Gå til innhold

Den store hat-tråden om iPhone


Anbefalte innlegg

Her er min oppfatning av hele apple konsernet!

 

Mine teorier:

 

De låser sine brukere? Hvorfor? fordi de nekter å innse at man kan ha bedre sw på et produkt de har laget? De nekter deg altså frihet!

 

Hvorfor vil de absolutt bruke amerikanske garantilover? Har de virkelig ikke tro på at produktene deres skal holde?

 

At man må ha en egen stand i butikk for å føre en mac sier seg selv. de gjør seg ekslusive. det er greit, men tenk deg om alle andre hadde gjort det.

 

Apple er det særeste selskapet jeg har lest og hørt om! (min mening.)

 

Hvis noen andre vet om noen som er særere, si ifra ! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5432143541

Det er vel på tide å oppdatere førsteposten ser jeg.

 

Jeg må si meg enig med noen av punktene, men det er fremdeles den beste mobilen til dag dato som jeg har hatt.

 

Liker fremdeles ikke det at man blir låst til Mac verden med itunes og sådan.

 

:blink:

Endret av Slettet+5432143541
Lenke til kommentar

Hurra for et nivå på diskusjonene på amobil.. mye folk som har mye hat de må få ut.

 

Jeg har en Nokia E60 som jeg har brukt i ca 2 år. Den er grei i bruk, har 3G og en del bra funksjoner. Men jeg har savnet tilleggsprogrammer. Den har heller ikke veldig bra oppsett for mail og konfigurasjon er veldig "nokia".. 10 nivå ned for å stille på noe, ikke veldig brukervennlig.

 

Jeg har også en Nokia E65 som jeg har brukt i 1 år. Omtrent samme som E60.. ikke akkurat noe hurra meg rundt den heller.

 

Og så har jeg en iPhone 3G 16GB. Det er en helt ny verden. Og jeg har tidligere vært litt motstander av iPhone og Apple. Jeg liker ikke måten de presser forbrukerne til å velge et abonnement med NetCom, og hvordan de ikke forteller forbrukerne hvor mange telefoner de forventer å få inn i butikker.. Men det er apple. Bortsett fra det er jeg strålende fornøyd. De har klart noe Nokia med sitt Symbian OS aldri kommer til å klare.. å selge applikasjoner som fungerer. Jeg har prøvd å finne applikasjoner til mine Nokia telefoner, men det ligger så spredt og er ufattelig tiltak å finne noe som fungerer. Her får jeg alt på et sted. Og mye av det er også gratis. Hvorfor klarer ikke andre mobil leverandører å gjøre noe slikt? Og installasjonen av applikasjonene er så utrolig mye lettere enn med Symbian OS. Du bare finner applikasjonen i ”App store” og velger installer.. Done! Jeg kunne sikkert snakket mye mer om alt som er bra. Men det har allerede Amobil gjort. Og til alle dere som har tenkte å fortelle meg hvor fantastisk lett det er å installere programmer på Symbian OS, og forklare meg at jeg finner programmer der og der.. Jeg har 2 Nokia telefoner og ja jeg har installert en del programmer på dem og iPhone er og blir bedre!

 

Jeg er klar over at en del av dere kommer til å klage på dette. Og si at det er jo masse bra programmer til Symbian OS. Men fakta er at de fleste som er her på forumet har for mye tid og for lite å gjøre og er litt mer interessert i mobiler en folk fleste. Folk fleste vil bare kjøpe et program og så skal det fungere. De vil ikke besøke hundrogørten forskjellige nettsteder for å finne programmene sine. De ønsker heller ikke å sitte i flere timer og søke etter tråder på forum eller artikler hos amobil for å finne programmer som de kan kjøpe. Så for vanlige folk er iPhone lettere i bruk, bedre i bruk og alt er mye mer tilgjengelig.

 

Ps: dette er skrevet på min iPhone, la meg se deg gjøre det samme på en mobil med symbian os..

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar

<Det er ikke en telefon, det er en meget allsidig "mini-datamaskin" som man blandt annet _KAN_ ringe med!

 

<Jeg ser ikke på iPhone som en mobil, men som en mediestasjon.

 

Dette gjelder da alle mobiler i denne klassen.

