Gå til innhold

Småprat om/rundt UiO (informatikk)


Sukkess

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg forventer at oppgavene vil være vridd og forandret til det nærmest ugjenkjennelige, men det er som du sier, lettere å huske det man har valgt ut og notert ned.

 

Hittil har jeg fått skrevet ned alle eksemplene fra bokens tre første kapitler på en halv A4-side. Mye av det kan jeg, men jeg velger å gardere meg just in case :)

Lenke til kommentar

Siden det er flervalgsoppgaver bør det nevnes at elimineringsstrategi ofte er en klok måte å resonnere på. Dessuten, hvis du har tid til overs etter å ha funnet 20 svaralternativer: der du kan, bruk de antatt gale alternativene til å sjekke at de faktisk ikke er riktige. For eksempel er dette nyttig for konvertering mellom polarform og normalform av komplekse tall.

Lenke til kommentar

Du har da vanligvis rundt 3 uker fra du får en oblig til du skal levere, og de færreste obligene tar mer enn et par dager å bli ferdig med(noen tar rundt en uke). Så bare sett deg ned og jobb med de så blir du nok ferdig innen fristene skal du se.

 

Noen av de er bare to uker. Bruker som regel en uke++ om jeg skal levere noe jeg er fornøyd med. Vet ikke hvordan det er for andre folk/studieretninger, men jeg kunne aldri sett for meg å kunne gjøre oppgaver så fort.

 

Overlever nok denne runden også. Må bare sutre et sted.

Lenke til kommentar

Tja, et godt middel mot dette må vel være å ligge i forkant av pensum? Selv har jeg to labrapporter i kjemi, en oblig i informatikk samt en annen kjemioblig som må gjøres på en uke - tre av disse har frist innen søndag. Det er vel ikke meningen at man skal bruke 15-20 timer på EN oblig, heller :)

Nei, men det kommer vel også an på kunnskapsnivået til de forskjellige. Enkelte tar vel opp ting fortere enn andre. Vil legge til at det å være på gruppetimene og forelesningene gjør ting MYE lettere å forstå, pluss å starte så tidlig som det overhodet mulig på en innlevering.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hei, tar opp en gammel tråd da jeg vurderer informatikk på UiO.

 

Har lest gjennom forskjellige tråder og har fått med meg at det er utrolig mye frafall i studiene. Er det virkelig så vanskelig? Jeg har selv interesse for IT, men er redd at interessen ikke er stor nok til å klare meg gjennom studiene etter det jeg har lest. Har ikke hatt IT på vgs, og de eneste erfaringene jeg har er litt HTML/CSS-koding (webdesign) som jeg drev med på fritiden før.

 

Kan noen fortelle meg hvordan de opplever studiene? Er de veldig vanskelige om man ikke har hatt noe erfaring fra før av? Hvorfor tror dere så mange dropper ut?

 

Heisann,

 

jeg tok mastergrad i informatikk ved UiO som jeg fullførte i 2012. Hadde omtrentlig samme bakgrunn som deg i grunn. Kunne ikke kode, men småplukket litt på HTML og slikt opp gjennom. Synes det virket spennende og har alltid hatt interesse for data. Visste også at det var store muligheter for jobb etter endt studie. 

 

Mange vil nok oppleve det første året som litt vanskelig hvis man ikke har drevet noe med koding før. Det er en noe bratt læringkurve, men introduksjonskurset går sakte fremover. For meg så gikk det plutselig opp et lys 3/4 ut i det første semesteret og jeg "knakk koden". Det er en egen måte å tenke på. Når man først kommer over den kneika så går det greit. 

 

De aller fleste som dropper ut, dropper ut i første eller andre semester. De som forsetter har "skjønt det" og fullfører antageligvis. Det er i hvert fall min opplevelse. 

 

Det kan være mange grunner til at folk dropper ut, jeg tror ikke at "det er for vanskelig" er en stor andel. Folk dropper ut i andre studier også. Kanskje det ikke var noe for de allikevel, kanskje de synes det var for mye arbeid, etc. 

Lenke til kommentar

Takk for et utfyllende svar! Får vel bare kaste med ut i det og se om det er noe for meg.

 

Et spørsmål til. Hadde du jobb under studiene? Tror jeg leste i denne tråden om en som ikke hadde jobb, fordi all tid gikk til dette studiet som var så krevende.

 

Det hadde jeg. Jobbet først på den lokale Kiwi-butikken en stund, da studielånet ikke strakk til. For det meste lørdagsjobbing, men også noen kveldsvakter. Fra tredje året så fikk jeg en studierelevant jobb. Når man har muligheten til å påvirke timeplanen litt selv senere i studiet har man gjerne 1 eller 2 dager "fri" (uten forelesninger/annet) så da kan man greit ta seg en deltidsjobb. Jobbet vel i snitt 12 timer i uka. Man må bare prioritere :)

 

Husk at de i de fleste kurs så er det bare 1 forelesning a 2 timer per uke. I tillegg så er det jo gruppetimer der kan kan jobbe med obligatoriske oppgaver og slikt, men disse må man jo ikke på om man ikke trenger hjelp til noe spesielt. 

 

Har man flaks/klarer å samle forelesninger sammen så kan man være på universitetet i 3/4 dager, gå på forelesninger og gjøre oppgaver, og eventuelt jobbe de andre dagene. Det spørs egentlig hvor mye tid du trenger på studiet. Noen klarer seg med 4-5 timer per kurs per uke, men andre trenger 10. 

Lenke til kommentar

Bare unngå å gå i "slækkefella" når du har mulighet til å skulke og ta skippertak senere. Det er en brå overgang, kanskje spesielt om du skal ta "hardcore-matten" (MAT1100/MAT1110). Beste tipset jeg kan gi er å prøve å kjøpe litt pensumlitteratur i sommer, feks på finn eller ibok, og titte litt på det så du vet ca hva som venter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...