme.

 

Noen som har peil? Kan jo være et av kortene har tatt kvelden? Har ikke prøvd å sette i ett kort og bytte på de, skal prøve det senere.

Lenke til kommentar
Hva slags GPU temps har du.

De ligger på 80 grader idle ifølge CCC..

 

edit: Virker som de blir for varme? Men hvorfor økes ikke viftehastigheten da. Meh, trenger manuellt viftestyring, latterlig at de ikke har det som standard.

 

Forresten: hvor finner jeg BIOSen til skjermkortet? Skulle prøve den bios flash tingen, men fant ikke en bios fil og åpne.

Endret av Saddlefall
Lenke til kommentar
Hva slags GPU temps har du.

De ligger på 80 grader idle ifølge CCC..

 

edit: Virker som de blir for varme? Men hvorfor økes ikke viftehastigheten da. Meh, trenger manuellt viftestyring, latterlig at de ikke har det som standard.

 

Forresten: hvor finner jeg BIOSen til skjermkortet? Skulle prøve den bios flash tingen, men fant ikke en bios fil og åpne.

Det er.. For høyt. Legg en vifte oppå kortene elns som midlertidig løsning.

Lenke til kommentar

9800GTX har aldri hatt noe "buggete" viftekontroll, den har hatt en av de beste viftekontrollene helt fra begynnelsen. Jeg vet dette fordi jeg har hat 9800GTX helt fra da den ble lansert. Den har alltid vært både kjølig og stille uten BIOS oppdatering eller mekking på kortet. :p

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Problemet med viftekontrollen til 9800GTX var at vifta ikke gikk særlig over 30% med de første offisielle driverene og med Rivatuner resatte innstillingene du gjorde på vifta seg etter ei lita stund. Mitt 9800GTX var sånn og flere jeg har vært borti.

Du kan jo altids Google. 9800GTX fan speed, så kan du se at det kanskje var et problem for en del.

Lenke til kommentar
Hva slags GPU temps har du.

De ligger på 80 grader idle ifølge CCC..

 

edit: Virker som de blir for varme? Men hvorfor økes ikke viftehastigheten da. Meh, trenger manuellt viftestyring, latterlig at de ikke har det som standard.

 

Forresten: hvor finner jeg BIOSen til skjermkortet? Skulle prøve den bios flash tingen, men fant ikke en bios fil og åpne.

prøv 4800 hotfix

http://support.ati.com/ics/support/KBAnswe...uestionID=35298

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...