 

Når det gjelder Apple fanboys så synest jeg de er så veldig lite kritiske. Savner man mms så er det ikke noen mangel på mobilen, det er noe galt oppi hodet ditt.

 

Og så har vi alle som er misunnelige og ikke har råd :) Mange av de nermeste konkurentene er jo dyrere. Jeg ga 11000 for en iMate Jasjar med 4 gb minnekort.

 

Jeg er også lei av at mobiler blir kalt iPhone kopier. Hiphone er en kopi. Det er ikke en kopi om den har en trykkskjerm. Trykkskjermer har vert på mobiler veldig lenge før iPhone. Det er heller ikke en kopi om den har en stor skjerm. Eller om man kan spille musikk på den. Apple oppfant ikke mobilen. Det fantes til og med en del mobiler uten keyboard.

 

iPhone er et godt produkt, men ta det litt med ro.

Lenke til kommentar

Her er problemet jeg har med den; jeg kan ikke utvikle programvare for den, uten å måtte betale lisensavgifter (Apple Developer Connection), viss ikke jeg vil jailbreake den eller hva pokker det heter. Men hvorfor skal jeg måtte bruke tid, og ikke minst bryte EULA'en og miste garantien, for å fikse noe som i utgangspunktet burde være i orden? Hvorfor skal Apple kontrollere hvem som utvikler programvare til sine enheter?

 

For det andre, og mer alvorlige; hvorfor i helvete skal Apple kontrollere hvilken operatør jeg bruker? Hele grunnen til at vi har så gode tilbud i telemarkedet i dag fremfor da vi hadde Telenor/NetCom duopolet, er friheten til å velge den leverandøren vi vil. Men Apple, som elsker tanken på å gjete sine kunder (no pun intended), vil tydeligvis ikke at vi har slike friheter.

 

Slik er det med Apple; de nekter å la sitt operativsystem kjøre på andre maskiner, de nekter å porte iTunes til andre operativsystem enn windows og os x, de var en av de største støttespillerene for DRM (intill motstanden ble for stor), etc.

 

Hvordan kan folk finne seg i dette?

 

Derfor er det også ett unormalt antall anti-fanboys til dette produktet; fordu det blir hypet opp som Jesus-telefonen, og den største oppfinnelsen siden onani. Men nei, det er en vanlig telefon, med sine fordeler, og ulemper, og med en EULA som er djevelsk.

Lenke til kommentar

<Jeg er klar over at en del av dere kommer til å klage på dette. Og si at det er jo masse bra programmer til Symbian OS. Men fakta er at de fleste som er her på forumet har for mye tid og for lite å gjøre og er litt mer interessert i mobiler en folk fleste. Folk fleste vil bare kjøpe et program og så skal det fungere. De vil ikke besøke hundrogørten forskjellige nettsteder for å finne programmene sine. De ønsker heller ikke å sitte i flere timer og søke etter tråder på forum eller artikler hos amobil for å finne programmer som de kan kjøpe. Så for vanlige folk er iPhone lettere i bruk, bedre i bruk og alt er mye mer tilgjengelig.

 

Konklusjon: Liker du ikke iPhone så er det noe galt med deg. Jeg ser ikke Nokia og SE fans si sånne ting.

 

<Ps: dette er skrevet på min iPhone, la meg se deg gjøre det samme på en mobil med symbian os..

 

Bare å legge inn opera vel? om ikke den native browseren klarer det?

 

Her er en fin side for s60 apps: http://s60applications.com/

 

Seriøst: Det er bra at du liker din iPhone og det er et godt produkt. Kos deg med den. Jeg skulle bare ønske at deg og veldig mange andre kunne vert litt mere open for at folk som er normale kan like andre modeller

 

Jeg har brukt nokia e90 med symbian60 i et år nå og det er null problem for meg å skrive på forum. Jeg synest ikke det er noe serlig verre enn på en iPhone, og jeg forstår ikke hvorfor copy - paste ikke er mulig. Det er et veldig stort hinder for meg

Lenke til kommentar
Når det gjelder Apple fanboys så synest jeg de er så veldig lite kritiske. Savner man mms så er det ikke noen mangel på mobilen, det er noe galt oppi hodet ditt.

