Gå til innhold

Småprat om/rundt UiO (informatikk)


Sukkess

Anbefalte innlegg

snip

snip

 

Takk for svar, har ikke tenkte å dra denne uken for å si det sånn.

Flytter snart til Oslo for å studere, så tenkte jeg kunne ta turen en eller annen gang.

 

Jeg ser at de har mye av dem samme fagene de første semestrene, er interessert i programmering, men føler det kanskje kan bli litt dødt, hvor robotikk/naboelektronikk virker mere varierende, men forsatt har programmering som en stor del.

 

Men ting er; jeg gikk første året elektro for enn 7-8år siden, og jeg syntes det var så utrolig kjedelig, så jeg hoppet av studie, er redd for at naboelektronikk/robotikk er for mye vanlig elektro for meg. Og at det tar forlang tid før man starter med å faktisk lage noe.

 

Tror dere det vil minne veldig som første året på elektro videregående skole? Ser at fagene virker mere interessant, men vet aldri.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle dere som bor i Oslo for å studere ved UiO eller andre steder, hvor mye koster det for å leie i Oslo?

Har en kammerat som bor i et studiehjem for 3100kr i mnd'd ink. størm/internett.

Vet dere om det er mulig å finne noe billigere, evt. en 2manns leilighet til under 3100kr pr.pers?

 

Når burde man ha ha funnet et sted å leie? når starter det å bli fult?

 

Kanskje litt seint å svare nå, men hvis du skal flytte til Oslo for å studere informatikk til neste år, så kan du bare begynne å søke på studenthybel april (eller kanskje før). Det jeg gjorde var å søke hybel hos SIO så fort jeg søkte på studium(har søkt på informatikk til høsten). Har fått tildelt hybel nå hos SIO, til tross for at jeg ikke har kommet inn på studiet. Må flytte inn i løpet av denne mnden. Er visst greit så lenge man kan vise til at man har søkt på UIO eller HIOA til høsten. Trenger ikke å ha betalt studentavgiften engang, noe som overrasket meg. Hybelen er i Sofienberg, og husleien ligger på ca 3400 uten strøm. Strøm er visst fast beløp hver mnd, men vet ikke hva den er.. Men er nok noe av det billigste i Oslo vil jeg tro

 

Men ja, satser på at jeg kommer inn nå!

Lenke til kommentar

Betaler 5174 selv, alt inkludert, egen 18kvm leilighet like ved blitz/slottet/sentrum.

 

Er vel et par i Sogn Studentby hvor selve leien er 1800-ish om jeg husker riktig. Jeg betaler vel 3300 pr mnd, det inkluderer internett, TV og strøm. Internett kan jeg oppgradere til 100/100 for kun meg selv om ønskelig.

Hvor har du sett dette med oppgradering av nettet? Koster det mye?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hørte rykter om at begrunnelsen var at masterstudentene hadde for mange tunge fag på høstsemesteret..

Men nå er jo alle de store bachelorfagene på våren, og nesten ingen bra fag igjen for oss på prognett-linja til høsten :realmad:

Om du ikke har tatt de før. se på inf2100 og inf3331

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt en god del på hvilke fag jeg skal ha til høsten. Jeg gjorde det bra i INF2810 og synes Lisp er noe av det deiligste i verden, så det fikk meg til å tenke på om jeg skal søke om å ta master-emnet INF4820 (Algoritmer for kunstig intelligens og naturlige språk). Eneste som fikk meg litt til å tenke var at jeg fikk beskjed om at jeg da siden ikke kunne ha det som del av master-graden min. Kan dette ha noen annen innvirkning videre for meg om jeg velger å ta det nå fremfor master? Annet enn at jeg må velge et annet emne der jeg vanligvis ville valgt INF4820 i masteren (sett at jeg tar en master som er relevant for dette)? Eller vil det bare telle positivt som at jeg ligger "foran"? Sikkert bare dumt spørsmål fra min side, men jeg liker å tenke nøye gjennom ting.

 

Jeg har ved siden av tenkt på INF3320 (Metoder i grafisk databehandling og diskret geometri) og INF3331 (Problemløsning med høynivå-språk). Om det ikke blir INF4820, så vurderer jeg INF3430 (Digital systemkonstruksjon), INF3490 (Biologically inspired computing) eller INF3110 (Programmeringsspråk). INF3331 har jeg hørt at er et ganske lett kurs å komme seg gjennom, og det hjelper sikkert at jeg har skrevet endel Python-kode før. INF3320 har jeg spurt om tidligere i tråden, og fikk vite at det er mye matte. Annet enn matten, så fikk jeg inntrykket om at det var helt vanlig arbeidsmengde i kurset. INF3430 har jeg skjønt at er mye arbeid, men at det er et artig kurs. Og INF3490 og INF3110 vet jeg lite om annet enn det som står på fagsidene.

 

Så spørsmålet mitt fra det forrige avsnitt er egentlig om noen har noe å si om følgende emner som jeg bør tenke over før jeg tar dem:

INF3430

INF4820

INF3490

INF3110

INF3331

INF3320

 

Og før dere tipser om INF2100, så vit at jeg tok dette som ekstra-emne i 3. semester ;)

 

EDIT: ser at INF3490 også finnes i master-utgave INF4490. så da kan jeg kanskje se om jeg ender opp med dette på masternivå isteden en gang. Men jeg lurer fortsatt på om det er et vanskelig fag? Mye jobb? Mye faktisk programmering eller mye lesing?

Endret av sci-fi-marky
Lenke til kommentar

sci-fi-marky: Hvis du liker funksjonell programmering, så kommer du sikkert til å like INF3110/4110. Som du ser av emnekoden, finnes det i både bachelor- og masterutgave. Et annet emne du bør vurdere er INF3230/4231 (Formell modellering og analyse av kommuniserende systemer) men dette går om våren.

Endret av axemire
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som vet om det er mulig å komme inn på Matematikk, informatikk og teknologi uten å tilfredstille opptakskravene 100%? Jeg har bare S1+ S2 og Teknologi og forskningslære 1 (kravet er vel at jeg også må ha TEK 2) fra VGS, men før jeg søker vil jeg allerede ha fullført en bachelor i finans.

 

Er også interessert i om det er mulig å starte vår-semester, eller om man bare kan starte på høsten?

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...