Jeg har aldri sendt en eneste MMS, hva er hensikten med MMS. Har aldri skjønt hva du skal med det?

 

 

For det andre, og mer alvorlige; hvorfor i helvete skal Apple kontrollere hvilken operatør jeg bruker? Hele grunnen til at vi har så gode tilbud i telemarkedet i dag fremfor da vi hadde Telenor/NetCom duopolet, er friheten til å velge den leverandøren vi vil. Men Apple, som elsker tanken på å gjete sine kunder (no pun intended), vil tydeligvis ikke at vi har slike friheter.

Det er jo bare å bryte abonnementet, vi bor tross alt i Norge og ikke USA. Du kan fritt velge hvilken leverandør du vil. Jeg har Chess som leverandør og bruker abonnement fram dem på min iPhone 3G.

Lenke til kommentar
<Jeg er klar over at en del av dere kommer til å klage på dette. Og si at det er jo masse bra programmer til Symbian OS. Men fakta er at de fleste som er her på forumet har for mye tid og for lite å gjøre og er litt mer interessert i mobiler en folk fleste. Folk fleste vil bare kjøpe et program og så skal det fungere. De vil ikke besøke hundrogørten forskjellige nettsteder for å finne programmene sine. De ønsker heller ikke å sitte i flere timer og søke etter tråder på forum eller artikler hos amobil for å finne programmer som de kan kjøpe. Så for vanlige folk er iPhone lettere i bruk, bedre i bruk og alt er mye mer tilgjengelig.

 

Konklusjon: Liker du ikke iPhone så er det noe galt med deg. Jeg ser ikke Nokia og SE fans si sånne ting.

 

<Ps: dette er skrevet på min iPhone, la meg se deg gjøre det samme på en mobil med symbian os..

 

Bare å legge inn opera vel? om ikke den native browseren klarer det?

 

Her er en fin side for s60 apps: http://s60applications.com/

 

Seriøst: Det er bra at du liker din iPhone og det er et godt produkt. Kos deg med den. Jeg skulle bare ønske at deg og veldig mange andre kunne vert litt mere open for at folk som er normale kan like andre modeller

 

Jeg har brukt nokia e90 med symbian60 i et år nå og det er null problem for meg å skrive på forum. Jeg synest ikke det er noe serlig verre enn på en iPhone, og jeg forstår ikke hvorfor copy - paste ikke er mulig. Det er et veldig stort hinder for meg

Det går rykter om at copy/paste kommer med neste oppdatering av FW. Og ja, det er ganske utrolig at det ikke har vært en del av telefonen tidligere. Det er da ikke så utrolig vanskelig å få til. De har klart å få til multitouch skjerm, men copy/paste er vanskelig. Det er vel strengt tatt den enste store ulempen med telefonen.

Lenke til kommentar
I Norge kan man det ja, men hva med resten av verden? Og hvorfor skal jeg måtte gå igjennom alt det ekstra tullet med å opprette ett netcom-abonnement, for så å måtte betale kanselleringsavgift? Det er unødvendig, mener jeg.

Jeg er enig i at dette er tull. Det er noe vi her i norge burde vært spart for. Men det er en del av apple sin markedsførings strategi. Og vi må nok leve med at de er litt sære, men sære kan de være.. For de lage en helvetes bra telefon. Og om folk i andre land er bundet til 1-2 år lange avtaler med en operatør de helst ville sluppet, det driter jeg egentlig i. For jeg kan bryte avtale, og jeg kan få den til å fungere på et hvilket som helst abonnement. Og skulle du være så heldig at du etterhvert får den uten NetCom abonnement, så vil den fremdeles koste like mye, for det er Apple som dikterer prisene.

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar

leste endel sider før jeg bare valgte å skrive et inlegg selv:

 

 

Jeg beundrer Apple. Fra et produktdesign og markedsførings perspektiv skjønner jeg hvorfor iPhone har blitt som den har blitt. Den store brukermassen i USA har andre brukerkrav enn det som er i Norge. Derfor er den så langt etter f.eks Nokia N95 8GB som mange referer til.

 

Apple har, gjort brukerundersøkelser og funnet ut hva kjøperne i det aktuelle metamarkedet vil ha. Og implimentere dette i produktet. Ved å kutte ut alt annet går utviklingskostnadene deres ned. Og sjangsen for feil (det var jo deres første mobil tross alt) blir mindre. Men viktigst av alt er kostnadene lavest mulig og profitten høy. De er jo ledene på merkevarebygging og markedsføring. De lager jo produkter for å tjene penger, ikke for at vi i Norge som er teknolgi kåte skal bli tilfredstilt. Dagelig selger jeg mobiler på Elkjøp og 15% av kjøperne er villige til å kjøpe en mobil pga. av WLAN/Super 3G og et bra kamera..

 

Jeg derimot liker gadgets og har Nokia N82 som er jeg er utrolig fornøyd med. :D Moro å lese tråden her. Men det er ganske usaklig hvordan Iphone blir brukt for å trekke lesere i artikler,tester osv. Apple for jo gratis reklame over hele verden av denne hypen. De er smarte, de blir rike. Sånn er det bare. Amobil,Vg osv. er avhengige av å ha lesere for å selge annonser som skaffer inntekter. Alt handler om penger..

Lenke til kommentar
Når det gjelder Apple fanboys så synest jeg de er så veldig lite kritiske. Savner man mms så er det ikke noen mangel på mobilen, det er noe galt oppi hodet ditt.

Jeg har aldri sendt en eneste MMS, hva er hensikten med MMS. Har aldri skjønt hva du skal med det?

 

 

For det andre, og mer alvorlige; hvorfor i helvete skal Apple kontrollere hvilken operatør jeg bruker? Hele grunnen til at vi har så gode tilbud i telemarkedet i dag fremfor da vi hadde Telenor/NetCom duopolet, er friheten til å velge den leverandøren vi vil. Men Apple, som elsker tanken på å gjete sine kunder (no pun intended), vil tydeligvis ikke at vi har slike friheter.

Det er jo bare å bryte abonnementet, vi bor tross alt i Norge og ikke USA. Du kan fritt velge hvilken leverandør du vil. Jeg har Chess som leverandør og bruker abonnement fram dem på min iPhone 3G.

 

Gir Netcom deg lov til å bryte operatørlåsen da? Jeg sjekket før lansering og da var det ikke mulig

 

Veldig mange ganger har jeg kopiert tekst med bilde på ei nettside, lagt det i en mms og sendt det til noen.

Lenke til kommentar

tror det jeg har mest gnagsår på hjernen av er ikke selve telefonen, den er helt A4 utenom skjerm og interface.

 

det som sliter er pressedekningen. om steve jobs slipper en fjert på en scene i california så skal til og med storpressen sette av spalteplass i neste utgave for det. men om noen annen produsent slipper ett nytt produkt så blir det i beste fall oppsummert sammen med andre i en egen artikkel trykket kanskje en gang i uka.

 

hva i granskauen har apple gjort for å få slik oppmerksomhet?

 

eneste grunn jeg kan tenke meg er at apple har vært fast inventar på pressekontoret i lang tid, da med kun en jobb, å bearbeide bilder i photoshop.

 

og når jobs står på scenen og sier at iphone er 5 forut for alle andre, så er det en klassisk usa = verden uttalelse. den fyren, og mange andre industriledere i usa, ser ikke hva som foregår utenfor landets grenser. og det blir ikke bedre av at mobilnettet der borte er så hakkebiff at en skulle tro en var i dypeste sahara eller noe.

 

alt dette gjør at jeg tenker "og så?" hver gang jeg hører om en "mobilnyhet" fra usa.

 

pokker og, jeg tror amobil brukte 1-2 dager på å få med seg at samsung hadde lansert innov8. men jeg kan ikke huske å ha sett dem bruke så lang tid på noen iphone nyhet, om da den ikke skjer midt på natta. og da kan du banne på at den er på forsiden 1-2 timer etter at folk begynner å komme seg ut av senga og foran pcen.

Lenke til kommentar
Når det gjelder Apple fanboys så synest jeg de er så veldig lite kritiske. Savner man mms så er det ikke noen mangel på mobilen, det er noe galt oppi hodet ditt.

Jeg har aldri sendt en eneste MMS, hva er hensikten med MMS. Har aldri skjønt hva du skal med det?

 

 

For det andre, og mer alvorlige; hvorfor i helvete skal Apple kontrollere hvilken operatør jeg bruker? Hele grunnen til at vi har så gode tilbud i telemarkedet i dag fremfor da vi hadde Telenor/NetCom duopolet, er friheten til å velge den leverandøren vi vil. Men Apple, som elsker tanken på å gjete sine kunder (no pun intended), vil tydeligvis ikke at vi har slike friheter.

Det er jo bare å bryte abonnementet, vi bor tross alt i Norge og ikke USA. Du kan fritt velge hvilken leverandør du vil. Jeg har Chess som leverandør og bruker abonnement fram dem på min iPhone 3G.

 

Gir Netcom deg lov til å bryte operatørlåsen da? Jeg sjekket før lansering og da var det ikke mulig

 

Veldig mange ganger har jeg kopiert tekst med bilde på ei nettside, lagt det i en mms og sendt det til noen.

NetCom gir det mulighet til å bryte operatørlåsen i det sekundet du er ute av butikken. Bare ringe inn, si opp abonnementet og du er fri.

 

Men det er ikke noe du trenger MMS til. Dette ville jeg heller sendt på mail. Så jeg ser fremdeles ikke poenget med MMS. Jeg har fri bruk av datatrafikk, så det er for meg "gratis" å sende mail, men jeg betaler for å sende MMS. Hva velger jeg?

Lenke til kommentar

NetCom gir det mulighet til å bryte operatørlåsen i det sekundet du er ute av butikken. Bare ringe inn, si opp abonnementet og du er fri.

 

Men det er ikke noe du trenger MMS til. Dette ville jeg heller sendt på mail. Så jeg ser fremdeles ikke poenget med MMS. Jeg har fri bruk av datatrafikk, så det er for meg "gratis" å sende mail, men jeg betaler for å sende MMS. Hva velger jeg?

 

Det gjelder operatørlåsen også? Ikke bare bindingstiden?

 

Det er mange jeg kjenner som ikke mottar e-mail på mobilen.

Lenke til kommentar
NetCom gir det mulighet til å bryte operatørlåsen i det sekundet du er ute av butikken. Bare ringe inn, si opp abonnementet og du er fri.

 

Men det er ikke noe du trenger MMS til. Dette ville jeg heller sendt på mail. Så jeg ser fremdeles ikke poenget med MMS. Jeg har fri bruk av datatrafikk, så det er for meg "gratis" å sende mail, men jeg betaler for å sende MMS. Hva velger jeg?

 

Det gjelder operatørlåsen også? Ikke bare bindingstiden?

 

Det er mange jeg kjenner som ikke mottar e-mail på mobilen.

Operatørlås og bindingstid. Du er helt kvitt NetCom.. og kan bruke akkurat hvilken leverandør du ønsker.

Lenke til kommentar
NetCom gir det mulighet til å bryte operatørlåsen i det sekundet du er ute av butikken. Bare ringe inn, si opp abonnementet og du er fri.

 

Men det er ikke noe du trenger MMS til. Dette ville jeg heller sendt på mail. Så jeg ser fremdeles ikke poenget med MMS. Jeg har fri bruk av datatrafikk, så det er for meg "gratis" å sende mail, men jeg betaler for å sende MMS. Hva velger jeg?

 

Det gjelder operatørlåsen også? Ikke bare bindingstiden?

 

Det er mange jeg kjenner som ikke mottar e-mail på mobilen.

Operatørlås og bindingstid. Du er helt kvitt NetCom.. og kan bruke akkurat hvilken leverandør du ønsker.

 

Fri og fri.. alt er relativt. Hvis du sier opp abonnementet ditt fra dag 1 så vil jeg faktisk påstå at du har kjøpt den dyreste telefonen i verden (som ikke er dekket i diamanter eller gull/platina) og tydeligvis har litt for mye penger å brenne bort.

 

Forøvrig har jeg ikke noe mot iPhone2 som mobil i seg selv, bortsett fra at den er svindyr og gir for lite for pengene. At folk gidder bruke så mye på en forbruksvare (ja mobil er forbruksvare!) skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...